Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 8 november 2010

Låång dag i skogen

Av Sigge Svamphund - 8 november 2010 19:01

Börjar väl med att meddela att kursen jag gjorde reklam för igår verkar bli

succé.

Nu gäller det att snabba på om ni vill vara med för platserna håller på att

ta slut!

Så ni hundar och människor som vill ha en superskoj helg i april anmäl er nu!

Matte går runt och funderar på om det är april om en vecka eller så.....

Min min dag var det.

Den har varit lång.

Svinkallt i morse med nästan 11 minusgrader.

Men jag skulle ju till skogen med matte och de andra virrtanterna.

Fixades med kaffe till matte och mackor till mej.

  

Här är mi polare Sheppy som jag hade sällskap med idag.

Han brukar vandra på min Sörmlandsledsetapp så vi har mötts där i balnd.

En gång i tiden så var han hemlös på Irland innan han fick ett bra hem hos sin

familj.

Matte hade ju sagt att jag skulle visa framtassarna som svamphund.

  

Hann bara en liten bit in i skogen så började jag jobba.

Här håller Anki och Maggan på och tar reda på alla svampar jag visade.

  

Men livet är ju inte bara jobb utan jag hann med en hel del pinnbus också.

  

Trots nattens kyla så hittade jag i alla fall en spabäck som var användbar.

Gäller att passa på innan onödiga isen snor allt mitt vatten.

  

Sheppy är en polare helt i min smak för han uppskattade också spagropen.

Gillar när mina kompisar har samma intressen.

Jobbade hårt för det finns fortfarande hur mycket trattkantareller som helst.

  

Till slut efter många kilometer genom skogen så var jag här vid Skärsjön.

Brukar ju alltid vara fika med mackor till mej.

Jodå, jag fick macka.

Konstaterade att onödiga isen hade lagt beslag på hela sjön så bada vara bara

att glömma.

  

Så blev det väldigt intressant.

Anki började greja med att försöka göra eld.

Jag vet minsann att eldas det där då är det trevliga saker på gång.

  

Till slut blev det eld och nu blev det verkligen intressant.

Stora utsökta korvar låg det på grillen.

Människor är ju egoister så de åt och smaskade medan jag fick en till av mina

mackor.

  

Jo då turen var med mej.

Kolla här Maggan har en korv som är min!

  

Tre smarriga korvar smällde jag i mej.

Gjorde det i lite avskildhet för stackars Sheppy har lite problem med sin mage

och får inte äta en massa korv.

Alldeles utsökta korvar var det i alla fall.

  

Efter den utsökta korvlunchen så var det dags att aktivera Anki med lite

pinnkastning.

Sen var det dags att fortsätta i skogen.

Jag jobbade stenhårt och imponerade tydligen ordentligt på både Anki och

Maggan.

Tyckte det var bäst att visa hur duktig jag faktiskt är.

  

Blev törstig av alla korvar och det hårda jobbet.

Men det löste jag genom att ge onödiga isen en rak högertass och sen var det

bara att dricka.

  

Kollade Maggans muskelstyrka genom en mindre dragkamp.

Hon hade ganska bra muskler.

  

Beviset på mitt hårda jobba. Både Anki och Maggan hade fulla korgar.

Matte plockade bara lite eftersom vi har så det räcker.

Dessutom så kunde det ha blivit ännu mera, men jag blev tillsagd att ta ledigt.

  

På väg mot våra bilar.

Solen håller på att gå ner och vi har varit sex timmar i skogen.

En alldeles jättebra dag blev det med kompis, en massa jobb och korvar.

Efter alla timmar så var jag trött.

Men matte var tvungen att åka en sväng till Eskilstuna för att göra nåt.

Innan det skulle göras så var vi en snabbis hos hennes föräldrar.

Matte skulle visst byta sina skogskläder till andra rena.

Jag bjöd mej på god överbliven pyttipanna.

Ni minns väl att mattes vackra svampkorg gick till svampkorgs himlen när den blev

påkörd av en bil.

Mattes mamma skulle ju måla en ny.

  

Idag var den färdig.

Så här ser den ut på ena sidan.

Svamparna är rödgul trumpetsvamp, svart trumpetsvamp, mandelriska och kremla.

  

Men titta vad som är på ena kortsidan!!

Känner ni igen bilden så är det min headerbild som är förlaga.

Den som tittar noga kan se att Sörmlandsleden är markerad på ett träd.

När det är ljust ska matte försöka ta en bättre bild så färgerna blir rätt.

Visst är den alldeles otroligt vacker???

Blir nog dåligt med besök hos er andra ikväll för matte ska ha datorn och ta hand

om massor med mejl.



 
 
Ingen bild

Saika

8 november 2010 19:49

Vilken underbar korg!! Min matte vill ha, vill ha, vill ha... :-)

Sheppy ser ju trevlig ut, tycker jag. En herre i min smak. Är han inte lite, lite lik mig möjligen? Kommer han kanske på kursen i april???

Puss på nosen!
Saika

 
Ingen bild

Eva-Karin

8 november 2010 20:02

Hej Sigge
Vilken vacker korg. Den måste matte ha blivit jätteglad för. Nu får du hjälpa matte att hålla reda på den så att det inte kommer någon virrig människa och kör över den. Kram

 
Marie

Marie

8 november 2010 21:17

Såååå Saika är här och raggar... Kanske tur att hennes matte har sitt på det torra annars vet man ju aldrig var det hade slutat... ;-)

En mycket vacker korg! Tänk om man hade haft dessa talanger...

Marie

http://www.marieofsweden.se

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

8 november 2010 21:29

Men tänk en korg med ett alldelens eget porträtt på, det var inte dumt. Tänk att det finns svamp än som du hittar. Och badvatten har du också. Nu har vi vitt överallt, Matte säger att det är jätte bra så vi inte drar in så mycket smuts. Ha en fortsatt bra måndag.

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Kasper

Kasper

8 november 2010 23:15

Sex timmar i skogen - en sån här kall dag! Friskusar!!!
En väldans vacker korg, snyggaste svampkorgen helt klart!
Fast matte tycker att det är en blodriska hon ser, men hon har oftast fel, om du frågar mig.

Löjligt av henne att försöka snacka svamp här...

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Ludde

Ludde

8 november 2010 23:17

Din mattes mamma målar verkligen tjusiga korgar! Kul att du blev belönad med många korvar för ditt svampjobb! Jasså du såg att jag har anmält husse till Lydilitykursen? Jag tror verkligen att han behöver det så det blir lite fart på honom... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
strövelstorpslagottona

strövelstorpslagottona

8 november 2010 23:48

Hälsa din mormor att det var den finaste korg vi någonsin sett. Vakta posten i morgon.
pussar

http://lagottoflickorna.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lisa

9 november 2010 07:31

Vad ni är duktiga och vilken fantastiskt fin korg. Det riktigt skriker i villhatarmen

 
Hillman

Hillman

9 november 2010 12:52

Åh, vilken fin korg matte ylar som en varg, matte säger att det var den finaste korg hon sett. Vi tycker nog att den var väldigt fin på den sidan som det står "Sigge" på, hihi.

Du har haft ytterligare en lajbans dag i skogen kan jag se, grillad korv och mackor, lekkompis både fyrbent och tvåbent, inte illa alls. Vilken tur din matte har som fick tag på en så stilig jycke och inte bara snygg utan väldigt smart oxå.

Taxkramisar i mängd.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

16 november 2010 21:25

WOW vilken fin korg! Hon har fått till dina underbara öron precis!!!!

http://www.kattarina.se/doriz

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards