Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 7 november 2010

Av Sigge Svamphund - 7 november 2010 17:51

Jag tänker faktiskt börja med den roliga inbjudan.

Så här är det.

Nere i Skåne finns det en tjej som heter Marie Ström.

Hon är hundtränare och läser alltid min blogg.

Tidigt i somras var det på gång att jag skulle åka dit och lära andra hundar leta svamp.

Men så blev det osäkert med svamptillgång och mattes tid och ork räckte inte.

I alla fall så har Marie en massa skoj kurser för oss hundar och våra människor.

Hon och matte har hållit på och planerat.

Nu är det klart i april kommer Marie hit och håller kurs.

Texten nedan är kopierad från hennes hemsida www.marieofsweden.se


Weekendkurs i Sörmland   16-17 april 2011  

Kursen kommer att hållas på Sagostigen ligger 1 mil från Malmköping och ca 2 mil från Eskilstuna.

Kurs öppen för alla glada hundar fr 1 år - det finns 10 platser på kursen - så först till kvarn... Vi kommer att vara utomhus i naturen hela helgen och praktisera lydility när den är som bäst!

Välkommen till en spännande hundhelg!

Tid: 10-16 båda dagarna

Plats: Sagostigen

Pris: 750:-/1 ägare + hund

Info och anmälan; Marie tfn. 042-71920 eller via mail: marie.int.dogtrainer@telia.com

Jag hoppas att få träffa flera av mina bloggkompisar den helgen. En har redan anmält sej.

På Maries hemsida kan ni läsa mer om lydility.

Verkar som en mycket skoj hundsysselsättning, jag och matte ser verkligen fram emot det.

Både ha skoj och få använda huvudet samtidigt passar ju alla hundar.

Häng på nu och anmäl er.

Bor ni en bit bort och behöver boende så kan matte tipsa om bra ställe.

Hoppas på att få träffa flera bloggkompisar och självklart andra hundar då.

Men över till min dag.

Äckligt kallt i morse, men jag skulle ut och åka.

Först svor matte över isen på bilrutorna sen svor hon över att det var halt.

Gnälliga människor!!!

Trodde att det skulle bli dejt för hon bromsade och svängde hos Giah.

Nädå, blev blåst.

Såg varken Giah eller nån annan hund eller människor.

Matte bara tog sina däck och så åkte vi.

Mer svordomar över kurvig väg och snorhalt.

Hamnade hos människovalparnas morfar.

Min bil skulle få vinterdäck där.

Självklart var människovalparna och deras föräldrar också där.

  

Började med en massa skoj dragkamper med Oliver.

Han behöver träna lite styrka.

  

Människovalparnas morfar bor granne med en stor plantskola.

Fanns alltså en massa skoj ställen att rusa runt på.

  

Adam tränar hårt på att bli bilmek.

Som ni ser kan han hantera en domkraft och säkert byta hjul också.

Planerar att hyra ut honom till er som behöver hjälp med däckbyte.

Ett grisöra per hjul kostar det.

  

Matte uppskattade inte att hitta mej och Oliver vid dammen.

Jag uppskattade inte onödiga isen och Oliver talade om att han vaktade mej så att

jag inte skulle trilla i och drunkna!

Vi fick inte vara vid dammen för matte.

  

Vi fick ägna oss åt trevligt bus på säkrare ställen.

  

Oliver hoppade sönder en massa onödig is och sen kastade han isbitar som

jag fick fånga.

Mycket skoj lek.

  

Hade lite kurser med både Oliver och Adam på en stor gräsplan.

Tränade Adam i pinnkastning bland annat.

  

Matte vände ryggen till och de där två prickarna långt bort det är jag

och Oliver.

Fick skäll, vi får inte vara så långt bort på egen hand och tass.

Busade ett tag till och sen var det dags att åka hem, nu med vinterdäck på bilen.

Matte hade tänkt stanna vid en skog men min reflexväst var hemma och det

fanns risk för jägare.

Blev alltså inget av och jag hade ju busat massor med människovalparna.

Efter att ha slappat hemma ett par timmar så var det dags att gå ut igen.

  

Passerade min närmaste sjö och hoppades på att onödiga isen skulle ha vandrat

över regnbågsbron. Men inte, den lever i högönsklig välmåga!

Skitis!

  

Hittade i alla fall svamp.

De här heter vinterskivling och de växer under hela vintern om det inte blir

för kallt.

Kan alltså bli svampmackor mitt i vintern med tur.

  

Hela min sjö är invaderad.

Inget öppet vatten nånstans.

Lyckdes bara slå sönder lite onödig is i strandkanten och blöta tassarna.

I morgon väntar en jobbig dag.

Jag ska på lång skogsrunda tillsammans med matte och ytterligare två

virrkärringar.

Som tur är så kommer jag att ha en hundpolare med mej som förhoppningsvis kan

hjälpa mej att hålla reda på dom.




Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards