Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under november 2012

Av Sigge Svamphund - 30 november 2012 17:53

Jaha det är nog bara att inse fakta.

Vilken dag som helst så kommer jag att bli tvungen att anmäla mej som arbetssökande.

 

Titta här, det har kommit så mycket lappmögel att det plogats upp drivor!

Fortsätter det kommer det inte att finnas nån svamp alls och jag blir arbetslös till våren.

Ett riktigt elände detta att det inte ens finnns a kassa för arbetslösa svamphundar.

 

Där uppe ropar Schäfer Freja på mej.

Skitmatte fattade som vanligt ingenting och vägrade ta av mej onödiga kopplet. Vad hade det gjort om jag dejtat några timmar???????

 

Gick till skogen. 

Deprimerande titta så det ser ut och nej matte har inte börjat ta bilder i svart vitt.

Allt blir alldeles färglöst när lappmöglet anfaller.

 

Jag måste sköta min päls!!!!!

Hur lätt är det när onödiga isen anfallit mina spagropar?

Dessutom var den så tjock att det inte hjälpte varken med raka högertassar eller hopp på den.   

Kan jag inte spaa så ska jag i alla fall bada.

Nu har jag faktiskt en plan.

 

Min lilla nästan sjö är invaderad!!!!!

Trodde faktiskt inte att onödiga isen skulle ha invaderat den redan.

Fanns inte en chans att ta några trevliga simturer inte.

 

Spabäcken hade i alla fall inte drabbats ännu.

Får väl vara glad för det lilla i dessa tider.

 

Jag SKA jobba.

Lappmöglet ska inte få hindra mej.

 

Jo de lever.

Fanns riktigt mycket trattkantareller och några rödgula trumpetsvampar under allt det vita.

Pessimistmatte påstod att de inte kommer att överleva detta utan att jag blir arbetslös.

 

Titta så bedrövlig jag ser ut!

Besökte en gran och den kastade en massa lappmögel på mej, som om det inte räckte med alt som kommer

från ovan också.

 

Ja, ja matte du kan gå lite före, jag kommer sen har nåt viktigt här.

Efter att ha sett både spagropar och lilla nästansjöön invaderade av onödiga isen så gäller det att

passa på när det finns vatten.

 

Titta vilken isinpackning jag fick till under magen efter besöket i bäcken.

Enligt matte ser det isande kallt ut.

Är det inte alls, det är en nödinpackning i brist på lera.

 

Passerade kakfabriken.

Nån har snott alla stora lådor med kakor!

Jag som planerade för ett riktigt party tillsammans med andra kaksugna hundar innan jul.

Konstnären som skulle göra paket av min Grisöronaffär är försvunnen och nu är alla kakor också borta.

Gick hem och tänkte deppa över min stackars eländiga tillvaro.

 

Hann inte deppa länge innan jag  var tvungen att slåss.

Maskinen från helvetet kom fram.

Den är vidrig, mina katte flyr och jag förösker alltid döda den.

Bara det att eländet är fullkomligt odödligt, spelar ingen roll hur hårt jag biter den överlever allt.

Dessutom påstår matte att det var svart päls överallt.

Jaha, min var det i alla fall inte förr jag har den kvar.

Hon kanskee skulle ta ett snack med Asagänget istället de har också svart päls.

I moron ska jag i alla fall få ha skoj ett tag, får visst trevligt besök.




Av Sigge Svamphund - 29 november 2012 18:05

Inte uppfylldes min önskan om att lappmöget skulle vara borta inte.

Vräkte ner när jag gjorde kvällstoalett och näär jag gjore morgontoalett var det vitt överrallt.

 

Så här tycker jag om lappmöglet.

Tänkte att om jag var tillräckligt effektiv så skulle det försvinna.

  

Hm, igår var minsann hela Heden ett underbart spa.

Idag hade lappmöglet dolt allt.

Skit jag som tänkt roa mej rejält.

Blev blåst på en dejt också.

Passerade hos Schäfer Freja och trodde att kanske..............

Nä matte stoppade bara nåt ointressant i brevlådan där.

 

Vintern verkar ha spritt sej överallt.

Såg faktiskt att det stod spårvagnar ute så då borde det inte vara vinter.

 

Tog Vilda grisvägen eftersom matte vägrade passera sjön med mej.

Nåt om absolut inte badväder, var det visst tänk om onnödiga isen anfaller.

 

Jodå, jag finns alldeles vid granarna.
Turen var nämligen med mej och jag hade hittat ett par vägspa men här finns nåt bättre.

 

Inne bland alla granar finns det en ganska väl dold nästansjö.

Hade mycket skoj där länge.

 

Hittade intressanta saker ute på ängen också.

Jobbade ganska hårt där.

 

Titta så fint!

Jag grävde fram ett bra spa med fantastiska inpackningsmöjligheter.

Notera gära alla lerstänk i snön så förstår ni hur hårt jag jobbade.

 

Visst är det äckligt!

I går var ju skogen i alla fall delvis befriad från lappmögel men det var då.

Jag försökte faktiskt jobba för under lappmöglet finns det svampar, men matte ville inte ha.

 

Får väl odla champinjoner i pälsen då.

Fast detta är såna där äckliga lappmögelklumpar som fastnat.

Klarade i alla fall tassarna eftersom matte smort in dom med kådsalva.

 

Där nere är min sjö och hundbadet,

Ingen onödig is finns det så jag borde ha fått gå och bada.

Fick jag inte för badkrukan, gick hem och hae tråkigt mean matte gjorde annat tråk.

Fast så hämtade hon posten.

 

Paket till mej!

Var väldigt länge sen jag fick egen post senast så jag öppnade snabbt och effektiv.

Läs papperskräp över hela golvet.

Min post innehöll gott godis som snälla Jesper och Assar.

Snabbare än blixten så smällde jag i mej ett ben och en burgare, kvar är bara en smarrig klöv som

skitmatte hann gömma.

TACK snälla Jesper och Assar det var alldeles utsökt.

     

Var inte bara godis utan en svamp med också.

Aha, när jag inte letar upp svampar och matte slutat plocka då flyttar tomtarna in i dom.

Matte la beslag på denna och ställde den bland de andra svamparna.

Finns faktiskt några prydnadssvampar i detta hus också.

Hoppas att morgondagen blir roligare än denna dag.

Typ lappmöglet försvunnet eller nåt


Av Sigge Svamphund - 28 november 2012 17:59

Enligt skitmatte för jag inte gnälla om vädret då förbjuder hon mej att blogga och gömmer datorn.

Jag gnäller om vad jag vill och datorn är min!

Fast jag vet att hon tyvärr är väldigt bra på att gömma saker så det kanske är bäst att lyssna.

Morgontoaletten var händelselös och otrevlig eftersom det föll lappmögel.

Slappade och skulle ut på längre runda, blev inte skjutsad nånstans för  det skulle vi inte ha tid med.

 

Just ja, jag ska inte gnälla.

Men visst ser det vidrigt ut?

Finns så många andra fina färger än vitt.

 

Skogen hade i alla fall klarat sej ganska bra.

Fanns ställen där det fortfarande var alldeles rätt färger.

 

Kom hit, jag har hittat nåt som du bara måste titta på innan det är för sent.

 

Titta vilka fina trattkantareller.

Tänk om lappmöglet begraver dom, vore väl synd?

Tydligen inte för jag fick bara beröm och de blev kvar i skogen.

 

Om detta väder fortsätter så kommer mina älskade grankottar att bli en sällsynthet.

Funderade på om jag ska se till att matte tar med en sopsäck till skogen som jag kan fylla.

Borde klara vinterns behov av såna, vet minsann vintrar när det inte funnits en enda på evigheter.

Den på bilden var jag i alla fall väldigt rädd om.

 

Vinterskivlingar finns det i alla fall mängder av nu.

Fast de här blev också kvar i skogen eftersom matte inte hade nåt att plocka i.

 

Titta!

Vintern tog slut lika snabbt som den började.

Passar mej perfekt jag kan fortsätta med mina vanliga rutiner.

 

Nej det är INTE badväder sa badkrukan.

 

Det är ALLTID badväder så länge onödiga isen inte lagt lock på mina sjöar!!!!!!!!

 

Gjorde ett par fynd också. Funderade på om jag skulle ta trasiga dunken eller den lilla flaskan.

Blev flaskan, jag är inte så förtjust i trasiga dunkar, föredrar  dom i helt skick.

 

Kollade en del av människornas badplats.

Inga som badade så till mattes förtvivlan passade jag på att ta ett par dopp där också.

 

Det här var ju trevligt.

Grusplanen på Heden har förvandlats till ett jättelikt spa.

Underbart, här planerar jag att ha väldigt mycket skoj.

Det där vita runt omkring föredrar jag att förtränga.

 

Jaha nu ska granen få belysning.

Onödigt eftersom jag fortfarande bestämt att det ska vara vår.

Dessutom sätter de ett korkat staket runt så jg kan varker lyfta på benet eller om behoven skulle bli akuta

komma under den.

Gick hem en stund och sen skulle jag ut och åka.

Dags för Eskilstunaresa igen.

Matte skulle fixa nåt och sen var det meningen att vi skulle åka och fika där mattes moster bodde.

Bara det att på till Eskilstuna så kom det mer och mer lappmögel.

Matte fixade det hon skulle och jag passade bilen.

Hon kom tillbaka ihop med sin mamma som hade en massa saker med sej.

Bara det att jag blev blåst på det där fikat med tårta.

Matte skjutsade dit sin mamma men bestämde att vi skulle åka hem istället innan vägarna blev

alldeles igensnöade.

 

Var nog ett smart val. På väg hem och det där vita är inte dimma utan mängder med lappmögel som kommer på tvären.

 

Titta här, nu anfaller det även mina skogar.

Precis i de här trakterna har jag en superskog med många sjöar och väldugt mycket bra arbetsplatser.

Den ska vara fri från lappmögel!!   

 

Hemma.

Titta, jag håller på att bli översnöad bara av att kliva ur min bil.

Jag hoppas att allt har försvunnit tills antingen när jag ska gå kvällsrundan eller allra senast till

morgontoaletten.



Av Sigge Svamphund - 27 november 2012 17:56

Har så gott som bestämt mej nu för att jag tänker gå i ide.

Den här dagen har varit en enda lång tortyr.

 

Morgontoalett, jag har med våld släpats ut och hälsovådliga regnet vräker ner.

Tänkte faktiskt söka skydd i min bil men den kom jag aldrig in i.

Skadades väldigt allvarligt.

Gick in och tänkte sova bort resten av dagen.

Släpades ut igen, men nu hamnade jag i min bil och slapp alla regnskador.

 

Hamnade på ett däckbytarställe med trevliga typer som gillade mej.

På bilden håller bilen på att få vinterdäck.

 

Jag satt i ett annat rum och njöt av att slippa vistas utomhus.

Bilen var snabbt fixad och jag planerade för att få åka hem och sova.

 

Korkade skitmatte hade den våldsamt dåliga smaken att stanna vid en skog.

Du behöver säkert uppsöka nån gran och i alla fall röra lite på dej.

Behövde jag självklart inte alls.

Här lyfter jag på benet, det räcker.

 

Ja, ja jag är inne bland en massa granar, det räcker väl.

Jag vill hem NU!!!!!!

Släpades runt i minst en halvtimme vilket var 29 minuter och 59 sekunder för mycket.

 

Titta här, det regnade så mycket att det bildades inpackningsskum vid björkarna!

Trattkantarellerna som skymtar brydde jag mej inte om, jag jobbar inte i regn.

Inte försökte jag göra några inpackningar heller.

 

Jag ska hem!

Skitmatte ser du inte att jag faktiskt håller på att dö av alla skador.

Tydligen yckte hon också att det var väl blött för jag fick gå tillbaka till min bil.

På väg hem så hämtade matte ett paket som visst var till mej.

 

Hemma.

Nä, jag tänker inte kliva ur min bil.

Ska vara kvar tills det slutat regan, men jag släpades brutalt ur och tvingades gå två meter till porten.

Trodde att jag skulle få lägga tassarna på det där paketet.

Fick jag inte alls, en del är tydligen nån julklapp till mej.

Förhoppningsvis bättre än det matte visade mej.

 

Ute för eftermiddagsrunda.

Paketet innehöll ett nytt onödigt koppel, behöver absolut inget nytt sånt behöver inte det gamla heller.

Enligt matte är de här tremeters kopplen jättebra.

Jaså, då kan hon använda det på sej själv då!

  

Ännu värre än nytt koppel.

Det kommer vidrigt lappmögel tillsammans med hälsovådliga regnet.

 

Jag vill INTE vara ut, jag vill HEM!!!!!!!!!

Hade tur fick gå hem igen.

Nu ska jag försöka komma på nåt vettigt sätt att slippa sista kvällsrundan också. 


Av Sigge Svamphund - 26 november 2012 18:00

Min morgontoalett blev väldigt trevlig.

Träffade Ziva för första gången på evigheter, perfekt att inleda dagen med dejt.

Slappade ett tag innan jag skulle på längre runda.

 

Så där ja nu håller det på att bli väldigt trevligt igen.

Jag har minsann span på nåt där borta.

 

Hej Schäfer Freja det var ett tag sen sist.

Vi umgicks mycket medan människorna ägnade sej åt en massa tråkprat.

De babblar numer en förskräcklig massa om Sörmlandsleden och mänskliga tråksaker där.

Jag har tipsat Freja om vad hon bör tänka på som fyrbent etappledare, det är viktigt!

Tyvärr så var vi tvungna att skiljas åt.

 

Funderade på att gå och bada.

Enligt skitmatte skulle jag inte alls göra det, ni vet mänskliga badkrukor.

 

Drog till skogs för att kolla om det fanns nåt skoj där.

 

Jo en fin kantarell.

Som vanligt är otack hundens lön för den är kvar i skogen.

 

Hittade i alla fall min gömda dunk och hade mycket skoj med den.

Har självklart gömt den igen för kommande behov.

 

Nytt försök att jobba.

Jo det hade kommit några små ostronmusslingar som matte faktiskt plockade.

Lagom till varsin macka åt oss.

Svamptorken den har hon ställt undan, undrar hur sjutton jag ska få torkad blodpudding då?

 

Virrkärring!!

Jag hittade faktiskt svamp och du glömde att kasta min pinne!

Tänker sitta här tills du utfört uppdraget.

Det blev utfört.

Gick hem och matte försvann en stund.

Sen skulle jag ut och åka.

 

Titta så det ser ut i mitt baksäte!

Det är inte ståndsmässigt för en svamphund att åka ihop med vinterdäcken som matte släpat upp från

källaren.

Hamnade i Eskilstuna, matte har tröttnat på att ringa till däckbytaren här som aldrig svarar i telefonen.

Däckstället hade inte tid just då, de skulle ha sen lunch men matte fick en tid när vi kunde återkomma.

Passade bilen vid Rudimattens tråkjobb en stund.

 

Så hamnade jag hos mattes mamma.

Blev fika så jag åt en kaka och slappade.

Så åkte vi tillbaka till däckstället.

Nä se min bil hade de absolut inte tid med fast de lovat, nån annan dag om vi bokade tid som kostade mer.

Tvärilsk matte ko ut.

Hon har fortfarande väldigt lätt för att bli folkilsken efter allt tråk som varit.

Åkte alltså hem utan att fått vinterdäck p bilen.

Men nu ska det visst fixas imorgon.

Ska åka till Hålornas Håla (Flen) och få det ordnat.

Matte har nämligen höt talas om att det ska falla en massa vidrigt lappmögel och bli griskallt.

Hoppas att meteorologerna gjort årets största felprognos, jag menar jag letar ju efter våren.

Av Sigge Svamphund - 25 november 2012 18:12

Haft en helt okej hunddag

När jag skulle på långrunda så bestämde matte äntligen nåt vettigt.

Jag skulle bli skjutsad till nån av mina bra skogar.

 

Mycket trevligt, jag hamnade i Bäverbäcksskogen.

Var ett tag sen sist så det var en hel del att kolla.

Matte gillade inte riktigt den öppna vägbommen eftersom den kan innebära jägare eller annat som stör.

 

Jag hade så bråttom att jag blev alldeles suddig.

Varr lika bra att passa på att hinna med så mycket som möjligt ifall det skulle dyka upp jägare eller

timmerbilar eller annat som varken jag eller matte vill träffa.

 

Vattentjuven verkar tyvärr vara fruktansvärt aktiv just nu.

Var alldeles torrt där det borde vara utsökt spa.

 

Matte kom får du se att det inte finns några Bombmurklor bara en massa trattkantareller.

Mycket riktigt så ville hon inte ha dom.

 

Min älskade Bäverbäck. Sist blev jag förbjuden att bada eftersom den var stor som en älv.

Vattentjuven har gett sej på den också för det hade försvunnit massor med vatten.

 

Det drar visst ihop sej till jul.

Tomtarna verkar i alla fall förbereda sej för de har hängt sina skägg på tork.

Antar att de ska vara rena och snygga till jul.

 

Ett och annat bra spa hittade jag i alla fall.

Här har jag försökt packa in ena örat.

 

Hm, nån har möblerat om med mina tunnor!

Inte gick de att rulla heller eftersom de var fulla med vatten.

 

Ses snart långsamma matte.

Jag har inte tid att vänta på dej.

 

Hade bråttom eftersom min alldeles egna och privata tunna väntade på mej.

 

Kolla jag rullar med sån fart att kameran inte hinner med.

Eller så var det matte som klantade sej.

 

Hur som helst så roade jag mej rejält och rullade massor.

 

Jag är ju en väluppfostrad hund så när jag var klar så ställde jag tillbaka den på sin plats.

Ska vara ordning och reda i mina skogar.

 

Precis när jag var klar med tunnan så kunde jag jobba.

Växer Ostronmussling alldeles bredvid den, men matte ville inte ha dom heller.

För gamla och man ska inte plocka svamp på andras tomter enligt henne.

 

Drog runt ett tag till. letade flera spa och grejade med vanliga hundgöromål.

Hade jag fått bestämma så hade vi gått en rejält lång runda men den hade inte matte nån lust med idag.

En annan dag eller i vår var hennes dåliga ursäkt.

 

Hittade i alla fall en blodpuddingtall.

Alltid trevligt med såna, men jag vet ju att de brukar förebåda arbetslöshet tyvärr.

 

Hm, det bor nån eller nåt under stenarna.

Men ingen som ville umgås med mej tyvärr.

Gick tillbaka till min bil och åkte hem.

Sen har jag mest slappat och haft tråkigt.



Av Sigge Svamphund - 24 november 2012 17:47

Ganska normal hunddag.

Tänkte inte alls göra morgontoalett efterom det regnade, matte kan gå ut med soppåsen utan min

inblandning.

Blev faktiskt skadad!!!

Så skulle jag ut för en längre runda, blev inte skjutsad nånstans för det hade inte skitmatte lust med.

 

Hamnade i hemmaskoge.

Ja, ja nu gäller det att hitta nåt skoj.

Drog planlöst runt, fanns inga snygga tikar och inga fynd.

Knappt några trattkantareller en gång.

 

Hm, en grävmaskin ovanför skidbacken.

Min människovalpar älskar grävmaskiner, den här borde vara en bra julklapp åt dom.

Tänkte faktiskt ta den med mej och gömma på lämpligt ställe.

Men jag kom aldrig in i den och skitmatte vägrade att hjäpa mej.

 

Hittade i alla fall en ostronmussling på rampen.

Men den var för gammal, för liten, för blöt för............... GNÄLLMATTE!!!!!!

Drog vidare i hopp om att hitta nåt skoj.

 

Jodå, skam den svamphund som ger upp.

Kolla vilka mängder med Vinterskvlingar som fötts.

Tänk matte plockade!!!!!!

 

Är du alldeles säker på att du inte vill ha för gamla svarta trumpeter?

Tydligen för hon bara gick.

 

Någonstans i den här spagropen ligger min favortiboll.

Tappade den där förra veckan och det har jag inte glömt.

Letade och letade.

 

I stället för att stå där och glo kanske du skulle kunna hjälpa mej att leta?

Hittade i alla fall ingen boll.

 

Nästa grävmaskin, också perfekt till människovalparna.

Lyckades inte komma in i denna heller.

Skit!

Jag som hittat så himla bra julklappar till dom!

 

Äntligen nåt riktigt skoj.

Nu är det dejt på gång..................... trodde jag.

 

Skit Siri!

Här ska vi dejta och hon springer förbi mej med siktet inställt på mattes godisficka!

Ska godis vara viktigare än jag kanske?????

 

När hon fått godis så hade hon tid att umgås med mej så vi hade mycket trevligt ett tag.

 

Frånsett detta då.

Hon har snott min pinne och tänker göra flis av den.

Snodde tillbaka den innan katastrofen var ett faktum.

Gick hem och slöade.

Trist eftermiddagsrunda utan några skoj händelser.

 

Mattes senaste inköp.

Skulle inte alls vara nån ny ljusstake men denna kunde hon av nån anledning inte låta bli att skaffa.

Nåt om att den passar bra i detta hus.

Hoppas det händer mer i morgon.

Av Sigge Svamphund - 23 november 2012 17:59

Har haft roligare dagar i mitt hundliv.

Var dags för Eskilstunaresa igen och övervakande av allt tråk som matte och hennes mamma skulle

göra i lägenheten som mattes moster haft.

Människorna packade och sorterade och jag hade mest tråkigt.

Tröttnade och bad om att få gå ut en sväng.

 

Hade tur och kom ut.

Mycket intressanta dofter fanns det men inte en endaste hund lyckades jag träffa.

 

Hittade en liten skogsbacke där jag kunde vara på fria tassar en stund.

 

Hittade nåt som troligen är en del till ett bord.

Kom fram till att jag inte hade nån användning för det och matte led av akut allergi mot prylar.

 

Matte stod och tittade över åkrarna och bev nostalgisk.

Vid tiden när dinousarierna fortfarande vandrade på jorden så höll hon till där jämt och umgicks med

hästmonster!!!!!!!

Himla tur att hon skaffat sej andra intressen sen dess, vore ju rena mardrömmen om hon hade fortsatt

att umgås med såna.

 

Jag var mer intresserad av att berätta för alla hundar att jag minsann var där.

Mötte fortfarande inte några snygga brudar.

 

Jaha, så var det dgas igen.

Matte har ingen som helst aning om hur vi ska lyckas hitta tillbaka till rätt hus.

Alla ser likadana ut och hon är i vanlig ordning vilse eftersom det inte är skog.

Hon hittade faktiskt tillbaka efter en del virrande.

 

Människorna är skittråkiga.

Alltså försökte jag bädda om i soffan så den skulle passa mej.

Blev i alla fall serverad egen macka när de fikade och sen fick jag av deras också.

Så till slut var de klara.

Både min bil och mattes mammas bil fylldes med saker som skulle till våra hemma.

Nu är allt klart där till matte och hennes mammas stora glädje, det är tungt och jobbigt att röja efter en

död person.

Skulle åka hem.

 

Tvingade matte att åka förbi Griöronaffären där partyt ska hållas.

Fanns minsann ingen konstnär där heller och inga tecken på att affären håller på att bli paket.

Skickade in matte som kom ut med lite gott godis till mej.

 

Matte stannade halvvägs så jag fick en kortare eftermiddagsrunda efter en skogsväg.

 

Gå du, jag ska bara kolla det här spadiket.

Jo det var helt ok.

Pysslade med vanliga hundgöromål också.

Försökte jobba men det hae jag inget för.

 

Här kunde jag ha stannat länge, men det började skymma och trötta matte ville hem.

 

När det skymmer i skogen då kommer alla naturväsen fram.

Fick syn på ett helt gäng som nog precis hade vaknat.

Åkte hem och såg till att få lite av mitt nya godis.

Nu ska jag nog tillbringa kvällen..................

 

antingen så här.

Slappa i sofffan.

Nä boken läser inte jag, det är matte som förövrigt rekommenderar den varmt

Jonas Gardell Torka aldrig tårar utan handskar.

 

Tröttnar jag på att slappa så kan jag alltid koppla av med ett skoj spel på Facebook.

Bra detta med min nya dator jag kan hålla till var jag vill när jag använder den.

Måste se till så matte som bara gäspar och gnäller om ont överallt håller sej vaken också.













Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards