Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under juni 2007

Av Sigge Svamphund - 30 juni 2007 19:26

Idag har jag varit med om en ny upplevelse.

Tog en promenad över vallarna här.

Så skulle vi passera ett hus som alltid brukar vara tomt.

Mycket märkligt för nu var det massor med folk och saker där.

Matte påstod att det heter auktion.

Nåt om att människorna säjer priser på sakerna och om ingen annan betalar mera så får dom köpa det.

Mycket skumt.

Jag skaffade mej ett gäng nya bästa vänner där.

Hörde att matte pratade om att kanske köpa en ny matta.

Men om jag fick nån ny matta vet jag inte för nån skrev upp hennes pris sen gick vi hem.

Det regnade en massa sen så jag låg och filosoferade i min fåtölj.

Matte grejade med en massa och sen åkte hon utan mej!!!!

När hon kom hem så hörde jag att hon varit och hälsat på en av alla mina bästa vänner.

Hade varit massor med människor och människovalpar där. Hade alltså varit helt i min smak.

Har hört att om det inte regnar imorgon så ska jag få åka till Rosmossen.

Perfekt jag känner att jag behöver sköta om bäcken igen.

Kanska kan leta lite svamp också.


Av Sigge Svamphund - 29 juni 2007 19:15

Idag har jag verkligen jobbat som svamphund.

Var med matte på ett av mina kantarellställen.

Det växte kantareller precis överallt!

Jag markerade och markerade och matte plockade.

Men människor är ju så långsamma.

Tar sån tid för henne att plocka så jag hjälpte till och plockade när jag hittade nya.

Det var så mycket svamp så mitt godis tog slut.

Men på slutet så fick jag smultron som belöning istället.

Går precis lika bra det.

Matte säjer att det blev ca 8-10 liter med kantareller.

Men det finns massor med kantarellvalpar kvar så om ett tag får jag åka dit igen.

Sen kom mina bästa kompisar Marcus, Cissi och människovalpen Oliver och hälsade på mej.

Mycket trevligt.

Matte fick en kamera så snart kan jag visa mycket bilder på mej.

Hon ska bara lära sej hur den fungerar och skaffa nån sladd.

Av Sigge Svamphund - 28 juni 2007 18:34

Jag har problem.

Anser ju själv att jag är en mycket duktig svamphund som kan massor med arter.

Var i skogen idag och såg en svamp med prickar på.

Har lärt mej att det inte är nån idé att markera såna för de ger ju ingen belöning.

Idag hände nåt märkligt.

Såg några såna där med prickar på så jag brydde mej inte om dom.

Men matte hon undersökte dom och ropade på mej.

Skulle ha mej till att markera dom.

Jag begrep absolut inte nånting. Svampar med prickar ska man inte bry sej om, varför detta intresse?

Försökte att inte bry mej.

Men när hon stod och höll i godis och lockade mej till svampen kunde jag ju inte låta bli.

Fick en massa beröm och godis!

Fast dessa har prickar så går de att äta så såna är det ok att markera.

Begriper ingenting.

Vita svampar och de med prickar ska jag inte leta efter. Så helt plötsligt ska jag leta efter såna.

De idag heter visst Rodnande flugsvamp.

Blev god macka av dom.

Matte säjer att det inte är nån nybörjarsvamp för det finns visst giftiga som ser nästan likadana ut.

Nu startar jag en y omröstning hoppas att alla mina läsare röstar.

Av Sigge Svamphund - 27 juni 2007 18:33

Vaknade i morse och var ute på morgonrundan.

Regnade bara lite grann så det kunde jag väl stå ut med.

Så började det regna ännu mera.

Märkte att matte tänkte ge sej iväg nånstans. Hade planer på att följa med.

Nädå, inte det inte.

Utsatt för att passa huset.

Hon hade visst varit och ordnat nåt hon ska ha på människovalpens dop.

Jaha, säkert en aktivitet som hade passat mej.

Blev utsläpad i regnet bara för att matte hade bestämt att jag behövde gå ut.

Hon kunde väl ialla fall ha den goda smaken att fråga mej.

Jag behöver aldrig gå ut när det regnar!

Resten av dagen har fortsatt på samma trista sätt.

Bara en massa regn och motvilligt utsläpad.

Hoppas på en bättre mer aktiv dag imorgon.

Av Sigge Svamphund - 26 juni 2007 21:15

Idag har jag fått en ny boll.

Fast matte påstår att det är hennes boll.

Vaddå hennes?????

Jag har aldrig sett henne intressera sej för bollar eller leka med dom.

Nåt om att hon bara lånar ut den till mej när jag tränar på olika saker och gör rätt.

Jo visst, vad händer?

Vi var ute på en vall.

Jag fick hålla på med det där stanna kvar och såna saker.

När jag gjorde det så fick jag låna bollen.

Men matte kan ju inte kasta.

Hon slängde iväg den in i jättehögt gräs.

Hur lätt är det att leta boll när gräset är så högt att jag höll på att gå vilse?

Men jag är ju smart så det löste sej.

Sen kom mina bästa vänner Marcus, Cissi och människovalpen Oliver och hälsade på mej.

Mycket trevligt för jag letade reda på den där bollen så Marcus busade en massa med mej och bollen.

Av Sigge Svamphund - 25 juni 2007 19:35

Börjar med att berätta nåt sorgligt.

Idag fick jag veta att min tjej Sessan vandrade över regnbågsbron i torsdags.

Nu har jag ingen att busa med på mina morgonpromenader. Fast vi busade en del i torsdags morse.

Hon var gammal och mådde inte bra. Hon har det säkert bra på andra sidan regnbågsbron.

Idag har jag plockat svamp.

Var i skogen här hemma. Grejade med mina spagropar, regnet är bra för nu är det mera vatten i dom.

Så hittade jag en svamp.

Ingen matte i närheten. Så jag plockade svampen och gav henne.

Matte blev jätteglad och jag mej både godis och en massa beröm.

Kändes bra att svampplockartakterna sitter i sen förra säsongen.

Det var en sopp som jag plockade.

Trevligt att det kommer mera svampar i skogen.

Då får jag ju jobba ordentligt som svamphund på mina skogsrundor.


Av Sigge Svamphund - 24 juni 2007 18:18

Har som vanligt varit i skogen idag.

Turen var med mej för jag hittade kantarellvalpar som vuxit så mycket att de var kantareller.

Matte plockade alla dom.

Så tror jag att hon hade tänkt lura mej på mina planerade simturer.

Märkte att hon inte alls tänkte gå till sjön.

Alltså gick jag åt sjön och hon följde snällt med.

Har uppfostrat henne ganska bra.

Badade mycket från två av mina badplatser.

När vi skulle gå till bilen så hittade jag ännu mera kantareller.

Bara nosade lite på ett av mina ställen och där fanns dom.

Det stället kan inte matte kalla för sitt. Jag hittade det alldeles själv förra året så det är mitt privata ställe.

När vi kom hem så gjorde matte mackor av svamparna.

Det räckte till två stycken och jag fick självklart smaska i mej en halv svampmacka.

Inte mer än rätt så mycket svamp som jag hittar.

Resten av dagen har jag ägnat åt mina vanliga hundgöromål.

Av Sigge Svamphund - 23 juni 2007 18:45

Inledde dagen med att åka till en sjö.

Matte skulle fixa nåt där. Jag fick minsann sitta och vänta i min bil.

Men sen så........

Badade mycket i min sjö. Kunde ha stannat mycket längre men matte hade som vanligt mänskliga åsikter om att vi skulle åka vidare.

Tänk om hon kunde lära sej att bada är livet.

Blev riktigt trevligt.

Vi åkte till en av mina skogar.

Hittade massor med kantarellvalpar. Säkert flera hundra.

Alla kantarellvalparna var för små för att plocka men snart så.

Perfekt att få vara svamphund på allvar igen.

Fanns på alla mina ställen där.

Matte påstår ju att det är hennes ställen men det är det inte alls.

Det är mina.

Resten av dagen har det mest regnat så jag har inte gjort så mycket.

Visar en bild när jag funderar på att ta ett bad vid en av alla mina badplatser utefter Sörmlandsleden.

Det är min bästa kompis Eva som tagit bilden.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards