Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 17 november 2010

Av Sigge Svamphund - 17 november 2010 17:58

Jag är ganska missnöjd med tillvaron just nu.

Som ni vet behöver jag spaa ordentligt åtskilliga gånger varje dag för att hålla

pälsen i trim.

Dessutom behöver jag simma i alla mina sjöar för att motionera min vackra kropp.

Äckligt kallt hade det varit i natt och förresten så fortsatte det att vara kallt

hela dagen.

Blev i alla fall skjutsad till Gröna männenskogen.

  

Matte tyckte att det var alldeles utmärkt med onödig is på vattenpölarna.

Hel is innebar att Gröna männen inte var vid sina hus och skulle oroa vår tillvaro.

Jag däremot letade förtvivlat efter spagropar.

  

Som här........

Det här skulle ha varit ett utmärkt vägspa, men onödiga isen var så tjock att

det inte gick att slå sönder den.

  

Övergick till att jobba.

Kantareller finns det fortfarande gott om.

Men de står kvar i skogen, matte hade ingen lust att plocka djupfrysta såna.

Hittade som vanligt massor med trattkantareller också, behöver jag nämna att de

är kvar i skogen?

  

Det var så mycket rimfrost att det såg ut som om träden hade fått päls.

  

Hittade mitt rör igen.

Rullade lite med det och så bestämde jag mej för att kolla hur det egentligen ser

ut från insidan.

Blev självklart avbruten av skitmatte!

Nåt om att jag inte alls skulle försöka fastna i rör långt bort i skogen.

Tänkte inte alls fastna bara kolla.

Undrar när hon ska lära sej att jag alltid vet vad jag pysslar med.

  

Närmade mej Komonstersjön och lyckades ta mej förbi hundfällorna oskadd

den här gången också.

Jag är väldigt duktig på att krypa under taggtråd för att undgå fällorna.

  

Hade planerat för en massa trevliga bad i Komonstersjön.

Bara att glömma för onödiga isen hade invaderat den.

Här syns det ordentligt hur grått och trist det var idag.

  

Kollade i sjökanten om det händelsevis skulle gå att slå sönder onödiga isen.

Gjorde det inte!

Jag behäver bada och matte hotar med tortyrkammaren så det känns ganska akut.

  

Tänkte rulla tunna vid Komonstersjö huset.

Gick inte för den var alldeles full med fruset vatten.

  

Den här tallen har verkligen fått tjock rimfrostpäls.

Antagligen för att luften är fuktigare vid sjön.

  

Slet hårt med att få till ett nytt vägspa.

Nä, blev bara ett litet hål där jag kunde doppa en tass i taget.

Bestämde mej för att ta med matte och kolla min bäck.

  

Fanns hur mycket vatten som helst i bäcken.

Testade det på ett ppar ställen där jag garanterat bottnar.

Så hittade jag massor med skum.

Självklart tänkte jag göra en välgörande skuminpackning.

Fruktansvärt irriterande även skummet hade förvandlats till is!!!

  

Titta här då!

Jag har precis jobbat och kan ni tänka er........ matte som slutat plocka svamp

ändrade sej.

Hon kunde inte motstå denna stora fina blomkålssvamp.

Visst den var ordentligt djupfryst, men fick följa med hem.

  

På väg mot min bil så planerade jag.........

  

Nähä, inte stora favoritspagropen heller.

Om någon hund hittar öppet vatten eller bra spagropar utan is så ge mej en

vägbeskrivning

För detta är inte kul.

Tänk om det dröjer ända till våren innan jag kan bada och spaa igen?

Så illa får det bara inte bli!.

Hemma igen efter dagens promenad på ca 1 mil så har jag mest slappat.

Var ute en sväng på eftermiddan i äckligt kall, tjock dimma.

Fast sen så serverades jag varma mackor med stuvad blomkålssvamp

Utsökt hundmat och det var ju faktiskt jag som hittade svampen.

På tal om vår............

Ni glömmer väl inte att anmäla till Lydilitykursen på Sagostigen 16-17 april?

Finns bara några få platser kvar.

Förutom allt skoj på kursen så kan jag guida vattenintresserade hundar till

min absoluta favoritbäck också¨.

Kursen hålls ju nästan på min ena Sörmlandsledsetapp.





Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards