Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under november 2006

Av Sigge Svamphund - 30 november 2006 17:39

Livet är grymt!!!!!!!Idag var jag med matte i Malmköping.Skulle passa ett ställe medan hon fixade nånting.Precis när hon satt fast mej så stannade det en bil.Då hörde jag det!Min älskade Milou gnällade i bilen!!!!!!!!Självklart svarade jag och tänkte att äntligen skulle jag få träffa henne.......Hennes matte klev ur bilen och började prata med min matte.Hörde Milou och såg hur hon kastade längtansfulla blickar på mej.Tro nu inte att vi fick träffas.Nädå, de där eländiga mattarna pratade med varandra och påstod att vi inte alls får träffas eftersom Milou löper.Tänk er........jag stod bunden vid en stolpe och ser min älskade Milou instängd i en bil som hon inte kan komma ut från. Hörde hur hon gnällde av glädje när hon såg mej och så fick vi inte träffas!Vår kontakt inskränkte sej till blickar och lite gnäll och skäll.Våra mattar borde anmälas nånstans.Här har jag längtat så mycket efter henne så fick vi inte ens hälsa.Mattarna kunde lika gärna ha byggt en mur mellan oss. De är ju alldeles hjärtlösa ibland.Livet är verkligen grymt!!!Kommer att ta tid innan jag förlåter matte.Annars har det inte hänt så mycket.Jo, jag såg den där spännande grävskopan igår morse igen. Tänkte inte alls gå nånstans utan stå kvar och titta på den.Den har grävt ut alla diken efter min väg så det har uppstått en massa intressanta vattensamlingar.Letade upp en del svamp åt matte på eftermiddan. Fast egentligen skulle jag inte ha gjort det som hämnd för att jag inte fick träffa Milou. Men det är svårt att motstå svampen när jag vet att det vankas godis.Fast jag kanske skulle ställa ultimatum.Får jag inte träffa Milou så letar jag inte svamp.

Av Sigge Svamphund - 28 november 2006 18:52

I går släpade matte med mej till Malmköping. Dags igen för det där hon kallar social träning.Alltså jag passade banken och en affär.Kände mej mycket betydelsefull när jag fick passa banken.Fast matte påstod att hon menade att jag skulle vänta medan hon hämtade pengar.Fick syn på en liten hund som jag hade planer på att bli närmare bekant med.Men det fick jag inte för den hundens husse.Han påstod att hans hund var rädd för såna som mej.Jag är ju inte farlig!Hade bara tänkt att kanske få leka lite med pudeln.Idag såg jag något väldigt intressant.Heter visst grävskopa.Den fanns på vägen när jag skulle hämta posten.Har aldrig sett en sån förr.Mycket spännade maskin som jag gärna hade undersökt närmare. Men matte sate kättar i hjulet.Jag fick inte alls vara i närheten av den.Istället så gick jag baklänges så länge jag såg den bara för att vara säker på att inte missda nånting.Grävskopor är spännande!!!!Hämta posten är väldigt trevligt ibland.Det är inte alltid som brevbäraren har kommit. Då brukar vi vänta.Gillar brevbäraren, jag brukar försöka ta mej in i hennes bil. Så klappar hon mej och talar alltid om att jag är fin.Jag får inte träffa min älskade Milou nu.Hon löper så människorna har bestämt att vi inte ska träffas.Hm, det är ju nu jag verkligen borde få träffa henne.Tänk vilka söta valpar vi skulle få.Jag som är bordercollie/groenendael och hon som är pyreneer.Underbara barn skulle det bli..........men så ska människorna lägga sej i. Blääää!!!!!

Av Sigge Svamphund - 26 november 2006 19:24

I dag kom en av mina kompisar och hälsade på.Ja,ja matte kommer att protestera och påstå att det är hennes kompis.Inte alls, alla som kommer är mina kompisar.Väldigt trevligt med besök så jag visade henne runt i min skog.Hade en massa vattensamlingar där jag utförde en massa gräv och plaskarbeten. Så letade jag upp en massa svampar åt dom. Finns fortfarande kantareller och sånt.Men sen..........Väl hemma här så märkte jag hur de tänkte sej iväg igen.Självklart så skulle ju jag med frö de skulle säkert göra nåt skoj.Inte det inte!Jag blev tillsagd att passa huset!Kände mej väldigt ensam oh övergiven och satt i mattes säng och funderade på vad de egentligen gjorde,Var fullt övertygad om att de var i nån av mina skogar.Antingen vid favoritbäcken eller vid nån av alla mina sjöar.Plus att de säkert plockade svamp och missade mängder när inte jag var med och letade upp den.Till slut behagade de i alla fall komma tillbaka.Då fick jag höra att de varit och ätit en massa god mat.Jaha, jag då?Jag borde ju verkligen ha fått följa med. Men nädå, lämnad ensam med en skål tråkigt torrfoder.Världen är orättvis!!!Fast ok, matte hade faktiskt varit snäll och köpt grisöron åt mej så jag fick i alla fall smälla i mej ett sånt.Kändes som inte liten tröst.Träffade kattungarna i dag igen. Undrar om de flyttar ner från vinden snart så jag kan ta hand om dom.

Av Sigge Svamphund - 25 november 2006 20:54

Ja, självklart är jag ju smart.....Men idag kom jag på en ny sak.Kände för att komma ut i skogen.Min reflexväst hänger så jag når den. Enkel match att ta den i munnen och sen titta bedjande på matte.Hon är inte så korkade alla gånger för hon begrep direkt vad jag ville.Jodå, jag fick den på mej och jag såg att hon stoppade godis i fickorna.Väl ute så sprang jag till bilen. Hade tänkt mej att bli körd till nån skog med sjö eller den med favorit bäcken. Men tyvärr så fungerade inte den planen.Fast till skogen kom jag.Det var jägare i skogen.Han tyckte inte att jag och matte skulle vara där när han jagade. Vi kunde bli skjutna.Matte talade om för honom att om han inte såg skillnad på rådjur och henne och mej borde han skaffa glasögon och sluta jaga.Jägaren blev sur!Jag gillar inte jägare, de inskränker mitt skogsliv.Inte var det slut på svamp idag heller.Letade reda på en massa av den senaste sorten jag lärt mej. De heter visst frostvaxskivling. Bryr jag mej inte så mycket om, huvudsaken är att jag får min belöning när jag hittat dom.Men när vi var i skogen så började det regna.Så resten av dagen har jag mest tagit det lugnt.Fick träffa kattungarna en stund igen.Nu är det verkligen på tiden att de kommer ner från vinden så jag kan umgås ordentligt med dom.

Av Sigge Svamphund - 23 november 2006 19:18

I morse när jag var ute på min kissrunda så såg jagunderliga djur.De sprang snabbt över ett gärde och in i min skog.Matte påstod att det var tur att jag hade koppel på mej för jag vill iväg och undersöka dom närmare.Men matte ville inte alls att jag skulle umgås med vildsvin.Sen blev det väldigt trevligt.Matte satte på mej min vackra reflexväst och tog svampkorgen!!!!!Dessutom så såg jag att hon stoppade en massa Frolic i fickan.Sånt gillar jag!Vi åkte till en av mina skogar som innehåller tre av mina bra badsjöar. (Läs alla sjöar är bra badsjöar i min värld).Det där avskyvärda regnet har ju en bra sak med sej. Det finns hur mycket skojigt vatten som helst i skogarna.Jag hittade en alldeles ny sjö!!!!!Det brukar bara vara lite vatten där men nu var det en stor sjö.Självklart så badade jag i den och simmade massor.Matte påstod att det var kallt och att jag inte alls behövde hålla på och simma en massa.Äsch, hon är ju badkruka. Det är aldrig för kallt för ett antal uppfriskande dopp.Sen hittade jag massor med nya bäckar och pölar att greja med.det innebär ju att jag plaskar runt och skäller under tiden.Mycket skojig sysselsättning.Självklart så letade jag upp en massa svamp också, det är ju mitt jobb i skogen.När vi var på väg tillbaka så plaskade jag runt i en mycket intressant vattensamling medan jag skällde o gnällde.Då kom det en jägare i skogen.Sur typ!Han sa åt matte att jag skulle vara tyst.Eftersom jag hade så skoj i vattnet så hördes jag ju ganska bra.Jägartypen påstod att jag skrämde bort djuren som han ska jaga i helgen.Vad matte sa ska nog inte upprepas.Jag gillar inte heller jägare.Fast om han badat kanske han blivit trevligare.Men matte hon vet nog inte alltid vad hon pratar om.Hela tiden säjer hon att det snart är slut på svampen.Men den tar ju aldrig slut. Jag hittar massor varje gång jag är i skogen.Samma sak det där med bada.Det är många gånger som jag har hört nu att det är sista gången som jag badar.Ha, senast idag fick jag ju simma.Tror säkert att jag kommer att hinna med flera dopp i år.

Av Sigge Svamphund - 21 november 2006 18:12

.......Har jag äntligen fått träffa kattungarna!!!!!Matte hade den goda smaken att ta ner dom från vinden.Jag gillar kattungar!Dom är så söta. Bara för att visa dom min uppskattning såslickade jag dom ordentligt.Men.......min tunga är visst lite för stor. De blev alldeles dyngsura av ett par slickar.Jag tycker att Paddis ska sluta bo på vinden med dom.Om hon flyttar ner med dom så kan jag hjälpa henne att ta hand om dom. Inte för att jag rikigt vet vad jag ska göra men kan ju slicka på dom t ex.Trappan upp til vinden är så brant att jag inte kan gå uppför den annars skulle jag tillbringa mycket tid medkattungarna.Fast matte säjer att om inte alltför lång tid kommer ungarna att springa runt och leka.Jag hoppas verkligen att de kommer ner då så jag får umgås riktigt mycket med dom.Annars så har de ju bara varit en massa äckligt regn idag.Försökt undvika ute, men självklart har jag blivit utsläpad mot min vilja.

Av Sigge Svamphund - 20 november 2006 20:27

Mycket bra början på dagen.Träffade tiken som jag är lite kär i.Ja, fast det är ju Milou som jag är riktigt kär i, Sessan är trevlig att busa lite med.Sen när vi skulle gå hem så hörde jag ett mycket bekant ljud.Min favorit assistent var på väg. Jag känner nämligen igen ljudet av hennes bilEftersom jag gillar henne skarpt så tycker jag att det ingår i mina rutiner att hälsa henne välkommen varje morgon när hon jobbar.Helst ska jag springa efter hennes bil och försöka kasta mej in i den när hon öppnar dörren.Hon måste ju förstå att hon är uppskattad!Matte som antagligen behöver ha hörapparat försökte dra med mej sista biten.Aldrig i livet!!!Jag satte ner baken och vägrade att röra mej. Tänkte inte alls bli lurad på välkomnandet.Mina planer gick i lås och jag fick välkomna min favorit.På eftermiddan fick jag besök.Alltså alla som kommer hit är mina besökare.Marcus och Cissi kom och det är alltid trevligt att umgås med dom. Men kände mej lite undanskuffad ett tag.De där superhemliga kattungarna skulle fotograferas och jag fick inte vara med och hjälpa till.Nädå, de elaka typerna stängde in mej i köket.Men jag kan i alla fall visa en bild på killarna.De blev visst tre veckor igår så snart ska jag få träffa dom.Inte en dag för tidigt!!!!Men jag visar en bild på dom.

Av Sigge Svamphund - 19 november 2006 20:17

I dag har jag insett att regnet har haft nåt bra med sej i alla fall.Var i min skog här hemma.Det fanns massor med nya bäckar!!!!Eller egentligen så är det väl inte bäckar, men regnet har gjort att det är som bäckar nu.De var i alla fall perfekta att plaska och gräva i.Fast helst så skulle jag ju vilja till min privata favoritbäck, Men dessa får väl duga i brist på bättre.Lärde mej en ny svamp till idag.Matte påstår att den heter nåt med vinter.Ha, då finns det ju svamp på vintern.Så hittade jag en hel del kantareller och trattkantareller också.När jag kom hem så tog jag Snoris och Lufsen på bar gärning.De två satt och smaskade på MIN mat!!!!!Det är en djup orättvisa att katterna kan tjuväta av min mat och att jag inte kommer åt deras.För övrigt så får jag inte äta upp fågelmaten ute heller.Matte påstår att talgbollarna är till fåglarna och att jag inte ska tugga på dom som hamnat på marken.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2006 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards