Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under september 2009

Av Sigge Svamphund - 30 september 2009 17:45

Så har jag lyckast fördriva även denna hunddag.

Började med att vara i en av alla mina skogar,

Som vanligt en massa jobb som svamphund.

Klantmatte kom på i skogen att köttbullarna var kvar hemma!

Ja,ja det fick duga med Frolic idag men hon ska inte tro att det

ska bli nån vana inte.

  

Hittade en liten spagrop och tänkte göra en sån där bra spenatinpackning.

Men tyvärr så var det alldeles för lite vatten i den för att det skulle gå bra.

  

Men det här är vad jag kallar bra spagrop!

Fick till ordentliga inpackningar i den.

Skönt att äntligen kunna sköta pälsen ordentligt!

Ännu bättre var att jag fick gå till min sjö sen och bada bort dom.

  

Hittade det här på ett ställe.

Nån ny jaktplats för jägarna.

Jag markerade det ordentligt, ska inte byggas hur som helst i mina skogar.

Dessutom upplyste matte om att snart inträffar tråkveckan.

Alltså den där älgjaktsveckan när jag inte kan sticka nosen i skogen.

Eller jag kan vara i en av mina skogar, den med gröna männen och gröna husen.

Där jagar de bara en helg och då är hela skogen avspärrad för alla

regeringsgubbar som ska skjuta vilt omkring sej.

  

Passerade delar av min ena Sörmlandsledsetapp.

Passade på att göra en insats som fyrbent etappledare och flytta på ett

träd som var felplacerat.

Tur att matte har mej så hon sliper släpa på dom själv.

Tror jag inte att hon skulle klara.

Efter att ha jobbat massor som svamphund så fick jag åka ..............

  

till Nelly!!!!!!!!

Suddig bild, jag vet men kamerabatteriet dog efter denna bild så det blev bara den.

Nelly är inte alls lika deppig nu och vi hade väldigt mycket skoj tillsammans.

Dessutom så blev matte av med en massa svamp.

  

Jag passade på att fynda.

Hittade ett baklyse till en bil.

Tänkte lägga beslag på det ifall min bil behöver nytt.

Men som vanligt så fick jag inte ta det med mej.

SAAB delar passar inte på Renault påstod matte som inte kan ett smack om bilar.

Kanske ska bli bilmekaniker när svampen tar slut.

Ni var ju många som funderade över vilka bloggar som var listade i tidningen.

Varsegoda här är listan där alla läsvärda bloggar saknas

www.kickestina.se  draghundar

www.freestylehundar.se

http://zorro.johanrosenberg.com

http://poshpoodle.blogg.se  VARNING hundförnedring på hög nivå. Ge människan en docka!!

http://calypso.se italensk vinthund

http://ruffa.doggyblogg.se

www.skogsdungenshunddagis.se

www.lifeofleif.com fånig chihuahua

www.agilida.se agility

http://blogg.yatara.se nakenhundar




Av Sigge Svamphund - 29 september 2009 17:50

Har haft en lugn hunddag.

Matte ansåg att jag hade så mycket att göra igår så

det kunde vara lugnt idag.

Lugn är en fullkomligt onödig uppfinning tycker jag.

Hon behagade inte ens skjutsa mej till nån av alla mina skogar.

Hörde talas om att det skulle vara svampfritt idag.

Blev nästan svampfritt för jag nosade bara upp nån liter.

  

Det var riktigt kallt i morse med frost.

När jag sen gick till skogen så insåg jag att vintern närmar sej.

Ett tydligt teckan är att det helt plötsligt börjat växa Frolic på ett träd.

Såna och köttbullar har ju sin bästa växtperiod under vintern.

Men jag hoppas att det var tillfälligt som de visade sej.

Vill inte ha vinter ännu.

Har ju en massa svamp kvar i alla mina skogar.

Så var jag hemma och slappade ett tag.

Sen var det dags för dejt.

  

Här är dagens dejt.

Jolinda.

Ni vet snygga tiken jag träffade i söndags.

Våra mattar hade ju bestämt att vi skulle gå en promenad tillsammans.

Mycket bra för vi gick till närmaste sjön.

  

Här har jag kastat mej i vattnet och försöker att locka med mej Jolinda.

Gillar ju brudar som gillar att bada.

  

Bra tjej för hon badar glatt.

Vi tog massor med gemensamma simturer.

  

Visade henne de bra vägarna runt min badudde också.

Hon har inte bott så länge här och hittar inte överallt.

Är min mycket viktiga hundliga uppgift att visa alla bra ställen.

  

Suddig bild, men hon är jättebra på dragkamper också.

Vi hade mycket såna och annat skoj.

  

Självklart så passade jag på att visa var man kan fynda bra pinnar också.

Vi hade en väldigt trevlig runda.

Hörde att vi ska träffas igen längre fram i veckan.

Då ska jag och matte gå ut ensamma med Jolinda.

Om det fungerar så kommer det att bli så att vi ska passa henne ibland.

Hon har svårt att vara ensam och hennes matte håller på och tränar henne

att vara det.

Men innan hon lärt sej det ordentligt så kommer hon troligen att få vara med mej och

matte en del.

Gissa om jag i så fall tänker lära henne allt jag kan om spagropar, bäckar, alla

mina fynd, svampletning och massor med annat.

Imorgon så vet jag att skogen väntar och sen var det visst nån dejt med

Nelly igen.

Matte läste Härliga Hund idag.

De skrev om hundbloggar och hade en lista på tio bra bloggar.

Hm, de har alldeles missat alla cybertaxar, hederstaxar, andra taxar, lagottosar och

alla andra superbra bloggar.

Men modeblogg för hundar det fanns på listan!


Av Sigge Svamphund - 28 september 2009 18:39

Har varit en mycket hård dag i mitt eländiga hundliv.

Åkte till en av alla mina stora skogar i morse och träffade

min bästa kompis Monica.

  

I natt medan jag sov min skönhetssömn så kom det hälsovådligt regn.

Perfekt för det dröjde inte så länge innan jag hittade en spagrop.

Inte så stor men det är i alla fall en spagrop.

Sen jobbade jag hårt.

Om ni bara visste vilket slit det är att leta svamp åt två människor.

När jag markerat åt den ena så är det dags att markera åt den andra så

båda har sysselsättning och inte blir avundsjuka på varandra.

Dessutom måste jag ju kontrollera alla pinnar, kottar och andra viktiga

hundsaker.

Fanns svamp precis överallt.

Efter massor med hårt slit och mängder med svamp så nådde jag en av

sjöarna.

Människorna skulle fika och det var faktiskt inte fel med mackor till mej

heller.

Blir ju hungrig av allt jobbande.

  

Det här är viktiga hundsaker.

Alltså människorna trodde att de skulle fika i lugn och ro.

Jag äter mina mackor på tre sekunder blankt och sen är det faktiskt dags för

bad.

Alltså är det bara att hämta och presentera en massa bra tillbehör.

  

Jodå, det blev massor med bad.

Behövs så jag får ny energi och orkar jobba mera.

  

Fast det här gillar jag inte.

Någon har tagit bort de där skoj dunkarna som fanns i båten!

De borde ha tänkt på den hårt arbetande svamphundens behov av nöjen och

lämnat kvar dom.

  

Sen var det hårt jobb som gällde igen.

Här har jag precis visat Monica en massa svampar.

  

Det här är en smörsopp.

Den har helt missat instruktionerna om att såna ska växa i vägkanter, efter

stigar och liknade.

Den växer i enbart lite mossa på kanten av en sten!

Fast vi plockade inga såna idag.

Bara massor med kantareller (matte ännu mer utled på dom), svart trumpetsvamp,

rödgul trumpetsvamp och trattkantareller.

  

Så var det fikadags igen.

Jag badade självklart ännu mer och sen när människorna tröttnade på att

jag hela tiden duschade dom så fick jag leta godis istället.

Begriper inte varför människor som frivilligt nyttjar tortyrkammaren gnäller så

mycket när jag råkar skaka vattnet ur pälsen nära dom.

  

Till och med på den lilla grusvägen så fanns det små spagropar.

Jag utnyttjade självklart alla.

Vet ju inte när den där vattentjuven snor alla igen.

Så var det ännu mera jobb.

Till slut så vägrade både matte och Monica att gå i skogen utan gick bara på

vägen.

Hörde talas om att de inte ville se en svamp till.

  

Så den vanliga skrytbilden efter många timmars hårt jobbande.

Gissa hur mattes onda "svampkorgsarm" känns?

Tänk om gårdagens knäppa människor sett detta!

Ni som funderat om de menade allvar.

Jodå, hälsar matte de hade druckit typ en stor dunk ättika smaksatt med ett

ton citroner innan de mötte oss.

Matte bara skrattar åt dom och tycker samtidigt lite synd om människor som

orkar lägga så mycket energi på att bli så sura för att jag är duktig.

Nu är jag en mycket trött hund och ska vila.

För imorgon väntar nya äventyr.

Av Sigge Svamphund - 27 september 2009 18:01

Precis som vanligt så har jag tillbringat några timmar

i skogen idag.

Badade en hel del i Krokodilsjön.

Sen jagade jag spagropar.

  

En normalt mycket bra spagrop.

Alldeles torrlagd!

Alla såg ut så här, inte en endaste liten inpackning blev det.

Tror jag ska packa och flytta till Stella och Doris för de har ju gott om dom.

  

Det här är en liten myr.

Såna brukar alltid erbjuda bra vatten med stinkande utsökt doft.

Men inte idag inte.

Bara torrt utan minsta droppe vatten.

Jobbade i alla fall mycket som svamphund.

Massor med kantareller till mattes förtvivlan och mängder med trattkantareller

också.

Så långt bort i skogen så dök det upp två människor.

Har aldrig mött nån där förut.

De frågade matte om hon hittat nåt och det hade hon ju eftersom jag

jobbat hårt.

De andra hade hittat typ 3 kantareller och 5 trattisar och begrep inte hur

matte kunde ha så mycket svamp.

Matte sa att det gäller att gå på rätt ställen och så berättade hon att

jag jobbar hårt och är väldigt duktig svamphund.

Hm, det skulle hon visst inte ha sagt!

Människorna upplyste om att leta svamp med hjälp av hund det är minsann fusk.

Ser man inte svampen själv då kan man låta bli att plocka!

Det där med svamphundar är ett löjligt påhitt och dessutom fusk.

Matte försökte vänligt förklara att det är bra för mej att få jobba med

huvudet och att det dessutom är samarbete mellan henne och mej.

Men de korkade människorna bara tjatade om fusk.

Ja,ja de får väl tycka att jag är en fuskare då som jobbar som

svamphund.

Jag och matte gick vidare.

  

Tur att de inte såg detta.

Tyvärr så hann matte inte riktigt med.

Men kantarellen framför mej har jag precis kommit med i munnen.

Hittade ett gäng och matte såg inte att jag markerade.

Då brukar jag plocka en och komma med för att sen visa var resten finns.

Men nångång ska det väl fastna på bild när jag plockar svampar.

Tur att de där griniga och säkert avundsjuka människorna inte såg det!

På väg hem från skogen så stannade matte vid affären.

Jag passade bilen.

När matte kom ut så såg jag hur hon pratade med en snygg tik.

Hade tur för jag fick komma ut och träffa henne.

  

Här är hon.

Klantmatte har ju självklart glömt namnet på henne.

  

Vi hade i alla fall mycket skoj tillsammans.

Ännu bättre är att jag hörde hur våra mattar bestämde att vi ska träffas i veckan

som kommer och gå en runda tillsammans.

Låter mycket lovande tycker jag.

Snygga brudar kan jag ju inte träffa för många.

Resten av dagen har jag inte gjort så mycket.

Matte mest gnäller över nån åkomma som hon har döpt till "Svampkorgsarm".

Alltså ont i armen av alldeles för mycket släpande på tunga svampkorgar!

I morgon ska jag visst på sån där riktigt långrunda i skogen tillsammans med

Monica.

Innebär mycket jobb och förhoppningsvis en massa badande också.

Av Sigge Svamphund - 26 september 2009 17:50

Oj,oj vilken dag jag har haft!

Började lugnt och stillsamt med att jag gick till min närmaste sjö

för att ta enn gäng simturer.

Hade hört talas om dejt på eftermiddagen och ville ha pälsen i trim.

  

Här är jag på väg ur sjön efter ett av alla dopp.

Efter att ha badat en massa så skulle jag gå en sväng i skogen nära sjön.

I skogen kom min polare Ollie.

Mycket trevligt.

Medan våra mattar ägande sej åt en massa mänskligt tråkprat så blev det

ännu bättre.

  

Min före detta schäfergranne Bella dök upp.

Mycket trevligt för det var väldigt länge sen jag träffade henne.

  

Hon och Ollie hade aldrig träffast men de blev kompisar de också.

Jag är faktiskt så mycket gentlehund att jag tillåter mina killpolare att

prata med mina tjejer.

  

För övrigt så var jag just då ganska upptagen med att kolla om Bellas husse

fotfarande var bra på att kasta pinnar.

Jodå, det var han.

  

Med mycket möda och stort besvär så blev det en bild på oss alla tre tillsammans.

Vi var tillsagda att ligga bara för att det skulle finnas en chans att vi skulle

fastna alla tre.

Att Ollies matte och Bellas husse står alldeles utanför bild och distraherar oss det

kan vi ju tala tyst om.

  

Sen gick vi tillbaka till sjön allihopa.

Bella har varit lite feg vad det gäller att bada.

Men jag lockade ut henne i vattnet och hon badade massor.

Känner mej mycket  nöjd med att jag fått henne att inse alla badandets fördelar.

Ollie badade han med, men det fastnade aldrig på bild.

Så gick vi en promenad innan det var dags att skiljas åt.

Var hemma och vilade ett tag och sen var det åka bil som gällde.

  

Hamnade här hos min tjej Nelly.

Matte hade lovat att jag skulle komma och försöka muntra upp Nelly.

Hon har ju bott tillsammans med gamla surgubben Arnold.

Men förra helgen så blev han akut sjuk och vandrade över  Regnbågsbron.

Nelly har bara deppat och knapp haft lust att äta eller göra nånting.

Men när jag kom så blev hon jätteglad.

Vi busade först massor hemma på hennes tomt.

  

Bra husse och matte har hon också för de har en stor samling med

vattenkannor.

Självklart hade jag lektioner med Nelly i hur man bäst busar med såna.

Hon lärde sej snabbt.

  

Sen tog matte med oss och gick till skogen ett tag.

Hade ännu mer skoj i skogen med pinnar och annat.

Bara för att imponera så visade jag framtassarna som svamphund också.

  

Eftersom Nelly deppat så mycket hade hon inte lika mycket ork som vanligt.

Som den gentlehund jag är så satt jag beskyddande vid hennes sida medan

hon vilade.

  

Tillbaka hemma hos Nelly så hittade jag en vattenkanna av ny modell.

Ganska liten men väldigt bra.

  

Bildbevis på att tjejerna faller för mej.

Så här skulle jag ha det jämnt.

En snygg brud som ligger framför mina tassar.

Har hört att jag ska åka tillbaka till henne i veckan.

Hennes husse och matte tyckte att det var så skönt att jag kom och satte fart

på Nelly så hon är sitt gamla vanliga jag.

Jag är alldeles utmattad nu efter denna intensiva dag.




Av Sigge Svamphund - 25 september 2009 17:50

Har haft en mycket trevlig dag.

Matte hade bestämt träff med min bästa kompis Monica.

Mycket trevligt eftersom vi skulle till en bra skog.

Jag har två sjöar där och en massa annat skoj.

Började med en massa viktiga hundgöromål som en

utsökt lerig bäck och andra intressanta saker.

Sen hamnade jag i paradiset.

  

Började med att fynda en orange diskhandske.

Har alltid önskat mej en i den färgen.

Fast jag har faktiskt aldrig fyndat nån diskhandske tidigare.  

Sen var det unkberget.

Här väljer jag vilken av om jag ska ta.

  

Här är dagens dunk.

Den hade jag mycket skoj med.

  

Titta här då!!!!

En tunna!

Inte var den fastgjord heller så jag kunde ägna mej åt tunnrullning.

Men jag blev alldeles förvirrad av att ha både diskhandske, dunkar och tunna

på samma ställe.

Visste inte riktigt vad jag skulle använda.

Det slutade med att jag gick och jobbade som svamphund istället.

  

Nosade upp sällsynta svampar.

Detta är kruskantareller.

En sällsynt art som växer tillsammans med hassel.

Om man hittar den så ska den helst få stå kvar för att sprida sina sporer vidare.

Jag lyckades nosa upp dom på två ställen jag.

Sen hittade jag självklart en massa trattkantareller, kantareller och svarta trumpeter.

Det är bra när Monica är med för då blir det olika belöningar.

Köttbullar från matte och Frolic från henne.

Så skulle det fikas.

Det gjorde vi vi ett av Sörmlandsledens skärmskydd.

Inte på mina och mattes etapper utan en annan.

  

Matte håller ju alltid på och ska städa vid skärmskyddet vi sköter.

Alltså tänkte jag att vi skulle göra en insats och hjälpa de som har etapp 19 och 20

med städningen.

Hämtade alltså en kvast.

Lata matte hon bara skrattade åt mej och pratade om att vi inte alls behövde städa där.

  

Bra tvåbenta etappledare på de etapperna.

Service till den hårt arbetande fyrbenta etappledaren.

En utmärkt dunk låg det minsann i skärmskyddet!

Borde det finnas i alla Sörmlandsledens skärmskydd som jag kan tänkas besöka.

Efter att ha grejat med ovanstående så jobbade jag lite mer som svamphund.

Badade mycket i de två sjöarna och andra viktiga hundgöromål.

Sen var det tyvärr dags att åka hem igen.

Retsen av dagen har jag fördrivit med just ingenting av vikt och värde.

Av Sigge Svamphund - 24 september 2009 17:43

Som vanligt har jag besökt en av alla mina skogar idag.

Inledde med att bada i en sjö som jag inte simmat i

på ganska länge.

Den var precis lika badvänlig som vanligt.

  

Så fyndade jag en cykel.

Kom ganska snabbt fram till at jag inte har någon användning av en sån och

dessutom var den omöjlig att få med.

Alltså ligger den kvar i skogen ifall någon är intresserad.

  

Jobbade som vanligt som svamphund.

Har sitter jag och väntar på att matte ska komma och plocka alla trattkantareller

som jag precis nosat upp.

Matte hade planerat att vi skulle gå och titta om rödgula trumpetsvampen

växt på ett ställe.

Mycket bra för då passerar jag ett litet paradis för fyndintresserade hundar.

  

Började med att fynda ett däck.

Tänkte att det kunde vara bra att ha om nåt mer går sönder på min bil.

Men matte påstod att det var fel storlek och en massa andra fel också.

Tänk att människor aldrig kan vara nöjda.

  

Det finns ju en hel del svamp här hemma och matte pratar om platsbrist.

Inga problem den här hyllan tycker jag ser alldeles ypperlig ut.

Behöver jag tala om att jag inte fick ta den med mej?

  

Så pratar hon om brist på stora burkar till all torkad svamp.

Den här borde väl i alla fall rymma några liter?

Men inte ville hon ha den inte!

Enligt meteorologerna så skulle det regna här på eftermiddan.

Eftermiddag infaller visst redan 10.30 för strax efter att denna bild togs så började

det ösregna.

Då ska jag hem.

Det regnade så mycket att till och med matte gnällde.

När vi kom till min bil så såg hon ut som om hon provsimmat sjön med kläderna på.

Sen var det ett fasligt gnäll om dyngsur, frysa, längta efter torra kläder osv.

Jag hoppas verkligen att hon nu har lärt sej att regn är hälsovådligt och

att man faktiskt skadas av att vistas ute i det.

Ser fram emot att för all framtid slippa gå ut när det regnar.

Bara det att matte har ju så förskräckligt kort minne!

Fast resten av dagen har jag sluppit gå ut när det regnar.

Alltid något.

Istället så har jag jobbat hemma.

Har fått ett uppdrag att skriva till Sörmlandsledens tidning om mitt jobb

som fyrbent etappledare.

Alltså har jag påbörjat det så kanske det blir färdigt inom en snar framtid.

En del av er funderar ju på om jag och matte drunknar i svamp eller har

den staplad från golv till tak.

Så varsegoda

  

Detta är "svampskåpet".

Ryms en hel del burkar där.

Fast det är inte all skörd i år.

Mycket har flyttat till andra människor.

  

Och detta är alla burkar som är utspridda i andra skåp.

När matte insåg hur mycket det är så hörde jag talas om att nu ska vi

inte plocka mer svamp.

Ha,ha det där tror hon inte själv på.

Ligger ju en massa i svamptorken just nu och jag vet att det ska

letas sån där svart trumpetsvamp imorgon igen!


Av Sigge Svamphund - 23 september 2009 17:52

Matte hade den goda smaken att skjutsa mej till Sagostigen idag.

Perfekt för då är det ju skogen bakom den och min älskade bäck som gäller.

Har ju inte varit där sen vi tappade bort alla de där människorna.

Alla kom nog tillbaka för jag hittade inga borttappade idag.

  

Den där som heter Länsstyrelsen hade varit där och satt upp informationstavlor.

Har visst bara tagit tre år att få dit dom.

Där står det en massa ointressanta mänskliga saker om alla sällsynta lavar, mossor,

tretåiga hackspettar, svampar och en massa annat.

De har alldeles missat att informera om bäcken och alla spagropar!

Hur ska nu vandrande hundar kunna bli informerade om såna viktiga saker?

  

Men titta här!

Inte ett ord om att hundar måste vara kopplade!

Jag kan alltså fortsätta jobba på fri tass och matte behöver inte ha

dåligt samvete heller.

De vet nog att det inte går att jobba varken som fyrbent etappledare eller svamphund

med koppel,

  

Min favoritspagrop är det inte mycket med.

Ok, jag kunde göra inpackningar men inte mer.

Måste komma massor med hälsovådligt regn!

  

Bäcken var faktiskt lite bättre än sist.

Jag jobbade med den på massor med ställen och det fanns vatten överallt.

Mycket trevligt.

Så jobbade jag stenhårt som svamphund.

  

Såna här svarta trumpetsvampar var det som gällde idag.

Hittade massor med helt nya ställen.

Matte blev så glad och upplyste många gånger om att jag är världens

bästa svamphund.

Jag åt köttbullar i mängder.

  

Vid jägarnas tillhåll jaktstugan så har de utfodring för såna där vildsvin.

Jag kollade noga ifall det var utfodring för svamphundar också men det fanns bara

en massa äpplen.

  

Självklart så tänkte jag rulla tunna.

Är ju bra träning för kroppen.

  

Skitjägare!

De har satt fast min bästa tunna!

Jag som verkligen behövde koppla av med tunnrullning!

  

Finns en tunna till men den är full med vatten.

Använde den att plaska i istället.

Inte samma sak som tunnrullning, men i brist på bättre så.

Sen fortsatte jag att jobba.

Ännu mera trumpetsvampar.

Var så mycket att alla trattkantareller står kvar i skogen, de fick vi inte med oss.

Matte pratade om att det är skönt att kantarellerna nästan är slut.

Vadå slut?

Jag letade upp ett ställe där det växte flera liter på en liten fläck!

  

Som sagt det blev en välfylld korg.

Jag är mycket nöjd med resultatet av mitt jobbande.

Tillbaka på Sagostigen så upptäckte jag nåt hemskt.

Tänkte lyfta på benet nära ett hus.

Men inifrån huset så hörde jag ett hästmonster!

Gissa om jag fick bråttom till min bil!

Innan matte hade låst upp och släppt in mej var jag övertygad om att monstret

skulle komma ut och sätta tänderna i mej.

Nu klarade jag mej med livet i behåll även denna gång.

Ska passa mej nog för det där huset.

Fast jag måste passera det när jag ska till skogen.

Hemma igen så firade jag allt mitt jobbande med ett smaskigt grisöra.



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards