Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under oktober 2015

Av Sigge Svamphund - 31 oktober 2015 17:59

Inga stora bra skogar idag inte.

Enligt matte skulle de troligen vara fulla av jägare så då är det lika bra att hålla sej undan.

 

Om jag nu är snabb så blir det nog bra.

Hade nämligen planer.

 

Kan nån släppa in mej?

Jag behöver kolla kylskåpet och hälsa på Siri och.......................

 

Perfekt början korvutdelning.

Precis vad jag behövde.

 

Så ville Siri följa med mej till skogen.

Hennes människor hostar och snorar en massa.

Mänskligheten är klen, tänk vi hudnar som badar och spaar inte får vi rinnande nosar och sånt inte.

Människor har mycket att lära av oss.

 

Hur går det Siri?

Är du färdig snart, tänkte att jag skulle pinka över så ingen annan hane hittar dej.

För hittar de Siri är ju risken stor att de hittar kylskåpet också.

 

Kollade om det fanns några nyheter av intresse.

Jo en del hade faktiskt hänt sen sist.

 

Kände som vanligt för att jobba så jag valde väg förbi  arbetsplatser.

 

Jo jag lyckades faktiskt jobba lite.

 

Några få alldeles torra Trattkantareller.

Fick en massa beröm men svamparna står kvar i skogen.

Kollade några flera arbetsplatser men de var alldeles tomma.

 

Gick och badade.

Viktigt eftersom jag missat att bada några dagar nu.

Mycket skönt så vi badade långe och mycket,

 

Kolla stackars Siri.

Hon får minsann aldrig nåt godis och svälter.

Självklart bjöd jag henne på mitt så hon skulle orka hänga med resten av rundan.

 

Detta är en svamp som heter Stinkmussling.

Den ska vara vackert gul men det är så eländigt torrt att den är nästan vit.

Drog runt ett tag till i skogen men hittade inget roligt.

 


Va sa du Siri?

Sa du fika?

Låter perfekt för jag har minsann inte fikat på många evigheter.

 

Började med att käka korv.

Behövdes energipåfyllning.

 

Kollade på Siris husse som skaffat sej en ny leksak som suger upp alla löv.

Tydligen väldigt skoj sak om man är människa.

 

Äntligen fika!

De där mackorna är väl till mej och Siri eller?

Jo vi fick mackor.

Sen ansåg matte att jag skulle gå hem till tråkhemma.

På eftermiddagsrundan så träffade jag massor med människor som jag känner, mycket trevligt med sällskap

eftersom jag är otroligt ensam.

I morgon så ska det visst komma hit några som ska bo här ett tag.

Här träffat såna förut så det blir nog bra.

Ska avslöja i morgon vad det är för några.


Av Sigge Svamphund - 30 oktober 2015 17:55

Började som en tråkdag.

Jag trodde att jag skulle bli skjutsad till nån av mina stora skogar,

 

Hamnade i Spökskogen bara.

Normala år har jag mängder med bra arbetsplatser där.

Jag letade och letade men lika tomt och övergivet överallt.

  

Här borde det finnas mängder med arbete.

Nä inte minsta lilla svampusling!

Bedrövligt är bara förnamnet denna eländes höst.

 

Människor är ett märkligt släkte.

Varför sätter man sånt här i ett träd?

Det finns faktiskt soptunnor.

 

Blommade en godistall.

Självklart så städade jag tallen på alla godisblommor.

Men jag gillar inte att de blommar redan, ska ju fortfarande vara jobbarsäsong.

Efter att ha dragit runt i Späkskogen och mest haft tråkigt så skulle jag åka nånstans.

  Perfekt!!

Shoppingdags i Grisöronaffären.

Var ett tag sen jag var där.

 

Nu gäller det, vad ska jag handla?

Hade faktiskt egna pengar att shoppa loss för.

 

Efter att ha valt ut vad jag skulle ha för godis så kollade jag prylarna.

Men kom fram till att jag inte behövde nåt, var bättre att lägga alla pengarna på godis.

 

Vägde mej och hade samma perfekta vikt som alltid.

Kollade igenom matsortimentet också.

Finns mycket som doftar väldigt tilltalande.

 

Lämnar INTE Grisöronaffären utan att ha käkat en torkad korv.

Mycket viktig hundrutin-

 

Så där min shopping är avklarad.

Nu ska jag åka hem och käka godis, har massor med gott i påsen.

Fast hemma blev det som vanligt, fick inte alls äta upp allt.

Skitmatte stoppade undan MITT godis som jag köpt för MINA pengar.

 

Ute på eftermiddagsrunda.

Eftersom jag inte badat på ett par dagar så hade jag planer på fontänbad.

Skitkommun som tömt min fontän!

 

Öpnna dörren!

Jag behöver in i Rosa elefantaffären NU!!!!!!!

Kom in där och fick godis, försökte se ut som om jag inte alls har ett rejält lager hemma.

 

Träffade Chihuahua Dee Dee som var väldigt godissugen.

Tur att matte hade tagit av mitt godis så jag kunde bjuda henne på en del.

Måste ju vara snäll mot brudarna.

 

Om jag stirrar länge och mycket på Prylaffärens dörr så kanske.............

Jo jag fick en massa godis.

Gick hem och hade tråkigt.

Hoppas det blir nån bra skog i morgon och förhoppningsvis en del jobb.



Av Sigge Svamphund - 29 oktober 2015 17:57

Igår kväll så hade jag ju dötråkigt och passade huset medan matte var på det där mötet

med Sörmlandsleden.

När hon åkte iväg så hade hon planen att göra mej nästan arbetslös som fyrbent etappledare.

Men hon kom hem efter flera veckors frånvaro och meddelade att jag får behålla jobbet.

Bra att det inte blev nåt av med att sluta med Sörmlandsleden.

Så blev det idag, var ju lovad en riktigt bra dag.

Hamnade i min biloch åkte.

Matte stannade vid en vanlig tråkskog, begrep ingenting.

Hette bara att det var lika bra att jag besökte gran och sånt för det skulle jag inte ha tid 

med sen.

Så fick matte ett SMS och visade mej en bild.

 

Titta vilka som väntar på mej!

Nu fick jag väldigt bråttom.

 

Men skit i hastighetsbegränsningarna jag har bråttom.

Men matte är en luspudel som inte begriper att det ska vara gasen i botten.

 

TJOHO nu ska det bli busa av!!!

Mina allra bästa människovalpar och jag ska ha skoj.

 

Nu ska vi gå till ett mycket bra ställe och riktigt röja loss.

 

Så där, framme på Djurgår´n och Oloíver befriar mej från onödiga kopplet.

Har inte varit här med människovalparna på många, många evigheter.

 

Nu ska det busas och busas ännu mer.

Bäst att passa på när det äntligen blir tillfälle till sånt.

 

Nu händer det grejer.

Hade en trasig boll med mej som vi hade mycket skoj med.

Men Oliver ska gå och gömma den.

 

Så klart jag hittade den.

Testade många gånger för Adam gömde den också och jag spårade alltid upp den.

  Träffade nån som matte känner som hade en liten hund med sej.

Jag hälsade men sen hade jag inte tid att bry mej.

Oliver umgicks lite med henne.

 

Hörrni Oliver och Adam vad ska vi göra nu då?

Mer bus hoppas jag.

 

Tydligen skulle vi kolla nåt utegym för människor.

Oliver var urstark och lyfte massor med kilon.

 

Hur går det Adam, ska jag hjälpa dej

Men Adam är också en väldigt stark människovalp så han klarade det utan min hjälp.

 

Kolla en flygande Adam!!!

 

Oliver kan också flyga.

De har oanade talanger mina människovalpar.

 

Jaha och där försvinner Oliver med bollen igen.

Men jag lyckades självklart leta upp den.

 

Sitt inte där och slappa!

Vi ska ha skoj.

 

Nu är det nåt på gång och jag får inte kolla vad Oliver gör.

Han gömde en massa godis som jag självklart hittade allt av.

 

Nu drar vi iväg och hittar på nåt annat skoj.

Finns hur mycket som helst att röja loss med.

 

Hamnade vid kiosken där det köptes glass.

 

Jo jag fick jag också, behövdes efter allt busande.

Mer glass till alla hundar.

 

Oliver hittade ett jättelöv.

Han var snäll och gav det till mej eftersom jag så gärna ville ha det.

Så lämnade vi Djurgår´n.

 

Passerade en lekplats där Oliver och Adam röjde loss bland löven.

 

De underhöll mej också med en massa löv.

Jätteskoj att försöka fånga dom.

Höll på länge med denna roliga lek.

 

Äsch då!

Allt roligt har ett slut.

Människovalparna är tillbaka hemma hos sin mamma och det är dags att säja hej då.

Dumheter vi kunde ha fortsatt i många timmar till.

Kan göra om detta i morgon eller så.




Av Sigge Svamphund - 28 oktober 2015 16:39

Skulle försöka jobba idag också.

Numer heter det försöka eftersom det är så uselt med svamp.

Har inte kommit svampvatten på över en månad nu.

 

Hamnade i Döda älgenskogen.

Vid mitt senaste besök så missade jag att kolla några arbetsplatser så det skulle jag göra idag.

Fast jag började på en jag jobbade på sist.

 

Och alla ser den Svarta trumpetsvampen eller?

Alltså jag visade och matte grävde bland löven, tänk om hon kunde lära sej att använda nosen.

 

Det var äckliga minusgrader i morse och på en del ställen var det fortfarnade frost i gräset,

Äckligt, tänk om onödiga isen vaknar?

 

Kollade av eventuella nyheter på många ställen.

Jo Rådjur och Hälge hade rört sej där annars var allt som vanligt.

 

Bäcken fanns kvar.

Använde den ordentligt.

 

Kollade arbetsplatser.

De första var alldeles övergivna inte ett spår efter nån svamp inte.

Ett par andra där fanns det lite Svart trumpetsvamp.

 

Hittade några få Trattkantareller som inte hade dött torkdöden.

Men de är kvar i skogen.

 

Karl Johan han har mått väldigt mycket bättre-

     

Alltså det är tur att jag och matte är ensamma i skogen.

Hon är som bekant inte riktigt klok.

Senaste nöjet krypa runt på marken, sätta fingret på en massa röksvampar och försöka fotografera

alla sporer som ryker ur dom.

Behöver väl knappast berätta att hon misslyckades, blev bara en massa underliga suddbilder.

Tänkte gå och bada.

Men vid skärmskyddet var det folk med två andra hundar.

Matte frågade om det var ok att jag gick till sjön och badade, men griniga människorna ansåg inte att

det var lämpligt.

Typer!

  

Kollade noga av spåren efter  de där andra hundarna.

Tur nog vi skulle ha kunnat ha trevligt om vi fått träffas.

 

Dags att kolla en sista arbetsplats.

 

Jo jag hittade lite och en del växte fullt synligt.

 

Funderade över alla hundlivets väsentligheter en stund.

Kom fram till att nu är det slutjobbat i Döda älgenskogen för i år.

Har inte så många skogar kvar att kolla heller.

Åkte hem och slappade.

Var på eftermiddagsrunda, träffade lite människor jag känner och hälsade bara på i Prylaffären.

Träffade Rottis Helga också, men hon var bara intresserad av mattes godisficka.

Nu måste jag passa tråkhuset.

Matte tänker åka på nåt möte med Sörmlandsleden och träffa mina kollegor.

Alltså jag borde verkligen få följa med och styra upp det där mötet.

Men i morgon då ska jag roa mej, enligt matte så kommer jag att ha riktigt, riktigt roligt.

Men hon vägrar berätta vad jag ska göra.


Av Sigge Svamphund - 27 oktober 2015 18:10

Jodå jag blev skjutsad idag också när jag skulle till skogen.

Hamnade på Sagostigen, perfekt har inte varit där sen senaste TV inspelningen.

 

Behövde ingen gran just nu, men lika bra att markera den som min.

Kan behövas vid nåt annat besök.

 

Nu tänker jag gå och jobba och helt jobba mycket och länge,

Har stora planer.

 

Här brukar det vara bra.

Men idag var det alldeles dött och övergivet.

Skitarbetsplats!!!!

 

Ägnade mej åt att sköta om bäcken istället,

Den är i alla fall inte stulen.

 

Här brukar jag kunna jobba svansen av mej.

Letade och letade men det var alldeles dött och övergivet.

Inte minsta lilla svamp fanns det.

 

Lika bra att lägga energin på mer bäckskötsel då.

Både den och min päls behöver omvårdnad så det gick bra att kombinera.

 

Vem har stulit mitt bästa spa?

Fanns inte en droppe vatten, sist jag var här var det alldeles utsökt.

 

Jobba var det-

Nu har jag faktiskt lyckats efter mycket slit.

 

Lite Svart trumpetsvamp.

Här brukar marken vara alldeles svart av såna normala år.

 

Om jag hypnotiserar mycelet kanske det skickar upp svampar framför tassarna på mej?

Hjälpte inte, fortsatte att vara tomt och övergivet.

 

Dagens enda Trattkantareller.

De hade dessutom dött torkdöden.

Eländiga skitskog!

Jag är van att kunna jobba massor här,

 

Nån som behöver ett bättre begagnat fågelbo?

Kan tänka mej att sälja det för en korv.

 

Otroligt!

Jag hittade TVÅ kantareller.

Men de är kvar i skogen för det blir ingen lunchmacka av bara två stycken.

 

Jaha detta var inte det allra smartaste jag gjort.

Råkade släppa min bästa kotte precis där det är ett litet vattenfall i bäcken.

Blev tvungen att leta upp en ny för den andra försvann spårlöst.

 

Jaha, har fördrivit ett par timmar i skogen och det är dags att gå till min bil igen.

Får väl vara glad för att jag i alla fall kunde jobba med bäcken när det blev så uselt resultat med

mitt svamphundsjobb.

Åkte hem till tråkhemma och funderade över livets väsentligheter.

Som att jag inte alls har lust att vara arbetslös redan.

 

Affäresrunda på gång-

Inväntar godisutdelning vid Prylaffären.

Fick godis.

 

Hm har nån annan hund varit i Rosa elefantaffären?

Serverades godis där också.

 

Tänkte gå in här också.

Men matte vägrade öppna dörren åt mej, skitmatte.

Finns mycket skoj att titta på i den affären.

 

Det är mest synd om mej i hela världen!!

Jag har passat Tempo i flera veckor eller nåt-

Enligt matte var hon där i två minuter för att posta nåt, jag vet minsann att det inte alls var så.

 

Sista affärsstoppet.

Jag ägnar mej åt trevligt pinnbus med Pinnaffären.

Sen återstod bara att gå hem och ha tråkigt igen.



Av Sigge Svamphund - 26 oktober 2015 18:00

Jodå, jag blev skjutsad till skog idag också.

Var helt inställd på att jag skulle jobba mycket och länge.

 

Usch!

Här ska det vara trevlig skog,

Ok, det fanns inte så mycket arbetsplatser här innan skogen stals men detta är bedrövligt.

Dessutom var jag i akut behov av en gran.

 

Hade tur skogsvanvården upphörde ganska snabbt så jag hittade en gran.

Bra sen kunde jag koncentera mej på att leta arbetsplatser.

 

Här brukar det gå väldigt bra att jobba mycket.

Men det gäller inte i år.

Jag fick slita länge innan jag hittade nåt.

 

Jo detta ska föreställa Trattkantareller, men så nära torkdöden att de nästan är vita.

 

Kände för pälsvård,men det var bara att glömma.

Nån hade stulit allt vatten i alla mina bra spa.

 

Säker på att vi inte ska ta den här vägen?

Tänkte att det var ett tag sen sist.

Men matte hade helt andra planer.

 

Mitt gamla vinterdass, det måste jag kolla ordentligt.

 

Perfekt skick.

Känns bra ifall det skulle bli äckelvinter så jag inte kommer åt mina granar.

Då får matte skjutsa hit mej varje dag, behöver jag berätta att matte anser nåt annat?

 

Jobba, jobba, jobba eller?

Nä, jag fick slita rejält här också.

 

Fast de Trattkantareller som fanns hade nog käkat anabola för de var enorma.

 

Och som vanligt är mitt spa stulet.

Fast nu tror jag inte att det är Vattentjuven.

Är säkert Gröna männen som snor mitt vatten, det kanske är hemligt.

 

Den här vägen har jag inte gått sen förra höstem elller nåt.

Ett par gånger har jag faktiskt hittat den där otrevliga Kung Bore liggande här.

Men han har den goda smaken att hålla sej borta fortfarande, kan han faktiskt göra till det blir vår.

 

Här brukar jag ha en utmärkt arbetsplats med Rödgul trumpetsvamp.

Men brukar var ordet

 

Hittade bara ett par stycken men de var väldigt stora.

 

Fast jag har fler arbetsplatser där och hoppet är det sista som överger en svamphund.

 

Jo jag kunde jobba.

Fanns ett par liter på ett enda ställe.

Men de hade också käkat anabola.

 

Fördelen med Rödgul trumpetsvamp är att det gärna växer i kärr.

Passar mej ypperligt.

Pälsvård medan matte plockade det jag hittat.

Skulle gå tillbaka till min bil.

Kollade fler arbetsplaser men det var uselt på alla.

 

Fast jag hittade en Karl Johan.

Men den var för gammal så den blev kvar i skogen.

Gick till min bil och åkte hem.

Hade tråkigt.

Skulle på eftermiddagsrunda.

Skitmatte hade kameran kvar hemma.

Jag hade jätteskoj.

Flera av mina människovalpskompisar var ute.

Gissa om vi röjde loss, massor med pinnbus och jag koppeltränade fyra stycken.

Ger alla MVG för att de är duktiga på att gå i koppel.

Begriper inte varför matte envisades med att släpa iväg mej för en fullkomligt onödig runda.

Hade tänkt fortsätta med allt skoj bus när jag kom tillbaka men då var alla människovalpar borta.



Av Sigge Svamphund - 25 oktober 2015 18:08

Har inte haft lika tråkigt som igår.

När jag skulle på min långrunda så behagade matte använda min bil.

Vi skulle chansa på att en skog var jägarfri.

 

Började med att kolla en arbetsplats som brukar vara bra.

Men den var alldeles tom, fanns absolut ingenting att jobba med där.

 

Lyckades i alla fall hitta ett litet spa som Vattentjuven missat under sina härjningar.

 

Här ska det vara bra.

Letade och letade men det var lika tomt och övergivet här.

 

Hittade ett gäng med Frostvaxskivling men de är kvar i skogen.

Det är matsvamp men matte ville inte ha dom.

 

Det är ett slit att vara svamphund denna höst.

Jag som är van att bara sätta tassarna i skogen så är det dags för jobb.

Nu får jag verkligen leta.

 

Jo det går att jobba.

Men Trattkantarellerna förekommer mest i spridda exemplar.

Som ni ser är det ingen idé att matte försöker ta bilder utan att jag är med.

 

Jobbade över stora områden.

När matte plockade de jag lyckades nosa upp så försökte jag hitta andra arbetsplatser.

 

Fast jag passade på att koppla av med spa.

Hittade ett par stycken som var i väldigt bra skick.

 

Citronslemskivlingen har tydligen inte läst instruktionsboken om att de inte ska växa nu.

 

Som sagt det är ett slit att vara svamphund.

Nu har jag i alla fall lyckats hitta en del.

 

Äsch, de Föränderliga tofsskivlingarna hade sökt och beviljats medlemskap i PRO.

Alltså är de kvar i skogen,

 

Vill du vara så vänlig och kasta min belöningspinna innan du plockar de där jag precis hittade?

Säkert knep detta att placera pinne eller kotte i korgen.

     

Den tillfälligt trebenta svamphunden planerar men blir samtidigt hotad av skitmatte,

Jag tänkte göra alldeles utsökta lerinpackningar här, alltså ordentlig pälsvård.

Skitmatte påstod att om jag gjorde allvar av planerna så skulle jag få gå hem.

Aldrig!!!!

Det är min bil och jag åker i den när det behagar mej oavsett lerinpackningar.

Tyvärr vann matte kampen idag, men jag hoppas att fler tillfällen kommer.

Försökte jobba lite mer, men hade ingen större framgång.


Denna skithöst får man vara nöjd med det lilla.

Halvfull korg är bättre än tom i alla fall 

 

Tänker inte alls komma eller jag tänker inte frångå rutinerna.

Alltså sitter jag fast där borta.

 

Så matte lydde.

Det blev godisletning på vägen.

När jag hittat allt så gick jag till min bil och åkte hem.

Resten av dagen har jag mest haft tråkigt.


Av Sigge Svamphund - 24 oktober 2015 18:01

TRÅKDAG detta.

Inte blev jag skjutsad till nån bra skog inte,

Nä matte sa att de nog skulle vara fulla med jägare så jag kunde hålla mej i hemmaskogen,

 

Kollade noga om nån jag känner hade passerat.

Nä inga spår av nån kompis inte.

 

Jag är Malmköpings ensammaste hund!

Inte nån jag känner inom synhåll varken hundar eller människor.

 

Gick en bit på Vilda grisvägen.

Enligt matte är det väldigt vackert där just nu.

Ointressant,

Hade planer på att gå en lång runda på den, men det gick inte för det hördes jakthundar längre bort.

 

Dunkvägen fick väl duga i brist på bättre då.

 

Hittade blommande Rödklöver så det är nog inte alls höst.

 

Jag ska jobba.

Här borde det gå bra.

Gick inte alls för det var alldeles övergivet.

 

Letar och letar men ingenstans finns det nåt att jobba med.

Inte minsta lilla svampusling hur mycket jag än letade.

 

Mitt liv är eländigt och jag är fruktansvärt uttråkad.

Har ju haft flera bra jobbardagar, det borde ha fortsatt så.

 

Hm, så här såg det inte ut sist jag gick här.

De har kört med nånting.

 

Inte nog med att Vattentjuven härjar, nu stjäls spårvägen också.

Finns visst ingen hejd på alla stölder.

Fast enligt matte är den inte alls stulen de gör den bara bättre.

Tror jag inte på.

 

Lite längre bort var den i alla fall kvar.

Fast de bra spadikena som ska finnas var stulna.

  

Bäst att vara snabb så inte matte släpar iväg mej.

Jo det blev bad, mycket välbehövligt.

 

Gjorde om det här.

Sprang snabbt innan hon fick för sej att bara släpa iväg mej.

 

Jo jag MÅSTE bada och dessutom mycket.

Det är faktiskt mest synd om mej i hela världen.

 

Lyckades övertala matte så det blev en massa bad.

Dagens höjdpunkt.

 

Tog mej in i Pinnaffären.

Funderade på att hjälpa till med blomsterdekorationer.

Hade ingen framgång, men kom över en bra pinne i alla fall.

Matte skulle kolla på nån loppis.

Då träffade jag i alla fall en massa människor som jag känner.

 

Nästan hemma men det var i alla fall godisutdelning vid Prylaffären.

Mycket gott och välbehövligt.

     

Matte ägnade sej åt att försöka få ordning i svampskåpen.

Jag har visst hittat en del Rödgul trumpetsvamp åt henne i år.

Fast det brukar vara ännu mer normala år.

Gick ut på eftermiddagsrunda.

Kom på att jag inte besökt Rosa elefantaffären.

Elände, den var stängd!!!!!

Tänkte stå kvar och vänta på att den skulle öppna, krävdes mycket övertalning av matte att få med mej.

Hoppas att det blir bättre imorgon för så här eländigt kan jag inte ha det.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards