Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under juli 2009

Av Sigge Svamphund - 31 juli 2009 18:23

Blev som vanligt skjutsad till en av alla mina skogar idag.

Mycket bra eftersom jag inte besökt just den skogen på ett tag.

Började självklart med att bada en massa i sjön där.

I jättespagropen var jag tvungen att göra en räddningsaktion.

Flöt runt en plankbit där så jag slängde mej i och hämtade den.

Sen gömde jag den på ett bra ställe för kommande behov.

Det här brukar vara en mycket bra spagrop men någon har snott vattnet i den.

Gillade jag inte alls!

Självklart så jobbade jag en massa som svamphund också.

Matte påstår att det är tur att jag är så aktiv och rör mej så mycket ute för annars skulle jag bli smällfet av all korv och köttbullar jag äter under arbetets gång.

Den här var bra, blev många fina inpackningar med utsökt lera.

Kan ju inte bara jobba utan ägnade en del tid till att fynda också.

Här har jag hittat en skumgummibit.

Men den övergav jag eftersom den inte verkade vara speciellt användbar.

I stället så hittade jag detta.

Är visst en innersula till en sko eller stövel.

Skoj leksak.

Fungerade alldeles ypperligt som badleksak.

Kan jag rekomendera andra hundar att använda.

Vid dagens sjö står det ett par husvagnar som de som har ädelfisk i sjön använder.

Där fyndade jag den här snygga rosa baljan.

Matte fick nog när jag tänkte använda även den som badleksak.

Vadå, man måste ju kunna testa nya saker också.

Tror att den egentligen är utmärkt, bara matte som hade en massa dumma ideer.

Hemma igen så tänkte jag avnjuta en av mina grisknorrar på balkongen.

Då började det falla en massa hälsovådligt regn.

Mycket irriterande!

När det var dags för eftermiddagsrundan så bestämde jag mej för att hälsa på hos min polare Ollie.

Här är han på väg ut för att ta emot mej.

Fast egentligen var jag mest intresserad av hans leksaksförråd.

Här har jag varit och hittat en av hans leksaker.

Matte tycker inte att jag ska drälla runt hos mina hundvänner hur som helst.

Vadå, Ollies matte säjer att jag får hälsa på precis hur mycket jag vill!

Dessutom så hittade jag faktiskt saker som varit försvunna ganska länge.

Efter Ollie så gick jag en sväng i närmaste skogen och jobbade lite mer som svamphund.

Matte blev så glad för att hon hittade nån giftig svamp som kan förväxlas med en ätlig.

Jag ska visa de bilderna i min kommande svampskola.

Inte den bästa bild som tagits av mej.

Matte tänkte kalla den för korkad svamphund leker padda eller nåt annat mindre smickrande.

Tycker inte att den skulle visas överhuvudtaget!

Matte hälsar att hon hade mardrömmar i natt om gårdagens händelse med den hundbitna människovalpen.

Så hoppas hon att mamman verkligen såg till att göra en polisanmälan.

Och ramför allt att det händer något.

För nästa gång så kanske skadorna blir ännu värre.

Nu ska jag försöka titta in hos en del av er.

Lite dåligt med det just nu för det är mycket med svampen och allt hemsidesbyggande.

Även om jag inte alltid lämnar spår så försöker jag hinna med att titta in i alla fall.

Hoppas att ni har överseende med att jag är lite frånvarande just nu.

Av Sigge Svamphund - 30 juli 2009 18:17

Jag börjar med att berätta om min dag och sen upplåter jag plats till matte så får hon berätta om människovalpen som blev anfallen av en hund.

Min dag var det.

Jag visste ju att det var dags att jobba på hemliga kantarellstället idag.

Matte hade dessutom tänkt filma när jag jobbar så alla ni blivande svamphundar får se hur det går till.

Jag började jobba omgående.

Matte reagerade på att det såg ut som om det varit nån på vårt ställe.

Men så tänkte hon inte så mycket mer på det.

Matte var helt inne i att plocka svamparna som jag nosat upp och märkte ingenting.

Jag däremot märkte och sa till.

För helt plötsligt var det en annan människa på vårt ställe.

En sur karl som frågade matte om hon hittade mycket.

Det visade sej att den sura karln äger den skogsbacken och han trodde nog att han hade ensamrätt på den.

Han försökte skrämma matte genom att påstå att det finns vildsvin där.

Matte sa bara att några spår efter såna hade hon inte sett.

Jodå sa karln och visade på spår efter rådjur!!!!!

När matte upplyste om att hon visste att de spåren var efter rådjur blev han ännu surare och gick muttrande iväg.

Blev alltså inget filmat när jag jobbar.

Får ta det en annan dag istället.

Dagens skörd 25 liter så det var inte så illa med tanke på sura karln.

Sen var jag hemma och vilade några timmar och matte blev vittne till det hon får berätta om.

Så skulle jag gå till sjön för mina dagliga simturer.

På väg till sjön så passerade jag det gamla bruksområdet.

Där var min favoritgranne, hennes människovalp och hans tjej.

De satt och åt.

Mycket bra eftersom det fanns rester som jag kunde bjuda mej på.

Kolla in mitt superbra bordsskick, jag kan numer äta med gaffel.

Förutsätter att jag får kniv och gaffel vid min matskål i fortsättningen.

Sen hade jag en massa dragkamper tillsammans med Linda.

Självklart så vann jag.

Min favoritgrannes människovalp Robert försökte gissa vikten på mej genom att lyfta mej medan jag hängde i min fender.

Hade alltså väldigt mycket skoj där.

Sen gick jag och tog mina vanliga simturer och lyckades hitta lite mer svamp.

Så mycket mer har inte hänt i mitt eländiga hundliv idag så nu överlåter jag till matte att berätta om det hemska.

Jag har alltså blivit vittne till när en hund helt obefogat anföll ett barn.

Stod på balkongen och rensade kantareller.

Av någon anledning så vände jag på huvudet och tittar mot huset rakt över gatan.

Där sitter det en hund bunden (känner till hunden och husse och går omvägar) samtidigt kommer det en kvinna med tre barn och passerar.

Då sliter sej hunden kastar sej över den större pojken och hugger vilt!!!!!!!!

Helt oprovocerat.

Mamman försökte få bort hunden men tappade greppet och hunden flög på igen.

Då släppte jag allt och rusade ner för alla trappor och över gatan.

Husse hade behagat uppenbara sej och stod och försökte bortförklara det med att hunden vill LEKA!!!!!!!

Den stackars killen hade ordentliga bitmärken på ryggen och i sidan, men enligt husse var det KLOMÄRKEN!!!!!

Att jag sett hur hunden högg, nä,nä jag hade sett fel.

Som om inte det räckte så försökte han ta fram hunden mot barnen för att visa att den inte var farlig!

Den siste idioten är inte född!

Han lämnade i alla fall sitt namn till mamman innan han tog hunden och gick.

Jag stannade kvar hos mamma och barn och pratade ganska länge.

Hon lovade mej att hon ska polisanmäla och se till att få pojkens skador dokumenterade.

Han behövde i alla fall få såren omsedda av en läkare.

Lämnade mitt namn och mina tel nr till henne eftersom jag blev vittne till alltihop.

Det har gått ett antal timmar sen det hände men jag är fortfarande skakig.

Bara det att se hur en hund helt oprovocerat går till attack mot ett barn som bara passerar förbi.

Sånt där som man bara läser om i tidningen.

Se sånt hända önskar jag inte någon.

Nu hoppas jag att mamman verkligen polisanmäler och för hundens skull så hoppas jag att den får sluta sitt liv.

Ni som undrar den är korsning av flera raser bl a rottweiler, dobermann, schäfer m.m

Jag som tidigare gått långa omvägar när jag sett husse och hund kommer att ta ännu längre omvägar nu.

Hunden gör ofta utfall mot andra hundar men nu också mot människor.


Av Sigge Svamphund - 29 juli 2009 17:43

Har varit en dag helt i min smak eftersom jag gillar att ha mycket att göra.

Hade ju träff med mattes valp Marcus hans tjej och människovalparna Oliver och Adam idag.

Vi var vid en av alla mina bra sjöar.

Började väldigt bra.

Fanns en stor spagrop precis där bilarna parkerades.

Här ger jag Oliver en lektion i spaandets ädla konst.

Han är väldigt lättlärd människovalpen.

Behövde bara visa en gång sen kunde han utnyttja spagropen på bra sätt.

På väg till sjön så plockade Oliver och hans mamma Cissi blåbär.

Matte plockade som vanligt en massa kantareller.

Jag jobbade bara lite i dag hade fullt upp med att lära Oliver en massa.

Matte hade haft den goda smaken att ta med min fender.

Hade alltså kurser med Oliver i att kasta fender.

Inga problem att lära honom det inte.

Matte påstår att jag har badat en miljon gånger idag men jag tror att det bara var 3767 gånger.

Tappade räkningen tyvärr, men Oliver såg till att jag kunde bada precis hela tiden.

Adam har jag fortfarande inte kunnat börja dressera.

Antingen sover han eller så ligger han bara och tittar eller som här vinkar lite.

Han är ju tre månader så det är verkligen på tiden att börja lära honom om alla väsentligheter nu.

Man blir hungrig av att hålla kurser med människovalpar.

Hade tur.

Marcus var kock och grillade en massa korvar till mej.

Fast människorna sa att det var korvar åt dom.

Men jag åt i alla fall många korvar mellan allt badande.

Efter korvarna så fortsatte jag spagropslektionerna med Oliver.

Marcus fiskade och matte som avskyr fisk drog till skogs efter mer svamp.

Detta är en unik bild.

Marcus är ibland lika senil som matte (antagligen arv från henne).

Han hade tagit med kamera utan batteri!

Denna bild är alltså tagen av matte!

En mycket skakis matte med darrande ben och fullt övertygad om att den förklädda vithajen i Marcus händer skulle slita strupen av henne.

Var nog tur att hon missade den ännu större vithajen han fick medan hon plockade svamp.

Denna vithaj simmar runt bland sina kompisar igen och matte har långsamt återhämtat sej från fobiträningen.

Alltså fobiträning utan framgång.

När människorna höll på och plockade ihop alla saker så gjorde jag och Oliver ett fynd.

Det fanns korvar kvar.

Oliver tog en korv, bet av en bit åt sej och sen fick jag resten.

Så gjorde vi med alla överblivna korvar.

Mycket bra samarbete!

De här små grodvalparna de hade minsann matte ingenting emot att fotografera.

Såna är söta och ofarliga till skillnad mot fiskmonstren.

Matte har en lite skum tradition.

Varje år när Oliver varit med vid Skärsjön så ska han fotograferas med en kantarell.

Detta är alltså årets bild på Oliver med kantarell.

Här under ser ni de två från de andra åren.

Oliver 4 månader med livs första kantarell.

Oliver med svamp förra året.

Jag är en mycket trött hund nu efter denna intensiva dag.

Men jag har haft väldigt roligt.

I morgon ska jag visst jobba på hemliga superstället igen.

Av Sigge Svamphund - 28 juli 2009 18:06

Har inte så mycket att berätta idag.

I morse när jag var ute för morgontoaletten så började det komma hälsovådligt regn.

Sen ösregnade det ett bra tag.

Som tur var slutade det och jag kunde gå ut igen.

Gick och ägnade mej åt det här.

Mina dagar är ju inte fulländade utan en massa bad.

Men tro inte att det bara var avkoppling inte.

Ja ni ser.

Jag kan inte ens gå och bada utan att det blir svamp.

Blev bara 3 liter idag.

Alldeles lagom tycker matte som ska rensa det.

På väg hem så skulle jag egentligen ha passat affären en liten stund.

Men hade så tur att jag träffade min favoritgranne.

Alltså passade jag henne medan matte var i affären.

Tog med henne hem till gården och så fick hon kasta pinnar åt mej.

Mycket trevligt.

Sen regnade det ännu mera.

Slutade komma hälsovådligt regn så då var jag i skogen en stund.

Kopplade bara av och busade med pinnar.

Matte vägrade att ens titta efter svampar.

Hemma igen så kom min favoritgranne och ringde på min dörr.

Nu är hon ännu mera favoritgranne för jag fick en påse med grisknorrar av henne.

Såna besök borde jag få varje dag.

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1870835&BroadcastDate=&IsBlock=

Länken här ovan leder till 2 sekunder svampsvamel med matte.

De klippte minsann bort när hon berättade om att hon är en mycket duktig svamphund.

Blä, jag vidhåller att de skulle ha intervjuat mej!

Det blir inga besök hos er andra ikväll och kanske inte i morgon heller.

Matte håller på och flyttar våra hemsidor till ny adress.

Gissa om jag har lyssnat på många fula ord idag.

Alltså måste hon ha datorn och försöka fixa mer med dom.

Adress kommer så snart matte anser att de är visningsbara.

Imorgon ska jag roa mej ordentligt.

Ska till en av mina favoritskogar tillsammans med människovalparna Oliver och Adam och deras föräldrar.

Vet att det väntar bad, korvgrillning, svamphundsjobb och en massa annat skoj.

Av Sigge Svamphund - 27 juli 2009 17:38

Idag skulle det plockas blåbär hade matte bestämt.

Svamp skulle vi inte bry oss om eller bara plocka de vi snubblade över.

Åkte till en bra skog.

Men så var det ju det där med mattes teflonminne.

Framme vid skogen så kom matte på att hon hade glömt att ta med sej nåt att plocka blåbär i.

SUCK, allt ska jag hålla reda på.

Men jag försökte ordna det.

Letade genast reda på en hink jag fyndade för länge sen och hade gömt.

Men tyvärr var den i alldeles för dåligt skick.

Blev alltså att jobba som svamphund idag igen.

Som vanligt kantareller överallt.

Titta på bilden.

Alla kantareller är inte gula.

Den till höger är en albinoform och alltså vit.

Fanns massor av båda sorter på samma ställe.

Ni vet ju att matte säjer att korv och köttbullekontot är högt nu.

När jag nosar upp såna här fläckar tycker jag att det är på sin plats att jag får en HEL köttbulle för varje svamp.

Nädå, jag fick två köttbulls BITAR!!!!

Alltså snålmatte delar alla köttbullar i fyra delar!

Funderar på att gå i strejk.

Frånsett kantarellerna så nosade jag upp en hel del andra svampar också.

Måste ju koppla av också.

Självklart gjorde jag en massa inpackningar i trevliga spagropar.

Här har jag fyndat en bit slang som jag hade mycket skoj med.

Passerade min privata fyndhörna och efter en massa rotande så fyndade jag en dunk!

Lyckan var total.

Är ju inte så ofta som jag fyndar dunkar just nu.

Den hade jag mycket kul med och har gömt den väl för kommande behov.

Efter att ha slitit ännu mer med svampletning så behövde jag bada.

Hade glömt stenen och gillar inte alls när jag helt plötsligt har mark under tassarna medan jag simmar runt.

Mycket irriterande.

Blev i alla fall många avkopplande simturer så jag fick ny energi.

Så nosade jag upp årets första mandelriskor.

Matte avskyr lukten för de luktar fisk och skaldjur.

Men de släpas hem för att torkas och sen får bättre behövande ta hand om dom.

De som gillar fisk och skaldjur tycker att det är en utsökt svanmp.

Matte som absolut inte äter nåt som levt i vatten vägrar att ens smaka på dom.

Just nu gnäller hon om stanken lukten från svamptorken.

Hemma igen så var det dags för mattes svammel.

Det hade kommit mail från en reporter på Radio Sörmland.

Hon hade fått tips av svampexperten Klas Jaederfeldt att matte har koll på svamptillgången i Sörmland.

Matte har koll?????

Vem är det som har och och är svamphund???

Inte är det hon i alla fall.

Hur som helst så ringde matte och det gjordes en telefonintervju med henne om vilka svampar som finns nu och i vilken terräng de hittas osv.

Matte lät inte riktigt klok säjer hon och svamlade värre än vanligt.

Hon vet inte riktigt när det kommer att sändas men ska försöka hitta länken till det när det sänts.

Så kanske att ni imorgon eller så får höra henne här.

Fast det beror ju på hur virrig hon låter förstås.

Personligen så anser jag att de skulle ha pratat med mej i stället.

Det är ju jag som har kollen på svampen och allt annat intressant i skogarna.

Av Sigge Svamphund - 26 juli 2009 18:35

Det är ingen som helst ordning här nu.

Har varit tvungen att passa huset och tråkiga radion idag också.

Men innan jag skulle passa huset så fick jag en väldigt lång morgonkissrunda.

Hamnade i bilen direkt och blev skjutsad till en av alla mina bra skogar.

Dåligt med vatten i vissa spagropar men gissa om jag fick till snygga lerinpackningar!

Fast jag hittade ju en del spagropar med vatten också.

Mellan alla arbetsinsatser som svamphund så passade jag på att träna min vackra kropp också.

Förflyttade en del såna här små pinnar balnd annat.

Självklart så hittade jag massaor med kantareller.

Men matte blev väldigt glad när jag markerade en sån här.

Karl Johan.

En svamp som är väldigt enkel att plocka om man är hund.

Bara att bita försiktigt runt foten och dra.

Hittade lite annat också.

Hade tur och kom till bäcken jag har i den skogen.

Här står jag och funderar på om jag kanske ska börja extraknäcka som Näcken.

Skulle alltså ha behållit gårdagens näckrosor.

Sen fortsatte jag att jobba.

Matte pratar om att köttbulls och korvkontot är högt just nu.

Jag måste ju ha min belöning så fort jag hittar nåt.

Eftersom jag lyckades med en del inpackningar så fick jag gå till Krokodilsjön också.

Badade självklart massor och simmade bort alla inpackningar.

Sen fick jag ägna några timmar åt att passa huset.

När matte behagade komma hem igen så gick jag en sväng och badade i närmaste sjön.

Hoppas att det händer lite mer imorgon.

Av Sigge Svamphund - 25 juli 2009 18:43

Haft en i mitt tycke alldeles för lugn dag.

På förmiddan fick jag i alla fall en ordentlig promenad med en massa bad,

På väg till sjön så skaffade jag mej en ny syssla.

Tyckte att gräset var alldeles för långt så jag ägnade mej åt att frisera det.

Eller jag är ju effektiv när jag gör saker så jag slet bort massor med stora grästovor.

Matte påstod att det var tur att ingen såg mej för då skulle jag få rykte som samhällets galnaste hund!

Tror jag inte ett ögonblick på, jag gjorde ju bara en ordentlig arbetsinsats.

Sen ägande jag mej åt att bada och jobbade en hel del som svamphund också.

Men ni slipper svampbilder idag.

Så här snygg var jag efter ett av mina dopp.

Var lite näckrosor ivägen där jag simmade.

Kände mej mycket vacker och tänkte att det säkert skulle tilltala nån snygg tik.

Tro nu inte att jag såg till en endaste hund inte, nädå, varken tikar eller hanar.

Typiskt när jag var så snygg.

Blev tvungen att kasta mej i vattnet igen för att rädda vad jag trodde var en dunk.

Tyvärr så var det bara en halv dunk, men jag roade mej mycket med den i alla fall.

Jobbade ännu mera som svamphund.

Sen har jag haft en trist eftermiddag.

Utsatt för passa huset medan matte varit nån annansstans.

Tycker att hon kan passa sitt hus själv.

Dötråkigt att bara ligga och lyssna på tråkradion.

Men hon behagde ju komma hem.

Då var jag ute och letade godis och ägnade mej åt andra viktiga hundgöromål.

Hörde nånting om skogen direkt imorgonbitti och hämta kantareller.

Fattar inget, ena dagen gnälls det över dom och nu ska det hämtas en massa.

Mattes livsnödvändiga svamptork är bra till mycket.

Förutom svamp så går det att torka frukt, örter, bär och självklart en massa smaskigt hundgodis.



Av Sigge Svamphund - 24 juli 2009 17:51

När jag vaknade i morse så hade det kommit en massa hälsovådligt regn.

Försökte komma ännu mer så matte bestämde att de där blåbären ska plockas en annan dag.

Istället så följde jag med matte till Eskilstuna eftersom hon var tvungen att handla nåt livsnödvändigt.

Efter att ha passat bilen en liten stund så blev det väldigt bra.

Jag hamnade hos min bästa kompis Monica.

Mycket trevligt.

Sist jag var där så hittade jag en massa gömd skinka lite överallt.

Nån sån fanns inte idag men det gjorde inget.

Bra service hos Monica.

Hon har ingen hund men mycket smaskig hundmat det hade hon!

Jag blev bjuden på mycket sån så jag blev väldigt mätt och belåten.

Träffade min spagropskompis Göran också när han var hemma och vände en stund.

Ser fram emot att ta med honom i skogen snart så det blir lite action.

När det var dags att åka hem så behagade matte stanna vid en av mina skogar.

Mycket bra eftersom det är den är jag har en bäck och två sjöar.

Här är jag ute och simmar i den ena sjön.

Underbart eftersom jag missade alla bad igår.

Men tog igen det ordentligt idag istället.

Jobbade självklart en del också.

Matte upplyset om att kantareller skulle det inte letas idag.

Men såna här var tillåtna.

Det är en aspsopp, en mycket god matsvamp som finns nu.

Om ni tittar ordentligt så skymtar det en svart skogssnigel som blev blåst på sin lunch.

Hoppsan jag hittade de förbjudna!!!!!!

Men eftersom det bara var en liter runt en björk så stönade inte matte alltför mycket.

Hittade några kremlor också.

Eftersom det nu börjar komma en massa olika svampar så ska jag nog inom en snar framtid ha lite svampskola här.

De allra flesta som hittills rösta i omröstningen vill ju ha det.


Detta är mattes livsnödvändiga inköp.

Hennes värld går under utan den tror hon.

Det är alltså en svamptork.

Den förra har gått till svamptorkshimlen efter flera års intensiv användning.

Kan tala om att man kan torka en massa annat i den också.

T ex blodpudding!

Här ligger det lite svamp och väntar på att bli torkad.

Svampen som ser så mörk ut är aspsopp, den mörknar naturligt när man skär i den.

På med locket och nu några timmar senare är den torr.

Matte säjer att all svamp vinner i smak på att torkas plus att den håller sej i åratal.

På eftermiddan så gick jag till min närmaste skog en stund.

Ännu mera svamp blev det,

Hittade flera stubbar som var överfulla med sån här Föränderlig tofsskivling.

Ingen nybörjarsvamp, men jättegod om man kan den.

Nu ska jag slappa resten av kvällen medan matte ska ta reda på alla tofsskivlingar och låta svamptorken jobba.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards