Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 4 november 2010

Av Sigge Svamphund - 4 november 2010 17:37

I går köpte ju matte grisöron.

Visst hon påstod att de ska sparas till partyt hos Kasper men jag fick i alla fall

ett av dom.

Hon trodde att jag kommit över grisfobin och ätit upp det.

I morse så var det gnäll om att ligga obekvämt och nåt som gjorde ont.

  

Var kanske inte så smart av mej att mitt i natten bestämma mej för att grisörat

skulle gömmas på ett nytt ställe.

Jag "råkade" placera det i mattes säng och hon "råkade" lägga sej på det!

Tänk om människan kunde lära sej att hon ska ligga stilla när hon sover!

Om någon funderar så har jag fortfarande inte ätit upp det utan gömt det igen.

Fast inte i mattes säng denna gång.

Efter morgontoalett och lite mänskliga tråksysselsättningar så skulle jag ha

mina timmar i skogen.

Blev skjutsad till Krokodilsjöskogen.

  

Bestämde mej för att byta ut grankotten mot en pinne istället.

  

I skogen så kommer det en massa små kantarellvalpar nu.

Om vintern håller sej borta så kan de växa och bli stora.

  

Sånt här tråk ägnade sej matte åt att leta efter idag.

Grankåda.


 

Dessutom var det bäst att hålla säkerhetsavstånd till henne.

För nu hade hon vass kniv med sej och med hennes nya knivkastar hobby så.

Fast hon kastade den tack o lov inte idag. Blev en massa kåda som har förvandlats

till kådsalva nu.

Perfekt till tassarna om det skulle komma en massa snö.

  

Långt där borta ligger jag och har tråkigt.

Men det var det där med säkerhetsavståndet.

  

Vid Krokodilsjön så blev det en massa trevliga bad.

Badkrukan matte påstod att det var kallt, inte alls vatten är aldrig för kallt att

bada i.

  

Bad ger styrka så jag städade i skogen.

Hittade flera tandpetare som låg på alldeles fel ställen.

  

Underbart skum till inpackningar fanns det i en liten bäck.

För att inte tala om alla spagropar som hälsovådliga regnet lämnat efter sej.

  

Min andra bäck var så djup att jag kunde simma i den.

Vad matte sa om mina övningar vill ni inte veta.

Hon är rädd för att jag ska fastna i nåt med reflexvästen eller halsbandet så

jag ska ju inte ha det på mej när jag simmar.

  

På andra sidan bäcken så hittade jag massor med svamp.

Var övertydlig när jag markerade men skitmatte vägrade att komma och plocka.

Hon tänkte inte alls simma för att få tag på svamp.

För övrigt så hade hon en massa rödgula trumpetsvampar på sin sida av bäcken.

Alltså står alla mina nyupptäckta svampar kvar i skogen.

  

Hittade massor med såna här Frostvaxskivlingar.

En god svamp som kommer nu sent på hösten.

  

Min godistall bar helt plötsligt frukt godis.

Brukar den bara göra när det inte är svampsäsong.

Men det var ju en  trevlig överraskning och bara att länsa den.

På väg tillbaka så hade jag planer på mer bad i Krokodilsjön.

Men matte tog en väg så jag helt missade den.

  

Blev väldigt bra. För jag fyndade en av mina gömda dunkar.

Just denna tror jag att jag gömde nån gång i våras.

Hade väldigt mycket skoj med den.

Har gömt den igen för kommande behov.

Var nöjd med minatre timmar i skogen.

Hemma igen så serverades jag varma mackor med rödgul trumpetsvampstuvning.

Mycket gott, det är lönande att jobba som svamphund.

Resten av dagen har fördrivits med vanliga hundgöromål, var ute på eftermiddan

men hände inget av värde.

Mötte inte ens några snygga tikar.



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards