Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under april 2013

Av Sigge Svamphund - 30 april 2013 22:10

Nu är en lång upptagen och skoj dag slut.

Jag har dejtat, badat, umgåtts med Kasper, varit ute i hagelorkan, bjudit honom på middag osv

Nu är jag trött och matte tänker inte alls ladda bilder åt mej.

Jag berättar i morgonbitti istället om allt som hänt idag.


Av Sigge Svamphund - 29 april 2013 18:04

Usch, i morse uttalade matte ett fruktansvärt fult ord.

VILODAG.

Ni hör väl hur illa det åter?

Visst jag var trött igår kväll efter min hårda jobbardag, men inte värre än att jag efter en natts

god sömn var som en ny hund i morse.

Kunde mycket väl ha tänkt mej att åkt och fixat på Sörmlandsleden, matte pratade ju om slyklippning 

och markeringsmålning.

Nä bara tjafs om att i dag var det vilodag.

Grövsta svärordet i mina öron.

 

Jaha där borta ägnar de sej åt avancerat pinnmissbruk.

Alla de där perfekta pinnarna kommer att gå ett sorgligt öde till mötes i morgon.

 

Hamnade på vanliga tråkspårvägen.

Doftade i alla fall väldigt intressant där, fast inte en endaste snygg tik fanns i närheten.

 

Titta så alldeles underbart.

Inte minsta lilla äcklig is finns kvar på sjön.

 

Det är så ljuvligt att kunna simma ordentligt.

Skulle ha kunnat hålla på med det hela dagen.

 

Känns skönt att kunna torka mej ordentligt efter alla bad.

Torrt gräs är utmärkt för sån sysselsättning.

 

Detta är också väldigt trevligt.

Alldeles snart kommer träden att bli gröna, blir nog ordning på tillvaron i år också.

 

Drog runt inne i hasselskogen.

Finns inget att jobba med där denna årstid så jag provade om jag passar i blåsippor.

Klär mej mycket bra om jag får säja det själv.

 

Min andra sjö är ockå befriad från onödiga isen.

Har tyvärr inga bra badplatser just där så jag använde översvämmningarna som spa.

 

Tänkte faktiskt testa om den här pinnen var bra till nåt.

Fick inte ta den eftersom den varnar för ett slukhål.

 

Nu igen!

Jag VET att jag gömde dunken i skogen sist.

Nu hade den hamnat på vägen igen, synnerligen irriterande.

Har gömt den på ett helt annat ställe nu.

Fortsatte min planlösa vandring utan att det hände nåt skoj.

 

Jo jag hittade en av mina gamla handskar som varit försvunnen hela vintern.

Trevligt när mina tillhörgheter återuppstår.

 

Lappmöglet tror tydligen att det ska kunna fortsätta att leva om det håller sej lite gömt.

Usch, vill inte se sånt.

 

Hittade en orange moj.

Funderade en stund men kom fram till att jag inte visste vad jag skulle använda den till.

Alltså ligger den kvar.

 

Titta!

Det blir ordning på mina fontäner i år också!!

Äntligen har kommunen insett mitt behov av fontänbad.

Gick hem och slappade.

I morgon då har jag massor att göra och kommer att blogga sent.

Jag har nämligen bjudit hit Kasper på middag.

Innan vår middag ska vi träfas på ett annat ställe.

Jag ska visa Kasper en massa intressanta hundsaker och människorna ska visst titta på tråksaker i träden

Sen ska jag och Kasper äta middag (människorna kan banta) och som avslutning ska vi titta när den enorma

pinnsamlingen på Heden går upp i rök.

Känns som om det kommer att bli en bra hunddag.


Av Sigge Svamphund - 28 april 2013 18:25

Varning, det är massor med bilder idag!

Jag har haft en lång och mycket upptagen dag fylld med arbete.

I morse så grejade matte med en massa trevligheter, mackor till mej och kaffe tll henne.

 

Kunde ha börjat bättre.

Det fullkomligt avskyvärda och livsfarliga blå komonstret är tillbaka på Sagostigen

Jag var hysterisk medan matte öppnade och stängde grind i flera timmar, ett under att jag överlevde.

 

Sen drog jag iväg till den alldeles monsterfria skogen.

Spaade självklart massor i miljoner med spagropar.

 

Hä blev jag anklagad för att vara överentusiastik.

Vadå, jag skulle ju jobba som fyrbent etappledare så det var lika bra att gå ut hårt.

 

Det här trädet måste bort för det blockerar leden.

Förra veckan syntes det knappt för då var det massor med lappmögel kvar.

 

Min bra spagrop var tyvärr inte fri från onödiga isen.

Matte som inget begriper påstod att jag minsann inte hade nån anledning att klaga eftersom jag hade miljarder med andra.

 

Så här jobbar en fyrbent etappledare.

Fallna träd ska släpas bort.

Stenmurkelvalpen som jag hittade förra veckan hade fått småsyskon också.

Men ännu dröjer det ett tag innan det är dags att hämta hem dom.

 

Här doftar det, men inga var födda ännu.

 

Intressant.

Undrar vad jägarna har för avsikt med detta?

Ställa en hink med lite mossa och löv efter vägen.

 

Hade i alla fall fötts såna här svarta vårskålar på ett ställe.

 

Lappmöglet det tänker vara seglivat i år.

Borde vara helt försvunnet nu.

 

Titta vilken underbar syn.

Sjön är helt befriad från onödiga isen.

 

Ännu trevligare.

Det hade fötts stenmurklvalpar på ett ställe till.

Kommer att bli perfekta jobbartider framöver.

 

Förra veckan så dödade jag onödig is här.

Nu var det ett ljuvligt vägspa.

 

Bäcken var perfekt nu.

Strömmade fortfarande men inte alls så mycket så jag kunde bada i den.

 

Inga problem att gå här nu

Sjön har tydlien insett att den inte hade upp på land att göra.

 

Årets första underbara simturer i sjön.

Var alldeles underbart.

 

Fika vid skärmskyddet var inte helt fel.

Går åt massor med energi att jobba hårt på leden.

 

Fast de här typerna hade åsikter om att jag badade där.

Alltså jag är fyrbent etappledare och i mitt ansvarsfulla arbete ingår att provsimma mina sjöar.

De ska istället vara glada för att de får utnyttja den.

 

Fortsatte i skogen.

Höll noga koll på allt.

 

Hm, jag gömde minsann nåt här för ett par år den.

Dags att ta fram fyndet.

 

Jodå den välgömda flaskan låg kvar.

Nu har jag gömt den på ett annat ställe för kommande behov.

 

Detta är ju löjligt.

Begriper inte varför människor ska ha fjantiga spänger när det går precis lika bra att utnyttja det

ljuvligt doftande myrvattnet.

 

Nästa sjö Stora Gyringen som ligger långt bort i skogen.

Alldeles befriad från onödiga isen den också.

Ännu hade inte alla grodor och paddor invaderat den.

 

Lika simvänlig som i höstas.

Känns underbart att badsäsongen är här igen.

 

Så kan ju träd med markeringar ha den goda smaken att låta bli att trilla.

 

Längre bort hade de gallrat.

Men de hade gjort det snyggt och inte lagt en massa över leden.

 

Fast det blev i alla fall en del jobb för mej med att möblera om.

Ska vara ordning i mina skogar.

 

Här är det tyvärr ordentligt sönderkört.

Enligt matte behöver vi hålla koll om det eventuellt kommer att behövas spänger.

     

Har nått mitt allra bästa fikaberg vid vackra Gårmossen.

Här ska jag alltid ha macka.

 

Av hårt slit och macka blir jag törstig så jag serverades vatten också.

Precis enligt mina viktiga rutiner.

 

Onödiga isen vill inte riktigt dö.

Strax efter det här stället så skulle jag säja hej då till leden och gå en annan väg.

 

Jag jobbar och matte hon tjoade och hojtade om att bätte svamphund än jag det finns bara inte.

För andra gången i mitt liv så har jag gjort ett superfynd.

Ser ni de mörka "kluttarna" runt mej.

Jag har precis hittat en alldeles ny lokal med bombmurklor

Aldrig nånsin förr att de har funnits här men nu fanns det 18 stycken.

 

Här är en av dom som fick matte att gå runt och flina lyckligt.

I morgon ska hon ringa Skogsstyrelsen om fyndet.

Tänk att jag i min egenskap av svamphund lyckats hitta två helt nya lokaler för Sörmland.

Jag är bra på mitt viktiga arbete.

 

Tog genvägen genom skogen.

Hittade tyvärr inga fler ställe med bombmuklor.

 

Nu är det slut å alla trevliga skogsstigar.

Blir många kilometer på vägar tillbaka istället.

 

Jag och matte hade lite skilda åsikter.

Är vid vägen i Bäverbäcksskogen och jag hade gärna gått och kollat mina murkelvalpar och kanske rullat lite 

tunna också.

Fick inte göra det eftersom det var alldeles fel håll.

 

Passerade alla gröna husen.

Kollade vinterdasset som jag har i den skogen.

Har ju ingen anledning att utnyttja det nu, men bäst att kolla skicket.

 

Gick och gick och det blev varmt.

Då är det skönt med välfyllda spa att svalka sej i.

 

Detta är ett viktigt ställe.

Här ska det vara paus, matte åt banan och drack kaffe.

Jag käkade upp en överbliven macka, välbehövlig energi.

Fortsatte och sen blev det samma väg som jag gick från början, allt var sej likt.

 

Tillbaka på Sagostigen.

Hästmonstren har som vanligt blängt hungrigt efter mej.

Var ju trevligt att få avsluta med att dejta Alice och Bessie.

Fast efter att matte gått ett par mil och jag det dubbla så var jag faktikt trött.

Hade ju dessutom slitit hårt som fyrbent etappledare, murkelhund, bombhund plus att jag simmat en massa.

Nu tänker jag faktiskt sova och drömma om alla trevliga saker jag gjort idag.







Av Sigge Svamphund - 27 april 2013 18:04

Har haft en alldeles perfekt hunddag.

Skulle ju på kalas på eftermiddagen så skogen skulle jag till först.

Blev inte skjutsad nånstans för det skulle vi enligt matte inte ha tid med.

  

Det börjar i alla fall bra för jag har sikat trevligheter.

 

Jadå Siri var ute och rastade sin matte.

 

Ännu bättre de skulle åt samma håll så jag fick sällskap.

För övrigt så är pinnen min även om Siri siktat in sej på den.

Hade väldigt mycket skoj tillsammans.

 

Titta!

Dags att fira för onödiga isen har äntligen dött!!!!!!!!!!

Badsäsongen är här!!!

 

Siri vet minsann hur man bät njuter av hundlivet hon.

Verkligen en brud i min smak.

 

Självklart så badade vi en massa tillsammans också.

Mycket trevlig sysselsättning som vi kunde ha ägnat många timmar åt om inte människorna lagt sej i.

 

Fårskallarna var ute och rastade en av sina valpar.

Ointressanta djur egentligen.

Drog runt i skogen och ägnade oss åt en massa viktiga hundgöromål.

 

Men snälla Sirimatte, du kan väl kasta den här lilla nätta pinnen åt mej i alla fall några gånger.

Hon vägrade och matte påstod att vi var tvugna att gå för att hinna med det vi skulle.

 

Vill inte gå hem!

Jag vill fortsätta att dejta Siri två timmar är alldeles för lite.

Vi kunde ha gått och badat mer eller andra trevliga saker.

Besökte pinn/blomstraffären på hemväg och blev bjuden på smarrigt godis av en kund.

Var hemma en stund innan jag skulle ut och åka.

Hämtade mattes mamma och så åkte vi till människovalparna för kalas.

 

Där väntade en trevlig överraskning.

Människovalparna hade förökat sej.

Marcus tjej Maria har två stycken hon också som var där.

Här är faktiskt alla med Maria, Adam, Christoffer, Oliver, Marcus och Oliver.

De tittar på nåt som Marcus fått.

Litet rörigt med två Oliver men sånt ordnar sej.

 

Var tvungen att testa om Christoffer och Oliver var bra buskompisar.

Alldeles utmärkta är dom, godkända med MVG.

 

Gratulerade självklart både Adam och Marcus ordentligt.

Fast här kollar jag mest om Marcus har nåt mr smarrigt att bjuda mej på.

 

Alla tittade på nån film i datorn, hade visst med Marcus jobb att göra.

 

Jag passade på att slappa.

Tar på de hundliga krafterna med fyra människovalpar.

 

Maria har jag ju gett MVG förut så nu testade jag om hon kunde klia världens ensammaste svamphund.

Fungerade alldeles utmärkt så hon har fortsatt MVG.

Så försvann alla människovalpar utom Adam ut.

Men när vi skulle åka hem så gick jag ut lite tidigare.

 

Testade om Christoffer och Oliver var bra pinnkastare.

De har fått MVG, kastade mycet och långt åt mej.

 

Så srang vi runt en massa också.

De springer nästan lika fort som jag så vi hann med massor med trevligt bus.

Vill absolut bus mer med dom.

Åkte hem, nu är jag en ganska trött hund som ska vila.

Matte säjer att i morgon så väntar en hård arbetsdag för mej, låter väldgt trevligt.



Av Sigge Svamphund - 26 april 2013 18:00

Efter mitt framgångsrika arbete igår så var jag helt inställd på att jobba änu mer som

murkelhund idag.

Matte hade ingen som helst lust att skjutsa mej nånstans utan jag skulle få hålla mej i

hemmaskogarna.

 

Började bra.

Träffade Nikki på väg mot skogen, var länge sen jag dejtade henne

 

Drog vidare.

Hittade en mugg som jag tänkte ha som markeringsvertyg.

Fick inte behålla den eftersom matte påstod att det troligen var nån människovalp som tappat den.

 

Titta så underbart det forsar.

Tro nu inte att jag fick roa mej där inte.

Nä blev som vanligt totalförbjuden att ens tänka på saken.

 

Drog iväg för att kolla eventuella spa.

Fanns inga där jag trodde att det skulle finnas.

 

Ska den aldrig försvinna helt den där vita skiten?

Här har den lagt beslag på ett tilltänkt spa.

 

Underbart!

Här har jag inte kunnat spaa sen i höstas.

Nu äntligen var onödiga isen död i alla fall det mesta av den, har inte ens kunnat gå här för lappmöglet.

Sen gick jag vidare på skogsstigar som jag inte använt på många månader.

 

Kollade massor med arbetplatser.

Jodå mycelet doftar men inte minsta lilla valp hade fötts nånstans.

 

Tröstade mej med mer spa och så käkade jag massor med gott gräs också.

Det där kraftiga göna som kommer nu det är alldeles extra supergott.

 

Så.......... jag har jobbat.

Två Sprängtickor med synnerligen ovanligt växtsätt.

Fick massor med beröm över mitt fynd och matte som inte hade förvuxna svampkniven med sej kunde

enkelt bryta loss dom.

Fast det sitter en stor på baksidan av stubben och till den behövs det verktyg.

 

Tänk om det fanns doftbilder.

Luktade alldeles utsökt här, spa med myrvatten.

 

Lilla, lilla sjön var inte att tänka på för den var fortfarande invaderad.

 

Kan jag inte jobba som murkelhund kan jag ju alltid städa skogen.

Träd ska ligga där jag anser att de hör hemma och ingen annastans.

 

Och när människor eller i detta fall klantmatte ska hoppa över en spabäck då slutar det så här.

En mycket blöt strumpa och en stövel som nåt underjordiskt naturväsen ansåg sej vara i stort behov av.

Synd att inte jag hade kameran och kunde dokumentera mattes kamp för att återfå sin stövel.

Matte vann i alla fall kampen.

 

Här påstod hon att jag överdrev.

Vad då var ju tvungen att kolla om Toppmurklorna var på gång, var de inte.

 

Så är det dags då.

Den här hittade matte i min päls idag.

Nu kommer tjärsalvan fram och på både mej och henne.

Odjur, de kunde ha frusit ihjäl allihopa i vinter.

Så måste jag visa er vilka kloka kattkompisar jag har.

De gjorde minsann slag i saken, jag har jju ofta tänkt men aldrig kommit till skott.

 

Har hållit koll och det var flera som anmälde sitt intresse när de hade annonsen på Facebook.

Denna annons anser jag borde vara en varning till alla människor som inte uppfyller våra krav.

I morgon ska jag åka på kalas.

Min bästa människovalp Adam fyllde ju 4  i onsdags och i morgon fyller mattes valp Marcus 32.

Båda ska firas då så jag se fram emot god tårta och en massa trevligt bus.



Av Sigge Svamphund - 25 april 2013 18:07

Blev en mycket bra hunddag.

När jag skulle på långrunda så blev jag skjutsad till bra skog.

 

Hamnade i Bäverbäcksskogen för nu skulle jag förhoppningsvis få jobba.

 

I brist på kotte så hittade jag en utmärkt pinne.

Behövde ett bra markeringsvertyg ifall det skulle bli jobba av.

 

Spaade självlart massor.

Att det såg ut så här på en del ställen försökte jag förtränga.

 

Nu tänker jag jobba som bombhund.

Mycket viktigt uppdrag.

 

Jadå, det blev skarpt läge, mycket trevligt.

 

Här är den en av två nyfödda bombmurkelvalpar.

Ingen matsvamp, men de är nuumer väldigt sällsynta.

Det här stället hittade jag och matte för några år sen, visade sej vara en helt ny lokal för Sörmland.

 

Upplivad av mitt bombhundsarbete så tänkte jag fira med några dopp i Bäverbäcken.

Blev totalförbjuden eftersom det var alldeles för strömt vatten.

 

Rulla tunna då.

Nähä, gick inte de var fulla med vatten.

 

Kollade en annan liten skogsväg.

Matte tänker använda min bil där framöver så vi skulle kolla om den var farbar.

Jo det verkade gå trots att det kört skogsmaskiner och timmerbilar.

Jag hittade en gammal trasa som jag roade mej med.

 

Den gamla skumma saken som det bruka växa godis i hade övelevt vintern.

Växte godis i den också.

 

Fortsatte och passerade Lottas matte.

Försökte ge en och annan hjälpande tass med trädgårdsarbetet.

Hade ingen framgång.

Gick vidare och bestämde mej för att jag ville jobba mer.

 

Fösta arbetsplatsen var tom.

Men här kanske jag skulle kunna jobba.

 

Tänk det är så underbart att ÄNTLIGEN få jobba som murkelhund!!!!

 

Titta här två små nyfödda stenmurkelvalpar.

 

Och denna var ännu mindre.

Tar minst ett par veckor innan de når plockstorlek.

Känns bra detta, både bombhunds och murkelhundsjobb på samma dag två bombmurklor och fyra stenmurklor.

 

Skulle gå hemåt.

Gröna männen kom åkande och oroade tillvaron, de har en massa Gröna huus i Bäverbäckskogen också.

 

Ungefär då kom jag på att jag glömt nåt väldigt viktigt.

 

Rulla med min privata rulltunna.

Tyvärr var detta kanske allra sista rullningarna med den.

Den har inte tålt vintern och börjar gå sönder.

Sorgligt, men det finns ju flera tunnor att rulla med.

Åkte hem och slappade.

Matte höll på med en massa tråk som bråka med människoveterinären där hon aldrig får tid.

Fast efter elakt mail till chefen blev det annat ljud, den där chefen ringde och se nu skulle hon minsann få

den där tiden som det tjatats om sen januari.



Av Sigge Svamphund - 24 april 2013 18:08

Vad jag pysslade med i går när jag inte hann blogga det finns i inägget under.

I dag hade matte den goda smaken att motionera min bil igen.

 

Trevligt för jag hamnade i Döda älgen skogen som äntligen var av med allt äckligt vitt

Matte skulle leta efter de där Rökpipsvamparna om hon aldrig sett mer än på bild.

Jag hade som vanligt massor att göra, det är stressiga tider nu på våren med allt som måste kollas.

 

Som detta, den lilla bäcken mellan sjöarna har blivit en älv.

Mycket trevligt.

 

Här ska de vara fast mark men jag kunde simma

Kändes väldigt bra.

 

Så var det det där med ordningen i mina skogar.

Här ligger det nåt som inte alls ska vara där.

 

Halvfulla saftflaskor ska INTE ligga i sjökanten.

Alltså tog jag reda på den.

 

Sen kom jag på att jag hade andra viktiga saker att ordna med.

Flaskan har jag noga grävt ner här.

Kan ju alltid gräva upp den igen om jag får behov av den.

 


Jag trodde att jag skulle............

Eländiga onödiga is som aldrig har vett att dö.

Någon som har ett större antal kilo dynamit att sälja till mej?

Verkar just nu vara enda sättet att bli av med iseländet som förstör för mej.

Jag har mängder med sjöar som jag måste provsimma efter vintern och det jobbet kan inte vänta längre.

 

Tog en sväng till dunkparadiset.

Roade mej självklart med en noga utvald dunk.

Kolla bilden, beviset på att isen är onödig.

Den har rivit bryggan.

Ok lite vatten där men inte alls så jag kunde simma.

 

Matte finkammade ett större område i jakt på de där Rökpipsvamparna.

Undrar när hon ska inse att om det finns svamp så hittar JAG den!!

Försökte få använda bäcken/älven men den var så fruktansvärt ström att jag blev totalförbjuden.

 

Dagens enda svampfynd.

Några gamla riskor av numer totalt obestämbar art.

Gick och kollade andra sjön istället.

 

Äntligen!

Fast egentligen är det fusk för där jag simmar brukar det vara land.

Som ni ser behöver jag ett lass dynamit där också.

 

Blåte nästan storm idag.

Matte försökte övertala den här björken att den faktiskt levt klart sitt liv och kunde falla för vinden nu.

Titta noga i den så syns det en stor svart klump högt där uppe.

Det är en sån där sprängticka som matte absout vill komma åt.

Björken ansåg tydligen att den tänkte fortsätta att leva för den föll inte.

Gick till bilen och skulle åka hem

     

Hjortarna gillade inte alls min bil.

Hann bara få med hälften på bild.

Matte körde i typ långsam promenadfart en lång bit.

Det är bara en smal skogsremsa mean åkern och vägen och risken fanns att hela flocken sulle rusa upp framför

Hulken, men de var väluppfostrade och stannade i skogen.

Resten av dagen har jag mest slappat.

I morgon ska jag förhoppningsvis få jobba som bombhund.




Av Sigge Svamphund - 24 april 2013 08:13

Jag hade som sagt en upptagen dag igår och kom hem sent.

Började som vanligt dagen med att gå en längre runda.

 

Tänk vad det luktar intressant överallt nu när allt äckligt vitt är borta.

Tar tid att gå nånstans när alla dofter måste undersökas.

 

Men nu är det bråttom.

Jag har planer, stora planer.

 

Skit!

Vad är detta, jag som planerat att simma ordentligt.

Ska jag vara tvungen att ta till dynamit för att onödiga isen ska dö?

Gick till skogen istället och drog runt.

 

Räv hade i alla fall inte rört min dunk sen sist.

Roade mej mycket.

 

Äntligen var ett av mina bra spadiken användbart.

Har inte kunnat använda det sen i höstas nångång.

Gick hem och slappade.

Sen åkte jag till Eskilstuna för dagens mycket viktiga uppdrag.

  

Mina allra bästa människovalpar behövde ju min uppmärksamhet några timmar.

Mycket intressant bus blir det tillsammans med dom.

 

Oliver håller på och blir stor.

Han har tappat sin första valptand och är så stolt.

 

Äta skulle de göra också.

Pannkaka som vanligt, jodå jag fick jag också.

 

Mätta och belåtna så skulle vi gå ut en stund.

Jag och Oliver gjorde världens fynd, en fotboll.

 

Alltså spelade vi fotboll.

Mycket trevlig sysselsättning om man är hund

 

Så tyckte de att jag skulle vara målvakt.

Adam gav mej en massa instruktioner om hur man bäst vaktar ett mål.

 

Va??????

Ska inte målvakten springa och hämta bollen långt bort?

Ansåg absolut att det var mitt viktiga jobb.

Befriades från målvaktssysslan och fick spela istället.

 

Bestämde att vi skulle ta en sväng i en skogsbacke också.

Massor med skoj bus där.

Efter allt fotbollsspelande och annat trevligt bus så gick vi in igen

Jag slappade och matte läste böcker för människovalparna så hon blev alldeles hes.

Sen kom deras pappa hem, då åkte jag hem till mej.

Nu ska jag ta itu med min dag så jag har något att blogga om i kväll.

För övrigt är det en stor dag idag.

Människovalpaen Adam fyller 4 år, men jag ska fira honom på lördag när hans pappa fyller en massa år.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards