Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under juli 2014

Av Sigge Svamphund - 31 juli 2014 18:00

Började redan när jag gjorde morgontoalett.

Underbart väder, 17 grader och lite blåst till och med matte började vakna till liv.

Sen skulle jag ut på långrunda.

Misstänkte kvardröjande effekter av värmeslag hos matte eftersom hon tog svampkorgen.

 

Undrar om jag drömmer?

För jag är hos Molly IGEN!!!!!!!!!!!

Smörade självklart för blivande svärmor.

 

Kom Molly vi ska åka till en bra skog.

Människorna är så långsamma så vi tar Hulken och drar på egna tassar.

 

Äsch då, förvisade till baksätet så vår plan fungerade inte.

 

Engelska skogen ska vi tydligen roa oss i.

Utmärkt, för där kunde jag ju jobba förra veckan och sen dess har den fått 30 mm regn.

 

Hann inte många meter i skogen innan det var dags.

Första Stinkbomberna Mandelriskorna.

Kändel myceldoft av olika svampar också på en del ställen.

 

Bäcken hade faktiskt fått lite mer vatten så den grejade vi mycket i.

 

Men Molly, den där pinnen var stor och fin.

Varför anser du att den ska vara i många delar?

 

Som sagt jag har hundlig simultankapacitet.

Alltså jobbade jag mera.

 

Det tar sej!

Blivande svärmor kunde hitta Mandelriskor alldeles själv, det är faktiskt ett krav när man ska bli svärmor

till mej.

 

Titta!

Det föds minsann kantarellvalpar också.

Det finns hopp om att det kommer svampar i år.

 

Kom Molly jag ska presentera dej för mina kompisar som bor här borta.

Alla jag känner bör faktiskt träffa min blivande fru.

 

Hej Chris!

Detta är min blivande fru Molly, hoppas du gillar henne.

 

Så presenterade jag henne för Reidun också.

Hon blev godkänd.

Människorna pratade massor med tråkprat och jag och Molly grejade massor.

Svalt väder innebär ju att man kan leva som hund igen.

 

Hur går det med målningen Chris?

Ska jag ge en hjälpande tass?

Behövdes inte.

Sa hej då till mina engelska kompisar och gick vidare,

 

Titta!

Ett spadike håller på och återuppstår.

Svampvatten kan göra underverk.

Hittade ett gäng med andra svampar också, några kremlor, lite Bleka kantareller och en del annat.

Men de bilderna har matte spridit runt på Facebook.

 

Detta är min lunch.

En stubbe med Föränderliga tofsskivlingar.

Utsökt god svamp som jag käkat idag.

 

Bada måste man göra så vi använde Bäversjön väldigt flitigt.

 

Kom lite närmare Molly så ska jag sno pinnen för dej.

Skoj lek när en passar på land för att sno pinnen från den som hämtat i vattnet.

 

Bäver han är en pålitlig kompis för det fanns ett rejält spa till oss.

Perfekt för pälsinpackningar.

 

Vi orkade till och med ha en massa dragkamper om pinnar.

Det är alldeles underbart med sånt här bra väder.

 

Första skrytbilden på länge.

Jag hoppas att det kan bli många fler nu.

Mängder med mer svampvatten och svalt väder så kommer det att gå utmärkt att jobba.

Var hemma hos Molly en stund innan det var dags att åka hem igen.

I morgon har jag nya uppdrag i skogen.

Ska valla en folkilsken blomsterhandlare i en annan del av skogen som fick så mycket svampvatten


Av Sigge Svamphund - 30 juli 2014 18:02

Ännu mer oväder på förmiddan.

Äckelkvavt och hett men nåt skulle jag göra.

 

Jaha Spöksogen får väl duga i brist på bättre.

Kanske finns nåt att jobba med.

 

Om det där svampvattnet kunde komma så skulle det minsann komma en massa Svarta trumpeter här.

Mycelet doftar och bara väntar.

 

Men nu har jag jobbat på allvar.

 

Levande kantareller.

Lyckades nosa upp en halvliter i dag också.

Varken jag eller matte begriper varifrån de kommer i detta äckelväder.

 

Hur mycket öken det än är så nog växer Mandelriskorna allt.

Hittade två såna.

 

Dagens fynd, en gammal keps som enligt matte luktade skunk.

Vet jag inget om eftersom jag aldrig har träffat nån som heter Skunk.

Gick en kort runda, var för kvavt.

Så skulle jag vidare.

 

Äntligen!

Har blivit skjutsad till min allra bästa Grisöronaffär, nu tänker jag shoppa loss.

 

Åh, det där alldeles underbara oxblodsgodiset vill jag ha.

Köpte sånt.

 

Funderade på nån trevlig boll, men eftersom jag är förbjuden att busa i rådande oväder avstod jag.

Alltför många hundar drabbas av värmeslag om de busar när det är sånt här oväder.

Matte känner en som miste sin hund för ett par dagar sedan på grund av äckelvädret.

 

En påse med torkad lever behövde jag absolut ha.

 

Kollade smådjursavdelningen, funderade på en stor bur och lite hö och spån.

Men eftersom jag inte har nån kanin eller marsvin så köpte jag inget.

 

Perfekt att hälsa på bakom disken.

De bjuder alltid på smarrigt godis, borde faktiskt åka hit minst en gång varje dag.

 

Shoppingen är avklarad och jag har ett nytt trevligt godisförråd igen.

Känns bra att kunna förgylla trista dagar med lite gott.

 

På väg hem så skutsade matte mej till sjön.

Vattentjuven stjäl mer och mer vatten för varje dag.

 

Himla tur att det fortfarande fungerar att simma.

Gjorde det som vanligt mycket och länge.

 

Hittade några Ostronmusslingar som dött torkdöden.

Åkte hem provåt av allt mitt nya godis.


 

Kolla himlen!

Åskar hade väldigt mycket åsikter och han hade faktiskt en skvätt svampvatten med sej.

Som vanligt alldeles för lite, men det existerar i alla fall fortfarande.

I typ en timme var det bra väder med 18 grader.

Så skulle jag ut, då var äckelhettan och det vidrigt kvava tillbaka värre än innan Åskars besök.

Kändes som en våt äcklig yllefilt ute och luften var alldeles slut.

Hoppas det kommer fler Åskarbesök och mer svampvatten ikväll och natt.



Av Sigge Svamphund - 29 juli 2014 18:08

Ovädret det bara fortsätter och fortsätter.

Men min dag blev i alla fall fantastiskt bra.

Skulle ut och åka, sånt är alltid trevligt.

 

BINGO!!!!!!!!

ÄNTLIGEN Molly, var faktiskt många dagar sen sist!

 

Kolla stilen när Molly käkar frukost.

Hon trodde att jag skulle ta pinnen, vilket jag självklart planerat, så den fick ligga på matskålen.

 

Tänker du komma nån gång långsamma människa?

Vi ska nämligen åka till nåt trevligt ställe.

Den skog som vi egentligen skulle till blev det inte för den skulle vara alldeles för het i ovädret.

 

Blev perfekt i alla fall för vi hamnade i skogen med Vithajssjön.

Går ju bara att vistas nära trevliga sjöar just nu.

 

Precis överallt så var det små nyfödda grodvalpar.

Märktes att det kom svampvatten över den skogen igår.

 

Nu ska det badas.

Går ju bara att vara aktiv i vattnet.

Vi badade massor, väldigt trevligt med badsällskap.

 

Oj!

Nu har nog min blivande svärmor fått värmeslag, bästa att hålla koll på henne.

 

Min blivande fru Storsjöodjuret af Vithajssjön häver sej upp ur sjön.

Fast egentligen så skvätte blivande svärmot vatten på oss.

Mycket skoj.

Efter att ha badat massor så skulle vi gå en kort sväng.

Kunde väl ha varit bra väder så vi kunde ha rört på oss ordentligt istället.


 


Märkligt nog så fanns det vatten i superspagropen.

Syns hur Molly njuter av den.

 

Svamp fanns det.

Svärmor lyckas ibalnd för den här Dofttaggsvampen hittade hon alldeles själv.

Otroligt men sant!!!!!!!!!

Ett lerigt spa!!!!!!!

Har nästan glömt hur de ser ut och känns, nu kunde jag i alla fall göra en rejäl inpackning.

Med tanke på att det bara är en dryg månad kvar till bröllopet måste jag ju sköta pälsen extra noga.

 

Hittade ett par Brödtickor också.

Eftersom det föll 30 mm över de skogarna i går så kommer det nog att bli ordning på arbetsplatserna där. 

Gick tillbaka till Vithajssjön igen.

Mycket nödvändigt att bada igen.

 

Mycket skoj lek. Sno pinnen i vattnet och sen springa upp på bryggan.

Ni ser väl Mollys lystna uppsyn?

Sen hände nåt mycket märkligt.

Kolla filmen, nu hade nog svärmor riktigt värmeslag.


  Badande människa och dessutom i en sjö full med Vithajar????

Matte skulle inte ens komma på idén att doppa ett finger där.

 

Hörru svärmor, jag är väldigt, väldigt orolig för dej.

Kan jag hjälpa dej på nåt sätt?

Hon kom upp ur vattnet igen och vi skulle åka hem till Molly.

 

Vi har inte ätit på många dagar, kan vi få nåt?

Fick mat och drack en massa vatten.

 

Men vad har hänt?

Jag tänkte minsann spaa i Mollys pool, men den var trasig.

Tydligen hade den inte tålt Mollys klor.

Blev så besviken att jag gick och gömde mej under Mollys trapp.

Men där var det minsann svalt och skönt, skugga och jord.

Platsen gjorde min gamle kompis Pasco i ordning när han levde och den fungerar ypperligt fortfarande.

Åkte hem, har mest slappat och självklart hållit alla tassar för Kasper som är hos veterinären idag

och opererar sina krånglande tänder.

Hoppas, att allt gick bra och att han är hemma igen och mår bra.

Av Sigge Svamphund - 28 juli 2014 18:18

Fortfarande samma fullkomligt vidriga oväder.

Som vanligt drog jag till skogen väldigt tidigt.

 

Bra, var ett tag sen sist.

Matte parkerade på "fel" ställe för där bilen normalt står är det torrt gräs och parkera en varm bil i sånt är inte så smart i denna öken.

 

Jag ska jobba.

 

Som vanligt lyckades jag.

En Mandelriska och i dessa hemnska tider får man vara glad för allt.

 

Nu är det riktigt illa.

För första gången på alla år så är den här spagropen alldeles torr.

Ovädertider har det varit förr men aldrig att denna varit helt borta.

 

Tråklingonen börjar mogna en månad för tidigt.

Men enligt matte kommer de troligen att torka bort.

 

Glöm sa skitmatte du kommer bara att hitta torra kantarellmumier.

Jaså??????

 

Jag vet minsann vad jag håller på med.

Hittade levande kantareller och dessutom små valpar.

Under kan alltså ske.

 

Titta inte illa i denna öken.

Jag kollade några andra arbetsplatser också så det blev ungefär en halvliter kantareller.

 

Orkade inte vara så länge i skogen för det var ruggit kvavt och ingen luft.

Nu ska jag till bilen igen.

 

Gick åt massor med vatten när jag kom dit.

Så skulle jag åka vidare.

 

Ute ur bilen i Eskilstuna och jag befinner mej vid Arlomattens tråkjobb.

För i bilen får jag inte sitta i 1 minut en gång just nu.

 

Den där fontänen där skulle jag vilja.

Men som vanligt beviljade inte matte fontänbad där.

 

I stället så gömdes jag i skuggiga buskar medan matte skulle in en två minuters sväng på Arlomattens

jobb.

Tog lite mer än två minuter eftersom hon babblade med Arlomatten också.

Åkte hemåt igen.

 

Blev skjutsad till sjön så jag kunde bada.

Ägnade mycket tid åt det.

Hem och slappade medan matte hängde i soffan.

Var ute på en runda och svalkade mej hos Rottis Helga.

 

Kolla himlen!

Åskar hörs och Mollys matte har ringt och berättat hur det vräker ner över Hålan.

 

Jag och matte vi satt på balkongen och väntade och väntade på svampvattnet.

Åskar han mullrade och mullrade men det kom exakt 3 svampvattendroppar medan Mollymatte snodde

ett skyfall.

Men jag kan meddela att precis i detta nu så faller det svampvatten (inte mycket men en del i alla fall) och Åskar hörs igen.

Kanske finns det luft när jag ska göra kvällstoalett.

Av Sigge Svamphund - 27 juli 2014 18:06

Det försökte hända nåt tidigt i morse.

 

Titta!

Jag är ute för morgontoalett och nåt vått har trillat från himlen.

Att det torkade snabbare än det föll är en annan sak förstås.

 

Där hänger Rottis Helgas slang med vattnet.

Ville absolut ta en sval dusch, men skitmatte påstod att 

06.30 en söndagmorgon så ska jag inte alls låna den.

Dumheter det var kvavt så det inte fanns nån luft så det hade passat mej ypperligt.

Slappade ett tag och sen skulle jag ut och åka.

Hamande på samma ställe som igår vid Båven.

  

Det här är Jack och han skulle göra ett försök att lära sej svampsök.

Med tanke på ovädret och svampbristen så ansåg matte att det var tämligen meningslöst.

 

Vi nosade runt en stund och jag berättade att detta normalt är en av mina arbetsplatser.

 

Började med att visa att bada är en sällsynt viktig sysselsättning.

 

Jack har inte riktigt förstått detta med bad så han kollade mej noga och länge.

 

Fast sen plumsade han i och simmade en del.

Var lite Luddestyle på hans simmande ett tag.

 

Sen skulle allvaret börja.

Normalt så visar ju jag hur jag jobbar men det gick inte idag och jag vet inte ens om jag orkat.

Matte fick försöka göra det bästa av det.

Jack gjorde också sitt bästa, men tappade snabbt koncentrationen.

Så klart vem orkar tänka när det inte finns luft?

 

Många mycket korta träningspass och dess emellan så badade vi.

Bad ger ny energi.

 

Båven var alldeles spegelblank och ingenting rörde sej.

Bara ruggit kvavt och otäckt.

 

Nej Jack du ska inte ta kantarellen, du ska bara nosa på den!!!

Kantarell plockas ur munnen på honom på bilden.

 

Inte ska man ta den och rusa iväg och kasta runt med den heller.

Men det är näst intill omöjligt att koncentrera sej i detta oväder.

 

Paus och Jack står och drömmer om något.

Tror han planerade för nya bad.

 

Så där ja, duktig Jack som börjar förstå.

Men på grund av ovädret så blev det en väldigt kort träning.

 

Nä jag vill åka hem.

Det är inte ens skoj att bada längre.

Människorna fattade det kloka beslutet att det var läge att lägga av.

Jag ska träffa Jack igen längre fram i augusti och då är det förhoppningsvis mycket bättre väder.

Slappade hemma och matte hängde i soffan och såg döende ut.

Gick ut på eftermiddagen, nu fick jag svalka mej hos Rottis Helga och sen tog jag en liten

affärsrunda.

Tiggde godis vid Prylaffären och hälsade på i Pinnaffären innan jag gick hem och slappade.

Fortfarande är det fullkomligt outhärdligt hett och kvavt, varken Åskar eller egn har behagat komma hit.

 

När matte börjar prata om att detta är trevligt då är det illa.

Men som hon mår är det inte konstigt och jag saknar verkligen mina långa rundor.

Är ju van att ofta gå nån mil på min långrunda i trevliga skogar.



Av Sigge Svamphund - 26 juli 2014 18:02

Ovädret är lika vidrigt fortfarande.

Alltså samma procedur idag.

I väg väldigt tidigt medan det finns liiite morgonsvalka.

Blev skjutsad idag också för gå till hemmasjön är inte att tänka på med marknaden på Heden.

 

Bra, här har jag inte varit på nån månad.

 

Jag finns djupt inne i skuggan.

Var tvungen att uppsöka en gran innan jag kunde börja med viktigare saker.

 

Som att meddela att jag anlänt.

Det är väldigt viktigt.

 

Lyckades faktiskt hitta en alldeles stendöd Blodsopp.

Synd för det är en mycket god matsvamp.

 

Men nu ska jag ta itu med dagens viktigaste göromål.

 

Bada och bada ännu mera.

Titta på den vita randen på berget, det syns hur Vattentjuven härjar fullkomligt hänsynslöst.

 

Så ska inte björkarna vara alldeles gula nu.

 

Och gräset ska inte se ut som halm heller.

 

Rotade runt en del och gjorde ett fynd.

En alldeles utmärkt boll, övergivna såna tillhör mej.

 

Tänkte simma med den här, men det gick inte.

Alldeles för lite vatten kvar.

Matte började dessutom påstå att hon såg Vithajar som tänkte anfalla.

 

Enligt henne är de livsfarliga även i det här tillståndet.

Skulle alltså uppsöka en annan badplats.

 

Jobbade och lyckades hitta två fina Eksoppar.

Hur sjutton de nu kunnat växa när det vägrar att regna.

 

Badade massor tillsammans med min fyndade boll.

Perfekt är den eftersom den flyter och är super att simma efter.

Badade massor och länge.

 

Titta här, de stackars svamparna skriker efter regn och svalare väder.

 

Kan inte påstå att det är direkt svalkande att bada i Båven.

Snart kokar den väl om nu inte Vattentjuven snor allt vatten.

 

På väg hem igen.

Otroligt lugnt trots marknaden som i och för sej inte hade hunnit öppna när vi kom tillbaka.

Sen har dagens ägnats åt att slappa.

Matte har legat på soffan och klagat över huvudvärk, yrsel, illamående osv och blodsockernivåerna är

skyhöga.

Sånt här oväder är riktigt, riktigt farligt för henne och kan resultera i hjärtinfarkt eller stroke eftersom

kroppen stressas och blodsockret får spel.

Släpade mej ut på en kort eftermiddagsrunda och svalkade av mej hos Rottis Helga.

Det pratas om Åskarbesök imorgon, hoppas verkligen att det stämmer.



Av Sigge Svamphund - 25 juli 2014 18:00

Trodde inte att ovädret skulle bli värre, men det gjorde det.

Mycket tidig morgontoalett, går ju inte att sova heller i detta oväder.

Sen hamnade jag i min bil.

 

Blev skjutsad till Döda älgenskogen.

Har inte varit där på ett tag så det var bra.

 

Skuggig hasselskog halv åtta på morgonen är vacker.

Fast det var bra hett redan då.

 

Spegelblank sjö ingenting rör sej och det dallrar nästan av hetta.

 

Morgondopp det är skönt det.

Badade länge och mycket, väldigt välbehövligt.

 

Av bad får jag energi.

Alltså tänkte jag jobba.

 

Till och med i sjökanten dör kantarellerna torkdöden.

Finns ingen fukt nånstans, det är så hett och torr att det inte ens är dagg på morgonen.

 

Det var en gång en bäck mellan två sjöar.

Lågan ska till största delen ligga under vatten, men Vattentjuven är det ingen hejd på.

 

Hallon det är bara att glömma bort, precis som blåbär.

Allt sånt är borttorkat.

 

Stackars den som ska öppna vägbommen.

Getingarna jobbade hårt och var på tämligen dåligt humör också.

 

Nästa sjö.

Lika spegelblank och samma dallrande hetta.

 

Förbaskade Vattentjuv.

Vattnet ska vara uppe vid stenarna och jag ska ha vatten till magen där jag står.

Lyckades i alla fall ta ett antal dopp till.

 

Kom hit!

Jag har jobbat.

 

En stendöd vältorkad Kungschampinjon lyckades jag hitta.

Självklart är den kvar i skogen.

 

Nä nu vill jag frivilligt åka hem.

Det är ganska ovanligt men det är redan odrägligt.

 

Hemma klockan är strax före 9.30 och detta är temperaturen i skuggan.

Helt avskyvärt.

Så försökte matte smita, påstod att hon bara skulle köpa bröd så jag kunde vara hemma.

Kunde jag inte alls, kastade mej ut genom dörren.

 

Det är service i Malmköping.

Vid Pinnaffätren så kan man bli vattnad av Eva, mycket skönt.

Matte köpte det där brödet innan förväntat kaos.

Ägnade ett antal timmar åt att slappa.

Gick ut på en liten eftermiddagsrunda.

 

Titta på himlen, den är svart!!!!!!!!

 

Den stora frågan.

Är detta svampvattenstänk eller passerade en flock kissnödiga fåglar?

Torkade på en sekund.

 

Där uppe borde det vara trafikkaos.

Men det är alldels väldigt lugnt, är nog inte många som orkar åka på tingeltangelmarkanden i ovädret.

Till och med nu är det extremt lugnt överallt trots att nån Måns ska uppträda snart.

 

Kolla!

Rottis Helga har service.

Jag får svalka av mej där när jag passerar, fast jag tycket att det var roligare att hugga efter vattnet.

Men svalt och skönt var det.

Ska utnyttja det fler gånger så länge det är oväder.



Av Sigge Svamphund - 24 juli 2014 17:59

Det blir värre och värre detta fruktansvärda oväder.

Som vanligt vaknade tidigt och gjorde morgontoalett som var varm fast klockan var 6.30

Slappade en stund och sen skulle jag hinna en kortsväng i skogen.

Bara för att spara på orken så skjutsade matte mej en liten bit.

 

Spökskogen.

Bra var ett tag sen sist.

 

Kantarellerna är numer mumier.

Men så klart de inte kan växa när det bara är vidrigt väder hela tiden.

 

Det doftar och det doftar mycket.

Om det nu kunde komma svampvatten i mängder och svalka så skulle det födas en massa Svarta

trumpetsvampar.

 

Men här gick det att jobba.

Framför min nos så skymtar Stinkbomben menar Mandelriskan.

 

Hittade faktiskt två stycken.

De verkar kunna växa hur vidrigt det än är ute.

Drog runt och hittade inget mer skoj att jobba med.

 

Dagens fynd, har ett minne av att jag faktiskt fyndat detta för ett par år sen.

 

Enligt matte ser gamla dockor i detta skick makabra ut.

Äsch, den var skoj.

 

Förflyttade mej till nästa viktiga ställe.

Träffade Schäfer Freja som gjort vad jag skulle.

Det gäller att utnyttja tidiga mornar.

 

Badpaltsen.

Titta så ruggit vindstilla det är och inte ens i skuggan var det drägligt.

Badade i alla fall mycket och länge.

 


Vattentjuven härjar mer och mer och det går snabbt för vattnet att försvinna.

I dag blev det förbjudet att vattna och fylla pooler och bassänger och skogsbränder är det

varje dag i denna öknen.

När jag badat klart ville jag hem.

 

Hemma igen och termometern befinner sej i skugga.

Klockan är ungefär 9.45 och det är nästan 30 avskyvärda grader i skuggan.

Käkade leverpastejglass och slappade.

 

Strax efter lunch och soleländet har nått termometern.

Slappade ännu mer.

 

Släpade mej ut på en kort och mycket långsam eftermiddagsrunda.

Innanför den här dörren där.........................

 

Innanför dörren ska snart den där Grisöronaffären öppna.

När de gjort det ska jag kolla deras godisutbud.

 

Hm, någon vandrar runt på Malmköpings gator och lämnar svarta fotspår.

Kom fram till att det var han den där inte helt okände 100 åringen som var skyldig.

För spåren ledde till diverse ställen där det handlade om honom.

 

Strunt i gamla 100 åringar.

Här framme är en av alla mina bra affärer.

Hälsade på men blev förbjuden att busa på grund av ovädret.

Hem och fortsatte att slappa.

 

Så här ljuvlig var himlen i 5 minuter.

Såg ut som om det var både Åskar och svampvatten på ingång.

Men molnet bara försvann utan att lämna varken det ena eller det andra.

Ovädret har förstört morgondagen för mej.

Egentligen skulle jag ha åkt och hälsat på mattes mamma som bor på sin ö nu, alltså paradiset för mej med 

miljoner med bad.

Men matte vägrar att åka dit för hon tänker inte köra hem i 33 grader i skuggan.

Dessutom brakar kaoset i form av Malma marken igång och hamna i bilköer i hettan och tjafsa med parkeringsvakter tänker hon INTE.

Ska åka till badparadiset när bättre väder infunnit sej.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards