Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under mars 2015

Av Sigge Svamphund - 31 mars 2015 18:00

Perfekt, inget hälsovådligt regn idag.

Helt enligt planerna så blev jag skjutsad.

 

Perfekt.

Detta är långt bort i skogen och jag har inte varit här sen i somras.

Brukar finnas en hel del trevligt här.

 

Kan ju alltid börja med att hitta hjärnor på tillväxt.

Bara att hämta om nån har behov av en ny.

Fast egentligen är det en svamp som heter Broskboll.

 

Hm först "hjärnorna" och här finns det tydligen extra minne.

Hoppas att matte tankade på sitt synnerligen urusla.

 

Hallå!

Varför stack ni??

Jag som är en artig hund tänkte hälsa på två harar.

Men harar är oartiga typer, de försvann blixtsnabbt utan att hälsa, matte är så glad över att jag helt

saknar instinkt att jaga.

 

Kollade några arbetsplatser.

Mycelet doftar men inte var det några valpar födda ännu.

 

Men nu är det bråttom, väldigt bråttom.

 

Så perfekt, ingen onödig is nånstans.

Detta kommer att bli alldeles ljuvligt.

 

Alldeles spegelblank sjö och enligt matte är det så vackert där.

 

Tycker detta är mycket vackrare, simmande svamphund.

Sjön är godkänd även i år.

Provade alla mina badplatser som var lika bra som de brukar.

 

Hm, här doftar det.

Vet inte riktigt vad jag anser om det som lämnat doften.

Började vara ganska vaksam.

 

Till och med här långt inne i mycket avlägsna skogen så har hästmonstren varit.

Fast högen var gammal så det var ingen överhängande fara att de skulle visa sej.

Fortsatte att hålla koll.

 

Jag har lämnat vägen och ska gå genom skogen.

Men stenkoll på det håll jag kom ifrån för vi är inte ensamma i skogen.

 

Egentligen skulle jag kolla spa, men det var ju stulet av vattentjuven.

För övrigt så för vinden med sej doften och jag hade stenkoll.

Matte tittade och tittade, hur vore det om hon lärde sej använda urusla luktsinnet istället.

Jag kände hur tydligt som helst att detta något fanns där.

 

Här har det också varit.

Jag glömde alldeles bort att kolla arbetsplatser, var så inne i att håll koll på doften.

 

Aha, den gör som jag och använder granar till större behov.

Fanns en ordentlig hög där.

Luktade riktigt illa, kväljande enligt matte och full med päls efter den som blivit senaste middagen.

Kanske därför hararna inte ville bli kompisar med mej.

Nu begrep matte vad som befann sej i skogen och högen var ny för den var fortfarande varm.

Jo matte har bilder på den också.

 

Spåret fortsätter åt det här hållet.

Vi är på en höjd och nedanför är det hygge med fri sikt.

Tyvärr så hade den försvunnit bort fast vi spanade länge.

Hade varit alldeles underbart att få se denna någon och ännu bättre att få den på bild.

Och nej ingen var rädd, Vilda grisarna är mycket, mycket värre.

 

Dagens enda svamp.

Men visst är de vackra de gamla tickorna med algpåväxt.

 

Va, ska jag gå till bilen?

Blev mutad med godis för att komma.

 

På väg hem så stannade matte vid en annan skog.

Här brukar det ibland finnas Bombmurklor men i dag var det bara sönderbökat efter Vilda grisarna.

Åkte hem och slappade.

Var ute på eftermiddags runda med mina vanliga rutiner.

I morgon har jag visst upptagen dag.


Av Sigge Svamphund - 30 mars 2015 18:02

Mattes plan var att jag skulle till en skog där jag inte varit på evigheter.

Men så hotades det med svampvattennedfall.

Eftersom matte känner en korkad hund som vägrar vara ute då (måste vara nån hund som jag inte

känner) så ska den skogen vänta tills i morgon.

Åkte i alla fall iväg.

 

Hamnade här.

Länge sen sist och nu gäller det att vara mycket uppmärksam.

Detta är ingången till Komonsterland, matte påstod att det inte alls var några på fria klövar där ännu.

Litar inte på henne så jag undersöker allra bäst själv.

 

Lugnt.

Fanns inga spår av monstren så jag kan vistas här.

Hade massor att kolla.

 

Ljuvliga spa i mängder.

Provade alla, gäller att passa på innan monstren invaderar hagen.

 

Lika bra att berätta att jag varit här, sen när komonstren kommer kan de känna sej blåsta på

den där svamphundsmiddagen.

 

Varje gång jag passerar det här huset så påstår matte att hon vill bo här.

Jaha, kan hon ju göra då, jag flyttar hemifrån, skulle aldrig bo i en monsterhage.

 

Matte studerade de gamla ekarna.

Här är det en riktigt ledsen typ, han behöver nog uppmuntran.

 

Detta är en typisk humörhöjare.

Mer spa till alla hundar!!!!!

 

Snart, mycket snart så är busken grön.

Det blir vår i år också.

 

Nu ska jag göra mycket viktiga hundsaker.

 

Provsimma Båven.

Kan meddela att den är lika simvänlig som förra året.

Vattnet var svalt och uppfriskande.

 

Någon glömde nog att ta upp sin båt förra året.

 

Inspekterade ännu fler badplatser och badade från alla.

Mycket skönt.

Hade planer på att kolla flera, men så var det den där lilla detaljen med regnet.

Avstod för jag fick alldeles nog av regnskador i går.

 

Matte fortsatte att titta på alla naturväsen som finns överallt bland träd och rotvältor.

 

Här är en som försöker gömma sej bakom en gammal ek.

 

Nä nu SKA jag till bilen!!!!!!!

Det har börjat regna och jag tänker inte skadas ocj bli våt.

HonSomIngetBegriper påstod att jag är larvig, våt av bad i kall sjö eller regn är väl ingen skillnad?

Är det visst!

Regn orsakar dödliga skador på mej.

Kom till bilen och åkte.

Passerade en annan bra badplats, men av princip badar jag ju inte när det regnar.

 


Matte stannade här.

Livsfarligt att släppa in henne utan GPS eller snitslad bana.

Jag satt i bilen och funderade på om jag skulle hittas innan svältdöden drabbat mej, kanske att mattes 

mamma skulle efterlysa sin bil och då skulle jag bli hittad.

Men under kan ske.

Matte kom tillbaka efter bara några minuter och hon hade INTE gått vilse.

Åkte hem, slappade medan det regnade.

På eftermiddan hamnade jag hos Siri.

Inventerade kylskåpet medan matte tog bilder på de där däcken som ska säljas.

I morgon då ska jag till den där trevliga skogen.

Av Sigge Svamphund - 29 mars 2015 18:44

Dagen började mindre bra.

Påtvingad morgontoalett i hälsovådligt ösregn, skadades väldigt svårt.

Hade faktiskt inget som helst behov av att gå ut.

Släpades ut igen och det kom fortfarande regn, ännu mer skador.

Var bara en sväng i närmaste skogen, uppsökte en gran och sen vill jag hem.

Fick gå hem.

Ägnade massor med tid åt att se över alla hemska skador som regnet orsakat.

Släpades ut igen och nu skulle jag åka buss.

 

Hamnade i Eskilstuna där det också regnade.

Smög efter husväggarna för att minska skadorna.

Tänkte att jag säkert skulle käka lunch och fika.

Skulle jag inte, för mattes mamma var vid sitt garage.

 

Jaha, jag skulle ut och åka med hennes bil.

Åkte och åkte i flera hundra mil.

Passerade Norrlandsgränsen (kallas av en del för Kvicksundsbron) nu började jag ana vad som väntade.

 

TJOHO!!!!!!!!

Jag skulle till mina allra bästa människovalpar.

Har ju inte träffat dom på många evigheter.

 

Min bästa människovalp Oliver har fyllt 8 år och det skulle firas idag.

Här får han paket av mattes mamma.

 

Av mej och matte fick han ett kort.

Hans present är att han och jag och matte hittar på nåt tillsammans.

Oliver får välja vad vi ska göra för nåt.

 

Var en annan hund där också.

Hon är snygg men både jag och matte har glömt vad hon heter.

Jag har träffat henne förut, men hade inte riktigt tid att umgås med henne.

 

Tog med mej Oliver och Adam för en massa intressant bus,

Gäller att passa på nu när vi äntligen träffades.

 

Mycket skoj hade vi.

Godisutdelning och en massa trevligt busande.

 

Supersuddig bild.

Men jag smörade för Marcus och lyckades bjuda mej på en del gott.

 

Perfekt med matte som anser att tårta är oätligt.

Jag fick hennes bit.

Kan meddela att det var en utsökt god tårta.

 

Somnade under bordet en stund tillsammans med en katt som jag haft skoj med.

Sen påstod tråkmänniskorna att det var dags att åka hem.

Dumheter.

Sommardäcken som tillhörde Hulken stoppades i min bil också.

De ska matte sälja till bättre behövande.

Släppte av mattes mamma i Eskilstuna och åkte hem.

 

Fast jag hamnade hos Siri.

De där däcken ska bo på hennes altan tills de blir sålda.

Men inte kom det nån och öppnade inte.

Enligt matte var de inte hemma.

 

Ha!

Siris människor kom innan jag hann åka.

Perfekt för jag fick lite att käka, behövdes eftersom jag var hungrig.

Nu har jag mattes mammas bil ett par dagar så då ska jag passa på att besöka ställen där jag inte

varit på väldigt länge.

Av Sigge Svamphund - 28 mars 2015 17:59

Som vanligt så skulle jag ta en skogssväng idag.

Bestämde mej för att jag skulle inspektera en del av mina arbetsplatser.

 

Kollade av Heden men där fanns det inga trevliga kompisar varken två eller fyrbenta.

Bestämde mej för att gå till skogen istället.

På väg dit träffade jag faktiskt ett par av alla mina bästa människovänner.

 

Hm, undrar om Toppmurkelmycelet vaknar snart?

Nä ännu hade det inte vaknat, men det dröjer nog inte.

 

Sist så härjade ju fulvintern.

Kollade noga men inga Stenmurkelvalpar var födda, men mycelet doftar.

De som fötts tidigare hade knappt vuxit.

 

Inte har onödiga isen dött på lilla sjön heller.

Jag behöver faktiskt provsimma den snarats.

 

Vattentjuven där emot den härjar.

Borde vara massor med mer vatten här.

Så skulle jag ha haft kameran och tagit bild på mattes spa.

Gnälliga människa och föra liv bara för att hon fick ena skon full med vatten.

Perfekt fotvård kallar jag det för, hon kallade det för onämnbara saker.

Gick vidare för att kolla diverse arbetsplatser.

De Födda Stenmurkelvalparna mår bra.

  

Så gör jag det igen!

På bilden så jobbar jag och har precis hittat mitt fynd.

 

Så där, en ny lokal med Bombmurklor igen!

Kände mej mycket nöjd.

 

Firade med ett redigt spa.

 

Så hittade jag Stenmurkelvalpar på ett nytt ställe också.

Blir nog ordning i min jobbartillvaro.

 

Kom får du se.

Alltså jag sitter i min markeringsposition och har jobbat.

 

Så där, dagens andra nya lokal.

Vadå Bombmurklor sällsynta och fridlysta?

Jag hittar dom ju överallt.

 

När jag ändå höll på så hittade jag ett par Rökslöjskivlingar också.

Det är en god matsvamp som naormalt växer på hösten, men brukar visa sej även på våren.

Tyvärr räcker inte ett par stycken till nån macka.

Drog vidare spaade och grejade med vanliga hundgöromål.

Tro det eller ej, men jag hittade ännu ett ställe med Bombmurklor!

Tre nya lokaler på ett par timmar i skogen det är nytt hundligt rekord för mej.

Så här borde det vara varje dag med en massa jobb.

Gick hem och slappade.

Vanlig tråkig eftermiddagsrunda utan att nåt skoj inträffade.

I morgon däremot då ska jag roa mej och det riktigt ordenligt.

Undrar om det är imorgon om fem minuter?


Av Sigge Svamphund - 27 mars 2015 18:06

Detta har varit en typisk tråkdag.

Skadades av svampvattenedfall när jag gjorde morgontoalett.

Det upphörde och jag skulle till skogen.

Gick iväg och på håll såg jag Pinnaffären, alltså tänkte jag inleda min runda med umgängré.

Pinnaffären försvann in genom en dörr, men det skulle inte hindra mej.

 

Vad är det här för skämt?

Stängt!?

Jag som hade akuta behov av att avlägga besök.

Grät en skvätt vilket inte hjälpte och matte släpade iväg mej.

 

Gick till en skogsbacke där jag inte varit på många månader.

Kanske att det skulle finnas nåt skoj här.

 

Nån korkad människa har dumpat ett bildäck där.

Ska inte ligga såna i mina skogsbackar alltså pinkade jag på det.

 

I brist på bättre sysselsättningar så käkade jag gräs.

Behöver bli lite varmare så det växer ordentligt.

 

Dagens enda svampfynd.

En antik röksvamp sen förra året.

Jag vill jobba!!!!

 

Hittade en silverfärgad flaska som jag hade en del skoj med.

Tror aldrig jag fyndat nån med den färgen förut.

Gömde den, tänkte att den kan vara ett bra markeringsverktyg när det är dags att jobba på allvar

i den där backen.

 

Grått, dimmig och trist var det.

Såg mer ut som höst än som vår idag.

 

Dagens höjdpunkt!

Jag hittade Ekorres kotteförråd.

Valde ut en bra som jag ansåg var min, tror inte Ekorre saknar den.

 

Ja, ja, ja sluta tjata om att jag är för optimistisk.

Skulle bara kolla om kantarellmycelet börjat dofta för här brukar de finnas i början av juni.

Var för tidigt ute för mycelet doftade ingenting ännu.

 

Tänker inte alls gå hem, jag tänker sitta här.

Fast det där godiset som helt plötsligt fanns kunde jag inte motstå.

 

Slapp gå hem.

Fick gå till en annan skogsbacke.

 

Drog runt där och letade efter skoj saker.

Fanns inget.

 

Jo spadiket var påfyllt så jag kunde göra en inpackning.

Får vara glad för det lilla såna här tråkdagar.

 

Snart kommer Kaprifolen att ha gröna blad.

Den är på rymmen och sambo med en enbuske.

Gick hem och hade tråkigt.

 

Så där ordningen är återställd.

Eftermiddagsrunda och jag har tagit mej in i Pinnaffären.

Berättade om hur blåst jag kände mej på förmiddan och möttes av förståelse.

Notera gärna det fina blombladet jag har i munnen.

Hoppas verkligen att jag får en roligare dag i morgon.



Av Sigge Svamphund - 26 mars 2015 18:48

Äsch, här hade jag skrivit klart ett långt inlägg om min hunddag.

När det skulle publiceras så försvann allt!!!

Börja om igen då.

När jag skulle gå till skogen så hade jag tur och hamnade hos sisri.

Där serverades jag en utsökt frukost/lunch raggmunk med stekt fläsk.

Har aldrig ätit sånt tidigare, men det är utsökt hundmat.

 

Ännu bättre, Siri skulle minsann följa med mej till skogen.

Vi försökte få gå och bada, men skitmatte påstod att det blåste isbjörnar, pinviner och eskimåer

så sjön var inte att tänka på.

Mänskliga dumheter, hade varit uppfriskande med bad.

 

Gick och kollade mitt spadike.

Oanvändbart, fullt med is som inte gick att döda.

 

Får väl jobba istället då.

Här doftade mycelet mycket sist jag passerade.

 

Jo en alldeles nyfödd Stenmurkelvalp hittade jag.

Men det doftar så mycjet att den får säkert syskon när som helst.

 

Gick vidare i jakten på något skoj.

Siri var så hungrig att hon käkade en massa harpluttar.

Vi hundar har ett elände med mat.

 

Jag rotade fram ena dunken och roade mej.

Tänk att Siri fortfarande inte begriper hus skoj det är med dunkar.

 

Hörru, sluta stirra i backen du hittar i alla fall inte de där vårskålarna.

Hade de funnits så hade jag hittat dom.

 

Det här var ju trevligt.

Helt plötsligt så fanns det en massa oxblodsgodis på marken.

Vi slet hårt så det finns inte en smula kvar.

 

Tog ett par ronder med den andra dunken också.

Drog runt och letade efter skoj saker men vi hittade inget.

 

Vad är detta för skämt?

Fulvintern har fortfarande inte dött på Dunkvägen.

 

Jag lyckades i alla fall hitta ett litet spa.

 

Medan mina spaskall ekade så berättade Siri att hon inte blir mätt på harpluttar utan behövde

godis.

Hon fick godis så hon hade energi att fortsätta vår runda.

 

Men nu kan vi väl få gå och bada?

Skitmatte hänvisade till alla de där Nordpoleninvånarna som blåste runt.

Hon måste hallucinera för vi såg inga.

Kom inte till sjön nu heller.

 

Men släpp in oss!!!!!!

Vi har varit ute ett par timmar och är fikasugna.

 

Jodå, serverades både korv och skinka.

Utsökt.

Sen släpades jag hem.

Slappade innan det var dags för eftermiddagsrunda.

Ägnade den åt att busa med rosa elefanten, hälsa på i en annan affär och gå till Pinnaffären och

få godis.

Nu hoppas jag att detta inte bara försvinner utan publiceras.

Av Sigge Svamphund - 25 mars 2015 18:10

Hade tänkt mej en rejäl långrunda idag också men det hade inte skitmatte tid med.

Hon skulle nåt, ja, ja men hennes tråksaker ska inte inkräkta på mina viktiga göromål.

 

Kollade självklart efter sällskap eller i alla fall nån jag känner.

Träffade bara Ekorre som inte alls ville umgås med ensam svamphund.

 

Inte var det några trevliga hundar eller människor på spårvägen heller.

 

Försök inte hindra mej!

Nu ska jag kolla badsäongen.

 

Ser ju alldeles perfekt ut detta.

Inget att fundera över.........................

 

Premiärsimning i min sjö!

Ljuvligt, kunde ha fortsatt att simma runt där hela dagen.

Nu ska jag simma varje dag och jag har ju mängder med sjöar som ska provsimmas efter vintern.

 

Onödiga isen har inte dött överallt, men snart.

 

Vad är detta för larv!

Vid människobadplatsen räckte vattnet knappt till att blöta tassarna.

Jag som planerat att provsimma där också.

 

Men nu är det läge att bli irriterad.

En av mina bästa badplatser.

Vad sjutton gör onödiga isen här?

Struntade i att ens försöka döda iseländet och gick vidare i jakt på nåt trevligt.

 

Jag SKA ha den här pinnen.

Fick slita rejält för att få loss den ur sista resten av fulvintern.

 

Vinterskivlingarna dör nu.

Kan de gärna göra för jag har en massa annan svamp att jobba med.

 

Ser ni det som nästan ser ut som ett ben bland alla myceltrådar>?

 

Snart kommer det att bli grönt ute.

För nu dröjer det inte länge innan fläderbuskarna får blad.

 

Gick vidare utan att det hände nåt skoj.

Inte träffade jag varken hundar eller människor heller.

 

På några buskar satt det massor med små lappar.

Så denna lite större.

Bra att lära människovalpar om naturen.

Hoppas verkligen att alla små lappar får vara ifred.

 

Nästan hemma och nu blir det väldigt trevligt.

Labrador Alice närmar sej.

 

Alice är ju kär i mej så hon pusas hela tiden men de bilderna blev bara sudd.

Godis fick vi i alla fall.

Hade kunnat umgås mycket, mycket längre men skitmatte pratade om inte ha tid.

Hörde att jag och Alice ska få ta en gemensam tur i nästa vecka.

Gick hem och drabbades av passa tråkhuset.

Matte var borta i flera år 

När hon kom hem hade hon varit och besiktigat sej hos människoveterinären.

Blankt papper och MVG i resultat, så bra som bärdena är nu har de inte varit på åratal.

All tortyr hos Bödeln för effekt nu, läkta infektioner gör att blodsockret blir mycket lägre och stabilare.

Gick ut på eftermiddagsrunda.

 

Detta är människovalpen Astrid.

Hon gillar mej och vet att jag tycker om pinnar så hon har samlat massor till mej.

 


Titta vilken alldeles utsökt pinne!

Busade en hel del med pinnarna och Astrid, hoppas hon hittar fler så här fina åt mej.

Sen hälsade jag på i Pinnaffären där jag fick godis.

Alltså en bra runda.


Av Sigge Svamphund - 24 mars 2015 18:03

Otäcka fulvintern har haft den goda smaken att försvinna igen.

Skulle på en längre långrunda.

På väg mot skogen så tittade jag efter sällskap, men jag var tydligen enda hunden i Malmköping nu igen.

 

Här har jag inte gått sen det var riktig fulvinter, fast jag hittade mänbgder med spa då.

Nu var vägen ganska otrevlig.

De där hästmonstren hade minsann varit där, antar att de letar efter mej.

 

Hm, här borde det vara överfullt med vatten.

Säkert hästmonstren som druckit upp allt.

 

Den här vägen vill jag gå.

Var många evigheter sen sist, eller i alla fall minst nåt år sen.

Dessutom fanns det inga spår av monstren.

 

Det blir nog sommar i år också för nu börjar Luponerna att vakna.

Helt ointressant enligt mej.

 

Det doftar men inga valpar var födda.

Måste tillbaka om ett tag och kolla igen.

 

Eftersom det var så himla länge sen jag var här så hade jag massor att kolla.

Allt verkade vara helt i sin ordning.

 

Jaså, den där onödiga isen harinte begripigt att den ska vara död.

Dödade den med ett par välriktade tasslag.

Pinnen jag har i munnen snodde matte.

 

Så klart jag tar en pinne full med små svampar.

Matte vet mycket väl vad de här heter, men som vanligt är hjärnan för tillfället ur funktion.

 

Gick vidare i skogen och hamnade på Sörmlandsleden.

Var länge sen jag var på den här delen, alltså fullt upp.

 

ÄNTLIGEN!!!!

Det där supergoda gräset har börjat växa.

Käkade massor.

HonSomIngetBegriper aka matte påstod igen att jag minsann kan äta sallad eftersom jag tuggar gräs som 

ett komonster.

Kan jag inte alls, sallad är giftigt och gräs är gott!

 

Till slut hamnade jag här.

Det där stenröset visar att här möts fyra socknar.

 

Så här ser skylten ut.

Typiskt mänskligt tråk enligt mej.

 

Jag ansåg att vi skulle fortsätta för längre fram finns det en ypperlig badsjö.

Skitmatte vägrade och påstod att onödiga isen säkert ligger fortfarande.

 

Finns fler sjöar och den som skymtar bland träden är inte befriad från isen.

 

Vände tillbaka för det finns ingen bra alternativ väg där.

 

Det finns ju en gammal saga om nån Noak som hade en ark.

Undrar om det är den arken som strandat här?

 

Jobbade.

Hittade en del Kotteskivlingar.

De går att äta men är så små så små.

Man måste nog plocka flera tusen för att det ska bli ett par mackor.

 

URK!!!!!

Nu har odjuren fästingarna vaknat.

Denna är numer en bra fästing eftersom den är en död sådan.

Alltså dags för matte att plocka fram tjärsalvan så jag slipper dom.

 

Passerade Bombmurkelskogen.

Kollade hur de mår och de mår väldigt bra allihopa.

Det har fötts några fler också.

 

Tänkte gå och kolla badsäsongen.

Nä sa skitmatte som var hungrig och påstod att drygt tre timmar och nån mil i skogen kunde räcka för idag.

Dumheter, jag kunde ha varit ute i många timmar till.

 

Titta så lovande det ser ut!

Enligt matte så ska jag få kolla alla mina badplatser i morgon.

Ser jag fram emot, kanske att jag kan simma nånstans då.



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards