Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 26 november 2010

Av Sigge Svamphund - 26 november 2010 17:57

Idag så hade matte den goda smaken att skjutsa mej till skogen.

Blev Bäverbäcksskogen.

  

Förbannade snö.

Titta här, nåt så enkelt som att få tag på dagens grankotte innebär en massa jobb.

Jodå, jag lyckades gräva fram en så dagen var räddad.

  

Hann inte så långt innan jag började spåra.

Syns dåligt på bilden, men jag har rest ragg.

Brukar aldrig nånsin resa ragg och definitivt inte för lukter.

Blev omgående tillsagd att komma till matte.

Jo spår fanns det tvärs över vägen, stora spår, men tyvärr så suddiga att det

bara blev skitbilder av dom.

Matte är ganska övertygad om att det var Lodjur som passerat.

I mars så såg vi ju ett lo långt bort i den skogen.

  

Slutade så här.

Jag fick ha onödigt koppel en stund för jag var alldeles för intresserad av nåt

i skogen.

Tyvärr så såg vi aldrig om det var lo där.

  

Av med onödiga kopplet och jag har bråttom!

Planer har jag också.

  

Titta..........

Bäverbäcken med underbart öppet vatten!

Men vad som inte syns på bilden är att jag återigen sitter fast i onödiga kopplet.

Matte fick visst nog sist när jag kastade mej i strömmande vatten fullt med

bäverbråte.

Måste komma på ett sätt att avleda hennes uppmärksamhet där.

  

Spår efter bäver.

De är mycket bredare än vad det ser ut på bilden.

Livet är orättvist!

Bäver får minsann bada i bäcken men inte jag!

Ägnade mej åt vanliga hundgöromål en liten stund.

  

Så var det dags igen.

Om ni tittar noga på bilden så finns det en liten röd ring och i ringen en prick.

Mink, utter, bäver hann matte tänka.

Hon såg bara nåt svart eller mörkbrunt som försvann.

Men när hon hann ifatt mej så hade jag stenkoll på en tall.

Inget av de tre nämnda djuren klättrar i träd.

  

Stackars lille kisse!

Långt bort i skogen och högt upp i en tall!

Jag tänkte ju inte alls skrämma den, jag gillar katter, men den blev livrädd för mej.

Onödigt koppel igen och så lämnade vi snabbt tallen för att stackars kisse skulle få

lugn och förhoppningsvis klättra ner igen.

Den stackarn hade varit ute på långvandring.

Spåren fortsatte ända till Lottas lada.

  

Hade planer på att kolla fynd när jag passerade Lottas hus.

Skitmatte!

Fick inte leta fynd.

  

Inte kunde jag rulla tunna heller.

Att det ska vara så svårt att roa sej ibland.

  

Hittade en bit papper som jag var övertygad om att jag skulle få ta.

Nähä, inte ens det.

Matte påstod att jag inte ska tro att det bara är att hämta saker och behålla.

  

Syns knappt men jag lyckades i alla fall behålla ett litet hörn av papperet.

  

Fanns bra traktorspår på en annan liten väg.

Perfekt för det var ganska länge sen jag gick där.

  

Ser ni så äckligt djup snön är.

Jag är inte liten, men håller på och försvinner.

Dessutom måste jag leta efter min grankotte som matte hänsynslöst kastat bort.

Eller hon slängde i alla fall in den i skogen.

Hade tur och hittade den igen.

  

Detta kallas för smygspa.

Ungefär dagens enda spagrop och nästan dold under en gran.

Hörde nåt om att det var alldeles för kallt för spa.

  

Försökte påstå att jag bara städade bort bitar av onödiga isen.

Blev inte trodd.

  

Ett under skedde i 5 minuter!

Blå fläckar på himlen!

Men de försvann lika snabbt igen och istället kom äckelsnön tillbaka.

  

På väg hem och jag tycker att matte kan fortsätta en liten bit utan mej.

Tänkte bara kolla lite och kanske hitta nåt.

Men icke.......... skitmatte släpade med mej.

Passerade tallen och stackars kisse var borta.

Den hade fortsatt på vägen och när vi var tillbaka vid min bil så försvann spåren

in under den.

Matte kröp på alla fyra för att kolla så den inte satt under bilen, sen öppnade hon

motorhuven för att kolla så den inte klättrat upp i motorn.

Efter alla de övningarna så såg hon att spåren fortsatte efter vägen mot vårt

samhälle.

Hoppas, hoppas att stackars kisse har kommit in i värmen nånstans.

Det är alltför många djur som fryser och lider ute i kylan.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards