Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2009

Hundliga rättigheter

Av Sigge Svamphund - 29 oktober 2009 18:00

Sent igår så återgick mitt liv till det normala.

Jag kom på att jag var vrålhungrig och väldigt törstig.

Åt upp all mat och tömde nästan vattenskålen.

Men efter gårdagens mänskliga gnäll och dagens händelser

så har jag kommit fram till att vi hundar måste sluta oss samman

och bilda en förening som bevakar våra hundliga rättigheter.

Jag skulle som vanligt till skogen några timmar.

  

Började dåligt.

Matte är ju kroniskt förvirrad och borde egentligen inte gå lös.

Hon trodde att stövlarna var i bilen, men när hon skulle ha dom var de hemma.

På väg in i dagens skog så har jag en sjö.

Ser ni mej på bilden?

Titta noga så syns ungefär bara min gula väst.

Runt sjön är det myrmark och där tänkte minsann inte matte gå utan stövlar.

Blåst på badet.

  

Denna eviga väntan.

Jag har legat i evigheter vid Bäverbäcken och väntat på mattes ankomst.

Får ju inte bada med reflexväst och halsband.

  

Var ju väldigt länge sen jag simmade i Bäverbäcken så jag gjorde det

grundligt idag efter att matte behagat ta av mej väst och halsband.

Sen var jag extra smart tyckte jag.

  

Smet före matte och när hon kom hade jag ordnat en stövel åt henne.

Bara det att hon blev väldigt misstänksam och började kolla.

  

Visst är jag duktig.

Jag fyndade ju en hel stövelaffär!

Som vanligt var matte mindre road och påstod att jag inte alls får stjäla låna

stövlar vid hus.

Vadå, tänkte ju bara hjälpa henne så hon skulle kunna gå vid sjön.

Förresten så har jag sett att Monica har trasiga stövlar så jag tänkte ordna ett

par till henne också.

  

Tyvärr så slutade det så här.

Jag var envis och försökte hela tiden hämta stövlar så till slut kom onödiga

kopplet fram.

  

Nästa hus och jag fyndade en skoj vattenkanna.

Tro inte att jag fick behålla den inte.

  

Mattes korkade åsikter om var vattenkannor ska förvaras.

Utom räckhåll för tjuvaktiga svamphundar sa hon.

När ska hon lära sej att jag aldrig stjäl utan bara lånar???

  

Passerade där Lotta bor.

Stack iväg och hämtade en boll.

Samma sak upprepades.

Onödigt koppel och bollen tillbaka på Lottas tomt.

Om nu matte insett att hon skulle ha tagit emot mina fyndade stövlar så kunde jag

ha fått gått en långrunda genom skogen.

Men nu blev det att hålla sej på vägen och gå samma väg tillbaka.

Nästan allt upprepade sej.

Hämta Lottas boll, råka ut för onödigt koppel och bollen tillbaka där matte

ansåg att den skulle vara.

Vattenkannan hade inte trillat ner heller.

  

Bara för att protestera mot behandlingen av mej så hoppade jag i ett djupt spadike

med underbart ljuvligt doftande vatten.

Av nån konstig mänsklig anledning har matte tvättat min reflexväst idag.

  

Men hoppet är ju det sista som lämnar hunden.

Alltså hämtade jag stövel igen.

En annan denna gång i fall matte ville ha en sån i stället.

Skitmatte!

Jag blev tvungen att passa en stolpe medan hon bar tillbaka stöveln hon

tydligen inte ville ha.

Badade ännu mer i Bäverbäcken.

Så insåg jag att jag var hungrig.

  

Dukat bord i skogen.

Älgrester igen.

Hann ta två tuggor, sen blev jag bortsläpad.

Hemma igen så la jag mej i min fåtölj och funderade över våra hundliga rättigheter.

Kom fram till att vi har hur många som helst.

Men människorna inser ju inte det.

Alltså bör alla vi missförstådda hundar, och vi är många, sluta oss samman och

jobba för att våra människor ska inse alla hundliga rättigheter vi har.

Personligen så har jag ganska många förslag men jag vet att alla ni

andra hundar säkert kommer på flera.

Lämna gärna era förslag bland kommentarena så gör jag en sammanställning sen.

För nu måste vi agera mot oförstående människor!


 
 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

29 oktober 2009 18:49

Min matte är lite imponerad av att du brukar vänta med att bada tills din matte tagit av dig västen. Jag är mest avundsjuk på allt ditt underbara spaande.

http://www.kattarina.se

 
Myrra

Myrra

29 oktober 2009 19:27

Nää, vad taskigt att sätta på kopplet så fort du ska göra något kul!
Bara en fråga så där i allmänhet....var finns de där älgresterna....? Jag bara undrar...liksom... ;)

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Hillman och Illerson

Hillman och Illerson

29 oktober 2009 19:29

Jadu, det finns massor men ett vet vi så här på stört.
Vi vill bli utkörda i en skog och där ska vi vara och spåra och leka helst utan matte och husse. Ett aber bara det får inte vara vargar i skogen, för då blir det farligt, det vill vi inte.

När det regnar vill vi ha sovmorgon utan att någon väcker oss för att tala om att det är dags att gå ut.

Vi vill inte ha onödiga hundkulor i skålen, nej det ska vara kött i stället, helst rått.

Sen vill vi ha våra sovställen i fred, utan att det ska placera sig en matte där, hon kan sitta på golvet.

Vi vill gå promenader utan onödigt hinder såsom koppel och andra stoppande grejer.

Vi vill åka bil varje dag och inte få höra detta förhatliga ord, "kommer strax".

Dusch med schampo ska inte få förekomma utan att vi ska kunna ta våra bad under varma sommardagar i någon sjö, naturligtvis utan schampo.

Borstning, kammning, pälssliteri ska upphöra ögonblickligen.

Besök hos kossadoktor bara när vi är sjuka, inga onödiga sprutor.

Öronrengöring skulle oxå vara förbjudet, kanske en gång per år.

Vi skulle kunna fortsätta i alla evighet men detta räcker för oss, nu får någon annan komma till tals.

Taxkramisar.


http://taxar.bloggagratis.se

 
Kasper

Kasper

29 oktober 2009 20:12

1. Mattar ska visa tacksamhet när vi är hjälpsamma. Dom ska gå på kurs, så att dom lär sig läsa våra tankar - som det SKA tas hänsyn till.

2. Kloklippning ska förbjudas. I stället ska vi få springa precis hur mycket vi vill i skogar, över berg och backar så att klorna sliter ner sig själva.

3. 28 köttbullar per dag är ett minimum. För en hund i min storlek. Större hundar bör få fler.

4. Alla kommandon ska förbjudas. Man ska i stället fråga oss hövligt om vi till äventyrs vill göra som tvåbeningen säger. Våra svar ska respekteras fullt ut. (Se punkt 1.)

5. Alla hundar som vill ska få ha minst EN egen katt.

6. Fri tillgång på baconrullar är det minsta man kan begära.

(Ser att Hillman och Illerson räknat upp en hel massa andra självklara saker. Jag instämmer i alltihop, utom i det där med öronrengöring, för det förstås jag inte. Behövs aldrig på mej, så en gång per år verkar VÄLDIGT ofta!)

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Stella

Stella

29 oktober 2009 21:17

Doris tycker att det borde vara enrättighet att få mat oftare, matte äter (minst) 3 gånger om dagen, det vill Doris oxå göra, gärna samma mat som matte!

Jag vill ju naturligtvis ta bort allt vad badkar och duschar heter, för att inte tala om schampoo!!

Kram på dig Sigge

http://blondinstella.bloggagratis.se

 
Timse

Timse

29 oktober 2009 21:58

Jag tycker att det borde vara en rättighet att få göra som man vill ALLTID, utan mattes inblandning... typ bada när man vill, äta när man vill och vad man vill mm

Sen tycker jag alla hundar borde få massage dagligen, min matte ger mig det allt för sällan enligt mig... sen borde jag få umgås med min tik även vid löp... ocks å dumt mäskilt påhitt om att hon inte vill ha oönskade valpar...
oj, finns nog massa mer men just nu är huvudet fullt.. jo förresten, märgben ska vara en obegränsad tillgång för alla hundar!

http://timsevimse.blogg.se

 
Belle

Belle

29 oktober 2009 22:13

Vi kommer att bli lika kända som "Ålgarna demonstrerar"
Jag tror att min husse är med. När vi skulle börja vardagslydnadskurs matte och jag frågade inte husse vad hon trodde att jag skulle lära mig utan om han skulle få en lydig fru... Det måste ju betyda att han tycker att vi hundar har många rättigheter och att det är våra mattar som ska lära sig...?

http://www.leonbergerbelle.se

 
Ludde

Ludde

29 oktober 2009 22:25

Vilken korkad matte som inte blev glad när du hittade så många stövlar åt henne.
Jag yrkar på absolut koppelförbud när det finns löptikar i närheten. Dörrar som öppnas automatiskt av passerkort i halsbandet. Frolicautomat i köket som aldrig sinar.
Dessutom håller jag med alla tidigare inlägg...

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

29 oktober 2009 23:25

Vi kräver att få servera oss all mat som finns på bänkar och bord utan att få skäll.
Fri tillgång till utevistelse utan koppel
Resa till Italien och andra platser när vi vill.
Söka tryffel på Gotland varje vecka.
Slippa kamning
Gå till våran goseveterinär dagligen och få smaskugt godis.
Få fri tillgång till mjukisdjur som vi får ta ut innadömmet ur.
I stort sett vill vi ha rätt till att bestämma allt själva.
Pussa matte över hela ansiktet, alltid
Detta är våran lista.
gosepussar på dej sötnos

http://lagottoflickorna

 
Giah

Giah

29 oktober 2009 23:35

Skulle vilja ha hundlucka så jag kan gå ut och in när jag vill !!!
Inget koppel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Samma mat som husse och matte...
Obegränsat med godsaker, typ ben och grisöron mm.
Obegränsat umgänge med kompisar...
Få sova i mattes säng!!!
Bli körd i bil dit jag vill...Till dig, skogen osv.
Puss Giah

http://www.belgarhuset.com

 
Primo och Acke

Primo och Acke

30 oktober 2009 00:08

Kan just säga att vi inte får skriva ngt alls här ikväll...VILKET BORDE VARA EN RÄTTIGHET! Matte är SKIT förbannad på Primo som precis för 3 minuter sedan snott ALL blodpudding= en full plastskål på ca 3dl som matte torkat åt oss idag!!

Men vi återkommer i detta ämne kan vi lova!

http://minahundarochjag.blogg.se

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

30 oktober 2009 11:04

Otacksam Matte, aldrig är det bra. Vi kommer att ställa upp helhjärtat. För det första hur mycket korv som helst utan att någon säger stopp. Bada i vilket "skitdike" vi vill, utan att det skall bli tortyrkammaren efteråt. Vi vill kunna parkera våra kroppar i vilken fåtölj eller säng vi vill. Lång promenader varje dag, även med våra småmänniskor. Mera lekkamrater, dom får sluta vara rädd för oss (deras Mattar och Hussar alltså). Och framför allt bara god mat, inga torra kulor här inte. Det finns mera som vi kräver, men kommer inte på något just nu. Ha en trevlig helg

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

30 oktober 2009 12:09

Det verkar finnas gott om mattar och hussar som inte vet vilka rättigheter en hund har. Regel nr.1 som att alltid städa efter oss fungerar ganska bra. Sämre är det med regel nr. 2 att vi alltid ska få dela det som finns i deras matlåda. Då kommer deras snålhet fram.
Ha en trevlig helg

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards