Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2009

Slit och släp hela dagen

Av Sigge Svamphund - 9 oktober 2009 17:56

Haft en hård dag i mitt hundliv.

Som planerat så skulle jag ju höstkontrollera min etapp av

Sörmlandsleden.

Hade min bästa kompis mattes mamma med också.

  

Började med att flytta på diverse små träd som låg på fel ställen.

Jobbade självklart som svamphund också.

  

Badade massor i första sjön.

Men här kollar jag bäcken som finns på väg mot skärmskyddet.

Perfekt skick med massor med underbart vatten.

Flaskan jag har i munnen hade någon slarvig vandrare "tappat".

Som den seriösa fyrbenta etappledare jag är så tog jag självklart reda på den.

Den var väldigt rolig också.

Vid skärmskyddet blev det mer bad och fika.

Åt snabbt upp en av mina mackor.

Sen ansåg jag att jag skulle bada mer.

Men människorna skulle fika mer, matte läsa gästboken och annat mänskligt

krafs.

Fick alltså sitta och ha tråkigt i evigheter.

  

Mattes mamma är jätteduktig på att måla akvareller.

Trodde att jag skulle kunna komma med på en målning om jag var ivägen när hon

fotograferade fin skog.

Alltså den fina skogen finns till vänster, det till höger var underbar skog innan

kyrkan slaktade den.

  

Här jobbar jag.

Har precis visat mattes mamma var det växer en massa trattkantareller.

Växte såna överallt så jag fick massor med köttbullar och annat gott godis.

  

Långt bort i skogen.

Sist jag gick här var det vacker gammelskog.

Men den där kyrkan begriper inte att sån ska bevaras.

Nä, skövla och skövla är deras melodi.

Matte sa så mycket otryckbara ord att ni ska vara glada att ni inte hörde.

Dessutom har de förstört gamla kolarkojsruiner och annat med kulturminnes värde.

Matte trodde att det skulle bli ett jättejobb med att markera om Sörmlandsleden.

Men den går precis i kanten en liten bit och sen är det en annan markägare som

inte hänsynslöst tar ner allt de ser.

  

Jag badade ännu mer i den här sjön långt bort i skogen.

Matte borde nog också ha slängt sej i för att kyla ner sina upprörda känslor.

Kyrkan är inte hennes favoritinrättning precis.

Hörde nåt om att hade hon inte gått ur för massor med år sen så skulle hon ha

gjort det nu i protest mot deras vanskötsel av naturen.

  

Så här fint är det på en stor del av vår etapp.

Vacker gammelskog.

Jag skymtar mellan träden när jag ska leda människorna på rätt väg.

Litar inte riktigt på att de hittar.

  

På mitt favoritfikaberg så var det självklart fika igen.

Jag åt snabbt upp mina två kvarvarande mackor och vänatr på att få

provsmaka människornas.

  

Självklart så kollade jag att det var bra kvalitet på alla spagropar också.

Det som syns till vänster i bild är såna där spänger.

Människor är ju så rädda fär att blöta ner sina tassar att de måste ha såna att gå på

där det är blött.

Jag tycker ju att de skulle passa på och göra inpackningar istället.

Jag är en mycket trätt hund nu efter en hård dag i skogen.

Människorna har gått en dryg mil och jag har nog sprungit minst tre mil.

I morgon ska jag utforska helt nya skogar.

Ska träffa en av mina gamla bästa vänner som jag inte sett på evigheter.

Mycket trevligt.

Nu ska jag försöka titta in hos er andra.


 
 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

9 oktober 2009 19:27

Min matte svär också när de stulit träden. Fruktansvärt att man bara kan förstöra så!

http://www.kattarina.se

 
Ludde

Ludde

10 oktober 2009 00:01

Ja se kyrkan kan man inte lita på. Dom har det nog inte så fett längre. Kollekten lär dom väl inte kunna klara sig på med tomma kyrkor. Verkar ändå som om du haft en bra dag fast ingen Jolina fick vara med...

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

10 oktober 2009 00:27

Håller med din matte om att det där med kyrkan kan man vara utan. Vi har en snett över gatan. Men dom skövlar inte träd, finns bara några i allén, kanske det är därför dom står kvar. Vilket jobb du har haft i dag, duktig Sigge. Mamsen ska maila din i morgon. Hon har abstinens efter svamp gnäller hon.
pussar och go helg

http://lagottoflickorna

 
Ingen bild

Kajsa & Co

10 oktober 2009 02:43

Voff! Sorgligt när de skövlar bort all skog, vi har samma problem här....å då menar matte o vi hittar inte på utan ALL gammelskog är borta (bolags-skogar), vi har inget som hellst förtroende för varken de som jobbar med/i bolagena eller den FSC-certifierng som de har, den betyder absolut inget, matte brukar säga att bolagsmänniskorna läser FSC o skogsvårdslagen och tolkar den som "Fan läser bibeln" Här är sönderkörda bäckar, diesel & oljeutsläpp, ingen av dem bryr sig trots att vi försöker få dem att sköta sig. Hörde att på flera ställen kör dom ihjäl fågelungar under sommaren.
Och tar ingen hänsyn alls till de djur som faktiskt bor i skogen, eller fridlysta växter, så är det här i alle fall, så sorgligt, fast de kan använda sig av ELP-plan. :'( Stackar de barn som föds...kommer inte att få se en riktigt fin & vacker gammelskog.

Tass till er alla!

 
Hillman

Hillman

10 oktober 2009 10:05

Jag kan lovade dig att min matte oxå sa några väl valda ord, lämpar sig heller inte för tryck om kyrkans skövling av skog och mark. Matte avskyr kalhyggen, finns inget värre säger hon, sen hatar hon såna däringa skogsmumsar de är med dj---len besläktade.

Kan bara hålla med det växer ingenting där de gått fram tomt och öde, inte en lite lingonris. Nej, tacka vet vi skog som markägarna sköter, på gammeldags vis, där trivs alla både djur och människor.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Kasper

Kasper

10 oktober 2009 12:50

Jag och matte håller med - förfärligt att skogsavverkning ska behövav anpassas till dom allt större maskinerna!!!
Att det borde vara maskinerna som anpassas till ett vettigt skogsbruk tycks vara en alldeles för självklar tanke för att tas på allvar! Har man förresten inget lärt av stormrna Gudrun och Per?
Fast en bra dag tycks i alla fall du ha haft. Och jag tycker du ska lägga in ett extra kol på ansträngningen att få din matte att göra dig sällskap i det våta!

http://www.belof.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards