Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 31 december 2009

Av Sigge Svamphund - 31 december 2009 15:21

Önskar alla mina bloggvänner, alla andra trogna besökare och ni som bara halkade in här ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!!!!!!!!

Idag har det inte varit så väldigt kallt utan jag har fått en ordentlig runda i skogen på förmiddagen.

För nu börjar de där rysliga smällarna höras ute så jag kommer bara att gå ut ett par korta kissrundor.

Vill helst vara inne medan oljudet pågår.

Men en liten rapport om min skogsrunda ska ni få.

Matte skjutsade mej till en av alla mina bra skogar, den med gröna husen för där finns det massor med små vägar man kan gå på eftersom det är svårt i skogen med all djup snö.

  

Började med att ligga och deppa vid min före detta spagrop.

Matte försökte trösta mej med att bara det blir varmare så kommer jag att hitta

miljoner med nya att använda istället.

  

En vild gris hade bökat runt ordentligt på ett ställe.

När den nu jobbade så hårt kunde den väl ha bökat sönder isen i diket också?

Men inte...........behöver uppfostra vilda grisarna så jag har nytta av dom.

  

Stackars lilla grodan.

Den hade tydligen vaknat vid alldeles fel tid och frusit ihjäl i snön.

Eller så gick den i sömnen.

  

Som sagt spa det kan jag bara drömma om just nu.

Här brukar jag kunna simma ibland.

Dags att onödiga isen inser hur onödig den är och försvinner nu.

  

Passerade komonstrens äckliga hundfällor.

Men det är så mycket snö på fällorna  att det inte var några problem att gå över

dom.

  

Sist jag gick här så kunde jag bada i Komonstersjön.

Men som alla andra bra sjöar är den täckt av onödiga isen.

Roade mej med andra hundgöromål istället.

  

Min bra bäck för skuminpackningar är också oanvändbar.

Men jag hörde hur det rann vatten under onödiga isen så jag försökt ta bort

iseländet.

Hade tyvärr ingen som helst framgång.

Blev nästan tre timmar i skogen så jag fick ordentligt med motion.

Resten av dagen och kvällen ska jag bara ta det lugnt.

Matte tror inte att vi kommer att vara vakna när det blir nytt år.

Jag ska fundera ut vilka nyårslöften jag ska avge.

Igår lovade jag ju att jag skulle berätta hur hårt jag slet som svamphund i år.

  

Började ju med stenmurklorna i våras.

Var ett dåligt år för dom.

Nosade bara upp 278 st i år, året innan kom jag upp i 944 st

  

Såna här Karl Johan var det också dåligt med i år.

Fick bara ihop 62 st mot 366 st föregående år.

  

Kantareller däremot det var det gott om.

352,5 liter blev årets skörd.

  

Såna här skaldjurdoftande mandelriskor lyckades jag också bra med.

161 st letade jag upp.

  

Svart trumpetsvamp, trattkantareller och rödgul trumpetsvamp det lyckades jag

nosa upp sammanlagt 332,5 liter av.

Sen tillkommer ju alla ostronskivlingar, blodriskor, champinjoner, soppar, kremlor,

tofsskivlingar, blomkålssvampar osv osv som matte inte har hållit koll på mängderna av.

Som ni förstår så har jag slitit hårt i år.

Snart är det en ny säsong fast matte just nu påstår att vi inte ska plocka en

endaste svamp.

Ha,ha det där tror hon inte själv på.

Jag har minsann sett hur hon går och pratar om murklor när vi är i skogen!

Ha nu ett riktigt bra nyår.


Önskar alla en

 

 

SMÄLLARFRI kväll!!!!!



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards