Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 14 oktober 2007

Av Sigge Svamphund - 14 oktober 2007 19:07

Haft en halvtrist dag med vanliga hundgöromål så jag tar en ny lektion i min svampskola.

Kan ju passa bra nu när det inte kommer att vara så mycket jägare i skogen.

Idag är det blomkålssvamp.

Såna växer det i skogen nu.

De växer alltid vid foten av tallar eller tallstubbar.

Ljust gula och alldeles veckade. Ser nästan ut som en hjärna.

Jag äganar mej ju bara åt att leta reda på svamp inte rensa den.

Men matte säjer att den är jobbig att rensa för att den brukar vara full med tallbarr och ibland småkryp.

Enklaste sättet att rensa den är visst att först lägga den i vatten så alla hyresgäster frösvinner.

Det är ingen svamp som är lämplig att plocka om man är hund.

Men markera den går alldeles utmärkt.

Så är den god att äta. Jag har fått macka med sån på och det var gott.

Visar två bilder på den. En där den växer i skogen och en som den ser ut när den är plockad.

Imorgon när skogen är jägarfri så ska jag ut och leta svamp igen, har jag tur kanske det kan bli nåt dopp i lämplig sjö också.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards