Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 1 oktober 2012

Av Sigge Svamphund - 1 oktober 2012 18:13

Mitt upptagna hundliv fortsätter.

I dag var det dags för årets sista svamphundselev.

Fast jag var faktiskt och träffade honom en snabbis igår kväll när han kom till campingen men idag var

det allvar.

 

Skitmatte!

Jag har hamnat på Sagostigen och precis när jag klivit ut ur min bil så kom jag ihåg de hundätande

hästmonstren.

Alltså slängde jag mej in i min elevs bil och där tänkte jag sitta kvar.

Människorna fick kämpa för att få ut mej för jag var inne lika snabbt som jag kom ut.

Slutade med onödigt koppel för min del.

 

På fria tassar och både jag och min elev Zero lyckades som genom ett under att undgå att sluta som

monstermat.

Här visar jag vägen till tryggheten i skogen.

 

Så där ordningen är återställd och jag jobbar.

 

Allvaret har börjat för Zero.

Här tränar han på att markera svart trumpetsvamp.

 

Gillar verkligen elever med sunda intressen.

Zero provade många spagropar och gjorde dessutom några fina lerinpackningar.

Perfekt, det går mycket bättre att jobba om man kan koppla av ibland.

 

Massor med stora fingersvampar fanns det som Zeros matte Ewa tog en massa bilder på.

 

Här tränar han på en blomkålssvamp.

Mycket duktig elev.

 

Tänk vad jag gillar elever som uppskattar min älskade bäck.

Jag spaade självklart massor också.

 

Så gäller det att kolla vad människorna gör.

Tittades på alla möjliga underliga svampar och Zero tränade hårt på de mindre underliga.

Alltså han tränade på att markera matsvampar och människorna markerade de underliga.

 

Här är det hårdträning med trattkantareller.

Mycket duktig elev markerade massor med såna.

 

Vi kom till en av mina sjöar så jag berättade självklart om hur simvänlig den är.

 

Zero verkade mycket nöjd med min sjö och badade mycket.

 

Där var det fikapaus.

Hallå  Zeromattens kompis vi är HUNGRIGA!!!!!

Det är väl i alla fall inte meningen att du ska äta den där mackan själv eller???

Kan tala om att vi fick smaka.

 

Detta är typiska mänskliga svampar.

Gelétaggsvamp.

Egentligen ingen matsvamp men man kan visst rulla dom i strösocker och äta som geléhallon.

Nä, matte har inte testat.

Jag jobbade med att leta upp en massa svampar som Zero sen fick leta upp innan en del blev plockat.

 

Många timmar i skogen lider mot sitt slut.

Zero gör ett sista ryck med en massa trattkantareller.

Han var verkligen jätteduktig hela dagen, dessutom är han snart 10 år så det gör det ännu mer imponerande

att han fattade så snabbt och verkligen jobbade.

Det är aldrig för sent att lära gamla hundar leta svamp!

 

Riktigt, riktigt vidrigt!

Hemska hästmonstret tänker äta svamphund med elev.

Inte kom jag undan heller eftersom matte försett mej med onödigt koppel.

 

Vid Sagostigen så kastade jag mej in i min bil.

Kanske var korkat för mina brudar Bessy och Alice dök upp.

Jag missade dejten och i stället fick de umgås med Zero.

 

Ska nu människorna ägna sej åt tråkprat och Zero dejta mina brudar då får jag väl sitta och deppa.

Att jag inte alls ska sitta i passagerarstolen struntar jag fullkomligt i.

Det är MIN bil och jag sitter precis var jag vill!

Till slut var det dags att säja hej då och önska Zero lycka till med svampsöket.

Åkte hem och slappade.

 

Till sist.

Jag har fått en fin award från min bloggkompis Katten Pelle.

Tackar allra ödmjukast.

Egentligen ska jag skicka vidare till några andra men som vanligt kan jag inte välja så ni får den alla mina

bloggvänner!




Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards