Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 23 oktober 2012

Av Sigge Svamphund - 23 oktober 2012 17:58

Haft ett nytt uppdrag idag.

Så här är det, i går fick matte höra talas om en tax som är på rymmen i skogar i närheten.

 

Detta är Enzo han försvann spårlöst från sitt hemma i lördags.

Nu driver den stackarna runt någonstans i skogarna mellan Malmköping, Hälleforsnäs och Mellösa.

Matte fick frågan om vi kunde hjälpa till och leta.

Så klart vi kan, inget stackars djur ska vara på rymmen säkert både hungrig, frusen och rädd.

Alltså skulle min långrunda bestå i att leta efter Enzo.

 

På väg mot den del som vi skulle leta i.

Matte körde i snigelfart och hade ögonen mer på sidorna av vägen än på den i fall han skulle synas på nåt 

gärde eller så.

 

Hamnade på en väg som jag aldrig gått på.

Matte lär ha gått mycket här nångång på äldre stenåldern, då bodde hon några veckor i ett hus långt

bort i skogen sysselsatt med att sköta om ett par blodhundar.

 

Nähä, det var tax jag skulle leta efter och inte undrliga fynd.

Äsch, jag har väl simutankapacitet och kan faktiskt både fynda och hålla koll efter försvunnen hund.

 

Jag hör nåt.

Men det var bara en råbock som skällde, han gillade tydligen inte min och mattes närvaro.

Självklart hittade jag några ton med trattkantareller men matte vägrade att plocka dom.

 

Spaade massor och för en gångs skulle så gnällde inte matte över mina spaskall.

I stället ansåg hon helt plötsligt att de var bra.

Se där, även hon kan nån gång begripa nyttan med nåt!

Tanken var att om Enzo skulle finnas i närheten så kanske han skulle dra sej mot oss om han hörde mina skall.

Men ingenting, alldeles tyst och dätt.

 

Skogen är full med såna här översvämmade myrar.

Jag roade mej självklart.

Men det kan inte vara skoj att vara kortbent tax och hamna där ute.

 

Oj då sa matte när hon såg storleken på tallarna.

Det var nog faktiskt på vikingatiden jag passerade här senast.

Nåt om att hon hade ett minne av att tallarna var typ 2-3 meter höga.

 

Så var skogen borta och det blev hygge.

Men ni vet matte och lokalsinnet.

Möblera om på ICA Maxi och hon går vilse totalt.

Släpp ut henne i skog som inte besöks på flera hundra år eller i bland helt nya och hon hittar.

Skumt det där.

När vi var på hyffet så hördes det hundskall väldigt, väldigt långt bort.

Men om det var Enzo eller nån annan hund det har vi ingen aning om.

  

Gissa var stigen är!

Jaha, ni fick problem att se den.

Inte matte som lyckades hitta den utan några större problem.

 

Jag fortsatte jobba, men gamla kantareller ville hon inte heller ha.

Hörde ett jubel när jag hittade svart trumpetsvamp som var död.

Äntligen dör de hörde jag.

Drog runt, spaade ännu mer, lyssnade efter Enzo, tittade efter spår i leran osv men ingenting.

 

Hm, den där sjön har jag badat i.

Men då har jag kommit från en annan väg.

Kände verkligen för att provsimma den nu men det går inte bra att nå den här.

Blev alltså inga bad.

 

Vadå matte har du bekymmer?

Inte jag.

Om du lägger dej på alla fyra och kryper behöver du inte svära över träskmark, svårforcerade granar

och annat krafs.

Hon kröp aldrig utan klarade av det till och med utan att falla handlöst i ett extra lerigt spa.

 

På väg tillbaka. Tre timmars letande har inte gett nånting.

Men någonstans i skogen finns han.

Skogen är enorm så det är lite som att leta efter nålen i höstacken.

Stackars Enzo behöver få komma hem och hans människor är så oroliga.

Mina kommande skogsrundor kommer att läggas så att jag kan leta efter honom samtidigt som jag gör

det jag brukar i skogen.

På lördag så kommer det att bli stor skallgång efter Enzo om han inte hittats.

Ni som kan och vill är välkomna att delta, desto fler människor desto större är chansen att han hittas. Ni som kan tänka er att leta tax i skogen, hör i så fall av er till matte som har kontakt med ägarna. Fast självklart hoppas både jag och matte på att skallgången inte kommer att behövas utan att han är hemma.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards