Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 17 december 2013

Av Sigge Svamphund - 17 december 2013 17:59

Först påstod matte att jag kunbde hålla mej i hemmaskogen idag, men hon ändrade sej.

Skönt att hon har sina klara stunder och fattar vad hennes hund behöver.

Hamnade i min bil och så åkte jag.

 

Döda älgenskogen.

Bra, för det var ett tag sen sist.

 

Mattes lilla önskan om att den här björken skulle ha fallit offer för nån av stormarna hade inte gått

i uppfyllelse.

Hon vill så gärna åt den svarta klumpen högt där uppe, men det är tydligen inte dags ännu.

 

Äsch, det ska vara ordning i mina skogar.

Mindre träd ska inte alls drälla runt där jag ska fram.

Försökte flytta på det men misslyckades totalt.

 

Verkligen på tiden!

Äntligen börjar det vara mera vatten i bäcken, passade mej perfekt.

 

Sjön börjar vara en sjö igen.

När det var som värst så var det alldeles torrt där jag nu står i vattnet.

Fortfarande är det lägre än normalt men det går åt rätt håll, mer svampvatten tack!

Onödiga isen hade gjort tappra försök, men nu befann den sej långt ute i sjön och utkämpade sin dödskamp.

 

Ännu står skogen kvar trots alla läbbiga remsor som visar att den ska slaktas.

Tänk om de kunde glömma bort att slakta den.

 

Matte hade tillfälligt svåra hallucinationer.

Titta mitt i bilden, hon trodde först att det var en Vild gris, men det var det inte alls.

 

Ännu finns det faktiskt en massa gott gräs att smaska på.

Lika bra att passa på, vet att det kommer en tid utan det.

 

Jaha ännu mera jobb.

Slet mycket och länge men trädeländet satt fast så jag lyckades inte flytta det till bättre ställe.

Matte pratade nåt om mina Sörmlandsledsetapper och fallna träd, men det ska vi kolla i nästa vecka.

 

Sånt här gillar jag verkligen.

Kunde nästan simma i bäcken, har inte fungerat sen i våras.

Nästa gång går det säkert att simma där.

 

Bara att inse att kantarellsäsongen är slut nu.

I alla fall i Döda älgenskogen, men snart är det dags att jobba som murkelhund istället.

 

Men nu räcker det!

Små träd överallt som inte vill vara med längre.

De här var det inte ens idé att försöka flytta på heller.

 

Andra sjön och även här dör onödiga isen.

Ljuvligt.

Jag provade självklart så sjön var i bästa skick frånsett iseländet då.

Skulle gå tillbaka, kollade diverse viktiga hundsaker i skogen och allt var lugnt.

 

Men så..............

Inne i den före detta komonsterhagen är det något.

 

Nä, jag tänker inte gå nånstans, jag tänker sitta här och vänta på vad det nu är.

En del av er minns säkert att jag tidigare i höst var extremt vaksam i Döda Älgenskogen och till slut bara

ville där ifrån.

Nu tänkte jag minsann vakta MIN skog.

Men mycket lock fick matte till slut med mej typ 75 meter.

 

Nä!

Jag SKA sitta här och hålla koll för där nere finns det där okända som jag faktiskt inte riktigt gillar.

Matte tittade och tittade åt alla håll inklusive alla träd med allt var tyst, stilla och dött.

 

Till slut fick jag onödigt koppel.

Var på helspänn och inte alldeles bekväm med det som jag vet fanns där.

I bland så stod jag upp beredd att springa och andra gånger så satt jag.

Matte försökte få med mej åt det håll där jag först reagerade.

Totalvägrade, skulle inte alls gå dit.

Tänkte minsann befinna mej exakt där jag var och vakta.

Minst en halvtimme tillbringade vi på samma ställe, för matte vill veta vad det är i den skogen som får

mej att reagera så kraftigt.

 

Nu har matte gett upp och vill hem.

Jag tänker INTE ge upp min stenkoll och jag gillar inte det som är där.

Hälge, Rådjur, Hjort, Räv, Vilda grisar bryr jag mej inte om, de har vi ofta nära inpå oss.

Matte är dessutom lite spårnörd och tittar alltid på spår och lämningar, fanns inga underliga och Vilda grisar

har inte varit i den skogen på minst ett år.

 

Är vid min bil och fortfarande på helspänn.

Hade det varit ljud till bilden hade ni hört dova svamphundsmorr.

Tänker inte alls släppa uppmärksamheten mot detta okända.

Ungefär nu började matte uttala märkliga önskningar.

Tänk ett tunt lager med nyfallet lappmögel då åker vi hit och letar spår, denna gåta måste få sin lösning.

Ska inte vara nåt lappmögel och det där okända ska inte vara i min skog.

Fast matte vill hitta spår och få veta vad det är jag tycker så illa om som rör sej där.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards