Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 31 december 2013

Av Sigge Svamphund - 31 december 2013 17:55

Dags för årets sista blogginlägg då.

Har haft en jobbardag, allt för att jag ska vara trött när helvetet brakar loss.

I dag skulle det jobbas igen.

 

Hamnade på Sagostigen för tredje gången på en vecka.

Det första som hände var att lilla Jack russel Alice kom och ville umgås.

 

Träffade hennes matte Itte som äger Sagostigen också.

Länge sen så jag var extra social.

Människorna pratade tråkprat i hundra evigheter minst.

 

Så äntligen ute i skogen så jag kunde ägna mej åt alla väsentliga arbeten.

Typ spa, bäcken och en massa annat viktigt.

Alla mina ljuvliga vattenställen har fått ännu mer vatten sdå jag hade massor att göra.

 

Det jag gör på bilden borde jag inte alls göra nu.

Men jag känner tydligt hur stenmurkelmycelet är aktivt.

Just här brukar dessutom årets första valpar kunna visa sej.

Fortsätter denna ljuvliga vinter så kan jag nog börja jobba som murkelhund tidigt hoppas jag.

 

Hm, trodde faktiskt att det skulle vara lugnt i skogen idag.

Men jag står och lyssnar på skällande jakthundar och skott.

Skott struntar jag fullständigt i som tur är.

 

Innan jag åkte hem ifrån så hade matte kommit på att det kanske var lika bra att ta med reflexvästen om.....

Nu inträffade Om så den åkte på som säkerhetsåtgärd.

 

Vid jägarnas tillhåll var det alldeles dött.

Kollade vad Vilda grisarna skulle få till nyårsmiddag.

Nä gammalt bröd det får de behålla själva.

 

Jaha så här kan man ju också göra.

Undrar om de ska kolla hur starka grisarna är?

Under backen ligger det en hel hög med bröd och så en tung sten ovanpå.

Jägare är märkliga varelser.

 

Mitt bad och fikaberg ansåg jag hade hög prioritet.

Men matte hade inget fika med till mej och bada behövde jag enligt badkrukan inte alls göra.

 

Jobbade istället och hittade årets allra sista kantareller.

Inte ofta jag kan jobba med såna på nyårsaftonen.

 

Fortsatte efter vägen eftersom mitt mål var skärmskyddet.

Men det finns ett stort fel på denna bild.

 

På en sträcka av ungefär 1,5 kilometer ska det finnas ganska många markeringsstolpar nedslagna av

matte.

Jo de finns i detta skick.

En av siså där femton stolpar finns kvar, alla andra är i detta skick.

 

Lämnade vägen och gick över ängen istället.

Samma sak med denna bild, det är fel här också.

 

Varför?

Korkade idioter som drar upp stolpar och kastar iväg dom.

Tänk att vandrare kan vara så oönskade att vissa gör allt de kan för att sabotera.

Blir jobb i vår med att slå ner massor med nya stolpar, så onödigt.

 


Bäcken nära skärmskyddet var i alldeles perfekt skick.

Den porlade och forsade som värsta vårbäcken och jag utnyttjade självklart allt ljuvligt vatten.

 

Måste ta ett snack med Bäver om hans trädfällning.

Visst det är hans säkert viktiga jobb men han kan väl låta bli att fälla dom tvärs över leden.

 

Klockan är ungefär elva på förmiddan men det ser ut som om jag är ute i skymningen.

 

Befann mej alltså här vi skärmskyddet.

Allt var till mattes glädje i bästa ordning, räckte så bra med stolpsabotörerna.

 

Den här skulle tömmas på alla årets papper och hälsningar.

 

Jag hade planerat att ta årets sista simturer.

Blev inte så för onödiga isen hade försökt återuppstå nära stranden.

Slog i alla fall ihjäl en del och fick sjövatten under tassarna.

 

På väg tillbaka.

Lyckades använda sjön som spa på ett ställe.

Gäller att utnyttja allt vatten så länge det finns.

 

En del av er kanske minns den där markbiten som slet sej från land och blev en ö i våras.

Här är den, flyter stillsamt runt i sjön, just nu verkar den ha siktet inställt på att hålla till mitt ute i sjön.

Ska bli intressant att se var den befinner sej i vår, den går ju inte att missa med sina två stora tallar.

 

Passerade jägarnas tillhåll igen och kom på att jag var törstig.

Satte matte i arbete med att ta bort onödiga isen från vattentunnan.

 

Inga märkliag monster uppenbarade sej vid vattentunnan idag.

Bara en törstig svamphund.

Fortsatte i skogen och fick ägna mycket tid åt nosarbete.

Hittade godis på massor med olika ställen och det lämnar jag inte kvar till Hälge, Vilda grisar och andra

djur, allt tillhör mej.

 

Jobbade mer, fanns en massa trattkantareller kvar att arbeta med.

 

Fyra timmar i skogen är snart slut, nu ska jag bara passera hästmonstren utan att sluta som deras

nyårsmiddag.

Klarade av det.

Åkte hem och slappade.

Har varit ute på en kortare kissväng, men då började idioter att skjuta avskyvärda fyrverkerier så

jag fördrog att gå in igen.

Nu väntar natten från helvetet.

Jag har fetvadd i öronen och får köttbullar och massage när det blir för illa.

Men tänk alla stackars djur av alla de slag där ute som faktiskt kommer att dö i natt bara för att

människor inte vet vad de ska göra med sina pengar utan skjuter bort miljardbelopp.

Djur som rymmer från sina ägare och aldrig mer kommer hem igen för att de blivit påkörda av bilar

eller tåg, sprungit på svaga isar och drunknat.

Samma sak med alla vilda djur som flyr i panik.

Tänk vad mycket gott alla dessa pengar skulle göra om de istället skänktes till behövande djur

och människor.



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards