Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 16 november 2013

Rejäl skog

Av Sigge Svamphund - 16 november 2013 18:03

Blev bra idag.

Matte hade den goda sdmaken att sätta på mej reflexvästen och sen använda min bil.

Sånt innebär alltid nån av mina bra skogar.

 

Hamnade på Sagostigen.

Inte skulle jag behöva passera hästmonstren heller utan matte valde en annan del av skogen.

 

Bråttom, bråttom, bråttom.

Jag har mycket viktiga saker som jag behöver kontrollera på stört.

 

Alldeles perfekt.

Sjön vid Askungens slott är tillbaka, sist var det nästan helt uttorkat här.

 

Min älskade bäcks utlopp i den sjön var alldeles underbart.

Grejade massor länge och bara njöt.

 

Titta!

Det har till och med börjart forsa och porla en del i bäcken.

Har inte hänt sen lappmöglet försvann i våras.

Drog in i skogen och planerade en massa jobb.

 

Ska jobba....................... ska bara.............

Nu när det äntligen finns en massa vatten i bäcken så gäller det att sköta bäcken ordentligt.

Den måste vara i perfekt skick för att jag ska känna mej nöjd.

 

Nu kan jag tänka mej att gå och jobba och inspektera en massa andra trevliga ställen.

Trattkantareller fanns det nästan inga alls för de hade Hälge käkat upp.

 

Matte krälade runt och försökte ta bilder på små söta hättor.

Gick inget bra, alla blev suddiga och konstiga.

Men detta ger er i alla fall en uppfattning om vad en hätta är.

 

Många varelser finns det i den skogen som bevakar besökarna.

Men om man är snäll och sköter sej är de trevliga.

 

Nu börjar ordningen bli återställd i mina skogar.

Sist var det rena öknen här och nu började spaavattnet återkomma.

Precis som det ska vara, spaade massor både här och på andra ställen.

Upplivad och fylld av energi så bestämde jag mej för att jobba mer.

Matte sa åt mej att det var inte alls nån idé för det hade inte funnits nånting där på hela säsongen och

det var bara att glömma.

Nu är det så här att jag minsann alltid vet vad jag håller på med.

 

Titta här!

Massor med fina Svarta trumpetsvampar.

De hade fötts och inte hade de frusit ihjäl heller.

Blev visst 3 liter såna när matte plockat alla som jag hittade.

 

Fast detta var en missräkning.

Bara en Blek taggsvamp och dessutom för gammal.

Ja, ja kommer nya nästa år.

 

På långt håll skulle nån människa med usel nos kunna tro att detta är kantareller.

Men det är Narrkantareller och inget att ha.

Fast de är vackra där de står.

Började blåsa väldigt mycket, så där så att det knakar i träden.

Efterom vi var i väldigt gammal skog med många träd som lätt kan falla ansåg matte att vi skulle gå.

 

Strunta i blåsten!

Jag har inte alls tid att lämna skogen och min bäck.

Vem vet när vattentjuven kommer och stjäl allt vatten igen.

Som det extremt vattenintresserade hund jag är så tänker jag faktiskt vara kvar här.

Men skitmatte bara gick så det var bäst att hänga på.

 

Fårskallarna har tydligen aldrig sett en svamphund förut.

Kände mej rejält utstirrad av dom.

Tur att jag vet att de är ofarliga och inte äter svamphundar.

I morgon väntar visst ett större jobb för mej.

Hörde nåt om det när jag var ute på eftermiddagen.

 
 
Eva H

Eva H

16 november 2013 18:39

Vilken liten söt stuga där i starten!
Och hättorna är ju lika söta de, riktigt skira små raringar där i backen.
Den som sitter och kikar på er på bilden under ser väldigt go' ut tycker jag allt. Säkert medveten om att ni är skogsbra :)
Ull-leverantörer gillas alltid här!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Kasper

Kasper

16 november 2013 19:58

Skönt för dig att äntligenha fått vatten i både spa och bäckar! :)
Och visst tål det vid att man är snäll och trevlig i skogen, tror att den där varelsen verkligen kunde ställa till det annars.
Förresten - väldig tur, det där med fårskallarna. Att dom är vegetarianer menar jag, till skillnad från kor och hästar... ;)

http://kasperian2.blogspot.se

 
Kjelle Bus

Kjelle Bus

16 november 2013 23:48

Hääärligt att se att du kan spaa ordentligt igen !
Dom där Hättorna var jättesöta tycker både jag och matte :)

http://kjellebus.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards