Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 13 november 2013

Av Sigge Svamphund - 13 november 2013 17:51

Det hjälper att hota matte med att hon får flytta om hon inte sköter sej.

I dag så fick jag på mej reflexvästen och hamnade i min bil.

 

Trevligt.

Hamnade där min långa Sörmlandsledsetapp börjar.

Var ganska länge sen jag var där och det innebär en massa att kolla.

 

Sånt här är ju viktigt.

Kolla att mina spa är ordentligt påfyllda.

Detta var utsökt.

 

Märkligt.

Helt plötsligt var det frost inne i skogen.

Synnerligen lokal sådan för det var bara på ett ställe.

 

Sen ansåg jag att det var dags att jobba.

Matte trodde inte att jag skulle hitta nåt.

  Gjorde jag visst det!

Ännu lever kantarellerna.

Detta väder är alldeles perfekt och skapar många arbetstillfällen åt mej.

 

Vek av från Sörmlandsleden.

Men detta var väl optimistiskt, stenmurklorna lär jag få vänta på ett antal månader.

Roade mej med mängder med spagropar istället.

Äntlligen verkar alla finnas igen.

  

Den här gamla igenväxta vägen har jag inte gått på evigheter.

Självklart hade jag massor att kolla.

 

Helt otroligt!

Jag minns knappt när det var vatten här sist.

Trodde nästan att jag drömde, ett lerigt spa som bara väntar på mej.

Utnyttjade det rejält.

 

Kollade en arbetsplats där det brukar finnas rödgul trumpetsvamp.

Men det hade inte fötts några nu heller.

  

Där emot så hittade jag massor med sån här Frostvaxskivling.

Kommer nu sent på hösten och är en god matsvamp så matte plockade.

 

Jag hade planer på både sjön för bad och att gå till jägarnas tillhåll för att kolla tunnmonstret.

Men enligt matte så kan vi ta den vägen en annan dag.

Fortsatte att jobba, men mesta bara trattkantareller som matte lämnade till bättre behövande.

Sen blev det alldeles väldigt trevligt.

  

Så här ska Sörmlandsleden etapp 22 se ut!

Alldeles översvämmad med mängder med vatten till vandrande vattenintresserade hundar.

Klenmänniskor rädda för att bli blöta kan hålla sej på sidorna.

Har inte varit så här bra här sen tidigt i våras.

 

Rena drömmen!

Min lilla nästansjö som jag döpt till Svamphundens sjö.

Denna har varit alldeles uttorkad hela sommaren och hösten.

Jag badade massor.

Hade absolut inte tid att vänta på att matte skulle ta av mej reflexväst och halsband utan slängde mej i.

Gick alldeles utmärkt att simma också.

Tillbringade massor med tid här.

 

Men nu måste det ha blivit fel?

Uppe i skogen var det ju hur mycket vatten som helst.

Här där det brukar vara utsökta spa var det alldeles torrt.

Fast egentligen ska jag inte klaga med tanke på hur mycket vatten jag faktiskt hittat.

 

Gick tråkallén tillbaka till min bil.

Kändes väldigt bra med många timmar i skogen.

Åkte hem och serverades lunchmacka med kantareller och frostvaxing.

Utsökt hundlunch.

Gick ut på eftermiddan.

Hälsade på Färghandels Vilma i hennes affär.

Trevligt och Vilma tiggde som vanligt av mitt godis.

Bjuder alltid mina vänner på det.

Och tänk inte ett ord matte har sagt på hela dagen om passa hus och människoveterinär.

Hoppas att det håller i sej i morgon.



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards