Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 8 oktober 2013

Av Sigge Svamphund - 8 oktober 2013 19:06

Haft en lång och upptagen hunddag.

Att jag skulle åka till Kasper det visste jag, men inna dess skulle jag en snabbsväng i skogen.

Hade planer på att jobba och kanske hitta lite svampar till Kaspermatte.

 

Definitivt inga svampar till Kaspermatte dessa, inte till nån annan människa heller.

Har bilden med bara för att de är så fina.

Heter Brödkorgsvamp och är bara några millimter stora.

Rotade runt i skogen och hittade en rödgul trumpetsvamp och fyra trattkantareller.


Gav upp försöken att jobba.

Hamnade i bilen och matte blåste mej på besök i Pinnaffären, jag fick passa bilen medan hon var inne själv.

Äsch, jag som tänkt fixa en massa pinnar till Kasper.

Sen åkte vi, jag slappade i mitt baksäte tills vi kom in på de mindre vägarna.

Livsfarligt att åka bil med matte på såna.

Helt plötsligt så tvärnitade hon och backade tillbaka, tur att vi var ensamma på vägen.

 

Leta svamp under bilkörning.

Men det går ju inte att lämna en Stolt fjällskivling i vägkanten heller.

 

Hej Kasper!

Trevligt att träffas igen för vi har inte setts sen korv och köttbullepartyt i Skottvång.

Kollade runt ordentligt på hans tomt.

 

Jaha ska vi gå in och kolla om det finns nåt spännade inne hos dej?

 

Det fanns det.

Doftade alldeles ljuvligt i Kaspers kök.

Typ väldigt god hundlunch, jo doftade människomat också men inte alls lika gott som vår lunch.

 

Åh, de där skålarna, jag har nog inte ätit på flera veckor.

 

Titta så utsökt.

Skålen med mycket korv är till mej.

 

Vi smällde snabbt i oss våra skålar med de underbara korvarna.

Mer korv till alla hundar!!!!!!!!

Människorna åt nån soppa och nån paj som enligt matte var jättegod, övertygad om att korven var godare.

 

När alla hade ätit och människorna pratat en massa tråkprat så skulle vi gå ut.

Jag roade mej med en skoj boll en stund.

 

Perfekt vägval, jag vet minsann var jag ska bakom kröken kommer det att bli jättebra.

 

Ja!!!!!

Kaspers ena sjö.

Nu ska det badas.

 

Badade massor och den var precis lika simvänlig som förra gången för typ ett år sen eller nåt.

 

Titta på mästerrullaren Kasper.

Han rullade så mycket att han tappade huvudet.

 

Men som ni ser så kom det tillbaka igen.

Måste säja att hans päls klär väldigt bra i en massa mossa och annat skräp.

 

Gick vidare och Kaspermatte fick en svamplektion.

Hennes första bekanskap med Sprängticka, matte hade inga verktyg med men Kaspermatte har fått

instruktioner om hur hon ska få bort dom.

Fast matte har sett till att Kaspermatte har ett gäng bitar klara att koka thé på.

 

Gick vidare genom en liten skog.

Lika svårjobbat där som här hemma.

 

Kom ut på en  väg och där kom Kaspers kompis Evert.

Trevligt att träffa honom, har ju bara sett honom på bild hos Kasper förut.

 

Sen badade vi en massa i nästa sjö också.

Lika simvänlig den.

 

Växte en alldeles enrom och alldeles för gammal Rödbrun stensopp där (alltså en Karl Johanart).

Första som både jag och matte sett i år.

 

Lyckades faktiskt nosa upp lite trattkantarellvalpar.

De ska Kaspermatte hämta nån annan dag.

Gick hem till Kasper igen.

Människorna fikade och jag och Kasper slappade.

Fast jag fick helt plötsligt för mej att en av Kaspers katter inte alls skulle vara på altanen.

Var nog ganska trött.

Sen försökte jag bädda för att lägga mej och sova i Kaspers kontorsrum.

Då ansåg matte att vi skulle åka hem.

 


Hm, visst jag ska alldeles strax åka, men under trappen ligger den där skoj bollen.

Fick inte tag på den och människorna vägrade hjälpa mej.

 

Jaha lika bra att åka hem då.

Sa hej då till Kasper och hans matte.

Somnade när jag åkte hem.

 

Hemma igen så upptäckte jag att jag minsann fått present av Kasper.

Massor med smarrigt godis.

Hade kunnat käka upp allt, men fick inte för snålmatte.

TACK Kasper och matte för en trevlig dag med utsökt god mat till både mej och matte.

Vi ses igen!!!!!

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards