Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under augusti 2010

Av Sigge Svamphund - 17 augusti 2010 18:17

Åskar är på besök så det tar ett tag innan jag kan rapportera om min dag. Återkommer när han gett sej iväg.

 
Av Sigge Svamphund - 16 augusti 2010 18:13

Har haft väldigt mycket att göra i dag.

Började bra i morse för jag såg hur ryggsäcken kom fram och det fixades mackor till mej.

Så bar det av till skogen.

Gick ut hårt och jobbade som svamphund dirket jag satte tassarna i skogen.

  

Min nästansjö är fortfarande badbar och jag kunde simma i den.

Men mer hälsovådligt regn behövs så den inte försvinner.

  

Delar av min ena Sörmlandsledsetapp står fortfarande under vatten.

Enligt matte dåligt för vandrarna enligt mej perfekt.

  

Fortsatte att jobba hårt som svamphund.

Ni slipper svampbilder idag men jag hittade kantareller, svart trumpetsvamp

en del soppar och några andra trevliga svampar.

  

Titta noga i mitten på bilden.

Han/hon ville inte vara med på bild.

Enligt matte en av de största snokar hon sett, knappt hälften syns på bilden.

Den smet precis när matte skulle ta bild på den.  

Efter att ha varit vid sjön och simmat en massa så passerade jag min privata

skrothög fyndhörna.

Hittade inget intressant idag.

I stället så nosade jag upp en massa kantareller.

  

Jag har jobbat, spaat, simmat och jobbat ännu mer.

Alltså är jag hungrig och sitter och väntar på att serveras en av mina mackor.

Jodå, jag slapp svälta det blev mackor till mej.

Jobbade lite till och spaade ännu mer till mattes förtvivlan eftersom jag skulle

vara snygg i pälsen.

Så var jag tillbaka till min bil.

Åkte mot Eskilstuna men så svängde matte där hon aldrig brukar svänga.

   

Jag hamnade hemma hos José!

Det skulle nämligen fotograferas igen.

Behövde kompletteras med bilder till artikeln.

Blev en massa poserande tillsammans med matte i en skogsbacke där alla landets

myggor hade når viktigt möte.

Hann med en massa skoj bus med José också.

Han är en trevlig prick.

   

I dag igen.........

Han kom minsann ihåg att det lönar sej att rota i svampkorgen.

Idag var det bara tråkiga Frolicar och inga köttbullar men José åt och åt.

För övrigt så vet jag och matte när vi kommer att vara med i Land.

Men det berättar jag när det är helt bekräftat så ni inte välter kiosker i onödan.

När jag åkte från José och hans matte så stod Eskilstuna på programmet.

Först fick jag passa bilen medan matte skaffade en ny mus till min dator.

Den antika är förpassad till ett skåp igen.

Sen hamnade jag hos människovalparna Oliver och Adam.

Deras mamma fyllde år i lördags men då var ju matte upptagen.

  

Hade naturligtvis kurs i bollkastning med Adam.

Går bättre och bättre för honom så han är snart godkänd.

  

Massor med skoj bus tillsammans med Oliver också.

Människorna fikade men jag fick äta mina Frolic till fikat för det var choklad

i det de åt.

Sen var det dags att åka hem.

Journalisten från Radio Sörmland trodde ju att intervjun med mej och matte skulle

sändas idag.

Hon skulle ringa när hon visste.

Men hon har inte ringt och det finns inget på deras sida så den har nog inte sänts

ännu.

Nu är jag en mycket trött hund efter denna upptagna dag.




Av Sigge Svamphund - 15 augusti 2010 18:34

Dagen började inget bra.

Matte skulle låna min dator och upptäckte att under natten så hade datormusen

vandrat över regnbågsbron.

"Frid över musens minne"

Utan mus så kommer man ju ingenstans på datorn.

Men efter en arkelogisk utgrävning så hittade matte en mus daterad till ungefär när Gustav Vasa låg i vaggan.

Den fungerar i alla fall men matte svär högljutt för den saknar scrollhjul och är

med hänvisning till sin ålder ganska trög.

En ny ordentliga ska skaffas i morgon.

För övrigt har det inte hänt så mycket idag.

Svalare väder så jag blev skjutsad till Krokodilsjöskogen.

Var ju där för ett par dagar sen för den där radiointervjun 8usch, säjer matte den sänds nog imorgon) men då blev det bara en kort runda och jag

blev blåst på baden.

Inte skulle det plockas nån svamp idag heller sa hon.

Men jag undrar varför hon släpade med sej svampkorgen?

  

Jag jobbade alltså och nosade upp såna här goda smörsoppar.

Sen hittade jag en av mina fyndade flaskor och tänkte roa mej.

  

Fick inte använda den för matte. Familjen Skalbagge hade flyttat in i flaskan.

Dessutom var det ovanligt stora skalbaggar också så jag insåg att det nog inte

var någon större idé att försöka vräka dom.

De bor kvar och jag fick klar mej utan flaskan, kanske att de flyttat vidare till

nästa gång jag är där.

  

Tröstade mej med ett antal trevliga spagropar istället.

  

Här pågår det svamphundsjobb.

Jag kände en bekant svampdoft så det var bara att leta.

  

Svarta trumpetsvampar på ett helt nytt ställe.

Matte blev väldigt glad åt mitt fynd.

Detta innebär att vi inom en snar framtid ska åka till en annan bra skog där det

brukar finnas massor.

  

Äntligen har jag nått Krokodilsjön.

Nu ska det badas!!!!

Gissa om matte höll säkerhetsavstånd till vattnet.

Om hon lägger kameran på säkert ställe så kan hon slänga sej i ihop med mej.

  

Jobbade ännu mera och hittade årtes första Blomkålssvamp.

Också en mycket god svamp.

Nu är det riktigt skoj i skogarna med alla trevliga svampar jag kan nosa upp.

Så var det dags att åka hem.

Råkade ut för passa huset på eftermiddan.

Mattes mänskliga tråksaker skulle göras idag också.

Men hon har kommit hem och jag har varit ute.

I morgon så blir det visst en väldigt upptagen dag.

Har hört talas om massor att göra och matte studerar färgen på sina tröjor.

Hör bara en massa mutter om ta med flera.

Varför, ja det avslöjar jag imorgon kväll.


Av Sigge Svamphund - 14 augusti 2010 18:57

Matte har alltid gillat sin svamptork och nu står den extra högt i kurs!

Nybadade kameran fick tillbringa några timmar ovanpå locket medan det

torkades svamp.

Kan tala om att det var nervösa timmar när matte surfade runt på nätet och kollade kamerapriser.

Men så skulle hon kolla om den fungerade.

Prisa svamptorken!!!!!!

Kameran hoppade snällt igång.

Enda som hänt var att språkinställningen var något som påminde om ryska och de

uppladdningsbara batterierna är döda.

Men språkinställningen var lätt fixad och batterier finns nya att köpa betydligt billigare är en ny kamera.

Svamptorken har alltså fått ytterligare en funktion som kameratorkare.

Men min dag var det.

Har egentligen inte hänt nåt intressant.

Är hett, kvavt och många tusen procent luftfuktighet.

Gick i alla fall till min närmaste sjö.

Matte skulle testa kameran ordentligt.

  

Dagens första svamp.

Svavelticka.

En god mat svamp om man tar den som ung.

I England kallas den för Chicken of the wood alltså skogskyckling.

Den påminner om kyckling i konsistensen.

  

Typisk tråkbild.

Min disiga sjö, ser nästan kallt ut men det är smällhett och fuktigt.

  

Nästa tråkbild. En gulkremla.

Ok, jag har markerat den men det finns viktigare saker att ta bilder på.

  

Som detta, jag kastar mej ut för att simma.

Badade massor från många olika badplatser.

  

Tycker att jag ser ganska tilltalande ut med pinnen i munnen.

Men tro inte att jag hade sån tur att jag träffade på nån snygg tik, nädå.

  

Ännu en av mattes tråkbilder.

Dåliga ursäkten, jag måste kolla att allt verkligen fungerar.

Hon har nämligen lite svårt att tro på den osannolika turen.

  

Så här "skoj" hade jag medan hon höll på med tråkbilderna.

Finns bara en funktion som är viktig med kameran.

Det är att jag fastnar på bild i intressanta situationer, mina snygga brudar,

trevliga fynd av olika slag som jag gjort.

Ska det bara tas en massa tråkbilder kan hon vara utan kamera!

  

Detta är en typisk intressant bild.

Jag har hittat en spagrop.

Sen gick släpade jag mej hem igen.

Blev utsatt för passa huset under eftermiddagen.

Matte skulle iväg och göra mänskliga tråksaker.

Var faktiskt ganska skönt att passa huset eftersom det är så vidrigt ute går det i

alla fall inte att göra någa skoj saker.

Förhoppningsvis så är det svalare imorgon så jag kan göra nåt skoj.

Förresten så har det kommit en ny funktion här på bloggen.

Om ni ställer en fråga i kommentaren så kan jag svara direkt under er kommentar.

Så det kan vara idé att ni kollar kommentarerna ibland om ni frågat om nåt.



Av Sigge Svamphund - 13 augusti 2010 17:41

Idag är det fredagen den 13 och det ska vara en otursdag.

För min del började den bra. Gick ut för morgontoalett och träffade först

Dolly och min polare Ludde.

När de gick vidare så träffade jag Jolina.

Matte hade planer på att vi skulle ha tagit en långrunda i skogen.

Ni vet en sån där bra med mackor till mej, men eftersom det är flera tusen

procent luftfuktighet och äckelkvavt så ställde hon in det.

I stället så blev jag skjutsad till den bra skogen med två sjöar.

Inledde med att bada massor i ena sjön.

  

Insåg att hösten är på väg för nu börjar det komma en massa röd flugsvamp.

Jobbade för övrigt väldigt hårt som svamphund.

Massor med olika soppar och kremlor fyndade jag idag.

Sen blev det väldigt bra en stund.

  

Passerade huset där jag brukar kunna rulla tunna.

Fullt med vatten i den, men jag är ju stark och vältränad...........

  

Jaaaaaaaaaa!!!!!!!!

Självklart så klarade jag av att få omkull tunnan.

Matte råkade stå lite ivägen och blev ganska blöt (fast det skulle bli värre).

Hörde nåt om att det var tur att hon hade stövlar på sej.

  

Tunnrullning.

Det är så fantastiskt roligt att rulla tunna.

Borde finnas tunnor överallt åt mej att rulla med.

Men allt skoj har ju ett slut så jag skulle vidare.

  

Du kommer hit och det igår vrålade matte när hon hittade mej i raserade uthuset.

Vadå, jag skulle ju bara titta efter skoj fynd!

Hann inte hitta några fynd så jag får väl smyga dit vid tillfälle framöver.

Jobbade ännu mer som svamphund.

  

De här gjorde matte alldeles överlycklig.

Stolt fjällskivling.

En mycket god svamp.

Har serverats panerad fjällskivlinghatt, utsökt hundmat.

Foten är seg och träig, men den går utmärkt att torka och mala till svampmjöl.

Nu var svampkorgen nästan full och vi närmade oss nästa sjö.

Det var då matte fick sin idé och det blev otursdagen.

  

Nu skulle äntligen den nya headerbilden tas.

Jag med full svampkorg och sjö i bakgrunden det säjer allt om mej tycker matte.

Som ni säkert sett blev en av de bilderna headerbild.

Men så skulle hon ha en annan vinkel med mer berg i bakgrunden.

Mycket korkad idé!

Ett litet felkliv och matte låg i sjön!

Vad hon sa vill ni absolut INTE veta för i handen hade hon kameran!!!!

Med otur så är ovanstående bild den sista som tagits med den.

Innan hon ens var ur vattnet så var batteri och minneskort ute ur kameran.

Blev raka spåret till min bil med en dyngsur matte som hällde en halv sjö ur stövlarna.

Hemma igen så torkades kameran en stund, matte testade och lyckades få ur

bilderna.

Sen har den legat i nåt special för att dra ur fukt.

Nu har svamptorken en ny funktion.

Kameratork.

Alltså det torkas svamp men ovanpå locket ligger kameran för att förhoppningsvis

torka och fungera igen.

Snälla alla håll tassar och tummar för att det hjälper.

Matte har ingen större lust att vara tvungen att köpa ny kamera.

Visar sej i morgon om jag kan visa bilder.

Av Sigge Svamphund - 12 augusti 2010 17:49

Till att börja med.

Självklart så kommer jag att meddela här i vilket nummer av Land jag kommer

att vara med.

Sen kan ni ju välta kioskerna för att komma över ett exemplar.

Vet inte riktigt när det blir men troligen ganska snart, alltså medan det är

svampsäsong.

Den här dagen började alldeles som vanligt.

Fick ha min päls ifred och allt verkade som vanligt.

Så skulle jag ut på min vanliga långa förmiddagsrunda.

Men hamnade bara i närmaste skogen.

Enligt matte så skulle vi leta såna där fiskstinkande mandelriskor.

Fanns inga, hittade bara Karl Johan och några andra svampar.

  

Där emot så hittade jag min polare Ollie.

Trevligt, för vi har inte setts på ett tag, hade en hel del skoj bus.

Men så ringde mattes mobil och då var det helt plötsligt bråttom från skogen.

Jag var inte alls klar med mina viktiga hundgöromål men det var ju bäst att

hänga på.

Vi var bara hemma och vände i några minuter och så skulle jag ut och åka med

min bil.

Samma sak idag, det kom en annan bil som körde efter oss.

Nu hamnade jag i Krokodilsjöskogen.

Ur den andra bilen kom en människa som jag utsåg till min bästa kompis.

Jag skulle jobba som svamphund och matte skulle babbla om en massa oväsentligheter.

I dag var det Radio Sörmland som intervjuvade matte om hennes svampletande

och mina kunskaper som svamphund.

Det var dåligt med svampar där vi var men jag nosade i alla fall upp några.

  

Här står jag och spaar och mikrofonen är på.

Jag skäller ju alltid när jag spaar (nästan enda gångerna jag skäller) så med tur

kommer mitt fantastiska spaskall i radio.

Matte pratade massor med den där reportern om olika svampar, svampställen

hur länge hon plockat svamp och annat tjafs.

Fast sen pratades det väldigt mycket om mej och mitt jobb också, hur jag

lärde mej, att alla hundar säkert kan lära sej osv.

  

Här pratar jag med reportern och tillrättalägger alla mattes felaktigheter.

Fortsatte jakten på mandelriskor men det fanns inga där heller.

Hade det funnit så skulle de ha skickats med reportern som skulle vidare till

svampexperten Klas Jaederfeldt.

Han hade beställt såna av matte, men får klar sej utan nu, eller leta själv.

Efter att ha klarat av intervjun och lite fotografering så var det dags att åka hem

och slappa ett tag.

Det är läskigt kvavt här så orken är inte på topp.

När det var dags för eftermiddagsrundan så gick jag och gjorde nödvändiga saker.

  

Badade!

Ägnade mycket tid till det.

Skönt med svalkande dopp och av dom får jag ju ny energi.

  

Återigen så nosade jag upp massor med såna här finludna stensoppar.

Mitt svamphundsliv är hårt just nu.

Sen har jag mest slappat.

Jag är trött och matte är trött.

Knappt att hon orkade fixa till bilder åt mej idag.

Men imorgon ska jag ha en alldeles vanlig lugn hunddag med en vanlig skogsrunda.

Just ja, den där intervjun som gjordes idag ska sändas i början av nästa vecka.

Länkar till den om inte matte gjorde bort sej totalt.


Av Sigge Svamphund - 11 augusti 2010 17:56

Ni vet igår höll ju matte på och kammade mej och påstod att jag var tvungen

att vara snygg i pälsen.

I dag tänker jag avslöja varför.

Dagen började som vanligt morgontoalett, hem och slappa en stund och så skulle

jag på längre skogsrunda.

Matte hade den goda smaken att skjutsa mej till Vithajssjön.

  

Efter gårdagens så kallade "pälsvård" så hade jag ett väldigt behov av att spaa.

Började mindre bra, inte en droppe vatten där det borde vara massor.

Men sen hittade jag faktiskt trevliga spagropar att göra inpackningar i.

Självklart så jobbade jag en del som svamphund också.

  

Hittade en skoj flaska så den badade jag väldigt mycket med i Vithajssjön.

Efter alla bad, mer svamphundsjobb och lite andra viktiga hundgöromål

så påstod matte att vi skulle hem.

Jag begrep ingenting eftersom jag inte alls gått så långt som jag ville och hade

dessutom fler ställen att kolla.

Men fick höra att det var ont om tid.

Hemma var jag bara en kort stund sen var det dags att ut och åka igen.

Fast matte ägenade sej åt "pälsvård" ytterligare en omgång.

I väg till en av mina bra svampskogar och dit kom det en annan bil också.

  

Ur bilen kom en skoj hund som heter José.

Ni som hängt med i bloggen länge såg honom på bild förra våren när han var

efterlyst. Då var han på rymmen i över en vecka!

Han hade sin matte med sej också.

Jag skulle jobba som svamphund och verkligen visa framtassarna.

Josés matte Anna jobbar som journalist och skulle skriva om mej och mitt jobb.

  

Här pågår det nånting mitt i skogen.

Tror att jag och José håller på och fastnar på samma bild.

Fast på de allra flesta bilderna skulle det bara vara jag, matte och svamp.

  

José han hittade snabbt köttbullepåsen i mattes korg.

Varje gång korgen ställdes ner så var han där.

Jodå, jag lät honom äta, man ska vara trevlig mot sina nya bekantskaper.

  

Här blir jag intervjuvad om mitt slit som svamphund.

Berättade både om min hemska start i livet, mina byten av hem och hur jag hamnade

hos matte och blev en mycket duktig svamphund.

Allt som jag berättade kommer att finnas i tidningen Land framöver.

Jag kommer alltså att bli känd över hela landet.

Min autograf kostar ett grisöra, utom för snygga tikar, då kostar det en dejt.

  

José hade till viss del samma intressen som jag.

Här provar han en av alla mina spagropar.

Jag visade självklart ett större antal men de kommer inte med i tidningen.

Skulle bara handla om svamphundsjobbet.

Hittade en del svamp också.

Tur att jag är van att posera för det togs massor med bilder på mej tillsammans

med olika svampar.

Att jag nu hamnar i tidningen Land beror på bilden av mej och skräcködlan

som var i lokaltidningen för några dagar sen.

Matte gillar ju egentligen inte att synas på bild men ställer upp för min skull.

Någon sa klokt Sigges revanch på livet.

Jag som haft ett en eländig uppväxt håller på att bli en berömd svamphund.

Efter ett par intensiva timmar i skogen så har ägnat mej åt att slappa.

För imorgon kommer att bli offentlig hund igen.

Matte fick ett telefonsamtal förut där jag är inblandad igen.

Vad det handlar om avslöjar jag imorgon.

Blir det dåligt med besök hos er andra beror det på en trött matte som

måste rensa en massa svamp.


Av Sigge Svamphund - 10 augusti 2010 17:45

Som ni ser jag överlevde natten trots alla regnskador i går.

Vaknade i morse och insåg att jag fortfarande var vid liv och att alla kroppsdelar fanns kvar.

Men jag har ju faktiskt en massa skador som kommer att ta tid att läka.

Idag har i alla fall hälsovådliga regnet hållit sej borta.

Hade tur så matte skjutsade mej till Sagostigen.

Vi skulle kolla vår Sörmlandsledsetapp och jag tänkte naturligtvis sköta bäcken.

  

På väg ut i skogen så var jag tvungen att ha onödigt koppel ett tag.

Fullt med får i hagen som jag passerar.

Jag är ju vallhundskorsning så jag funderade lite på det där med valla men

nä jag fortsätter allt jobba som svamphund istället.

  

Äntligen var det ordentligt med vatten i min älskade bäck.

Gissa om jag jobbade hårt med att hålla ordning på den!

Kunde ha varit kvar resten av dagen.

  

Jobbade hårt som svamphund också.

Karl Johan växer snabbt, när de är så här stora så får de vara kvar i skogen.

  

Till och med min bästa spagrop hade fått rejäl påfyllning.

Perfekt för min pälsvård.

Så fick jag med mej matte över bäcken.

Att den skenheliga inrättningen kyrkan skövlat skog det visste vi.

Men omfattningen och hänsynslösheten hade vi inte sett fullt ut.

  

Titta på den här bilden.

Stolpen med det röda bandet visar gränsen till naturreservatet.

De har varit alldeles inpå gränsen.

Men det skulle bli värre.

    

Detta är två gamla bilder.

Denna underbara skog är borta.

Kvar är en åker, inte ett träd är sparat allt är nedmejat och borta.

Att det växte en hel del signalarter (såna som indikerar skyddsvärd natur) det

har det inte tagits hänsyn till.

Girigheten har ett ansikte i detta fall Svenska kyrkan och Strängnäs stift.

Matte orkade inte ens ta bild på eländet, skogen ska se ut som på bilden och

inte vara totalt skövlad.

Stiftet som uppmanar sina anställda till att sopsortera, spara energi m.m för att

de ska vara rädda om vad det kallar "Guds skapelse naturen".

Men när girgheten styr och pengar är viktigare än naturvärden då behöver de

tydligen inte leva upp till sina egna ord.

Vad matte kallar kyrkan är inte tryckbart.

  

Då är det här mycket roligare.

Jag hittade en tunna i skogen.

Rullade väldigt mycket sån och hade väldigt skoj.

  

Titta här då!

Detta är årets första svarta trumpetsvampvalpar.

Det krävdes min nos för att de skulle hittas.

Asplövet bredvid dom är av normalstorlek så svamparna behöver växa ett tag till.

Matte slutade helt pötsligt att svära och började istället prata med mej om

olika bra svampställen.

Så stirrade hon på mej och påstod att jag behövde kammas.

Behöver jag inte alls och varför dessa funderingar mitt i skogen?

Åkte hem igen och slappade ett tag.

Nästa gång det var dags att gå ut så blev det min badudde.

Jag hade ju inte fått mina dagliga dopp och de måste jag ha.

  

Slit och släp var dagens ord.

Hann bara ut på badudden så började jobbet.

Finluden stensopp, en Karl Johanart är det på bilden.


  

All de här hittade jag på en liten fläck.

Sen hittade jag ännu fler utspridda lite här och där.

  

Men jag hann ju självklart koppla av med några hundra bad också.

Hemma igen så har matte hållit på och slitit i min päls.

Nåt om att jag måste faktiskt vara snygg.

Tack, men jag är alltid snygg och sköter bäst pälsen på egen tass.

Snyggast är jag ju med lagom mycket lera och lite kvistar och mossa i pälsen.

Jag vet varför matte anser att jag ska vara extra snygg.

Men det tänker jag inte avslöja idag.

Inom en snar framtid så ska ni få veta vad som är på gång nu i mitt hundliv.

Fortsättning följer.........................................

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards