Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2010

Slit och släp

Av Sigge Svamphund - 10 augusti 2010 17:45

Som ni ser jag överlevde natten trots alla regnskador i går.

Vaknade i morse och insåg att jag fortfarande var vid liv och att alla kroppsdelar fanns kvar.

Men jag har ju faktiskt en massa skador som kommer att ta tid att läka.

Idag har i alla fall hälsovådliga regnet hållit sej borta.

Hade tur så matte skjutsade mej till Sagostigen.

Vi skulle kolla vår Sörmlandsledsetapp och jag tänkte naturligtvis sköta bäcken.

  

På väg ut i skogen så var jag tvungen att ha onödigt koppel ett tag.

Fullt med får i hagen som jag passerar.

Jag är ju vallhundskorsning så jag funderade lite på det där med valla men

nä jag fortsätter allt jobba som svamphund istället.

  

Äntligen var det ordentligt med vatten i min älskade bäck.

Gissa om jag jobbade hårt med att hålla ordning på den!

Kunde ha varit kvar resten av dagen.

  

Jobbade hårt som svamphund också.

Karl Johan växer snabbt, när de är så här stora så får de vara kvar i skogen.

  

Till och med min bästa spagrop hade fått rejäl påfyllning.

Perfekt för min pälsvård.

Så fick jag med mej matte över bäcken.

Att den skenheliga inrättningen kyrkan skövlat skog det visste vi.

Men omfattningen och hänsynslösheten hade vi inte sett fullt ut.

  

Titta på den här bilden.

Stolpen med det röda bandet visar gränsen till naturreservatet.

De har varit alldeles inpå gränsen.

Men det skulle bli värre.

    

Detta är två gamla bilder.

Denna underbara skog är borta.

Kvar är en åker, inte ett träd är sparat allt är nedmejat och borta.

Att det växte en hel del signalarter (såna som indikerar skyddsvärd natur) det

har det inte tagits hänsyn till.

Girigheten har ett ansikte i detta fall Svenska kyrkan och Strängnäs stift.

Matte orkade inte ens ta bild på eländet, skogen ska se ut som på bilden och

inte vara totalt skövlad.

Stiftet som uppmanar sina anställda till att sopsortera, spara energi m.m för att

de ska vara rädda om vad det kallar "Guds skapelse naturen".

Men när girgheten styr och pengar är viktigare än naturvärden då behöver de

tydligen inte leva upp till sina egna ord.

Vad matte kallar kyrkan är inte tryckbart.

  

Då är det här mycket roligare.

Jag hittade en tunna i skogen.

Rullade väldigt mycket sån och hade väldigt skoj.

  

Titta här då!

Detta är årets första svarta trumpetsvampvalpar.

Det krävdes min nos för att de skulle hittas.

Asplövet bredvid dom är av normalstorlek så svamparna behöver växa ett tag till.

Matte slutade helt pötsligt att svära och började istället prata med mej om

olika bra svampställen.

Så stirrade hon på mej och påstod att jag behövde kammas.

Behöver jag inte alls och varför dessa funderingar mitt i skogen?

Åkte hem igen och slappade ett tag.

Nästa gång det var dags att gå ut så blev det min badudde.

Jag hade ju inte fått mina dagliga dopp och de måste jag ha.

  

Slit och släp var dagens ord.

Hann bara ut på badudden så började jobbet.

Finluden stensopp, en Karl Johanart är det på bilden.


  

All de här hittade jag på en liten fläck.

Sen hittade jag ännu fler utspridda lite här och där.

  

Men jag hann ju självklart koppla av med några hundra bad också.

Hemma igen så har matte hållit på och slitit i min päls.

Nåt om att jag måste faktiskt vara snygg.

Tack, men jag är alltid snygg och sköter bäst pälsen på egen tass.

Snyggast är jag ju med lagom mycket lera och lite kvistar och mossa i pälsen.

Jag vet varför matte anser att jag ska vara extra snygg.

Men det tänker jag inte avslöja idag.

Inom en snar framtid så ska ni få veta vad som är på gång nu i mitt hundliv.

Fortsättning följer.........................................

 
 
Marie

Marie

10 augusti 2010 18:29

Hon har nog hittat någon med stort N som hon vill imponera på... ;-)

http://www.marieofsweden.se

 
Kasper

Kasper

10 augusti 2010 21:53

Klart du överlevde regnet, det gör man ju. Även om man inte tror det. I värsta fall får man väl söka skydd i en sjö...
Undrar vad som är på gång - spännande... ;) Men jag är nästan SÄKER på att "det handlar om nån tjej! Brukar det ju va för dej" - hehehe, det rimmade!
/Diktarkasper

PS. Kyrkan och skogen, en otrevlig historia!!!!!! Riktigt olustig.

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Ludde

Ludde

10 augusti 2010 22:18

Tur att det finns lite skog kvar att jobba i. Du kan ju inte bara spaa och simma - eller det kan du förmodligen... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Eva H

Eva H

10 augusti 2010 22:31

Assar håller helt med om att päls gör sig bäst med lite stickor o strån i! Och de toppenbra frön som man kan stryka in lite varstans här nu...
Matte tittar gärna på skogsbilderna - men blundar sig gärna genom texten...USCH!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Ingen bild

Boman

10 augusti 2010 23:58

Hittade en fin spabäck åt dig idag. Med skum. Kände för att prov spaá lite men mannen sa ifrån. Vilda svinen hade badat där. Lite Kallar hittade jag också. Jag fick leta fram dem själv, saknar ju en svamphund .Mannen är inte alls lika duktig som du men får duga. Som tur är kommer en aspirant på besök i början av september. En fin tjej jag känt sen hon var 8 veckor. Jag får låna henne lite, fast hon bor långt borta nu. Du får kolla på bilder sen.

 
Elba

Elba

11 augusti 2010 07:37

Men Sigge! Du som är en så'n baddare på att rulla tunnor (förutom den förträffliga svampnosen och känslan för fina spa-gropar), har du möjligvis tänkt på att det finns en sport som heter "Bollvallning"? Du som är vallhund och allt!

http://www.skuttispanieln.blogspot.com

 
Hillman

Hillman

11 augusti 2010 11:58

Nu ska inte din matte tro att det är bara Strängnäs stift som för rövare, nä det är lika med Västerås stift, de skövlar och har sig. Det är då själva f-n säger matte hon blir så ilsken finns inget som göra henne så arg som kalhyggen vanskött skog det är vad det är. Ska man hugga i skogen så ska inte allt tas man gallar säger matte, sen planterar man ny skog medan det är stora träd kvar som kan skydda plantorna. Tänk om våra mattar hade egna skogar va fina de skulle vara då, men matte säger att det skulle inte hennes plånbok gå med på, va hon nu menar med det.

Vilken tur att din matte har dig så hon får hjälp med plockningen, det kan bli drygt för ryggen annars.

Taxpussar till dig och din matte.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Malin & Grimm

Malin & Grimm

11 augusti 2010 16:17

Wow! Min husse vill att jag med ska kunna leta upp alla svampställen ;) Får väl se hur det blir med det ;) Men kul skulle det varit!
/Grimm

http://www.grimm.bloggplatsen.se

 
Malin & Grimm

Malin & Grimm

11 augusti 2010 18:36

Klart att det är okej att länka mej, bara kul! ;)
Jag och lillmatte ska absolut kolla in din hemsida! Det är ju dax att börja träna nu när svamparna är på god väg ;) Vilken tur att jag hittade din blogg, vilket var en ren slump, haha :)
Ha det bra! /Grimm

http://www.grimm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards