Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under augusti 2010

Av Sigge Svamphund - 9 augusti 2010 18:14

Dagen började väldigt bra.

Såg hur matte bryggde mer kaffe, bredde mackor till mej och annat trevligt.

Jag förstod att nu väntade det en lång trevlig skogsrunda.

Vi tog min bil och så blev jag skjutsad till en väldigt bra skog med många sjöar och en massa annat trevligt.

  

På väg ut mot dagens äventyr.

Jag har massor med planer.

  

Inledde med att hitta några små spagropar.

Gäller att passa på medan de finns.

Jobbade lite som svamphund men det var glest mellan svamparna just där.

  

Så fyndade jag en tunna.

Men det gick inte att komma åt den för redig tunnrullning hur jag än slet.

  

Det här är vad jag kallar för redigt spa!!!!!!

Det är en sån där nästansjö som för det mesta är torr.

En gång för 20 år sedan så var den torr men med lerfläckar.

Matte och en av hennes kompisar gick över den och såg ett mycket tydligt spår i

leran.

Ingen av dom trodde att de såg vad de faktiskt såg (matte förbannar än i dag att

hon inte tog bild för kameran var med).

Efter mycket funderande så tog de kontakt med en viltspårare.

Han var med i skogen ett par dagar senare och visst var det spår av BJÖRN där

på myren mitt i den sörmlänska skogen!!!!!

Men idag var det bara ljuvligt vatten, förövrigt begriper inte jag hur min matte

som säjer sej vara 18 år kan ha sett nåt innan hon var född!

  

Dags för nästa fynd.

Långt bort i skogen hade någon vänlig människa tänkt på den utarbetade

svamphunden och lämnat en handske åt mej.

  

Till slut så var jag här vid en av alla mina favoritsjöar.

Badade massor, åt en av mina mackor och hundlivet var underbart.

  

Ännu bättre när jag hittade en trevlig hink som några jägare lämnat.

Stor och bra kunde nästan låtsas att det var en liten tunna för tunnrullning.

  

Här borde det vara allldeles knallgult av kantareller.

Men inte ens några kantarellvalpar i sikte.

  

Titta noga så ser ni mej.

Jag har kollat ett av mina ställen och där fanns det kantareller så jag bara

väntar på slömatte.

Dessutom har jag planer för det är nära en annan trevlig sjö som behövde provsimmas.

Men matte har hört nåt.

Blev inte den sjön för hon hade tydligen en dejt med Åskar.

Han är ju inte speciellt diskret utan för ett väldigt oväsen när han kommer.

  

Hade det varit ljud till denna bild så hade ni hört ett våldsamt oväsen.

Tycker att matte kan dejta nån som är lite mer tystlåten än Åskar.

Men det satt flera liter kantareller i mossan och gräset som hon bara var tvungen

att plocka.

Samtidigt kom Åskars ständige följeslagare hälsovådliga regnet.

Vi hade några kilometer till bilen.

  

Gissa vem som har bråttom.

Åskar blixtrar och dundrar hela tiden och hälsovådliga regnet öser ner.

Att Åskar för en massa liv det bryr jag mej inte om, men jag skadas ju svårt av

regnet.

Till slut så kom jag till min bil, behöver jag tala om att jag hade väldigt bråttom

in i den?

När vi åkte från skogen så blev regnet ännu värre.

Till slut vräkte det ner så mycket att det inte gick att köra.

Fast det var bara ett par minuter som matte var tvungen att stå stilla.

Dyngsur matte skulle egentligen ha bytt kläder i skogen men det var inte att

tänka på.

Vi skulle till Eskilstuna också så det blev stopp hos mattes föräldrar först.

Matte bytte till sina torra kläder (jag fick minsann stå ut med min regnskadade

päls jag).

Fast hon smörade lite för mej för på väg till hennes föräldrar så köpte hon extra

smaskig macka till mej.

Blev ju blåst på andra fikaomgången i skogen.

Så skulle matte fixa en del mänskliga tråksaker.

Jag var erbjuden att stanna kvar hos mattes föräldrar och passa dom men

föredrog faktiskt att följa med och passa min bil.

Tror ni inte matte skulle ha en dejt till med Åskar!

Jag satt i bilen och lyssnade på honom medan matte fixade.

Sen släpades jag från min bil till mattes föräldrar igen för nu skulle det fikas.

Skadades ännu mer av regnet.

  

Jag tillbringade tiden under köksbordet medan Åskar väsnades och det kom

en massa hälsovådligt regn.

  

Fast jag vaknade när mattes mamma bjöd mej på smaskig skinka.

Så påstod matte att vi skulle åka hem.

Jag funderade på att stanna kvar för det kom fortfarande hälsovådligt regn.

Men till slut bestämde jag mej för att följa med.

Det är minst tvåhundra meter att gå till min bil och det var absolut 199 meter

9 decimeter och 9 centimeter för långt.

Smög efter väggarna för att inte mina skador skulle förvärras alltför mycket.

Väl i bilen så körde matte till en Grisöronaffär.

Just den Grisöronaffären handlas det nästan aldrig i för matte gillar den inte.

Men nu var den närmast och jag antar att matte hade ganska dåligt samvete.

Bara det att hon kom ut med grisöron och Giahs matte.

Tro nu inte att Giah var med inte.

Nä hon var hemma och luktade gott.

Hemma igen så kom det ännu mer regn med Åskar hade i alla fall gett sej iväg.

Nu är jag en väldigt trött hund, men måste fundera på hur jag ska få matte

att sluta tycka att Åskar är en toppendejt.

Jag hoppas att jag överlever natten med tanke på hur skadad jag är av allt regn.

Av Sigge Svamphund - 8 augusti 2010 17:58

Jaha så har jag fördrivit ytterligare en dag i mitt hundliv.

En alldeles vanlig hunddag.

Blev skjutsad till Gröna männenskogen på förmiddan.

Matte tänkte att vi skulle leta efter mer Karl Johan bland annat.

Skulle gå en väg som jag inte gått på väldigt länge.

  

Det här borde vara en utsökt spagrop.

Men som ni ser så var den tom, men jag fick jobba i den.

  

I gräset satt det alldeles fullt med såna här stora kantareller.

Alltså har matte bestämt att det kan fortsätta att vara torrt där.

Behöver jag tala om att våra åsikter går väldigt mycket isär?

Kantareller finns överallt, men bra spagropar får man leta efter!

  

Beviset alldeles torrlagt!

Men vi fortsatte i skogen och jag jobbade en hel del.

Hittade massor med olika svampar.

  

Nu har de här kommit.

Vit flugsvamp.

När jag precis lärt mej att leta svamp så försökte jag markera såna några gånger

men insåg snabbt att de gav ingen belöning så de var bara att hoppa över.

  

Dagens enda vettiga spagrop.

Så hörde matte röster (japp nu är det illa).

Någonstans långt bort i skogen var det andra människor.

Matte hade ingen lust att träffa folk så det blev en helt annan väg.

Alldeles perfekt för jag visste att jag skulle passera Krokodilsjön.

  

Denna eviga väntan på långsam människa.

Jag har akuta badbehov och hon ska bara dra benen efter sej och titta på en

massa ointressanta saker.

Ja, ja jag fick mina bad till slut i alla fall.

  

Har ni sett svampen som växer på svampen?

Det är en kremla och ovanpå hatten så växer det fram en ny liten kremla fast den

växer upp och ner.

Ganska skoj fenomen som man ser ibland.

  

Människor är ett underligt släkte.

På väg tillbaka till min bil så hittade vi detta.

Någon har dumpat en ganska stor hög med skuren rabarber, svarta vinbär och krusbär

mitt i skogen. Bredvid denna så fanns det lika mycket till fast blåbär och röda vinbär!

Matte sa att det såg ut som upptinade bär.

Hm, ta dom ur frysen och åka ut och kasta i skogen??

Åkte hem och slappade ett tag.

Sen var det dags att ut och åka igen.

  

Hamnade hos Nelly.

Men som ni ser så var hon ganska utslagen.

Hade varit nån liten valp på besök ett par dagar och det var tydligen jobbigt.

Jag fick mest roa mej själv.

Matte ägnade sej åt att plocka en massa vinbär.

Typiskt mänskligt tråkjobb.

  

Pågick potatisupptagning också.

Där kunde jag i alla fall göra lite nytta.

Hjälpte till med att släpa undan all potatisblast.

Så bjöd jag mej på gott fika också.

Till sist det vi glömde igår.

Jag var ju med i lokaltidningen.

Tyvärr finns det ingen länk på nätet.

  

Som ni ser så är det jag och matte har ingen som helst aning om vem

skräcködlan som håller i kopplet är.

Har bara hört att det absolut inte är hon.




Av Sigge Svamphund - 7 augusti 2010 17:30

Som ni vet så missade jag ju mina livsnödvändiga dagliga bad igår.

Men idag så blev jag skjutsad till stället där jag har två sjöar alldeles nära varandra.

Bra eftersom jag hade en massa bad att ta igen.

  

Hann bara sätta tassarna i skogen så var det dags att börja jobba.

Hittade massor med såna här tegelröda björksoppar.

  

Men mina spagropar...........

Nu håller det på och försvinner igen, måste alltså komma en massa hälsovådligt

regn så jag kan sköta min pälsvård.

Sen blev det liv på matte.

Jag markerade snyggt och när hon såg vad jag hittat då blev hon alldeles överlycklig.

  

Årets första Karl Johan av modell nyfödd Karl Johansvalp.

Tallkotten bredvid är av normalstorlek!

  

Men som den duktiga svamphund jag är så hittade jag en av normalstorlek

intill valpen.

Nu blir det hårda tider i skogen.

Kommer att bli slit varenda dag och förhoppningsvis långa rundor med mackor

till mej.

  

Har äntligen nått första sjön.

Gissa vem som badade alldeles väldigt jättemycket?

  

Här kommer jag upp ur vattnet efter ett av alla underbara dopp.

  

Skitmatte har bestämt att vi ska fortsätta.

Jag hade absolut ingen lust att gå någon annanstans så jag växte fast.

Men så insåg jag att jag skulle bli alldeles ensam och övergiven så det var bäst att

följa med.

  

Jobbade och hittade en massa kantareller.

Finns väldigt mycket kantarellvalpar nu också.

  

Vet ni vad detta är??

Det är Bävers bostad.

För övrigt var det väldigt nära att matte fick sej ett ofrivilligt bad när hon skulle

ta bild.

Så går det när hon ska balansera på tuvor för att kunna fotografera var Bäver bor.

Hade varit bättre att jag fått simma ut med kameran och ta bilder.

Jobbade ännu mer som svamphund med diverse soppar och mandelriskor.

  

Av alla underbara bad fick jag en massa energi så här håller jag på med

flistillverkning.

Halvmurkna träbitar är perfekt för det.

Sen badade jag ännu mer i andra sjön, jobbade som svamphund och grejade med

lite vanliga hundgöromål.

Var hemma och slappade medan matte rensade all svamp.

Sen var det dags att gå ut.

Matte var så glad över mina Karl Johanfynd att hon bestämde att jag skulle få gå

till min badudde.

Där brukar det växa en annan sorts Karl Johan.

Jag tyckte att det var perfekt eftersom det innebar ännu mer bad.

Så hittade jag en massa tråkkantareller.

  

Jodå Finludna stensoppen hade kommit.

Hittade bara ett par stycken men det är i alla fall en mycket bra början.

Men sen försökte det komma hälsovådligt regn så då ville jag hem.

Nu blir det hårda tider för mej.

Alla skogar ska kollas och mycket svamp innebär massor med korv eller köttbullar.

Karl Johan är för övrigt en svamp som är väldigt lätt att plocka om man är hund.

Undrar vad det blir för skoj skog jag ska jobba i imorgon?


Av Sigge Svamphund - 6 augusti 2010 17:56

Har varit fullt upp för mej idag.

Skulle ju till Eskilstuna och passa människovalparna Oliver och adam.

Alltså inställd på en massa skoj bus.

Eftersom det var fint väder så tog jag med mej dom till det där Djurgårn.

På väg dit så mötte vi en med ett par såna där minihundar.

De skällde ut mej rejält.

Oliver stirrade på minihundarna och bad dem hålla tyst.

Sur ägare som inte tålde tillsägelse från en treåring!

  

På Djurgårn så hade vi mycket skoj.

Kolla här Oliver hittade en bra vägkon åt mej.

Han är bra smart min människovalp.

   

Hade flera pinnkastningskurser med Adam.

Men här har det visst kört ihop sej lite eftersom han står och kliar sej i huvudet.

Fast sen kom han ihåg hur han skulle göra.

  

Oliver körde hårt med mej.

Gömde pinnar ovanpå stenar och andra ställen så jag fick jobba hårt för att få

tag på dom.

  

Här har Oliver lagt sej i min kurs med Adam och försöker visa hur pinnkastning

bästa ska utföras.

Faktiskt väldigt bra att ha assistent ibland.

  

Men mina kurser är tydligen jobbiga för helt plötsligt så sov Adam.

På väg hem till människovalparna så mötte vi tre minihundar som skällde ut mej

rejält de också.

Oliver stirrade på hundarna och sa

"Tyst, ni får inte skälla på min Sigge!"

Matte kunde inte hålla sej utan började gapskratta och minihundarnas matte såg

ganska mordisk ut.

Vadå, jag tycker det är bra att ha en människovalp som försvarar mej.

Hemma hos människovalparna så bjöd Oliver mej på sin lunch och så ägnade

vi oss åt en del trevligt bus.

När vi skulle åka så pratade matte en massa i mobilen med någon.

Så åkte vi bara en liten bit innan vi stannade vid en liten skog.

Igår så prattade matte med någon på vår ena lokaltidning om svamptillgången

runt Eskisltuna.

Nu ville de ta bilder.

Väldigt dåligt med svamp just där, var en ren chansning eftersom ingen hade tid

med nån längre sväng.

Men fina grynsoppar fanns det i alla fall.

Typiskt att det skulle vara dåligt när jag alltid nosar upp så mycket annars.

  

Just ingen svamp innebär inget jobb så jag kollade om fotografen var bra på

att busa med pinnar.

Det var han.

Så imorgon kommer jag troligen att vara med på bild ihop med en skräcködla som

ska föreställa matte.

Lägger länk här till det då.

Åkte hem och gjorde ingenting.

Så skulle jag ta en kortare runda och planerade några dopp i sjön.

Men jag hann inte ens ut innan jag hamnade på begravningskaffe.

Min favoritgrannes man vandrade över regnbågsbron för ett tag sen och idag

hade de begravt honom.

Hennes dörr stod öppen och nån ropade på mej.

Alltså gick jag in och underhöll en massa trevliga människor.

  

Begravningskaffe innebar en stor bit smörgåstårta till mej.

Alla som var där hade hört talas om mej eftersom min favoritgranne pratat mycket

om mej.

Trevligt med en massa människor som alla skulle klappa på mej och umgås.

Synd bara att de flesta var på väg hem.

  

Passade på att busa en del med min favoritgrannes svärdotter Linda.

Mycket trevligt.

Mätt och belåten och rejält omklappad så gick jag en kortare kissrunda.

Men det har inträffat en katastrof.

Jag har inte badat idag!!

Missade ju sjön eftersom jag hamnade hos favvisgrannen först.

Men ok, det kunde det vara värt med tanke på smörgåstårtan.

Kan ju bada extra mycket imorgon istället.


Av Sigge Svamphund - 5 augusti 2010 17:37

Finns egentligen bara ett ord för dagen

ÄNTLIGEN!!!!!!!!

Såg hur matte höll på och grejade i morse och ett tag misstänkte jag att hon

tänkte försvinna och låta mej passa huset.

Men så illa var det inte.

De bra sakerna kom fram ryggsäck och svampkorg.

Innebar att det skulle bli en trevlig långrunda i skogen.

Blev skjutsad till skogen med Bäverbäcken.

Började bra, kollade en massa trevliga spagropar och annat viktigt.

Men så hörde matte en bil..................

Gröna männens griniga skyddsvakter.

De stannade och matte sa att ja, hunden är kopplad för lastbilen kommer väl

också.

Det vet vi inget om svarade gringubbarna.

Men är det din bil utanför bommen?

Matte sa att det var hennes bil (hm, den är MIN) och då åkte de.

  

Jag fick gå i tråkkopplet ganska länge.

Men så kom bilen som matte visste skulle komma.

Fast i dag var det ytterligare en långtradare med så matte fattade omgående

beslut om att planerad väg skulle vi inte gå.

Då måste vi gå förbi alla deras gröna hus och matte kände inte för att tjafsa med

dom.

  

Bäverbäcken har ju varit i uselt skick ganska länge.

Men nu börjar det vara lite mer vatten i den.

Kunde inte simma där men lite mer hälsovådligt regn så går det bra.

  

Jobbade en del och hittade såna här tegelröda björksoppar.

Faktiskt så är detta en svamp som är lätt att plocka om man är hund.

  

Passerade huset med "min" vattenkanna.

Hade tur så den fanns lättillgänglig.

  

Men så kom jag på att jag skulle rulla tunna istället.

Testade nåt nytt.

Rulla tunna över vattenkanna.

Mycket skoj hobby, ska jag göra fler gånger.

För att undvika Gröna männen så fick jag gå en väg som jag inte gått på länge.

Mycket bra.

Hittade helt ljuvliga leriga spadiken bland annat.

Begriper inte varför tråkmatte vägrar att ta bilder på mej i alla spagropar?

Tror faktiskt att det skulle intressera fler spaintresserade hundar.

  

När jag kom fram till min Sörmlandsledsetapp så hittade jag en av mina gömda dunkar.

Den har jag inte sett sen det var murkelsäsong så jag hade väldigt mycket skoj

med den.

  

Jobbade ännu mer. Detta är årets första rimskivling.

En mycket god svamp.

Kallas även för Rynkad tofsskivling.

  

Min nästansjö Pilati sjö har blivit sjö av allt regn.

Ofta den här tiden så består den bara av gräs och lite dy.

Men nu gick det utmärkt att simma i den.

  

Dör var det dags för fika så jag åt upp båda mina mackor.

Behövde en massa energipåfyllning.

Tar på krafterna att jobba och bada plus alla andra viktiga hundgöromål.

  

Efter fikat så gick vi förbi ett kärr.

Matte påstod att jag letade i onödan för det är för tidigt för Rödgul trumpetsvamp.

Alltså det är jag som är svamphund och jag har alltid rätt!!!!!!

Naturligtvis så fanns det en massa rödgul trumpetsvampvalpar.

Fast det dröjer ett tag innan de går att plocka.

Fortsatte genom skogen på stigar jag inte gått sen i våras så jag hade en hel del

att pyssla med.

Lite fler svampar blev det också.

  

Så kom jag till Gröna männens första gröna hus men det var dött och övergivet.

Jag passade på att lämna visitkort där så de begriper vad jag anser.

Sen blev det väldigt bra.

Närmade mej Lottas hus.

  

Jodå Lotta var hemma.

Har inte träffat henne på länge.

Försökte sno låna hennes and men den gömde hennes matte.

Lotta var inte själv.

  

Hon passar den här cockerbruden.

Gissa om jag blev utskälld av henne när jag rusade upp på tomten.

Klantmatte har självklart glömt vad hon heter men tror att det är nåt liknande

Tessan eller så.

Alltså matte kom ihåg namnet i flera minuter sen var det borta.

Hon var mest intresserad av godiset i mattes fickor och brydde sej inte så

mycket om mej.

Jag försökte dressera Lottas matte i pinnkastning men tråkmänniskorna ägnade sej

åt mänskligt tråkprat istället. Dessutom påstod matte att jag var trött efter att ha

gått långt och grejat med mycket.

Är aldrig för trött för skoj pinnbus!

Men så var jag tvungen att skiljas från brudarna för att gå till min bil.

Hittade några svampar till, badade i Bäverbäcken och självklart så kom de där

Gröna männen tillbaka igen.

Den här gången så stannade inte grinvakterna men jag fick onödigt koppel

eftersom lastbilen också kom.

Hemma igen har jag mest slappat fast matte påstår att jag har snarkat högt.

Har jag absolut inte!

Nu ska jag försöka besöka alla er andra,har ju varit lite dåligt med det.

Imorgon ska jag visst åka och passa människovalparna en stund.



Av Sigge Svamphund - 4 augusti 2010 21:32

Klockan har blivit mycket så det blir en snabb uppdatering.

Har egentligen inte hänt så mycket idag.

Kom en massa häsovådligt regn på förmiddan.

När det avtog så var jag ute en sväng.

  

Tog bland annat en sväng runt min badudde.

Passade självklart på att bada en massa.

Jobbade en del också hittade kantareller och ett par soppar.

Sen var jag hemma och slappade ett tag innan det var dags att ut igen.

  

Blev en sväng i min närmaste hemmaskog.

Ser ni att jag hittat en ovanligt fin pinne?

Den var jag väldigt rädd om.

  

Fast klantmatte kastade bort den hela tiden!

Mycket jobb med att leta efter den blev det.

Jobbade lite mer som svamphund i den skogen.

  

Nu har de här kommit.

Narrkantareller eller Falsk kantarell.

Ingenting att plocka så se upp ni som inte är vana.

Så fick jag passa huset medan matte var borta, lika tråkigt som vanligt.

Hem kom hon och då hade jag tur.

Gick ut och träffade Jolina så jag tog kvällspromenad med henne och ägnade mej

åt en massa skoj bus med henne.

I morgon har matte lovat att det ska bli nåt trevligt som jag kommer att gilla.

Av Sigge Svamphund - 3 augusti 2010 18:26

Inledde dagen med att åka och dejta.

  

Hamnade hos Nelly.

Mycket trevligt eftersom jag inte träffat henne sen vi räddade Askur från

huggkubben.

  

Innan vi åkte så kämpade matte med att försöka få till en bra bild på honom.

Men försök fotografera en kattvalp som tycker att humlor är det bästa som finns.

Alla blev så här, mer eller mindre usla.

Men Nellys matte och husse fick i alla fall se att han växer som ogräs.

  

Frånsett en massa trevligt bus med Nelly så hittade jag en fyndhörna.

Eller jag trodde att det var fritt fram att fynda trevliga saker.

Men skitmatte la sej i och jag blev blåst på alla bra fynd.

Hon kunde väl ha fortsatt dricka kaffe och struntat i vad jag gjorde!

  

I stället så gick jag in och bjöd mej på Nellys mat.

Just brud som ser till att jag blir mätt och belåten.

Tyvärr tog vår dejt slut och det var dags att åka hem.

Men jag ska tillbaka om några dagar igen hörde jag.

Efter att ha varit hemma ett tag så var det dags för skogen.

Åkte till Krokodilsjöskogen.

  

Inledde med underbart spaande i en extra lerig vattensamling med vatten

som doftar helt underbart av ruttnande gräs och andra trevliga saker.

  

I dag hade matte äntligen tagit med svampkorgen så jag forstod att det väntade

mycket jobb för min del.

  

Började lite lätt med några såna här björksoppar.

Matte blev alldeles till sej över att sopparna äntligen behagat visa sej igen.

  

Badade väldigt mycket i Krokodilsjön och jobbade hårt eftersom det växte

massor med kantareller där också.

Hittade 946 spagropar att göra inpackningar i.

  

Hittade flera fina kremlor också.

Nu blir det väldigt hårda tider för mej.

Men jag gillar ju att jobba och behöver det också så det är bara bra att det

äntligen händer saker i mina skogar.

  

Här har det blivit väldigt bra.

Först hämtade jag min gömda dunk, sen var det fullt med vatten i stora favvisgropen

Hundlivet kan inte bli så mycket bättre.

  

Men så fick jag bekymmer.

Hittade min gamla tub också och kunde inte bestämma mej för om jag

skulle ta den eller dunken.

Matte vägrade att ta nåt åt mej.

Slutade med att jag gömde båda för kommande behov.

  

Mera jobba.

Hittade några såna där stinkbomber menar mandelriskor.

Jo matte har plockat dom och de ska torkas i natt så slipper hon känna

fiskstanken.

  

Sen blev det bråttom.

Det började falla hälsovådligt regn och jag vill till min bil.

Matte påstod att det bara regnade lite och var inte alls bråttom.

Tänk om hon kunde vara lite rädd om min hälsa i alla fall!!!!!

Fast ok det är hon.

Klicka på länken och läs.

http://www.skanskan.se/article/20100730/HASSLEHOLM/707299889/1162

Här förekommer ALDRIG några kemiska medel mot fästingar.

Eftersom matte är lite häxa så används det ENDAST naturliga saker.

Mattes hemkokta tjärsalva på nosrygg och tassar och lite andra örtblandningar

håller de flesta borta.

Matte har alltid sagt att såna där kemiska vidrigheter som Scaliborhalsband,

Frontline och annan skit kan inte vara bra.

Nä det är det inte!!!!!

Ni som kan sprid gärna denna länk vidare.

I morgon blir det sen uppdatering igen för jag ska passa huset.

Ska försöka hälsa på en del av er i kväll men internet är segare än riktigt

seg kola så vi får se hur det går.

Av Sigge Svamphund - 2 augusti 2010 17:55

I dag har jag jobbat hårt.

Inledde med att åka till Eskilstuna för att passa människovalparna.

Trevligt jobb för det var ett tag sen jag gjorde det.

Egentligen så var det meningen att vi skulle ha gått till det där Djurgårn för en massa skoj bus.

Men det kom massor med hälsovådligt regn så vi stannade hemma.

  

När det regnade lite mindre så passade jag och Oliver på att busa ute.

Här har vi skoj med en flaska.

  

Adam gick mest runt och åt kakor.

Jag fick honom faktiskt att bjuda mej på ett par stycken.

  

Det är inte alltid som Oliver blir bra på bild.

Jag väntar på att han ska ge mej kakan han absolut inte behöver.

  

Hade bollkastningskurser med Adam.

Men här har det blivit fel, han la den i hinken.

Men efter lite grejande så fick jag tag på den och kunde fortsätta min viktiga kurs.

  

Människovalparnas katter Volvo och Scania (mattes valp döpte dom till det)

låg bara och var slöa.

  

Hade dragkamper med Oliver om bollen. Jag är urstark för han får ta i ordentligt.

Tittar ni noga så ser ni att Oliver bytt ut mitt halsband till en leksak istället.

  

Nästa viktiga kurstillfälle för Adam.

Mata hungrig svamphund med människovalpsmaten.

Oliver har genomgått kursen med MVG och Adam är på god väg.

Efter människovalparna så var jag en liten stund hos mattes föräldrar som tillfälligt

lämnat sin ö för stan.

Hände inget av vikt där.

Så fick jag passa bilen ett par gånger medan matte fixade med mänskliga tråksaker.

Sen när vi skulle åka hem blev det väldigt bra.

Hälsovådliga regnet hade upphört och matte betämde att vi skulle titta lite i en skog.

Bra skog som jag inte varit i på evigheter.

  

På väg ut i skogen.

Jag har sex olika sjöar i den så jag hoppades på att i alla fall kunna besöka

ett par av dom.

Nä, sa matte så långt som till sjöarna ska vi inte idag!

  

Jobbade en del.

Hittade ganska mycket kantareller och massor med kantarellvalpar.

Så hittade jag de här.

Årets första ostronmusslingar.

Mycket god svamp, säljs i affärer under namnet ostronskivling men då är de odlade.

Plockade en del och lämnade mängder med valpar på tillväxt.

  

Mängder med ljuvliga spagropar så jag kunde sköta om min päls ordentligt.

  

Mindre skoj.

Ett rött band uppspänt mitt i skogen.

Än värre att det satt en massa markeringsremsor på träden.

Markeringsremsorna var märkta med namnet på de som slaktar all skog åt

skenheliga inrättningen.

Med otur så kommer skogen att förvandlas till "vackra ljusa luftiga hyggen som

blir ny skog på fem år".

Det där sista är sagt av en skogsslaktare till matte, ja en del av er vet ju...............

  

Ok, jag kom inte till alla sjöar men en av mina nästansjöar hade återuppstått

så jag fick i alla fall mina dagiga bad.

Matte har lovat att inom en ganska snar framtid ska vi ta en heldag i den skogen

och då får jag bada i flera av sjöarna.

  

Jobbade lite mer och hittade Föränderlig tofsskivlingvalpar.

Nu kommer mitt liv att bli väldigt hårt framöver.

Efter allt hälsovådligt regn så kommer det massor med svamp så jag

lär slita.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards