Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 6 oktober 2008

Av Sigge Svamphund - 6 oktober 2008 19:15

I dag är det en murkla.

Biskopsmössa.

Den växer allmänt nu och hittas ofta på stubbar eller rötter.

Den här på bilden växer på en trädstam.

Biskopsmössan är ätlig och många som hittar den tror att det är stenmurklor de hittat på hösten.

Här syns skillnaden. Detta är en stenmurkla.

Men biskopmössan har en dubbelgångare.

Lömsk biskopsmössa.

Det går bara att skilja den äkta och den lömska biskopen åt i mikroskåp.

Därför ska man behandla biskopsmössan precis som stenmurklan.

Alltså antingen koka av den två gånger fem minuter eller torka den i minst tre månader.

Det är en god svamp.

Av Sigge Svamphund - 6 oktober 2008 18:57

Idag har det varit en mycket intensiv dag för mej.

I morse så var det dags att åka till skogen igen.

Började alldeles som vanligt jag jobbade ganska mycket som svamphund och grejade med andra viktiga hundgöromål.

Så hörde jag hur matte började prata i telefonen.

Självklart var jag tvungen att tjuvlyssna.

Mycket bra att jag gjorde det.

Hörde hur det bestämdes träff med den där terveurensbruden tills i morgon.

Då blev det fart på mej.

Förts dejten med en snygg tik då måste jag ju vara extra tilltalande.

Letade genast upp en extra lerig bra spagrop och gjorde ordentliga inpackningar. Pälsen måste ju vara i topptrim precis som min lukt.

Efter denna så hittade jag några flera bra så jag kunde bygga på inpackningarna.

Var lite orolig för att jag förlorat muskelstyrka efter slödagen igår så jag släpade runt på pinne i lämplig storlek och tog några träningsrundor med ett par träd också.

Har alla mina vältränade muskler i behåll insåg jag.

Passerade en av mina sjöar så jag badade en massa också och sköljde bort lerinpackningarna.

Var en sån där bra skogsdag så jag fick egna mackor när det var fikadags.

Gick förbi den där jaktstugan så jag inventerade en skrothög som jägarna har. Hittade en massa plast som jag tyckte att jag behövde.

Fick som vanligt inte ta den för matte.

Då försökte jag ta den där pottan jag hittade där för länge sen.

Fick inte ta den heller och den hänger numer i ett träd.

Grejade lite med en del av min bäck.

Ska ju visa bland annat bäcken för nya tjejen imorgon så nu vet jag att den är i ypperligt skick.

När jag skulle åka från skogen så körde inte matte hemåt.

Istället så åkte vi till Eskilstuna.

Hälsade på människovalpen Oliver och hans föräldrar.

Så gick jag ut ihop med matte, min bästa kompis Marcus och Oliver.

Jag och matte åkte bil en bit och så fick jag passa bilen.

Såga att Marcus, Oliver och mattes mamma kom.

Vi var vid nåt som heter kyrkogård och dit får inte hundar följa med.

Människorna skulle tända ljus för mattes yngsta valp som skulle ha fyllt år idag. men han blev en änglavalp när han var två månader.

Efter det så var jag och hälsade på mina bästa vänner mattes föräldrar.

Dit kom Oliver och hans föräldrar också.

Människorna åt god mat och jag bjöd mej på en del jag också.

Nu är jag väldigt trött och ska vila mej i form inför min dejt imorgon.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards