Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2010

Passat människovalparna

Av Sigge Svamphund - 2 augusti 2010 17:55

I dag har jag jobbat hårt.

Inledde med att åka till Eskilstuna för att passa människovalparna.

Trevligt jobb för det var ett tag sen jag gjorde det.

Egentligen så var det meningen att vi skulle ha gått till det där Djurgårn för en massa skoj bus.

Men det kom massor med hälsovådligt regn så vi stannade hemma.

  

När det regnade lite mindre så passade jag och Oliver på att busa ute.

Här har vi skoj med en flaska.

  

Adam gick mest runt och åt kakor.

Jag fick honom faktiskt att bjuda mej på ett par stycken.

  

Det är inte alltid som Oliver blir bra på bild.

Jag väntar på att han ska ge mej kakan han absolut inte behöver.

  

Hade bollkastningskurser med Adam.

Men här har det blivit fel, han la den i hinken.

Men efter lite grejande så fick jag tag på den och kunde fortsätta min viktiga kurs.

  

Människovalparnas katter Volvo och Scania (mattes valp döpte dom till det)

låg bara och var slöa.

  

Hade dragkamper med Oliver om bollen. Jag är urstark för han får ta i ordentligt.

Tittar ni noga så ser ni att Oliver bytt ut mitt halsband till en leksak istället.

  

Nästa viktiga kurstillfälle för Adam.

Mata hungrig svamphund med människovalpsmaten.

Oliver har genomgått kursen med MVG och Adam är på god väg.

Efter människovalparna så var jag en liten stund hos mattes föräldrar som tillfälligt

lämnat sin ö för stan.

Hände inget av vikt där.

Så fick jag passa bilen ett par gånger medan matte fixade med mänskliga tråksaker.

Sen när vi skulle åka hem blev det väldigt bra.

Hälsovådliga regnet hade upphört och matte betämde att vi skulle titta lite i en skog.

Bra skog som jag inte varit i på evigheter.

  

På väg ut i skogen.

Jag har sex olika sjöar i den så jag hoppades på att i alla fall kunna besöka

ett par av dom.

Nä, sa matte så långt som till sjöarna ska vi inte idag!

  

Jobbade en del.

Hittade ganska mycket kantareller och massor med kantarellvalpar.

Så hittade jag de här.

Årets första ostronmusslingar.

Mycket god svamp, säljs i affärer under namnet ostronskivling men då är de odlade.

Plockade en del och lämnade mängder med valpar på tillväxt.

  

Mängder med ljuvliga spagropar så jag kunde sköta om min päls ordentligt.

  

Mindre skoj.

Ett rött band uppspänt mitt i skogen.

Än värre att det satt en massa markeringsremsor på träden.

Markeringsremsorna var märkta med namnet på de som slaktar all skog åt

skenheliga inrättningen.

Med otur så kommer skogen att förvandlas till "vackra ljusa luftiga hyggen som

blir ny skog på fem år".

Det där sista är sagt av en skogsslaktare till matte, ja en del av er vet ju...............

  

Ok, jag kom inte till alla sjöar men en av mina nästansjöar hade återuppstått

så jag fick i alla fall mina dagiga bad.

Matte har lovat att inom en ganska snar framtid ska vi ta en heldag i den skogen

och då får jag bada i flera av sjöarna.

  

Jobbade lite mer och hittade Föränderlig tofsskivlingvalpar.

Nu kommer mitt liv att bli väldigt hårt framöver.

Efter allt hälsovådligt regn så kommer det massor med svamp så jag

lär slita.

 
 
Eva H

Eva H

2 augusti 2010 19:44

Vilken duktig tränare du är! De där människorvalparna kommer att vara världsbäst på att fixa med hundar snabbt som attan!
Och vad mycket fina svampar!
Naturligtvis hoppas vi också att skogsmördarna ska ta det lugnt i din fina skog!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Mattis och Malte

Mattis och Malte

2 augusti 2010 20:59

Dumma skogsslaktare!! Tycker de ska låta dina skogar vara ifred :@

Vilken tur att du uppfostrar människovalparna och håller kurs för dem så att de utvecklas till bra och väluppfostrade människor. Det skulle finnas fler sådana som du.

Spaande och svampletande... Kan livet bli bättre!? :D

http://cockerbusen.bilddagboken.se

 
Rudi

Rudi

2 augusti 2010 21:11

Jaha, det var därför jag inte såg till dig i stan idag. Du tordes aldrig lämna trädgården. Själv spatserade jag omkring i spöregnet i stan i koppel och låtsades at jag var stadshund. Ganska intressant studie i ett alternativt liv. Men jag vill inte byta för allt smör i Småland!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Kajsa & Co

2 augusti 2010 22:07

Voff! Matte skriver, De där skogsslaktarna pratar bara strunt, samma sa de är när de tog ner skogen här (fast det fanns köpare på den som var villiga att lösa in den.) Kom tillbaka om två år då ska det vara RIKTIGT RIKTIGT FINT HÄR! Säger den vidlyftige skogsslaktar kvinnan.... jaja, nu ser det ut som en sönderplöjd åker nu i stället (4 år senare) och markberedaren har sullat olja & diesel överallt vilket man också lovade INTE skulle hända IGEN.
Fint är det då inte och kommer aldrig att bli igen heller :'( Dom lever med huvet i sanden, Totalt befriade från vanligt folkvett, suntförnuft & samvete, samt att de skiter i lagar & paragrafer som gäller alla oss andra medborgare, och struntar i att skogen faktiskt är hem till massor med djur som inte kan föra sin talan. Själva har de storskog runt sina egna hus, tack vare att de bor i garnnkommunen och att det är kommunens mark de själva lyckligtvis bor intill. Och dom kommer undan med sina miljöbrott, det är det som är det jävliga med det hela.

Här körde en av dem med sin maskin för ca 15-20 år sedan I VÅRAT VATTENTÄCKT-OMRÅDE och kladdade med olja, körde sönder våtmarken där inne, stora fula sår lämnade han i backen efter maskinen. Jag var inte gammal när jag såg det, brukade gå med min pappas vovve den vägen, men vem lyssnar på ett barn när denna är upprörd och arg över hur naturen förstörs och de våldför sig på skogen, Jag tål inte den människan som gjorde detta efter händelsen, jag ser RÖTT när jag ser honom ute, jag anser att han nog måste vara helt intelligensbefriad, och en ond männsika som bara hittar på jäkelskap ute i markerna, kommer i håg att jag tänkte så då, som barn, usch!
Ha en bra vecka :) //Matte & Kajsa

 
Ludde

Ludde

2 augusti 2010 23:12

Du har bra pli på människovalparna. Synd att det blir mindre och mindre kvar av skogen. Du får passa på att jobba med de svampar som finns, för sedan får du bara markera svamparna från affären... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Hillman och Illerson

Hillman och Illerson

3 augusti 2010 13:06

De där röda banden borde vara förbjudna, kunde du inte ta bort det och sätta det runt närmsta kyrka eller ännu hellre stiftsgårdar. Är det nåt vi avskyr så är det kalhyggen, finns inget värre i vår natur säger matte förutom fästingar för de är lika illa.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Wille

Wille

3 augusti 2010 14:41

Tja du Sigge du är ju helt suverän på att leta svamp. En annan letar mrest godis, men kanske kan dte bli annat framöver om matte nu bvara sätter igång någongång. Lite spårövningar har en ju gjort, men inte så många ännu. Ska ju inte klaga på vädret, men en viss betydelse har det ju för våra aktiviteter.
Pssar på att träna människovalpar ser jag. Jo det är bäst att passa på för när de blir lite större så har de andra intressen. I alla fall min lillhusse. Han är hellre ute och cyklar än busar med mig. Näe de där kalhyggena du nämner, dem kan vara utan. Vart ska alla djuren boa och gömma sig om det sågas ner en massa träd.
Trist är det att inte skogarna bara kan gallras lite snyggt för att främja för alla marklevande varelser och växter. Själv är jag jätteglad över våra skogar här, för där är det alltid en massa på gång.

http://willebus.bloggagratis.se

 
Edith

Edith

3 augusti 2010 15:49

Du är en baddare på att träna människovalparna och så är du en baddare på att hitta svamp. Du har många strängar på din lyra. Colliekramar

http://www.parisercollie.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards