Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 18 april 2010

Mest vanliga hundgöromål

Av Sigge Svamphund - 18 april 2010 17:59

Som ni vet är min matte inte riktigt klok.

Numer så får jag skämmas för henne när jag ska göra min kvällsrunda.

Varenda kväll så går hon runt och flyttar på en massa stora paddor!!!!

De börjar vakna nu och ska väl till sjön för att göra nya paddor.

Eftersom det syns en och annan varje morgon som blivit överkörd så håller

matte på och flyttar på dom.

Hur kul tror ni att det är att släpa runt på en människa som pratar med paddor, lyfter upp dom och flyttar dom till vad hon anser är säkrare vägar.

Igår kväll räknade jag till nio paddor som råkade ut för henne.

Funderar allvarligt på att ta min sista kvällsrunda på egen tass.

Idag har jag haft en alldeels vanlig hunddag.

Var som vanligt i en av alla skogar för vi skulle kolla om det var murkelvalpar på gång där.

  

Började mycket bra.

Första sjön var helt utan onödiga isen så jag simmade mycket.

Känns väldigt bra att badsäsongen är här på allvar.

  

Spaade mycket men jag gillar inte detta.

Här var det en underbar spagrop sist jag passerade och nu är den borta!

  

Samma sak med bäcken med det bra skummet.

Väldigt lite skum kvar så det var svårt att få till en bra inpackning.

Jag trodde att jag skulle till Skattkistesjön igen men matte hade andra planer.

  

Blev en annan väg där jag hittade en röd pinne jag gömde för länge sen.

Så fortsatte jag på ställen där jag inte kunnat gå på hela vintern.

Finns ytterligare en sjö där så jag hade planer medan matte hade väldigt

onda aningar eftersom det var spår på vägen.

  

Hennes onda aningar besannades.

Behöver väl inte ens berätta vem som äger skogen?

Matte vägrade att ens tänka tanken att försöka ta vägen till sjön eftersom det

var ris och träd överallt.

  

Jag trodde att jag hamnat i dunkparadiset.

Men det satte matte stopp för.

Alla dunkar innehöll vätskor och de var märkta med alla möjliga otrevliga varningar

om det farliga innehållet.

  

Förövrigt borde de där skogsmördarna se till att städa efter sej!

Detta är bara en liten del av alla sopor de kastat omkring!

Jag funderade på civil olydnad och försökte stjäla kedjor som låg på marken.

De fyller troligen någon funktion för mördarmaskinerna.

Men de var så tunga att de bara inte gick att rubba trots att jag använde all

råstyrka jag har.

Skulle ha varit med en bild på det, men nu är det tvärstopp i bilduppladdningen.

Gick trögt med de andra bilderna och nu fungerar det inte alls längre,

Ska försöka få in dom antingen senare ikväll eller imorgon.

Gick en stig i skogen som jag inte heller kunnat gå på månader.

Några murkelvalpar fanns det inte.

Jag satte mej på ett ställe och där satt jag.

Tänkte inte alls följa med matte, inte ett steg utan blodpudding!

Jag hade hittat en yttepytte liten kantarell och självklart skulle jag ha min

blodpudding och välförtjänt beröm.

Det är säkert så att även den har övervintrat.

Har bild på den så det kommer när bilduppladdningen vaknar.

Imorgon har jag visst en upptagen dag framför mej.


Så där nu behagade bilduppladdningen vara vaken.

Här nedan finns de saknade bilderna.

Kantarellen, kedjorna och jag när jag envist sitter och markerar kantarellen.

      






 
 
Wille

Wille

18 april 2010 19:20

Klart du skulle ha din blodpudding. Du hade ju hittat en kantarell ju ! Men jag tror nog att det var så att din matte var så arg på de där skogstyperna som varken städar efter sig eller kan vara rädd om den skog som finns kvar, att hon helt enkelt inte tänkte på ditt fynd.
Fint och blått har ni i alla fall i vattnet. vad gäller paddor så tror jag nog att jag skulle skämmas lite för min matte med för hon gör likadant. Men så länge ingen ser det eller hör det (mer än jag) så bryr jag mig inte.

http://willebus.bloggagratis.se

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

18 april 2010 19:21

Matta flyttar också på paddor. Pinsamt värre! Sen får inte jag peta på dem. Ännu mera taskigt.
Tycker du skulle ha snott alla deras sopor och slängt dem i förarsätet på traktorerna!

http://www.kattarina.se

 
Snygg-Göte von Fornborgen

Snygg-Göte von Fornborgen

18 april 2010 19:47

Tjena Sigge!!
Vilken fin paddräddar matte du har. Jag e ju lite nyfiken på om hon har provat att kyssa nån?? Kan det va så att du kanske e en f.d padda som numera e kungen bland svamp och spapölar i skogen? Det känns som om det skulle kunna stämma.
Trevlig kväll från colliepysen!!!

http://colliepojken.blogg.se

 
Rudi

Rudi

18 april 2010 22:08

Vi har inga paddor, men ibland har vi 10.000 miljoner smågrodor överallt. Men inte nu. Däremot hittade jag säsongens första igelkott nu på kvällspromenaden. Jag gillar igenlkottar! Jag hittade förresten en dunk idag och då tänkte jag på dig.

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Kasper

Kasper

18 april 2010 22:43

Din matte har fiskfobi, du har kofobi och min matte har grod- och paddfobi!
Jag har nog ingen fobi alls - skulle vara "nyheter"-fobi, då.
Är du omgiven av skogsmarodörer? HOPPAS att dom i alla fall lämnar NÅGRA skogar kvar åt dej och matten!!!!!!!!!!!
Synd att du inte kunde gräva ner kättingarna nånstans...

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Ingen bild

Kajsa & Co

19 april 2010 03:23

Voff! Skogsmonster människorna (inte alla men många av dem) städar Aldrig efter sig :((( Här lämnar dom till o med olja/diesel som de slår ut rätt ner i marken. Och ölburkar (starköl 7%) man kan ju fundera, hur dom tar sig hem, hur kan de lämna starkölsburkar efter sig, man borde väll inte få köra skogsmaskin på fyllan hoppas jag, Men, det kanske förklarar varför det ser ut som det gör där de drar fram....eller!? Eller kör de bilen hem sen, och är på lyset, hm!
Man kan ringa, gå in till skogsstyrelsen kontor, där finns kartor m.m för de måste lämna in dit för avverkningarna de gör. Förstår de sen inte, att när de skräpar ner, att vilda djur kan göra sig illa på plast/burkar och diverse, de borde ha bättre förstånd än så, vuxna människor. Är de också FSC-certifierade ska de lyssna till ortsbefolkningen om man har invändningar mot avverkningen/ önskemål, sen kan de använda sig av en ELP-plan (eklogisk landskaps planering)'

*haha* matte springer med hink och plockar grodor på våren/på kvällen med ficklampa, så de får skjuts ner till sin grod-damm, för annars går de alla åt av trafiken på vägen. Vi har även den här svarta salamandern (ödlan) som är fridlyst :)) vet inte riktigt vad den heter.

Tass på er!

 
Hillman

Hillman

19 april 2010 11:17

Håller med dig bloggplatsen har varit väldans seg, ibland har det inte ens gått att skriva. Matte har haft en massa ord att säga, inte ett enda lämpar sig för tryck. Fast idag fungerade den bra igen, nåt skumt är det.

Är skogsmördarna på gång igen, fy katte matte säger många flera ord som jag inte hört tidigare, går inte att trycka dem heller. Hoppas att mafinerna går åt pipsvängen säger matte, det var det enda ord vi kan använda i svaret.

Det är alltså tjuvar i farten igen, ja såna där som stjälar dina spa-gropar, undras vad de ska med dem till. Säkert någon egoist som vill ha dem för sig själv, tycker att du ska anmäla till blåljus, fast de kanske inte bryr sig.

Förstår att du tycker det är skämmigt att matte är paddbärare, fast hon gör en god gärning, det får du inte glömma.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Ludde

Ludde

19 april 2010 23:11

Min husse flyttar också på paddor. Jag nosar upp dom och han lyfter över dom till diket eller dit dom ser ut att vara på väg. Förstår att du tänkte kedja fast kyrkomaskinerna. Tror inte att det hjälper, men bra försök. Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Sigge

Sigge

20 april 2010 19:03

Kajsa: Kyrkeländet är FSC certifierade och ändå bär de sej åt som de gör.
Så klart man ska rädda alla grodor och paddor men ännu har inte matte börjat släpa ut hinkar på kvällarna men det kanske kommer.

http://www.skogsraets.se/siggesvamphund.html

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards