Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under november 2011

Av Sigge Svamphund - 22 november 2011 18:08

Kan inte påstå att det har hänt mycket i mitt hundliv idag inte.

Matte är handikappad och går bara runt och gnäller.

Hon lyckades fixa till nån fullkomligt onödig muskelsträckning när däcken skulle ur min bil igår.

Så hela vänstersidan gör ont och vänsterarmen är tämligen oduglig.

Människor är ett synnerligen skröpligt släkte, ingenting tål de.

Inte blev jag skjutsad till mina bra skogar heller, matte påstod att den där armen inte skulle vilja hålla i

ratten utan att göra alldeles för ont.

Fick i alla fall gå till hemmaskogen.

 

Väl i skogen så kom min godisboll fram ur mattes fickor.

Bra, för då hade jag i alla fall nåt att roa mej med.

Fick leta efter den på en massa olika ställen och sen plocka ur godiset.

Fast på bilden har jag använt den som markering för trattkantareller, nädå skitmatte vägrade plocka!

 

Ovanför skidbacken så fick jag springa på den skoj rampen och leta efter bollen i lilla huset.

Mycket trevlig lek.

 

Här kommer jag tillbaka efter att ha hittat bollen och käkat upp godiset.

Finns en trappa på baksidan av huset som jag använde.

 

Fortsatte till trädet med all Vinterskivling.

Ludde funderade ju på hur jag kan merkaera svampar upp i träd.

Så här gör jag, ställer mej på bakbenen och visar svampen.

Matte plockade massor idag.

 

Finns mängder med Vinterskivlingsvalpar, så ännu behöver jag inte bli arbetslös.

Bara det fortsätter att vara milt så växer de.

 

Fortsatte att ha skoj med godisbollen.

Här har jag precis hittat den i stubben som syns bredvid mej.

 

Den här skulle nästan kunna tas för en lite Karl Johanvalp, men egentligen ska det nog bli en Klibbticka

av den när den blir vuxen.

Försökte få gå till sjön för att bada, men matte vägrade.

Nåt om att gå hem och tycka synd om henne istället.

 

Slut på det roliga.

Ute ur skogen och på väg till hemma.

Serverades macka med smörstekt vinterskivling till lunch, utsökt gott.

Sen har det mest varit slappa.

Matte har suttit i soffan med en stor kudde under vänsterarmen bara för att det skulle göra lite mindre ont.

Gick ut för eftermiddagsrunda och då skaffade matte nån salva på Apoteket för att i alla fall kunna

använda armen lite.

Hoppas att det blivit fason på gnällmänniskan tills imorgon så jag får göra nåt skoj.

Fast ok, jag har fått ha min dator ganska mycket ifred för skriva mejl med bara en hand går visst inte bra.




Av Sigge Svamphund - 21 november 2011 18:19

Har haft en mycket upptagen dag i mitt hundliv.

Efter morgontoalett och lite slappande medan matte fixade tråksaker så skulle jag ut och åka.

Hörde nåt om Eskisltuna och hundlig assistans till mattes mamma.

Halvvägs till Eskilstuna så stannade matte, snabbesök i skogen.

Matte skulle ha tag på sån här fönsterlav för det växer inte i hemmaskogen.

 

Jag hittade en spagrop och roade mej i den medan matte höll på med tråkmossan.

Gjorde tappra försök att jobba också, men matte tvärvägrade att plocka trattkantareller.

Åkte vidare till Eskilstuna.

Min bil skulle ju byta däck så vi lämnade den.

 

Medan min bil fick vinterdäck så gick jag en sväng i Eskisltuna och pinkande in revir.

Kände doften från en lukta gott brud så jag markerade mycket och ofta.

Träffade tyvärr aldrig bruden.

Hämtade min bil och åkte vidare.

Fick passa bilen och hela ICA Maxi medan matte handlade tråkmat och andra tråksaker.

Åkte igen och nästa passa bilen utanför Rudis mattes tråkjobb.

Känns som om matte är skyldig mej många grisöron efter allt passa bilen jobb!

Vidare till mattes föräldrar och nu slapp jag passa bilen utan fick följa med.

Lämnade en massa saker till mattes mammma och kollade om hon behövde hjälpande tassar från mej.

 

Kunde faktiskt slappa en stund för mattes mamma haltar runt riktigt bra på opererade foten.

Blev bjuden på utsökt lunch.

Rotfruktsgratäng med falukorv, rekommenderar jag varmt till hungriga hundar.

Dags att åka vidare igen.

Halvvägs hemma så var det stopp igen.

Hamnade hos en av alla mina bästa människovänner för matte skulle hämta nåt.

 

Den som tittar noga ser en liten gul boll vid Maggans fot.

Den hade jag mycket skoj med.

Så var det dgas att åka igen.

Tro nu inte att jag kom hem inte.

Nädå.

Nellydejt!!!!!

Mycket trevligt för idag kom det ju inget äckligt hälsovådligt regn så vi hann med en massa skoj bus.

 

Kolla Smart Nelly.

Matte håller på och lastar ur sommardäcken som ska bo hos Nelly till våren.

Nelly hon hade minsann långt gångna planer på att hoppa in i bagaget på min bil.

Synd att hon blev upptäckt, annars kanske vi hade varit sambos nu.

Nellys människor kunde väl ha nöjt sej med att ha mina däck som ersättning  för henne.

Skit människor som vägrar så bra byten!

Till slut kom jag i alla fall hem och var faktiskt en väldigt trött hund efter en intensiv dag.



Av Sigge Svamphund - 20 november 2011 17:46

Såg att flera av er tyckte att jag hade en bra dag igår.

Hade jag inte alls!

Var bara nån timme på morgonen som var skoj, sen var det pestdag så det så!

I dag blev det normal morgontoalett så jag insåg att jag inte skulle behöva passa tråkhus.

Sen skulle jag till skogen.

Helg innebär jägare i mina bra skogar så jag fick hålla mej i hemmaskogen.

 

Gjorde tappra försök att jobba.

Fick beröm och kotten kastad men skitmatte vägrade plocka alla ton med trattkantareller jag hittade.

Tydligen så skulle det bara plockas en massa tråkigt lingonris och mossa idag.

 

Titta här1

Trattkanatrellerna är hur fina som helst, fattar inte varför matte vägrar att plocka mer.

 

Försökte med en ny variant.

Hittade svamp och placerade mej precis där matte tänkte gå.

Hjälpte inte hon vägrade fortfarande att plocka.

 

Kolla mina vackra tänder!

Hittade en Frolicbuske som blommade så jag var tvungen att sluka alla.

Blev lite panik för precis när jag hittade den så började hälsovådliga regnet att falla.

Då ska jag jag hem så jag inte skadas.


 

På min väg hemåt så hittade jag den här gamla asken.

Kolla stammen. hela trädet är alldeles fullt med vinterskivling.

Bara en bråkdel som syns på bilden.

 

Tur för mej att matte inte hade nåt att plocka i.

På hela trädet växer det alldeles fullt med såna här tuvor.

Bra svamp som med tur kan plockas hela vintern, kanske blir jag bara deltidsarbetslös.

Hur som helst ska vi hämta alla svamparna en annan dag.

Kom hem utan att bli alltför skadad av regnet.

Hemma så serverades jag macka med smörstekt och dillstuvad ostronmussling, de där jag hittade i fredags.

Utsökt hundmat.

Slappade ett tag och sen skulle jag ut och åka.

Hade tur hamnade hos Nelly.

 

Men matte parkerade flera kilometer från hennes hus så jag sprang för livet genom hälsovådliga regnet.

Höll på att springa omkull stackars Sixten katt som också ville in.

 

Nelly gjorde det enda rätta en sån här dag.

Hon låg och slappade, men klev självklart upp när jag kom.

Trevligt bus ute var ju inte att tänka på tyvärr så vi umgicks inne.

 

Bjöd mej på några goda matrester, att jag ätit lunch redan det hade jag alldeles förträngt.

Efter det trevliga Nellyumgänget så skulle jag tvingas ut.

Men Nelly följde faktiskt med ut trots regnet.

Skönt med lite stöd.

Matte stoppade vinterdäcken i min bil och Nelly slängde sej in i den igen.

Men samma sak nu, inte fick vi bli sambos idag heller!

Skitmänniskor!!!!!!!!

Åkte hem och har ägnat mej åt att slappa.

I morgon väntar en fullspäckad dag, ska vara hundlig assistent, kolla att vinerdäcken hamnar på min bil

och en massa andra saker.

Behöver alltså vila mej iform!


Av Sigge Svamphund - 19 november 2011 17:58

Blääääää!!

Jag borde faktiskt ha varit lite vaksam och sett tecknen, men inte.

Gick fridfullt ut i morse för min morgontoalett.

Började ana oråd ganska snabbt när det blev vägen mot skogen.

 

När jag hamnar i skogen när det fortfarande är så mörkt att jag knapp syns då kan dåliga tider vänta.

Drog i alla fall runt och roade mej.

 

Som här, jag hittade enblommande korvbuske.

Mycket bra frukost.

 

Sen fyndade jag en skoj liten flaska.

Den fick jag i alla fall behålla, har inte riktigt kommit över förlusten av gårdagens rosa disktrasa.

 

Hittade två stubbar fulla med röksläjskivling till matte.

Tänkte att jag skulle serveras macka med smörstekta såna.

Nähä, har inte tid att plocka fick jag bara höra, då insåg jag hur det skulle sluta.

 

Hittade korv i en ihålig trädstam.

Trevligt, visste inte att det växte korv i såna, måste komma ihåg att kolla alla ihåliga träd jag hittar.

Skulle gå hem.

Suck, jag begrep precis vad som var på gång........

Men då.............................

 

Bingo!!!!!!!!

Det blev dejt på väg ut ur skogen.

Träffade på en trevlig brud som jag mött några gånger tidigare.

Vi busade massor och hade väldigt skoj.

 

Som här vi rusade runt så vi blev alldeles suddiga på varenda bild.

Kunde ha fortsatt länge, länge till.

Men skitmatte pratade om att inte ha tid.

Äsch, jag är hund och struntar fullkomligt i mänskliga uppfinningen tid.

Har jag skoj så ska jag fortsätta ha det, tyvärr så blev jag ivägsläpad från min trevliga dejt.

Hemma igen så besannades alla mina onda aningar.

Grisöra och gömt godis.

Passa huset, jag kommer snart.

Åt upp grisörat och letade snabbt upp godiset sen har jag bara haft tråkigt.

Till slut kom ju skitmatte hem igen så då gick jag ut.

Vanlig tråkrunda i mörker utan några skoj händleser.

Hoppas på en bättre dag i morgon.



Av Sigge Svamphund - 18 november 2011 18:17

Bra dag det här.

Blev skjutsad till skog som jag inte varit i på flera evigheter.

 

Hamnade här, vid vägen som går in i Bäverbäcksskogen.

Mycket trevligt.

 

Det har var faktiskt mindre trevligt.

Ett komonster har tydligen varit på rymmen och lämnat en hög på vägen.

Men som tur var så såg jag inget komonster varken på vägen eller i monsterhagen bredvid.

 

Äntligen på fria tassar och jag har miljoner med saker att kolla.

Sist jag var på den här vägen så åkte jag bil jättelångt in i skogen för att matte skulle hämta sopor vid

skärmskyddet.

Nu kunde jag i lugn och ro kolla alla spagropar, biljoner med trattkantareller och mängder med annat

intressant.

 

Här har jag gjort ett mycket smart drag.

I den här backen brukar de sällsynta bombmurklorna visa sej på våren.

Nu råkar det ju vara höst men det händer att de kommer sent på hösten också.

Alltså markerade jag och matte var tvungen att komma och titta.

Så när hon var upptagen med att studera trattkantarellerna jag hittat då drog jag.

 

Slängde mej i Bäverbäcken som är i superskick.

Massor med vatten så jag kunde simma runt där.

Ramsorna matte sa när hon hittade mej i vattnet de vill ni inte höra.

Jag är ju strängt förbjuden att simma med reflexväst och halsband.

Vet att matte med största säkerhet inte tagit av mej varken det ena eller det andra utan bara pratat om

kallt vatten och gått.

Kan meddela att det var alldeles underbart att simma där.

Granplanteringar är bra, jag är ju i behov av granar när nummer två ska klaras av.

Den som tittar noga kan se min svans sticka ut från en gran.

 

Hm, här ska det finnas minst en helst två¨bra tunnor att rulla med.

Fanns inte nån nu.

Så där går det när jag inte får hålla ordning i mina skogar tillräckligt ofta.

 

Passerade hos Lottas matte.

Trodde, tänkte..................... men inte det.

Bollen jag har i munnen tänkte jag bara stjäla låna väldigt länge.

Skitmatte stal den för mej.

Lotta vandrade över regnbågsbron för en vecka sen, men det är absolut ingen anledning till bollstöld

enligt matte.

 

Titta vad hon gjorde!!!!!!

Skitmatte, jag når inte bollar som ligger flera meter upp.

 

Tröstade mej med rejäl tunnrullning med min alldeles privata tunna.

Rullade massor och hade väldigt skoj.

Sen jobbade jag.

 

Först så hittade jag såna här Vinterskivlingar.

Faktiskt en god svamp som växer på vintern.

Fortsatte en bit bort i skogen.

 

Nästa fynd.

Ostronmussling.

En mycket god svamp som växer sent på hösten.

Ofta säljs den svindyrt i människomatsbutiker men då kallas den för ostronskivling.

Kändes väldigt bra att få beröm för utfört arbete med tanke på hur matte gnällt och vägrat plocka.

Vände tillbaka.

Bollen hade inte trillat ner så jag rullade ännu mer tunna.

 

Inte hade tunnorna kommit fram vid andra huset heller.

Bestämde mej för att en rosa disktrasa det var jag minsann bara tvungen att äga.

Tror ni jag fick behålla den?

Nä just det, skitmatte!!!!!

Hon förbjöd mej att inneha stulen rosa disktrasa!

Blev erbjuden att jag kunde få en alldeles egen hemma.

Äsch, det är inte alls samma sak som en fyndad så då avstår jag.

Hoppas den finns kvar nästa gång då ska jag prova igen att få den med mej.

 

Det säjs att julen närmar sej.

Tomtarna har i alla fall tvättat skäggen och hängt på tork.

Undrar förresten om jag ska önska mej rosa disktrasor i julklapp?

Åkte hem och slappade.

Gick ut på eftermiddagsrunda, busade med en trevlig människovalp.

Så hade de ställt en jättelik julgran på torget.

Den pinkade jag självklart in som min.

Synd att matte hade kameran hemma, men det kommer säkert fler tillfällen att markera den.


Av Sigge Svamphund - 17 november 2011 17:55

På förmiddan så skulle jag ut och åka, trodde naturligtvis att jag skulle till nån av mina bra skogar.

 

När jag hamnade på den här vägen ansåg jag att matte skulle trampa gasen i botten för jag ville fram

snabbare än blixten.

 

Äntligen dags för Nellydejt igen.

Var faktiskt nästan två veckor sen vi sågs sist, alltså alldeles för länge.

När matte ägnat sej åt mänskligt tråkprat en stund så skulle vi gå till skogen.

 

Bråttom hade vi och som vanligt så hade Nelly mest bråttom.

Vi fick inte gå till skogen som vi var i sist.

Hörde nåt om att Nelly inte skulle få slänga sej i spagropen med det ljuvligt doftande vattnet.

Kanske lika bra för jag vill inte se hur min brud blir torterad.

 

Race på nysådd lerig åker är också skoj.

Går så bra att sladda runt ordentligt i leran.

 

Slut på åkerracet, nu väntar skogen och en massa annat skoj.

 

Dagens fynd.

Någon som har behov av en skördetröska?

Den har lite reparationsbehov så jag tar bara två köttbullar för den.

Ta med såg när den ska hämtas för den är tämligen invuxen bland små träd.

 


Självklart så jobbade jag.

Hittade massor med kantareller och matte plockade.

Men det var bara för att hon kunde dumpa dom hos Nellys människor.

 

Jag hittade en utmärkt pinne.

Men det var svårt att få ha den ifred.

Nelly stal den hela tiden, matte försökte få bilder på det men hon är så snabb att hon bara blir suddig.

 

Visst är vi ett väldigt snyggt par jag och Nelly?

Tycker vi passar utmärkt tillsammans.

 

Så fort matte stoppade en hand i nån ficka så såg det ut så här.

Nelly tror alltid att hon ska få en massa godis.

Efter ett par timmar i skogen så gick vi hem till henne.

Nelly slängde sej i sin säng och slappade.

Människorna fikade.

 

Jag bjöd mej på en portion av Nellys mat.

Hade faktiskt hållit i gång så mycket att jag var rejält hungrig.

Så påstod matte att jag skulle åka hem.

 

Titta här.

Nelly kastade sej in i min bil och skulle följa med hem till mej.

Jag blev glatt överraskad och trodde att nu skulle jag bli sambo med henne.

Vad tror ni händer?

Skitmänniskor!!!!!!

Matte påstod att jag inte alls ska bli sambo, det räcker med mej och Nellys människor påstod

att hon ska bo kvar hos dom!

Fullkomligt idiotiska påhitt.

Hade varit hur trevligt som helst att vara sambo med Nelly.

Matte släpade henne ur min bil och Nellys elaka matte stängde in henne i huset!!!!

Är det någon som har ett litet hus att hyra ut till en svamphund och en springer spaniel?

Beläget i skogen med närhet till badsjö och mycket trevliga spagropar?

Kan betala hyran med mina svampfynd tänkte jag.



Av Sigge Svamphund - 16 november 2011 17:54

Skitmatte påstod att idag skulle jag ha ledigt från alla mina jobb.

Fullkomligt idiotiskt påhitt!

Jag föredrar att alltid jobba med nåt.

Egentligen hade matte tänkt att jag skulle få åka till Bäverbäcksskogen idag, men det var griskallt i morse och riska för halka.

Det har ju inte kommit vinterdäck på min bil heller så dit får jag åka en annan dag.

 

Hamnade i stället i Henaredalen.

Bra för jag har ju sjöar och bäckar där bland annat.

På bilden så syns det hur äckligt vitt allt är.

 

Började med att titta till min bäck.

Den behöver absolut mer vatten, ska beställa hälsovådligt regn.

 

Detta är riktigt otrevligt!

Ni ser det där vita ute på min sjö.

Det är onödiga isen som försöker förstöra sjön!!!

 

Närmaste jag kom bad idag.

Badkrukan skitmatte påstod att jag inte alls behövde simma en massa när onödoga isen visar sej.

Behöver jag visst.

Tänk om den lägger sej och förhindrar bad i massor med månader medan min päls förfaller eftersom jag

varken kan göra inpackningar eller simma.

 

Tröstade mej med en dunk i stället.

 

Äsch, det var verkligen usel kvalitet på dunken.

Den var helt plötsligt halv.

Övergav den och fortsatte min runda.

 

Matte sa att vi skulle testa lite nya vägar.

Alltså gick jag åt ett helt annat håll än normalt, men det är alltid trevligt att testa nya ställen.

Var en mycket trevlig liten väg.

 

Den onödiga isen den anfaller till och med små spagropar just nu.

Men en rak högertass så var isen ett minne blott.

 

Kommer garanterat att få gå där igen.

Matte inspekterade granar och hittade massor med kåda.

Kommer äckelsnön då går det ju åt hur mycket kåda som helst till kokandet av tassalva.

  '

Medan hon studerade kåda så hittade jag en helt underbar spagrop.

Kolla in det underbart leriga vattnet.

Gissa om det var välgörande för min päls.

 

Självklart så försökte jag jobba.

Matte vägrar fortfarande trattkantareller och djupfrysta kantareller.

Hon ville inte ha den här grönkremlan heller, de borde förövrigt ha dött för länge sen men denna hade

tydligen inte läst instruktionsboken.

 

Tyvärr så tog den där trevliga vägen slut och det fanns bara en pil för att jägaruslingar ska hitta till

sina fullkomligt onödiga jaktpass.

Var enligt matte i alla fall dags att vända tillbaka.

 

WOOOW!!!!!!!

Kolla vilket fynd jag gjorde!!!!!!!

Mängder med orullade tunnor!

Rullade massor med en, men jag borde få komma dit minst en gång per dag och rulla med resten också.

Som sagt nya vägar är alltid trevliga.

 

När jag skulle till min bil så ansåg jag att jag skulle få gå till andra sjön också.

Hade behov av att kolla om onödiga isen försökt anfalla den också.

Skitmatte vägrade, dessutom hade onödiga isen dött igen på första sjön så jag skulle inte oroa mej.

Det är faktiskt viktigt att kolla alla sjöar, allra helst i såna här orostider.

Åkte hem och slappade, hade en och annan mardröm och onödoga isen.

 

Katt TV:n är mycket populär.

Fast när de här stora fåglarna kommer då slutar både Askur och Freja att spana.

Ja,ja även kajor och sånt blir hungriga och de får också äta här.





Av Sigge Svamphund - 15 november 2011 17:54

Idag så skulle jag ju börja med mitt nygamla jobb som hundlig assistent igen.

Men innan det var dags för det så hann jag med en skogsrunda.

Blev inte skjutsad nånstans eftersom matte inte riktigt visste när vi skulle åka på uppdrag.

Blev alltså hemmaskogen.

 

Drog i väg i skogen utan några speciella planer.

Jo så klart jag hoppades på att passaera sjön för lite bad.

 

Nu har det börjat växa korv på tallarna.

Visst det är gott och trevligt med korvtallar men ett illavarslande tecken på att arbetslösheten kan inträffa

vilken dag som helst.

Jobbade en hel del men matte vägrade trattkantareller idag.

  

Hittade en bra pinne som jag hade mycket skoj med.

Inte fick jag gå till sjön heller.

Då tar man till svamphundens hämnd.

 

Titta vilka fina svarta trumpeter jag hittade!!!!!

Från matte hördes såna där fruktansvärda avgrundsmorr, alla borde vara döda av frosten nu.

Men kan ni tänka er, hon plockade!

Nåt om att plocka 2 liter fina svarta trumpeter 15 november det är alldeles väldigt sent det.

 

Hittade en korvbuske som stod i full blom.

Behöver jag tala om att det inte blommar minsta korvsmula på den efter min framfart?

Gick hem och vara bara hemma en liten stund.

Sen skulle jag åka till Eskilstuna och vara hundlig assistent.

Lite skumt blev det.

Matte parkerade min bil nära mattes föräldrar, så jag antog att jag skulle dit.

 

Nähä, hamnade i mattes mammas garage där matte hämtade den bilen.

Himla synd att det är förbjudet att lyfta på benet mot alla de där bra stolparna.

Så åkte vi igen.

Mattes mamma skulle hämtas på ett ställe och hennes bil är högre och lättare att ta sej i och ur än min så

av den anledningen bytte vi bil.

 

Så där, mattes mamma är avsläppt utamför sin dörr och bilen tillbaka i garaget.

Äntligen kunde jag ägna mej åt höga benlyft.

 

Här är anledningen till att jag ska jobba som hundlig assistent.

Mattes mamma har opererat sin fot och kommer och behöva en och annan hjälpande tass från mej.

Hon kommer att behöva en del hjälp med sånt hon inte klarar med foten i paket.

Men jag har ju vanan inne sen förra året, då opererade hon andra foten och jag var hundlig assistent.

 

Det är faktiskt arbetssamt att jobba som sån.

Alltså var jag tvungen att ta igen mej ett tag innan jag bjöd mej på fika.

Sen var det dags att åka hem igen.

Gick en händelselös runda här hemma sen har jag mest slappat.




Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards