Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 7 november 2011

Hittat nåt som skitmatte undanhållit

Av Sigge Svamphund - 7 november 2011 17:44

Idag är det ju vanlig vardag och då brukar det vara jägarfritt i mina stora skogar.

Alltså skulle jag skjutsas till en av de stora bra skogarna.

 

Kvar hemma på gatan och jag har fått stink menar reflexvästen på mej.

Den luktade vidrigt av tvätt och sköljmedel så balnd dagens planer ingick att få ordning på den igen.

Åkte till den bra skogen.

Det är besvärligt att ta sej in i den.

Jag måste passera en hage med hungriga hästmonster innan jag är i skogen.

 

Slapp bli hästmonsterfrukost och är på fria tassar.

 

Första spadiket var en besvikelse.

Alldeles för lite vatten för att duga till bra inpackningar.

 

Den här passade mina syften mycket bättre.

Reflexvästen blev av med värsta stanken.

Jobbade en hel del också, men matte strejkade och sa att det skulle plockas sen.

 

De där blodtörstiga jägarna hade "roat" sej i går och lämnat rester på vägen av nåt stackars djur.

 

Då var det mycket trevligare att nosa upp en massa kantareller.

Jag har flera bra sjöar i den skogen och självklart så trodde jag att jag skulle till minst två av dom.

 

Nähä, matte sa att vi skulle at en stig som jag aldrig gått på.

Nåt om att vi skulle nånstans där hon inte varit på hundra år.

Jag säjer inte nej till nya stigar såna är alltid trevliga.

 

Gick alldeles utmärkt att jobba där också.

Mängder med trattkantareller överallt var det.

 

Sen fick jag väldigt bråttom.

Verkade lite osannolikt just där, men min nos har aldrig fel.

 

Skitmatte!!!!

Hon har undanhållit en hel stor sjö för mej!!!!!!!!

Jag har passerat den där stigen hundratals gånger, men aldrig att matte sagt att det fin´ns en sjö där.

Trodde att jag hade kolla på alla fem sjöarna i den skogen, men de är ju sex.

 

Jag som inte bara är svamphund utan även mästersimmare kollade självklart simvänligheten.

Stora Grytsjön är väl godkänd för badsugna hundar.

Badade massor från flera olika ställen.

 

Efter alla bad så fortsatte jag mitt viktiga svamphundsarbete.

Finns några miljarder trattkantareller och nu fick jag faktiskt matte att plocka.

 

När de har den här storleken då kan inte ens matte låta bli dom.

Fast vi snart kan möblera lägenheten med torkad svamp.

 

Tillbaka uppe på vägen så tänkte jag fortsätta till i alla fall två av de andra sjöarna.

Nä sa skitmatte, för långt då skulle vi ha haft fika med oss.

Bara att vända tillbaka alltså.

 

Här var det spännande.

Jag hör och känner lukten av nåt.

Matte trodde att detta nåt skulle komma över vägen och fastna på bild.

Men icke, fast bara en liten bit längre fram så fanns det en alldeles nygjord hög med Hälgekulor.

Synd att vi inte fick se honom.

Jobbade mer och matte plockade i alla fall en del.

 

Usch, mina dryga tre timmar i skogen är slut och nu måste jag ta mej förbi hästmonstren igen.

Vill inte alls passera den där bommen för strax bortom finns de.

Försågs med onödigt koppel och klarade livet även denna gång.

Åkte hem för att slappa.

 

Matte fixade katt TV.

Hon hängde upp fågelmat och tror att vissa Askur och Freja ska gilla att sitta i fönstret och titta på

när fjäderkotletterna käkar.

Fast ännu har varken fåglarna hittat käket eller katterna platsen matte gjort iordning till dom.


 
 
Rudi

Rudi

7 november 2011 18:43

Taskig matte du har då, som inte berättat om sjön tidigare! Tur hon gjorde det innan isen lagt sig! Vår katt-tv är inte laddad än, men allt finns på plats om det smäller till och blir kallt snart!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Eva H

Eva H

7 november 2011 20:09

Jag tänkte faktiskt "KATT-TV!" när jag såg sista bilden:)
För några år sedan gav jag flera kattägare kärvar till jul, för fåglarna givetvis men också för underhållning av katter.
Att din matte gömmer sjöar är sällsynt ojuste...
PUSS!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

7 november 2011 20:33

Vad kul att komma ut på lite nya ställen :) Men attans taskigt av matten att inte ha visat dig den 6:e sjön tidigare....Vilken tur att matten gav med sig och plockade av svampen när du jobbade så hårt.

Kan du kolla med matten om hon vet hur lång den biten på Sörmlandsleden är som går i Vilsta. Fast jag undrar om man skulle hitta på den, för dom oranga markeringarna fanns ju både kors och tvärs i skogen.

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

7 november 2011 22:00

Jo vi tog bort högerklicken när apan började sno kort. Tyvärr så snor hon ju iaf. Men så länge det är högerklickskyddat så gör hon nått olagligt när hon snor dom....Inte för att hon bryr sig....

Okej, ska kolla mailen.
Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Ludde

Ludde

7 november 2011 22:04

Måste kännas härligt att ha upptäckt en ny sjö! En som du kunde godkänna också. Husse tänker inte ordna alla kanalerna på katt-teven i år. Förra året hängde talgbollarna nästan opickade hela vintern. Pippi åt bara frön och nötter, så det blir de två kanalerna för grannarnas katter som brukar komma och titta... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Malin

Malin

7 november 2011 22:48

Så bra att du har en sån där väst så du syns ordentligt :) Sen att det lukta tvättmedel var ju mindre bra ;D haha!
Roligt att ha hittat en till sjö att bada i :D du som älskar att bada!
Kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

 
Kasper

Kasper

8 november 2011 00:43

Måste säga att det trots allt var SKICKLIGT av din matte att ha lyckats dölja den stora sjön! Lite skamligt förstås, men hon kanske var osäker på att den verkligen skulle duga att simma i?
Du vet KAN man se nåt positivt i någonting, så ska man ju göra det. Sägs det... ;)

http://kasperian2.blogspot.com

 
irmelinat

irmelinat

8 november 2011 02:56

Hej Sigge
Jag har funderat på att lära min Meja det där med svampsök, men då skulle vi också drunkna i torkad svamp. Jag har försökt sälja på nätet, det är ju lätt att skicka med post, men iår verkar det vara lite trögt ? Jag har tipsat några om din fina blogg, min mamma tycker du är jättestilig på startsidan & en annan tjej som skrev i min blogg, Anna, som hade problem att hitta svarta trumpeter. Ha det gott nu & bry dig inte om att matte protesterar, hon kan vila från svamprens sen när snön kommer.

http://irmelinat.blogspot.com

 
Mathilda

Mathilda

8 november 2011 13:25

Vilka bra reflex väst du såg ut att ha! Vad har du köpt den?

http://mathildashundar.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards