Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 8 april 2011

Jobbat som bombhund

Av Sigge Svamphund - 8 april 2011 17:54

Blev skjutsad till Bäverbäcksskogen idag.

Enligt matte så skulle vi titta efter de där sällsynta bombmurklorna igen. Typ sista chansen, hade de inte kommit nu så skulle de nog utebli i år också.

 

Den där vägen som var isgata förra helgen hade äntligen blivit normal grusväg

igen.

Skönt med grus under tassarna och matte har packat ner broddarna.

 

Det är vår för nu har svarta skogssniglarna vaknat.

I alla fall den här.

 

Backen där bombmurklorna ska finnas.

Matte ägnade sej åt att kolla ungefär varenda kvadratcentimeter.

Tänk om hon kund använda sin urusla nos istället!!

Jag sitter nämligen och markerar.

 

Titta noga på bilden så syns det två stycken alldeles nyfödda bombmurkelvalpar.

Matte blev alldeles överlycklig och jag fick mängder med beröm och godis.

Känns väldigt bra att ha fått jobba som bombhund eftersom det jobbet helt uteblev

förra året då de vägrade att visa sej.

 

Här är en av dom.

Jag nosade upp tre stycken idag, men det kan säkert komma flera så det dröjer

nog inte innan jag är tillbaka i Bäverbäcksskogen igen.

Mitt hundliv är väldigt skoj just nu.

 

Bäverbäcken numer Bäverälven och tyvärr råder totalt badförbud för mej.

 

Syns inte så bra på bilden med det svarta i mitten är en virvel där vattnet

sugs ner snabbt som attan.

I verkligheten var den ett par decimeter i diameter och i så strömt vatten får

inte jag vistas.

Stor risk för att jag också sugits ner och spolats under vägen.

 

Inte har våren kommit överallt inte.

För ibland ser det fortfarande ut så här i skogen.

 

Hittade en moj som säkert ska sitta på en bil.

Funderade på om jag skulle ha använding av den men kom fram till att den kunde

vara kvar.

 

Kollade på hygget som matte gett bort om det händelsevis hade kommit några

murkelvalpar.

Jo nu fanns det ett par nyfödda där också.

 

Gick en bit på en väg jag inte gått på länge.

Bra för jag hittade skum till inpackning.

Måste ju vara noga med pälsen nu för det är bara en vecka kvar tills Saika

kommer ända från Skåne för att dejta mej.

Då måste jag ju vara extra snygg när brudarna åker så långt.

 

Tänk vad det är skönt att äntligen kunna torka sej ordentligt bland grus och

barr efter en rejäl spaomgång.

 

Matte påstår att jag ser korkad ut på den här bilden.

Själv så anser jag att jag ser väldigt tuff ut. Spagrop och grankotte, det är bara

svampen som fattas för att bilden av mej ska vara komplett.

Hemma igen så har jag ägnat mej åt att slappa, medan det haglat och ösregnat.

 

Matte har mest gått och blängt på den här.

Nya vackra svampkorgen som behöver invigas, men snart är det dags att fylla

den med en massa murklor.

Tycker ni att bilden ser bekant ut så kolla headern här.

Det är mattes mamma som är så duktig.

Imorgon ska jag visst jobba igen fast med annat än svamp.

 
 
Ingen bild

Saika

8 april 2011 20:50

Attans, vilken nos du har... Begriper inte hur du kan komma ihåg doften av en svamp du egentligen bara har snusat på någon enstaka gång för två år sen...!

Det där med inpackningar får du lära mig nästa vecka. Jag begriper inte sånt, men matte säger att det antagligen vore bra för att få nån sorts rätsida på min underliga frissa. Själv har jag inte en aning om vad hon kan mena med det, jag är ju hur snygg som helst från början.

Ses snart! Puss på nosen!

 
Eva H

Eva H

8 april 2011 21:30

Korgen är helt underbar!!! Din mattes mamma är mycket, mycket duktig!
Snigel har vi också mött, fast en med skal så det var ju en snäcka egentligen... Men tack för att du påminde mig om att börja hålla utkik efter de röda rackarna! De har jag inte minsta förbarmande med och tyvärr börjar vi få många här:(
(Förra året gick jag faktiskt med en sax i fickan...)

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Kasper

Kasper

8 april 2011 22:45

Våren kommer bokstavlgien med STORMsteg, men det gör inte så mycket huvudsaken är att den KOMMER! Att den faktiskt redan är här.
Fantastiskt att vara ute många timmar i sträck, det brukar ju inte jag och matte vara. Så nu tränar vi inför nästa helg. :)

Tufft, att vara bombhund! Hehehe, borde imponera storligen på inte minst Gröna Männen!!

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Ludde

Ludde

8 april 2011 23:30

Nu har du ju kommit igång med svampjobbet ordentligt. Lika bra att matten tar med korgen, även om du hittar massvis med vattenkannor att plocka i. Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Marianne

Marianne

9 april 2011 00:59

Nu leker livet för en svamphund som gillar både lerinpackningar, skumbad och spa. Och som grädde på moset, så finns det även babysvampar. Hade jag varit ägare till den vackra svampkorgen, hade den nog blivit en prynad istället för svampkorg.
ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

 
Stella o Doris

Stella o Doris

9 april 2011 10:33

De ser så häftiga ut de där bombmurklorna, man förstår ju verkligen var namnet har kommit ifrån!

Ha en go helg med mycket Spa
Kramar från Borås

http://blondinstella.bloggagratis.se

 
Hillman

Hillman

9 april 2011 19:38

Det ser nästan ut som du börjat röka cigar Sigge, fast tittar man noga så syns det att det är en grankotte, hihi. Du den däringa älven har vi här ute oxå det låter som en lastbil som den mullrar. Helt förbjudet område för mig med, matte vrålar om jag ens tänker tanken att gå åt det hållet. För nu är det nog snart slut på lösperioden för snön försvinner snabbt som attan.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards