Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 14 september 2009

Tänker bli soffpotatis

Av Sigge Svamphund - 14 september 2009 18:04

Såg att flera av er funderade på varför jag helt plötsligt hade

onödiga kopplet igår.

Så här är det, Rosmossen där rundslingan/avstickaren

från min och mattes långa Sörmlandsledsetapp går är ju naturreservat.

Egentligen får man som hund inte vara lös i naturreservat.

Men igår var jag för allra första gången kopplad där.

Eftersom den där Länsstyrelsen var med och så fanns det folk bland

deltagarna som tycker väldigt illa om hundar så fick jag ha onödigt koppel.

Annars är jag lös där eftersom jag inte har nån som helst jakt i mej och alltid

befinner mej nära matte.

Förresten så jobbar jag ju allra bäst både som fyrbent etappledare och

svamphund utan onödigt koppel.

Matte har hört att alla människor kom ur skogen men flera timmar senare

så hon funderar på var de egentligen tog vägen och om de var vilse.

Idag så trodde ju matte att det skulle bli en rörig dag.

Var ju allt det där med däck och bilbyten och andra mänskliga tråksaker.

I alla fall så var jag först i en av alla mina skogar.

Jobbade hårt som svamphund.

  

Men nu måste det komma hälsovådligt regn.

Trattkantarellerna börjar vara alldeles grå eftersom det är så torrt.

Har ju mycket svamphundsjobbande kvar innan det blir vinter.

  

Hittade en av mina gamla gömda dunkar, men den var alldeles trasig så jag övergav

den efter ett tag.

Sen jobbade jag igen.

Det var då jag bestämde mej för att bli soffpotatis.

Letade upp ett alldeles nytt ställe med rödgul trumpetsvamp åt matte.

Hon blev alldeles överlycklig och berömde mej massor för att jag är så otroligt

duktig.

Hörde att jag är värd min vikt i grisöron.

Alltså jag väger nånstans mellan 25-30 kilo.

Blir inte så mycket grisöron.

Så nu är det slut på allt simmande, alla långa skogsturer, träning med träd och

allt som liknar motion.

Tänker ligga i min fåtölj hela dagarna och bara resa mej för att äta.

Extremt kaloririk mat ska det vara också så jag snabbt ökar i vikt.

Sen kan vi börja diskutera min vikt i grisöron och åka och handla dom.

  

Men jag gjorde en sista insats innan soffpotatislivet börjar.

Passerade min privata fyndhörna.

Har legat ett torp där tidigare så fyndhörnan är innehållsrik.

På bilden så håller jag på och försöker välja ut dagens fynd.

  

Lyckan är total!

Det fanns en fin hel dunk där!!!!

Så klart jag tog den.

  

Det här är mattes byxben.

Hörde nåt mutter om att man ska vara glad för att det är nån som uppskattar

mej.

Nog är hon uppskattad av fästingarna så det räcker!

Tre stycken kröp det på en liten fläck!

  

Vi jägarnas tillhåll jaktstugan så hittade jag nåt nytt.

Kände helt plötsligt ett våldsamt behov av att äga ett nät med nåt som ser ut

som konstgjorda löv.

Kan vara bra att ha om jag behöver gömma mej.

Tyvärr så fick jag inte ta det med mej.

  

Hittade vattentunnan igen.

Såna ska inte stå upp, de ska ligga ner så jag kan tunnrulla.

  

Som ni ser så blev det en ordentlig omgång med tunnrullning.

Förträngde tillfälligtvis alldeles att jag ska bli soffpotatis och jättetjock.

Efter skogen så åkte jag och matte till Eskilstuna.

Blev många besök på många bilskrotar men inget däck.

Så nu blir det verkstan här imorgon nåt som matte trodde att hon skulle slippa.

Var hos mina bästa vänner hennes föräldrar och fikade också.

Bjöd mej på smaskig kaka där.

Nu ska jag smaska på ett utsökt grisöra.

Men innan dess så blir det en svamp.

  

Fjällig taggsvamp.

Den är mycket lätt att känna igen med sin gråbruna färg och fjäll på hatten.

Kan bli jättestor och växer ofta i stora häxringar i barrskog.

Som matsvamp duger mycket små exemplar.

Äldre svampar blir beska.

Den ska med framgång kunna läggas in precis som sill.

Men det är inget som matte testat med tanke på vad hon tycker om fisk.




 
 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

14 september 2009 18:50

Ja det här med koppel, det borde avskaffas. Vi behöver inte heller sitta i det onödiga snöret så ofta. Bara om vi kommer där det är mycket folk. Det där nätet hade väl varit bra att ha, när det ärsoligt ute för att få lite skugga. Kolla om du kan ta det nästa gång. Hörru din Matte måste vara som en magnet för Fästingar. Ha det så bra

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

14 september 2009 19:05

Matte brukar också få gå lös ibland. Inte alltid jag tycker hon behöver ha koppel. Men jag håller stenkoll på henne så hon inte försvinner! Måste se henne hela tiden.

http://www.kattarina.se

 
Valle Vagabond

Valle Vagabond

14 september 2009 19:59

Onödiga kopplet får jag ju också ha när jag ska vara med såna som inte gillar hundar. Vad många fästingar ni har! Jag med har fått en massa bett igen, så M. har droppat medel i nacken på mig igen för att skrämma iväg dom. Hoppas det regnar på era trattisar. Våra är precis lagom fulla med vatten - gulbruna och inte gråtorra. M. har plockat idag och ska visst göra en soppa hörde jag nåt om. Ha det gott i soffan!

http://vallevagabond.bloggagratis.se

 
Myrra

Myrra

14 september 2009 20:53

Haha, det skulle jag allt vilja se - dej som soffpotatis!!!:D Du som verkar ha myror i baken och jobbar och jobbar jämt! Fast jag förstår själva poängen förstås.
Jag var också i naturreservat idag och måste ha koppel även om det inte var en kotte där. Matte är skraj för branterna här i bergen och om jag skulle få upp ett roligt spår kanske jag skuttar rätt ut i luften! Huvva! Ja, sen får man ju inte spåra där heller...

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Kasper

Kasper

14 september 2009 22:23

Hihihi - DU en soffpotatis!!! Inte en chans, Sigge, inte ens för fyratusentvåhundrasextiofem grisöron skulle du klara det!
Förresten skulle nog inte dina brudar gilla det. Framförallt Giah måste ju kunna känna igen dig när ni träffas igen!!! Ju! Tänk på det!

http://www.belof.se

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

14 september 2009 22:44

Haha, du som soffpotais? inte en chans.
pussar

http://lagottoflickorna

 
Tessan med "pälsbollarna"

Tessan med "pälsbollarna"

15 september 2009 00:43

Va finns det folk som inte gillar hundar??? ;) nja tyvärr så finns det sådna konstiga människor! Men mina hundar går oxå som oftast lösa i skogen....även det ett naturreservat!

Soffpotät du? Nej skulle tro det börjar växa palmer på antarktis innan:)
Natti!

http://minahundarochjag.blogg.se

 
Giah

Giah

15 september 2009 01:53

Näää någon soffpotatis tror jag INTE du kan va!!! Även om det inte vore så dumt med en MASSA grisöron ;)
Saknar dig oxå!!!! Men småttingarna behöver mig än så länge... Är HUNGRIGA ofta!!!!
Puss Giah

http://www.belgarhuset.com

 
Hillman

Hillman

15 september 2009 09:26

Jaså, det var förklaringen till att du var uppkopplad eller ner om man så vill. Vad mycket fynd du gör i skogen, det där nätet du har hittat, såna vet jag var det finns. Det är camo nät, såna där som lövhögsklädda människor lägger över tälten och stoppar in lövruskor eller grankvistar i, så det inte ska synas från luften. Jaha, du jobbar på ser jag med ditt svampletande, hur kan du veta om svamparna är ätliga för det luktar ju inte gift av dem eller .......

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kajsa & Co

15 september 2009 14:40

Voffsi!
usch, de där stygga krypena på din mattes byxor, kan man klara sig utan.
Här har älgflugan/hjortlusen kommit igång nu, nästan lika otäcka som fästing, efter som jag inte tycker om svordommar,så tycker jag inte om älgflugan heller, då den får min matte att svära långa ramsor, hon svär inte i normala fall, för hon vet att jag inte tycker om svordommar.

Vi har inte haft så mycket älgflugor här för ca 10 år sedan, första gången matte hitta en, sparade hon den i en burk och visade min människo morfar (mattes pappa) det var han som sa att det är en hjortlus.
Min matte hade en sån där lus satt sig fast i nacken vid hårfästet, det tog över ett helt år innan det läkte såret som blev, och inte känner man när dom kryper i håret heller, med man hör när de kommer flygandes och när de landar, en riktig plåga för älgarna som blir drabbade av dem.

Åh, måste du ha kopple, borde inte svamphundar vara friskrivna från kopplel-lagen ;) fast man måste i bland ha koppel för syns skull, så andra känner sig lite lugnare.
Jag brukar ha koppel/halsband när jag ska vara fin & snygg, som matte säger :) när vi ska gå på stan eller där det finns människor som är rädda eller som inte tycker om oss.

Idag ska husse på livräddnings kurs, och jag ska följa med, jag vet att något är på gång för jag trampar fram o åter, tittar på min påse med mina super viktiga bollar/leksaker.

Ha en fin dag!
Svansvift!

 
Truddelutt

Truddelutt

15 september 2009 18:25

Usch för fästingar!!!

Ska ut och jaga svamp på torsdag med syster och mamma. Vi ska gå i mammas skog och då är det lika bra att hon är med så att vi inte villar bort oss.
Hoppas på att hitta kantareller, trattisar, trumpetare (svarta, de andra har jag aldrig sett) och en och annan "blandsvamp".

http://truddelutt.bloggagratis.se

 
Ludde

Ludde

15 september 2009 23:33

Ruggiga djur dom där fästingarna. Bra att matte har vita byxor så dom syns. Jag dansar en regndans för dig så kanske det blir mera svamp och bättre spagropar. Kram!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards