Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 23 september 2009

Jobbat en del

Av Sigge Svamphund - 23 september 2009 17:52

Matte hade den goda smaken att skjutsa mej till Sagostigen idag.

Perfekt för då är det ju skogen bakom den och min älskade bäck som gäller.

Har ju inte varit där sen vi tappade bort alla de där människorna.

Alla kom nog tillbaka för jag hittade inga borttappade idag.

  

Den där som heter Länsstyrelsen hade varit där och satt upp informationstavlor.

Har visst bara tagit tre år att få dit dom.

Där står det en massa ointressanta mänskliga saker om alla sällsynta lavar, mossor,

tretåiga hackspettar, svampar och en massa annat.

De har alldeles missat att informera om bäcken och alla spagropar!

Hur ska nu vandrande hundar kunna bli informerade om såna viktiga saker?

  

Men titta här!

Inte ett ord om att hundar måste vara kopplade!

Jag kan alltså fortsätta jobba på fri tass och matte behöver inte ha

dåligt samvete heller.

De vet nog att det inte går att jobba varken som fyrbent etappledare eller svamphund

med koppel,

  

Min favoritspagrop är det inte mycket med.

Ok, jag kunde göra inpackningar men inte mer.

Måste komma massor med hälsovådligt regn!

  

Bäcken var faktiskt lite bättre än sist.

Jag jobbade med den på massor med ställen och det fanns vatten överallt.

Mycket trevligt.

Så jobbade jag stenhårt som svamphund.

  

Såna här svarta trumpetsvampar var det som gällde idag.

Hittade massor med helt nya ställen.

Matte blev så glad och upplyste många gånger om att jag är världens

bästa svamphund.

Jag åt köttbullar i mängder.

  

Vid jägarnas tillhåll jaktstugan så har de utfodring för såna där vildsvin.

Jag kollade noga ifall det var utfodring för svamphundar också men det fanns bara

en massa äpplen.

  

Självklart så tänkte jag rulla tunna.

Är ju bra träning för kroppen.

  

Skitjägare!

De har satt fast min bästa tunna!

Jag som verkligen behövde koppla av med tunnrullning!

  

Finns en tunna till men den är full med vatten.

Använde den att plaska i istället.

Inte samma sak som tunnrullning, men i brist på bättre så.

Sen fortsatte jag att jobba.

Ännu mera trumpetsvampar.

Var så mycket att alla trattkantareller står kvar i skogen, de fick vi inte med oss.

Matte pratade om att det är skönt att kantarellerna nästan är slut.

Vadå slut?

Jag letade upp ett ställe där det växte flera liter på en liten fläck!

  

Som sagt det blev en välfylld korg.

Jag är mycket nöjd med resultatet av mitt jobbande.

Tillbaka på Sagostigen så upptäckte jag nåt hemskt.

Tänkte lyfta på benet nära ett hus.

Men inifrån huset så hörde jag ett hästmonster!

Gissa om jag fick bråttom till min bil!

Innan matte hade låst upp och släppt in mej var jag övertygad om att monstret

skulle komma ut och sätta tänderna i mej.

Nu klarade jag mej med livet i behåll även denna gång.

Ska passa mej nog för det där huset.

Fast jag måste passera det när jag ska till skogen.

Hemma igen så firade jag allt mitt jobbande med ett smaskigt grisöra.



 
 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

23 september 2009 18:50

Tror du jägarna tröttnat på att någon välter deras vattentunna hela tiden? Oooops då.
Tycker det var bra att det inte stod något om kopplade hundar. Men ni måste nog göra en egen informationstavla till alla hundar!

http://www.kattarina.se

 
Ingen bild

Hillman och Illerson

23 september 2009 19:16

Du som är så stor behöver väl inte vara rädd för hästar, de skäller mat ut efter konstens alla noter, det gör alltid jag (Illerson). Bara för att de ska veta sin plats och inte få nå dumheter för sig men för den skulle är jag inte rädd för dem. Jag skäller bara på såna hästar som inte har täcke på sig, för de med täcke kan inte vara någon häst.

Jag Hillman skäller bara på kossor och fårskallar, nån geting kan få följa med på köpet, jag är inte så noga. Illerson han bara ylar när han ser kossor och glor lite fånigt när han ser fårskallar. Han tror säkert att det är en förklädd tax.

Du ser ut att ha haft kul med allt, svinkäket smakade det bra eller var det inget att ha.

Taxkramisar.

 
Myrra

Myrra

23 september 2009 19:29

Vilket bra ställe! I alla naturreservat jag varit måste man ha koppel! Och grismat delar dom ut också! Jojo! Helt perfekt tycker jag!
Tack för paketet! Det kom idag - och innehållet ligger i min mage - inte i trädgården!

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

23 september 2009 22:13

Ja du Sigge, sätta fast tunnorna var väl lite att ta i. Dom måste vara rädd om dom. Oj vad ni hittar svamp, våran Matte säger att hon törs inte plocka något här uppe hos oss. Hon säger att hon inte vet vilka man kan äta. Imorgon skall vi iallafall äta tårta, Valle fyller 1-år. Ha det så bra

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Kasper

Kasper

23 september 2009 22:17

Jag tycker den där spagropen såg helt schysst ut, skulle vara precis lagom åt mej!
Bra att dom insett att etappledare inte platsar i koppel!!!
Hehehe, nån vill tydligen rulla sin tunna själv! Missunnsam typ!
Och vilken massa svamp!!!!! (Det där monstret förbigår jag med tystnad.)

http://www.belof.se

 
Ludde

Ludde

23 september 2009 22:23

Tur att det går att göra lite pälsvård fortfarande. Vilket förskräckligt trumpetande det måste vara i dina skogar. Den enda trumpet vi sett är en änglatrumpet, och den går inte att äta...

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

23 september 2009 22:47

Vi såg att det fattades något viktigt på informationstavlan. Det skulle upplysas om att; Här jobbar världens snyggaste och duktigaste svamphund Sigge. Voff voff
pussar

http://lagottoflickorna

 
Torsten

Torsten

24 september 2009 07:29

Vilken tur att det inte stod nåt om koppel, men jag antar att dom vet att du är där och håller ordning!
Gudars vad ni hittar svamp, måste ju vara från golv till tak där hemma hos er!
Ha det gott!

http://prinstorsten.blogg.se

 
Marie

Marie

24 september 2009 14:33

Äntligen har jag lyckats att hitta upp dig och matte igen! Tappar man bort någon så är det minsann inte alltid det enklaste att hitta dem igen... Men nu ska det sparas å det ordentligaste i favoriter!!!

Hoppas vi ses igen snart!
Marie

http://fototillvardags.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards