Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 27 september 2009

Jag en fuskare

Av Sigge Svamphund - 27 september 2009 18:01

Precis som vanligt så har jag tillbringat några timmar

i skogen idag.

Badade en hel del i Krokodilsjön.

Sen jagade jag spagropar.

  

En normalt mycket bra spagrop.

Alldeles torrlagd!

Alla såg ut så här, inte en endaste liten inpackning blev det.

Tror jag ska packa och flytta till Stella och Doris för de har ju gott om dom.

  

Det här är en liten myr.

Såna brukar alltid erbjuda bra vatten med stinkande utsökt doft.

Men inte idag inte.

Bara torrt utan minsta droppe vatten.

Jobbade i alla fall mycket som svamphund.

Massor med kantareller till mattes förtvivlan och mängder med trattkantareller

också.

Så långt bort i skogen så dök det upp två människor.

Har aldrig mött nån där förut.

De frågade matte om hon hittat nåt och det hade hon ju eftersom jag

jobbat hårt.

De andra hade hittat typ 3 kantareller och 5 trattisar och begrep inte hur

matte kunde ha så mycket svamp.

Matte sa att det gäller att gå på rätt ställen och så berättade hon att

jag jobbar hårt och är väldigt duktig svamphund.

Hm, det skulle hon visst inte ha sagt!

Människorna upplyste om att leta svamp med hjälp av hund det är minsann fusk.

Ser man inte svampen själv då kan man låta bli att plocka!

Det där med svamphundar är ett löjligt påhitt och dessutom fusk.

Matte försökte vänligt förklara att det är bra för mej att få jobba med

huvudet och att det dessutom är samarbete mellan henne och mej.

Men de korkade människorna bara tjatade om fusk.

Ja,ja de får väl tycka att jag är en fuskare då som jobbar som

svamphund.

Jag och matte gick vidare.

  

Tur att de inte såg detta.

Tyvärr så hann matte inte riktigt med.

Men kantarellen framför mej har jag precis kommit med i munnen.

Hittade ett gäng och matte såg inte att jag markerade.

Då brukar jag plocka en och komma med för att sen visa var resten finns.

Men nångång ska det väl fastna på bild när jag plockar svampar.

Tur att de där griniga och säkert avundsjuka människorna inte såg det!

På väg hem från skogen så stannade matte vid affären.

Jag passade bilen.

När matte kom ut så såg jag hur hon pratade med en snygg tik.

Hade tur för jag fick komma ut och träffa henne.

  

Här är hon.

Klantmatte har ju självklart glömt namnet på henne.

  

Vi hade i alla fall mycket skoj tillsammans.

Ännu bättre är att jag hörde hur våra mattar bestämde att vi ska träffas i veckan

som kommer och gå en runda tillsammans.

Låter mycket lovande tycker jag.

Snygga brudar kan jag ju inte träffa för många.

Resten av dagen har jag inte gjort så mycket.

Matte mest gnäller över nån åkomma som hon har döpt till "Svampkorgsarm".

Alltså ont i armen av alldeles för mycket släpande på tunga svampkorgar!

I morgon ska jag visst på sån där riktigt långrunda i skogen tillsammans med

Monica.

Innebär mycket jobb och förhoppningsvis en massa badande också.

 
 
Sofia

Sofia

27 september 2009 18:26

Nej vad söta hundar :D

http://www.ymperia.com/sofia

 
MICKAN

MICKAN

27 september 2009 19:22

Hej Sigge å matte. Klart man ska vara svamphund om man är det. Somliga förstår inte sånt. Vi har himla roligt i skogen när vi är ute med familjen och idag har det varit den bästa dagen i att vara svamphund och lyda. Matte säger att vi har varit jätteduktiga, bästa dagen hittills (vi har mycket bus och lek i oss ... hehe). Hoppas verkligen att du hittar mycket svamp. Ha en bra start på veckan som kommer önskar Rex och Grimm :)

http://www.metrobloggen.se/ANIMAL

 
Torsten

Torsten

27 september 2009 19:31

Vaddå fusk??? Vilka ovanligt korkade och avundsjuka människor.....knappt att jag tror att dom finns!!!
Du verkar ha haft fullt upp med svamp (tyckte jag hörde nåt om ingen mer svamp för ett tag sen...) och brudar i helgen....Som vanligt kan ju ingen motstå dej!
Kram

http://prinstorsten.blogg.se

 
Sacco

Sacco

27 september 2009 20:14

Den där tjejen du träffade idag verkar vara en tjej i min stil.. om du skulle tröttna menar jag..

http://sacco.bloggagratis.se

 
Ludde

Ludde

27 september 2009 21:26

Fy vilka korkade människor du mötte. Rätt åt dom att dom inte hittade mer svamp. Tråkigt att matte fått svamkorgsarm. Det låter inte bra. hon kanske skulle låta dig få packväskor. Då kan ju du bära all svamp du hittar. Till och med plocka själv och slänga upp på ryggen...

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

27 september 2009 21:45

Ja det var konstiga människor, beskylla dig för fuskhund när det är ditt jobb. Ja träffar du dom någon fler gång, visa dom ett ställe där det inte växer svamr. Varför har du så tur med brudar? Är det för att vi bara känner småtjejer dom inte gillar oss, eller är det för att vi är så stora för alla tjejer. Skicka nå bra tips, den här helgen har man ju också blivit utskälld. Ha det då bra

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Ingen bild

sacco

27 september 2009 22:23

Somliga är lyckligt lottade med dagliga tjejträffar:)

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

27 september 2009 22:32

Hej du tjejtjusare.!!! Du har då en väldans tur du att tjejerna bara dyker upp så där från ingenstans. Precis som svampen. Bry dej inte om folk som inte har förmågan att själva hitta svamp. Din mamsing skulle kanske ha svampkorgen som en ryggsäck?
pussar

http://lagottoflickorna

 
Gazton

Gazton

28 september 2009 00:19

Hm! Tror minsann att den svenska avundsjukan kom fram, eller?? Matte skulle vara kanon glad ifall jag också letade svamp, men jag stampar ner dom istället =)

http://gaztons.wordpress.com

 
Kasper

Kasper

28 september 2009 01:03

Hihihi, vilka löjliga människor du mötte i skogen. Hur dumma får tvåbeningar egentligen bli??
Du är en alldeles enastående hund. På alla vis. Näst mej är du den finaste hund matte vet!
TUR för mig att hon är min matte, för annars skulle hon kanske tycka att DU vore ALLRA finast...

http://www.belof.se

 
Stella och Doris

Stella och Doris

28 september 2009 07:34

Du är välkommen när som helst, just nu regnar det lite så det blir nog fler diken nu!!

Menar ni allvar, eller snarare, var de där korkade människorna allvarliga??? Det var nog det dummaste vi hört....

Fuska vidare du så blir det ingen svamp över till dem, för när man är så dum ska man ingen svamp ha!!

Kramar

http://blondinstella.bloggagratis.se

 
Hillman och Illerson

Hillman och Illerson

28 september 2009 10:17

Vadå, fusk det är som våran matte brukar säga "det lyser men det är ingen hemma" eller som mattes mellersta valp säger "de har inte alla chips i påsen". Det stämmer bra in på dem du mötte, för eftersom de kallade svampspårning fusk, då måste det ju vara fusk oxå, att leta upp bytesdjur för en jakthund. Fy tusan för såna där dumbommar, de har bara bevisat att ordspråket "bättre att tiga och anses som idiot, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel". eller "tala är silver och tiga är guld". Ja, nu vet du i alla fall vad vi tycker om såna där dummingar. Du är värdens bästa svamphund och det ska du vara stolt över, för det är ett jättebra jobb som du gör. Matte muttrar om att hon ångrar sig för att hon inte lät våran reservmorsa fortsätta att söka upp svampar, för hon visade i ett tidigt stadium av sitt liv, att hon minsann kunde det där med svampletning. Nu har matte lärt sig att ta vara på den kunskap som vi hundar besitter.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Storolillnosarna

Storolillnosarna

28 september 2009 10:45

Hej Fuskhunden! *fniss*

Nej! Vi skojar bara. Om de där dumma människorna var allvarliga, så tycker vi som Hillman o Illerson här ovanför: "Bättre tiga o anses som idiot, än att öppna mun o undanröja alla tvivel!". Haha! Vilket bra ordspråk. Det föjer vår matte ofta. (Matte = idiot? Eh..)

Å så tycker vi som Ludde (här ovanför en bra bit upp!). Skaffa egen packväska till all svamp du hittar. Då kan ju du springa till skogs på egen tass, och låta din matte stanna hemma och göra tråksaker själv. Fast... Hur ska du då göra när du ska dyka ner i alla spagropar? Hm..? Svamp-packväskan blir ju då även den inpackad, så att säga. Hm..?!

Vi tycker iaf du är JÄTTE-DUKTIG! Speciellt när din matte inte ser att du hittat svamp, och du plockar den alldeles själv. :)

Glada svansviftningar från oss alla.

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Hunden Liza

Hunden Liza

28 september 2009 14:15

Asså vem är det som går och stjäl allt vatten för dig? Jag tycker det är värsta dåligt faktiskt. Att ingen kan komma och fylla på vattnet åt dig. Men risken för att vattenproblemet ska lösas innefattar väl en annan hemsk sak, hälsovådligt regn.

http://hundenliza.blogspot.com

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

28 september 2009 18:15

Du är inte alls någon fuskare! Min matte säger att htta svamp kan väl alla människor - men att träna en hund till det är mycket svårare. Hon är jätteimponerad av dig!!!

http://www.kattarina.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards