Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 28 september 2009

Slitit hårt

Av Sigge Svamphund - 28 september 2009 18:39

Har varit en mycket hård dag i mitt eländiga hundliv.

Åkte till en av alla mina stora skogar i morse och träffade

min bästa kompis Monica.

  

I natt medan jag sov min skönhetssömn så kom det hälsovådligt regn.

Perfekt för det dröjde inte så länge innan jag hittade en spagrop.

Inte så stor men det är i alla fall en spagrop.

Sen jobbade jag hårt.

Om ni bara visste vilket slit det är att leta svamp åt två människor.

När jag markerat åt den ena så är det dags att markera åt den andra så

båda har sysselsättning och inte blir avundsjuka på varandra.

Dessutom måste jag ju kontrollera alla pinnar, kottar och andra viktiga

hundsaker.

Fanns svamp precis överallt.

Efter massor med hårt slit och mängder med svamp så nådde jag en av

sjöarna.

Människorna skulle fika och det var faktiskt inte fel med mackor till mej

heller.

Blir ju hungrig av allt jobbande.

  

Det här är viktiga hundsaker.

Alltså människorna trodde att de skulle fika i lugn och ro.

Jag äter mina mackor på tre sekunder blankt och sen är det faktiskt dags för

bad.

Alltså är det bara att hämta och presentera en massa bra tillbehör.

  

Jodå, det blev massor med bad.

Behövs så jag får ny energi och orkar jobba mera.

  

Fast det här gillar jag inte.

Någon har tagit bort de där skoj dunkarna som fanns i båten!

De borde ha tänkt på den hårt arbetande svamphundens behov av nöjen och

lämnat kvar dom.

  

Sen var det hårt jobb som gällde igen.

Här har jag precis visat Monica en massa svampar.

  

Det här är en smörsopp.

Den har helt missat instruktionerna om att såna ska växa i vägkanter, efter

stigar och liknade.

Den växer i enbart lite mossa på kanten av en sten!

Fast vi plockade inga såna idag.

Bara massor med kantareller (matte ännu mer utled på dom), svart trumpetsvamp,

rödgul trumpetsvamp och trattkantareller.

  

Så var det fikadags igen.

Jag badade självklart ännu mer och sen när människorna tröttnade på att

jag hela tiden duschade dom så fick jag leta godis istället.

Begriper inte varför människor som frivilligt nyttjar tortyrkammaren gnäller så

mycket när jag råkar skaka vattnet ur pälsen nära dom.

  

Till och med på den lilla grusvägen så fanns det små spagropar.

Jag utnyttjade självklart alla.

Vet ju inte när den där vattentjuven snor alla igen.

Så var det ännu mera jobb.

Till slut så vägrade både matte och Monica att gå i skogen utan gick bara på

vägen.

Hörde talas om att de inte ville se en svamp till.

  

Så den vanliga skrytbilden efter många timmars hårt jobbande.

Gissa hur mattes onda "svampkorgsarm" känns?

Tänk om gårdagens knäppa människor sett detta!

Ni som funderat om de menade allvar.

Jodå, hälsar matte de hade druckit typ en stor dunk ättika smaksatt med ett

ton citroner innan de mötte oss.

Matte bara skrattar åt dom och tycker samtidigt lite synd om människor som

orkar lägga så mycket energi på att bli så sura för att jag är duktig.

Nu är jag en mycket trött hund och ska vila.

För imorgon väntar nya äventyr.

 
 
Hillman och Illerson

Hillman och Illerson

28 september 2009 19:53

Vilken helduktig hund du är, riktigt skicklig skulle vi vilja säga. Din matte klagar över sin arm men hur är det med din snok, den blir ju nästan utsliten av allt spårande, det borde din matte ta med i beaktande. Massor av köttbullisar lär hjälpa mot en svampspårhund med noströtthet.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Ludde

Ludde

28 september 2009 21:39

Snyggt jobbat! Tur att matte bara har EN korg Vi måste nog lämna trottoarerna snart säger hon. Nu borde väl trattisarna hitta hit snart... Kramar Ludde!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Kasper

Kasper

28 september 2009 23:48

Just nu regnar det alldeles väldigt, men dagen har varit strålande skön med sol och blå himmel. Och jag har badat - men spagroparna formligen LYSER med sin frånvaro. Men kanske i morgon...
Jisses, säger matte, en nmassa svamp!!!! (Hur mycket hon än gillar dig, så skulle hon INTE vilja ta hand om all den svamp du hittar! Hihihi, tur för mig!! Då tycker hon tydligen att jag duger bra som jag är...) :)
:)

http://www.belof.se

 
Torsten

Torsten

29 september 2009 07:45

Oändliga mängder svamp!!!! Det är ju tur att du kan göra annat också , lite mer hundliga saker emellanåt, annars skulle ni nog drunkna i svampen!

http://prinstorsten.blogg.se

 
Ingen bild

malte o snokas

29 september 2009 11:48

hej sigge, såg ju att du bor i hälleforsnäs! där har våran matte varit mkt o då har hon tom badat i dina spa-sjöar!! inte i groparna dock tror vi men säkert i samma sjö! liten värld! men nu var det längesen matte var där, så du kan bada lugnt från matteföroreningar! slafspuss

 
Ingen bild

malte o snokis matte

29 september 2009 12:57

å matte med sitt minne...hon minns inte vad sjön hette men hon minns att det var mörkt vatten, stenarna lyste metalliskt rött på botten på det grundare samt att det lukta väldigt mkt pors! och så var det kallt brrrr....

 
Ingen bild

malte o snoks matte

29 september 2009 12:58

ja... å så var det små öar i sjön med lite tall på!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards