Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 8 januari 2013

Av Sigge Svamphund - 8 januari 2013 17:07

Som ni nog förstår av rubriken så är det sorg i detta hus.

Dagen började alldeles som vanligt.

När jag skulle göra morgontoalett åkte jag till bilveterinären, hämtade min friska bil och lämnade

mattes mammas bil utan att lyckas trassla till det med nycklar och bilar.

Hemma var allt frid.

Slappade medan matte fixade diverse tråk.

Skulle ut på min långrunda och allt var fridfullt.

Precis innan jag skulle gå ut så såg både jag och matte hur Askur och Kattvalps Balder gick på lådan

tillsammans.

Kattvalps Balder är lite fånig, han vill helst ha sällskap så han passar alltid på när nån annan är på

lådan.

De har flera lådor men han tränger sej alltid ner bredvid den som nyttjar en låda.

Gick ut, tog en runda som jag inte gått på ganska länge.

Ägnade mej åt mina valiga hundgöromål och en del annat (alla bilder är kvar i kameran)

Kom hem efter 2,5 timmar och allt blev fel och kaos.

Mitt på golvet i vardagsrummet låg Askur med benen spretande åt alla håll.

Såg ut om om han busat och trillat platt.

Men det var i så fall det allra sista han gjorde för han hade vandrat över regnbågsbron.

Frisk och pigg ett par timmar tidigare och nu borta.

Fina underbara Askur som bara ville alla väl.

En sak vet både jag och matte att alla kattvalpar på andra sidan regbågsbron har fått den allra bästa

mamma/pappa de bara kan önska sej.

 

En av de första bilderna på Askur.

Han är ungefär 10 veckor och dagen innan bilden togs så hade matte räddat honom från att mista huvudet

eftersom ingen ville ha honom.

Jag och Askur blev snabbt riktiga kompisar och hade skoj tillsammans.

Så visade Askur att han ville ha en kattkompis, gamla Paddis ställde inte riktigt upp på alla hans idéer.

 

Kattvalps Freja flyttade hit.

Askur förvandlades från kasterade hankatt till den mest ömsinta kattmamma man bara kan tänka sej.

Som han pysslade med Freja och blev näst intill hysterisk om hon inte omgående svarade på hans

lockande.

Freja var has barn och det var knappt att jag fick hälsa på henne.

De gick ett tag under namnet Ler och Långhalm eftersom de alltid var tillsammans och Askur fortsatte

att vara hennes mamma/pappa trots att hon blev vuxen.

 

Så kom den där augustidagen när jag och matte fick veta att Sagostigens ägare hittat en liten, liten

alldeles övergiven kattvalp på sin gård.

Här möts Askur och Kattvalps Balder för allra första gången.

Balder var förtvivlad och bara skrek efter sin mamma, men Askur bestämde sej omgående för att han skulle

bli hans nya mamma.

Bättre "mamma" än Askur kunde han inte få, han tvättade och pysslade och behandlade Kattvalps Balder som

om han själv hade fött honom.

 

En mycket vanlig syn.

Kattvalps Balder gosar in sej hos sin älskade mamma/pappa Askur.

Många gånger så låg Askur, Freja och Balder tillsammans i en stor hög, de gick under namnet Asaligan

eftersom alla har namn efter asagudarna

Nu är det som tomt och så tyst här, ingen Askur som kurrar och pratar för att hitta de andra två eller

spinnande kastar sej på rygg i mattes knä.

Vad som hände och varför Askur skulle över regnbågsbrón nu det får vi aldrig veta.

Matte tror att antingen fick han en stroke eller så la hjärtat av.

Så fruktansvärt orättvist, han hann inte ens fylla 3 år innan hans liv var över.

Freja och Kattvalp Balder de bara ligger och ser deprimerade ut, jag har letat och saknar min underbara

kattkompis.

Askur har fått sin grav bredvid Hittekisse Liv i den vackra skogen med porlade bäckar och där marken

om ett par månader kommer att täckas med vårblommor.

Enda makten som just nu är på mattes sida är den som bestämt att i skogen där är marken mjuk och

utan tjäle.

Saknaden är enorm här och matte tror hon kommer att vara förföljd av sorger resten av livet.

Om ett tag då kommer säkert bara alla ljusa minnen av Askur att finnas kvar hos oss och en dag

i framtiden så kanske nån övergiven kisse vill bo här.

 

Hela Asaligan samlad Freja, Balder och Askur.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards