Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Skogen och kalas

Av Sigge Svamphund - 26 april 2010 18:16

Haft en sån där hård dag igen.

Inledde dagen med att åka till skogen.

Visste att det var jobb på Sörmlandsleden som väntade bland annat.

Gick en väg som jag inte gått på många månader, mycket trevligt.

  

Inledde med att provsimma lutande sjön efter vintern.

Egentligen lutar den inte alls, skitfotograf jag har med mej i skogen.

Så jobbade jag en del som murkelhund, och inspekterade en massa andra

intressanta saker.

Sen blev det väldigt bra.

  

Passerade ett ställe där det finns hur mycket skrot fynd som helst.

Rna paradiset för en fyndintresserad hund.

Började med en flaska sen funderade jag på om jag skulle träna med däck.

  

Ännu bättre en gul dunk!!!!

Den hade jag med mej länge.

  

Men så hittade jag min jättedunk i ett dike.

Den har jag inte sett sen september eller så.

Gömde genast gula dunken till förmån för denna.

  

Fick slita ganska mycket innan jag fått upp den ur diket eftersom den innehöll en

massa vatten.

Sen roade jag mej väldigt mycket.

Fast när jag kom till Sörmlandsleden så gömde jag den.

Skulle ju jobba.

  

Min bra nästansjö Pilati sjö hade äntligen blivit av med onödiga isen.

Simmade massor.

  

Hittade en bäck och gjorde snygga skuminpackningar.

Visste ju att jag skulle på kalas senare så det gäller ju att snygga till sej.

  

Slit och släp.

Under allt ris så ska Slörmlandsleden finnas.

Både jag och matte släpade så nu finns leden igen.

Tog tid och var arbetssamt.

  

På fikaberget så fanns mitt onödiga koppel som matte slarvade bort sist.

Hon trodde att det skulle ligga mycket längre bort i skogen.

Men någon, troligen räv eller grävling, hade roat sej kungligt.

Som ni ser är kopplet i flera delar så nu bor det i soppåsen.

Nytt ska skaffas.

  

Efter en massa hårt arbete så är det gott med egen macka.

Jag ska alltid ha macka på fikaberget.

  

Så ska skitmatte sluta kasta bananskal i naturen.

Berget är brant så jag fick leka bergsget för att kunna hämta tillbaka det.

Hennes dåliga ursäkt var att såna förmultnar och blir jord så de kan man kasta.

I alla fall om de är ekologiska vilket bananen var.

Det följde med hem till soppåsen det också.

  

Det var så underbart väder att varken jag eller matte ville gå hem.

Alltså fortsatte vi i skogen.

Undrar vem som drar fram en massa pinnar tvärs över stigen?

Jag slet ju hårt sist med att städa bort dom, nu hittade jag ännu flera.

  

Så kom jag till sjön mitt i skogen.

Även den äntligen helt utan onödiga isen.

Fast där bilden är tagen fick jag inte bada.

Synd att det inte är ljud till bilden för det var ett väldigt liv och tusentals

grodor och paddor som var sysselsatta med att göra nya.

Badade på ett par andra ställen där det inte var riktigt lika många såna.

Matte försökte förtvivlat att få med dom på bild men det gick inget bra.

  

Jobbade ännu mer.

För det kommer murkelvalpar överallt.

Hittade en del som blivit murklor också.

Blir hårda tider framöver.

  

Långt, långt från sjön så träffade vi herr och fru padda.

Den stora är fru padda som bär på herr padda under deras väg till lämpligt ställe

för att göra nya paddor.

Bara det att både de och typ hundra andra par valt ett underligt ställe.

  

Översvämmad väg.

Alldeles i kanten på den så var tillverkningen av nya paddor i full gång.

Blir nog dåligt med nya för det är egenligen en myr där som ganska snabbt blir

torr.

Hade nog varit bättre att de gått till nån sjö.

Efter det så fikade jag en gång till och fick mer macka.

Så slet jag ännu mera som murkelhund, spaade och andra viktiga hundsaker.

När jag kom hem efter en massa timmar i skogen så vilade jag en kort stund.

Sen gick jag på kalas hos min favoritgranne som fyller en massa år idag.

  

Suddig bild, men jag ska precis få första biten med smörgåstårta.

  

Utsökt god.

Fast jag lämnade lax och räkor.

Matte sa att jag är en mycket klok hund som förstått att allt som lever i vatten

är fullkomligt oätligt.

Var så gott att jag lyckades bjuda mej på tre bitar.

De andra två fick jag när inte matte såg.

Gissa varför Lena är min favoritgranne.

Borde få gå in till henne varje dag och få sånt tycker jag.

Till sist en påminnelse.

Håll alla tummar och tassar ni har imorgon kl 9,.00 för då ska jag och matte

träffa kyrkgubben och skogvaktaren!






 
 
paula

paula

26 april 2010 19:04

Men va söta paddorna var! Dom skulle inte jag heller vilja äta, bara för att dom är så fula så dom är söta....eller hur det nu var..
Du har haft en tuff dag ser och hör jag, imorgon håller vi tummarna

http://paulaz.se

 
Rudi

Rudi

26 april 2010 20:55

Klart vi håller tummar och tassar.Paddorna var mysiga, tycker jag!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

26 april 2010 21:08

Ja din dag har då verkligen gått i händelserna tecken. Dunkar och allt du hittat. Undrar om våra människor skulle göra som grodorna, det skulle se väldigt roligt ut. Men det är klart är det kvinnliga könet så stor som grodans, spelar det ju ingen roll. Ha en bra kväll PS Vi håller tår, tummar och tassar för morgondagen

http://mrbamse.bloggagratis.se.

 
Ingen bild

Maja

26 april 2010 21:30

Hej Sigge! Du har en kompis i Lysekil som heter Faxe. Din matte kan googla på Bohusläningen och klicka på Lysekil. Där finns beskrivet på nyhetsplats hur Faxe och ett kommunalråd tävlar i källsortering, plastdunkar, bananskal, koppel, nycklar och annat skräp. Faxe har vunnit i två år och nu lät han gubben vinna.
Håller tasstummarna i morgon rrån 8.50

 
Edith

Edith

26 april 2010 22:13

Vilken fantastiskt spännande och omväxlande promenad. Det är annat än mina stadspromenixer. När vi är ute i skogen brukar matte ha med sig en smörgås till mig (ibland alltså). Lita på att vi håller tummar och tassar i morgon bitti för er. Pariserkramar

http://www.parisercollie.blogg.se

 
Kasper

Kasper

26 april 2010 22:39

Matte undslapp sig något om lata mansgrisar (hon kan alltså inte ens se skillnad på en gris och en padda!!!).

Bra att vi ska börja hålla tummar och tår och tassar redan klockan nio, då håller jag tass i två timmar - för sen ska jag träffa Mollie, tralalalalalaaa...
Och då har jag förstås annat att tänka på. ;)

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Ludde

Ludde

26 april 2010 22:53

Lyckad promenad med bad och spa. Herr groda bad nog fru groda bära honom till sjön sedan. Förstår att matten blev skakis när hon såg alla räkor och lax på tårtan. Håller tassarna i morgon!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Tessan och pälsbollarna

Tessan och pälsbollarna

26 april 2010 23:21

Hmmm kan ju inte säga tt paddorna var söta...men kul att få med på bild...tror jag fick några "porrbilder" på dom förra året;) Fattar inte att ni fortfarande har snö i skogen! jag tror inte det ska finnas ngn kvar här?? Men en massa härligt vatten för Primo och Acke att plumsa runt i! Håller tummar coh tår för att din matte ska få ngt vettigt ur gubbarna i morgon!
Natti!

http://minahundarochjag.blogg.se

 
Stella & Doris

Stella & Doris

27 april 2010 07:46

Sicken härlig dag, dunkar, bad, däck, grod o paddporr och sen en massa go smörgåstårta på det, vi är inte lite avis vi :-)

Lycka till i dag!

http://blondinstella.bloggagratis.se

 
Ville

Ville

27 april 2010 09:34

Ja du Sigge vilka härliga dagar du har. Paddor är lite läskiga tycker jag men matte gillar dom.
Igår blev vi överfallen av en ilsken hund jag och matte...fy bubblan vilken otäck upplevelse.

http://marno.bloggagratis.se

 
Hillman & Illerson

Hillman & Illerson

27 april 2010 13:39

Hade inte din matte svårt att få tag på däck till din bil, här finns ju massor, säkert något som passar.

Så nu har du spa-nisse fått ditt lystmäte, med att spa-a och bada i alla sjöar och bäckar du hittat. Sen har du blivit bortskämd som avslutning, det måste vart en perfekt dag med skogsrunda och smörgåstårta. Du är inte lite bortskämd, älskad ska det vara.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Myrra

Myrra

27 april 2010 13:56

Nämen - lämnade du det godaste? Laxen och räkorna? Mums, tycker jag! I vår jordkällare bor det en padda. Han har bott där i flera år faktiskt. Skum kille - verkar himla tråkig för han bara sitter där och rör sig knappt.

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Tidus

Tidus

27 april 2010 18:54

Otroligt hur duktig du är på att plocka fram saker du hittar i din väg :) Applåder till din utsökta vovvetalang.

http://www.tidus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards