Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 11 april 2012

Pälsåterställning och Hittekisse

Av Sigge Svamphund - 11 april 2012 17:52

Jag tänker faktiskt börja med att lämna ordet till matte om Hittekisse,

I går skrev Sigge om att Hittekisse hade en dålig dag och inte ville äta.

Helt ok att han rapporterar om henne då vi vet att det är många som följer hennes öde.

Men vad som gör mej både väldigt arg och ledsen är att vi i dag varit tvunga att radera ett par

kommentarer och jag dessutom fått ett par mindre trevliga mail.

Alla har gått ut på att vad jag pysslar med är bara att förlänga lidandet för Hittekisse alternativt

att allt jag gör är fel.

Blev till och med anklagad för djurplågeri!

Dessa har självklart kommit från personer som inte törs stå för sina åsikter utan undertecknar med

"Djurvän" alt "Kattägare".

Jag har haft katt i sammanlagt 36 år nu och har dessutom många år som aktiv SVERAK ansluten

raskattuppfödare bakom mej.

En och annan kunskap har fastnat under alla dessa år bland annat om hur man vätskar upp katt och

vad som är bra skonkost.

Hade jag nu inte brytt mej om Hittekisse så hade jag passerat henne på spårvägen och ryckt på axlarna.

I stället valde jag att ta hem katten som så hjärtskärande bad om hjälp för exakt en vecka sedan.

Hade jag struntat i henne då hade hon garanterat varit död nu.

Nu lever hon och jag kan meddela att hon är lite piggare idag, men en lång vinter med svält och umbäranden raderas inte ut på några få dagar.

För många år sedan så tog jag hand om en katt som suttit instängd i en källare utan mat och vatten i minst en månad. Han var i ett bedrövligt skick, men blev katt igen och levde i många år.

Ni kan också klicka på denna länk. De kattungarna hittade Sigge en iskall aprilmorgon för ganska exakt 4 år sedan. Mycket jobb, men de överlevde och fick nya hem.

Jag gör allt som står i min makt för att Hittekisse ska få tillbaka krafterna och en chans att leva vidare. Hon har inte gett upp, livsgnistan finns där och ska självklart underhållas.

Kommentarer i bloggen är alltid trevligt och även mejl.

Men det är så lätt att sitta anonymt bakom en skärm och hoppa på andra.

Ni som har era kommentarer kvar och fått svar på mejl ska självklart INTE ta åt er av ovanstående.

Har ni funderingar och frågor så hör gärna av er direkt till mej min mejl hittar ni på min

hemsida www.skogsraets.se

Men anonyma påhopp det vill vi inte ha i denna blogg och inte per mail heller, alla kan vi ha skilda åsikter om hur man ska tycka, tänka och agera i olika situationer. Men om man är vuxen kan man också stå för vad man tycker och tänker.

Helena Sigges matte

 

Så där nu har matte gnällt klart så jag får berätta om min dag.

Ganska händelselös faktiskt.

Har i alla fall nästan kalrat mej från hälsovådliga regnet.

När jag skulle ut på min långrunda så hade jag ett enda intresse, försöka återställa min numer stinkade päls.

 

På väg ut i skogen och nu ska det letas spagropar modell extra leriga med luktagottvatten.

 

Nån nytta gjorde i alla fall allt hälsovådligt regn igår.

Den här var alldeles underbar med bra doft också.

Vad matte sa vill ni inte veta.

 

Det här är egentligen en väldigt tråkig väg innan jag når skogen igen.

 

Fast idag fanns det alldeles väldigt bra vägspa på den.

Jag utnyttjade självklart alla.

 

Underbart forsande lerigt vatten, precis vad min misshandlade päls behöver.

Tänkte stanna kvar resten av dagen där, men skitmatte hade självklart en massa andra åsikter.

Hittade fler bra spa så snart så kommer pälsen att vara återställd.

 

Nä, jag tror inte att jag vill gå den här vägen.

Fast det är bra skog längre fram.

Slutade med att jag la benen på ryggen.

 

Lurade på svamphundsmiddagen igen!

Tur att jag är snabb, var ett svart streck som passerade dom.

 

Tänkte jobba.

Här känner jag doften men inte en endaste murkelvalp har fötts ännu.

Letade på massor med ställen men de var tomma.

Behöver nog bli lite varmare för att de ska komma igång ordentligt.

Sen ägnade jag mej mest åt mina vanliga hundgöromål.

 

Nu är det bråttom, hälsovådliga regnet har vaknat igen och jag ska hem!

Tyvärr så är jag i bebyggda trakter och har drabbats av onödigt koppel annars hade jag varit hemma

långt före långsamma matte.

Resten av dagen har jag mest slöat, gick en eftermiddagsrunda till Apoteket för att skaffa lite som

Hittekisse behöver. Träffade inga hundar eller människor då.

Kanske kan hända lite mer imorgon.

 

 

 
 
Ingen bild

Tove

11 april 2012 18:53

Helena , bry dig inte om kärringar som inte förstår, du gör en välgärning,kram till dig och Sigge

 
Ingen bild

Mats och Stig /sekr Elisabet

11 april 2012 19:05

Försök att inte ta åt dig från okunniga människor. Fortsätt som du har börjat så har nog Hittekisse stor chans att bli frisk katt igen.
Kramar och svansdans

 
vi i pörtet

vi i pörtet

11 april 2012 19:18

Men va tråkigt att vissa personer försöker förstöra allt det goda du gör! Vad tar det åt dem? Är inte ett kattliv värt någonting alls? Varje god handling behövs i denna hårda värld, punkt slut!
Allas vår Sigge som ger sin bästa leksak till kisse att leka med, och Sigges matte som ger sin kärlek och mat och värme och öppnar sitt hem
Heder åt er! Kramar från pörtet

http://paulaz.se

 
Rebellen

Rebellen

11 april 2012 19:26

Fy va elaka tvåbeningar kan vara! *ryser* Bry dig inte om dem anonyma dummingarna som inte har något bättre för sig än att kritisera någon som faktiskt hjälper en hjälplös katt överleva *tröstbuffar*. Här tycker vi ni har gjort ett underbart jobb och en riktigt fin insats, mamma blev lite tårögd när hon läste om det till och med. Hon bara älskar när fler vill hjälpa hjälplösa katter. Vi hejar på er och kommer stötta er hela vägen! Skönt att höra att hon mår lite bättre också, små steg är himla bra steg.. Hon kommer nog repa sig och känna sig riktigt trygg, vem vet.. Hon kanske blir en familjemedlem och Sigges bästis ;). Nosgos och Tass (Kram från mamma också)

http://skyggisfamiljen.blogspot.se

 
Eva H

Eva H

11 april 2012 19:33

Vad jag tycker om de där människorna vet du... Likaså vad jag tycker om ditt omhändertagande av lilla gumman:D ("Kattgrannen" hålls också uppdaterad och håller tummar hon med.)
Kisse visste vad hon gjorde när hon stoppade just er två!
Och du Sigge... Du behöver inte tala om vad din matte sa'....:)
PUSS gubben! Ge en till lillgumman också om du får.

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Boman med Pelle

Boman med Pelle

11 april 2012 20:03

Lätt att sitta bakom tangenterna och tycka, få av dem gör något aktivt själva för att rädda ett endaste djur. De kommenterade ju till mig att jag inte skulle ta hand om Pelle, som är så gammal o snart ska dö. Och att Katten förra vintern borde lämnats till polisen(som inte ville hör talas om honom).
Du VET att du gör ett bra jobb, jag vet och de flesta som känner dig vet helt säkert det.Så ruska av dig!
Sigge, ge du matte en puss från oss! Hittekissen också, om hon tillåter.

http://bomansblog.wordpress.com

 
Gunilla

Gunilla

11 april 2012 20:17

Säger om dom andra,
BRY dig inte om sådana som inte verkar tycka om djur överhuvud taget.
Tycker det är så BRA att du och Sigge tog hand om missen.
Vem annars hade brytt sig, förmodligen ingen?
Kissen kommer säkert att trivsas hos er och bli en bra kompis till Sigge.
Många många kramar till dig och även Sigge
Säger som Boman och Pelle
Ruska av dig dom dåliga kommentarerna
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Kaspers matte

Kaspers matte

11 april 2012 20:19

Jaa du Sigge-matte, dessa nätets anonyma tyckare och allvetare...
Så enkelt att maskera egen bitterhet och elakhet bakom förment välvilja...
Här hoppas och tror vi allt vi kan, att du och Hittekisse tillsammans ska lura det öde som hon redan hade gått till mötes om inte du tagit hand om henne!
Däremot bör de personer som såg henne utan att vidta någon som helst åtgärd ta sig en funderare över sig själva.
*Helena - all heder åt dig för det du gör!*

http://beritelisabet.blogspot.se

 
Ingen bild

Siri o Saga

11 april 2012 20:33

Snälla söta Sigge och Helena det ni gör för hittekissen är så fint att kunna visa sin kärlek till en katt som ni gjort är stort och din kunskap Helena skall ingen ta ifrån dig DEN FINNS och den kommer att ge resultat.Vi blir stolta över att du ryter ifån till "dumskallar" som inte förstår.Önskar att det fanns fler som ni i världen.
Varmkram tiller båda
Ps våra katter Boris och Gunvald Larsson jamar med!

 
Ingen bild

Alice

11 april 2012 20:38

Vi hittade hit för några dagar sen genom Wikkis blogg. Matte satt och läste igenom allt om lilla hittekatt och blev både rörd och alldeles varm i hjärtat över vilken tur hon hade som blev hittade av just er. Man blir så glad när man läser om hur väl ni tar hand om henne! Det är så synd att det finns de som bara vill sprida illvilja runtomkring sig och som dessutom inte vågar stå för vilka de är. Vi ville bara säga att vi tycker ni gör ett helt fankattiskt bra jobb med lilla hittekisse! Tänk om det ändå fanns fler som ni.
*nosbuffar*

 
Ingen bild

Viveka

11 april 2012 21:54

Till de nätfåntrattar som tydligen inte nåt bättre för sig: Lägg ner. Inget att hämta här. Ser Helena att det är dags att avsluta, så kommer hon att göra det. Är det INTE dags, så vet hon mer än väl vad som kan göras. Kanske vore det vettigt att försöka förstå att Sigges blogg skrivs ur ett tänkt "hundperspektiv", med fantasi och konsekvent förhållningssätt, vilket har skapat en alldeles egen personlighet i form av Sigge Svamphund. Det innebär självklart att människan som trycker ner tangenterna och skapar Sigges texter INTE fullt ut beskriver sina egna resonemang och överväganden. Hur intressant skulle just Sigges blogg bli då?? Vad skulle poängen vara med att skriva den ur Sigges perspektiv i så fall?

Jisses - väx upp, inse att det finns människor utanför er egen trånga värld som har en kreativitet och förmåga som överstiger er egen och skaffa ett liv för sjutton...

Så trött jag blir på dessa anonyma "nät-kräkare" och självpåtagna världsförbättrare.

Helena - skaka av dig.

 
Rudi

Rudi

11 april 2012 22:03

Dumma, knäppisar! Såklart Sigge och matten gör allt dom kan för att Hittekatten ska må bra!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Annkristin

11 april 2012 22:17

Helena bry dig inte om vad dessa fega ynkliga typer skriver.Det du gör för lilla hittekisse är JÄTTESTORT!!!

Kramar till dig.

 
Ingen bild

Karin

11 april 2012 22:27

Hej!
Sigge och kanske framförallt matte!
Hur kan människor uttrycka sig otrevligt mot någon som så uppenbart endast försöker göra sitt bästa för att rädda en stackars katt som höll på att svälta till döds!
Ett sånt gott hjärta borde endast hyllas!
Kram och tack för att det finns såna som du Helena

/Karin

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

11 april 2012 22:31

Men jösses vad det finns puckade människor det finns. Självklart har alla rätt att sin åsikt men för f_n VAR INTE ANONYM i så fall utan stå för vad du skriver.
Håller helt med alla här ovan att så mycke djurvän är Helena så nog vet hon när det inte finns nått hopp för hittekissen längre. Blir så trött på alla korkade människor.....

Attans tur Sigge att du hittade en massa spaagropar att återställa pälsen som matten förstört. Ser att du även hittade ett dike som hade bubblor också :)
Nej inte har det varit nå kul väder alls idag :( Men vi som var ute på em klarade oss faktiskt idag utan att bli blöta :)

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Kjelle Bus

Kjelle Bus

11 april 2012 22:35

*vink* *vink*
Jag o matte tycker oxå att ni ska strunta i dom där som skriver en massa dumma saker angående hitte missan här på bloggen och i mail till dig !
Finns tyvärr alltför många människor med för mycket fritid som bara älskar att lägga sig i hur andra lever sina liv.
Både jag o matte är alldeles övertygade om att du Helena gör det som är bäst för hittemissen !

http://kjellebus.blogspot.com

 
Wikki

Wikki

11 april 2012 22:39

Kära Sigge och matte, jag jamar som alla de andra: Lita till era goda hjärtan och fortsätt hjälpa hittekissan sakta återfå sin styrka! Det måste gå varsamt i hennes egen takt och det är bara hoppet som måste bära att hon ska återhämta sig, även om det tar tid! Vi hållar tassar och tummar att hon för varje dag finner lite mer styrka och lite mer livslust!
Får jag låna en av dina bilder och berätta om henne på Wikkibloggen?!
Stora glada svansvift till dig Sigge! (Min hundmamma lärde mig artig hundiska - jag är alltså flerspråkig katt!)
NosPuss Wikki

http://metrobloggen.se/wikipedia

 
Ludde

Ludde

11 april 2012 23:49

Visst är det tråkigt med en massa messerschmittar som inte kan låta bli att lägga sig i sånt dom inte begriper. Skönt att du fått ordning på pälsen i alla fall... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Elliot Kung af Upphärad

Elliot Kung af Upphärad

12 april 2012 03:35

F-n vad tråkigt det är att det skall finnas så elaka människor, men alla vi som har följt dig genom åren vet att du har ett hjärta av guld när det gäller alla djur, så försök att skita i dem för de mår sämst själva Kram på dig och Sigge

http://kulan.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

12 april 2012 09:04

Är det sjuka människor som googlar på Hittekatt och hittar din matte, för att kunna ösa ur sig hat mot katter i allmänhet och din matte i synnerhet, hon som bara osjälviskt vill hjälpa till att rädda ett kattliv.

Obegripligt! Tänk om alla i stället var som hon! Då hade inga katter farit illa, människor hade rapporterat bortkomna katter, hjälpt dem att hitta hem igen eller till nya hem.

Om katter hade högre status skulle de skyddas av lagstiftning, precis som hundarna med märkning osv. Varför finns det katthatare?

Hoppas att krisen är över hos din mattes senaste lilla katt. Det är bra att du lärt henne att skälla, när någon är dum.

Sigge, sälj henne inte! En sådan matte finns det inte många av, en som verkligen tycker om och kan djur. Och allra mest tycker hon om dig!

http://pghq

 
Katarina Uggla

Katarina Uggla

12 april 2012 11:36

Här har ju skrivits spaltmeter med stöttande text så jag behöver knappt göra mer än notera att det finns folk utan liv och intelligens åsså finns det folk som lever ett intelligent liv. Om man gör sitt bästa för att hjälpa en katt så tillhör man det intelligenta livet här på jorden. Det behövs mer av den varan! Kram och svansvift på er alla!!!!

http://misscurlysue.blogg.se

 
Maurice & Kajsa

Maurice & Kajsa

12 april 2012 17:12

Försök att inte bry er om idioter - även om det är svårt. Du (eller ja - matte) vet ju att ni gjort det rätta och det är det som räknas!! Lycka till med Hittekisse - hon hade tur att ni kom förbi!

Sen så skrattar vi gott åt Sigge som får ordning på sin päls igen!! Så härligt det måste vara att lukta gott igen!! Mer lera åt hundarna!
nosgos å leriga gottisar
Maurice & Kajsa

http://lillieslya.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards