Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 7 april 2010

Alldeles vanlig skogsdag

Av Sigge Svamphund - 7 april 2010 17:59

Haft en alldeles vanlig skogsdag.

Matte skulle tänka så jag släpade runt på henne i nån mil.

Fördelen med trögtänkta människor, jag får gå långt vilket jag gillar.

  

Började med att fynda lite.

Päls och lite skinn från ett rådjur, resten av det såg vi inte till mattes stora glädje.

Hon gillar inte att hitta döda djur i skogen.

  

Jobbardags.

Snön är nästan helt borta där de sällsynta bombmurklorna fanns förra året.

Matte finkammade området utan att göra några fynd.

Jag jobbade jag också men inte en endaste liten bomb hade kommit upp.

  

Bäverbäcken äsch, menar Bäverälven är ännu större och lika totalförbjuden.

Alldeles för strömt vatten enligt matte.

Ägnade mej åt vanliga hundgöromål istället.

  

Äntligen så hade snön smält så mycket att det gick att gå en väg som jag inte

kunnat gå på hela vintern.

Matte planerade att vi via den skulle nå en del av Sörmlandsleden.

Jag spaade massor i miljoner med spagropar och kollade en massa andra viktiga

saker.

  

Men så helt plötsligt såg vägen ut så här.

Matte som försöker vara optimost trodde att det var nog bara en liten bit.

Bakom nästa krök blir det nog bättre.

Men vi passerade flera krökar och det var fortfarande snödjup på 3-4 decimeter.

Då gav matte upp och bestämde att det får vänta nån vecka innan vi provar igen.

Bara att gå tillbaka.

  

Ja, ja jag vet att snörullning är omodernt men nöden har ingen lag.

Jag var utsatt för hemska grova hot om tortyrkammaren.

Du stinker och ser ut som en lerhög, du måste duscha torteras påstod matte.

Vad gör man?

Slänger sej i snön och gnider bort det värsta för att få tyst på henne.

  

Den konstiga gummimojjen i skogen är bra.

Växer nästan alltid nåt smaskigt i den.

Idag fanns det en massa Frolic.

Eftersom det inte gick att gå som matte tänkt så blev det vägen förbi Lotta.

  

Hittade två tunnor så jag funderade på att testa att rulla två samtidigt.

Kunde inte rulla nån för det var en massa snö ivägen.

  

Så här ser jag för det mesta ut i skogen.

En grankotte i munnen.

Tänkte att det är bäst att visa bilden så ni känner igen mej ifall vi möts i skogen.

Efter att jag passerat Lotta så provade matte en annan väg som vi inte heller

kunnat gå på hela vintern.

Där gick det att gå nu.

  

Dagens skuminpackning.

Hittade en liten bäck där det fanns bra skum.

  

Fyndade ett par träskivor också.

Men de ligger kvar eftersom jag inte kom på vad jag skulle ha dom till.

Matte hade fortfarande planer, om man går av vägen och genom skogen så kommer

man fram nära mitt fikaberg på Sörmlandsleden.

Men inte, det var nästan halvmeterdjup snö där vi skulle gå.

Blev alltså samma väg tillbaka.

Matte har lite abstinens efter leden, men det verkar som om vi får vänta ett tag till.

Så tjatar hon om murklor också.

Nåt om att det är dags att de visar sej nu så jag får börja jobba igen.

  

På väg tillbaka och jag har rusat upp i backen där bombmurklorna ska växa.

Så här brukar jag sitta när jag markerar svamp.

Mycket skoj att göra det idag.

Matte tvärnitade och kom rusande.

Hon trodde att jag hittat en och att vi missat den ett par timmar tidigare.

Ha, ha fanns inga, jag var bara väldigt godissugen.

Men sanrt förhoppningsvis så finns de där och jag kan jobba på allvar.


 
 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

7 april 2010 18:41

Ja du verkar då få mindre och mindre snö. Massa bra ha saker verkar också komma fram. Vilken snygg inpackning du fick. Ha en fortsatt bra kväll

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Alice

7 april 2010 18:44

Hej Sigge! Matte blir mjuk i rösten och säger så lugna grejor. Det betyder att hon tittar på Dina fina bilder från dagens övning. Det är så varje dag. Då vet jag att Din sida är på gång. Här har vi vår nu. + 15 och ganska bra i skogen. Matte väntar på vitsippor och vi tittar och tittar. Det finns en del spagropar här i min skog men jag är inte så road som Du av att bada. Jag vill ha ganska grunt vatten där man kan gå och tänka och titta på botten. F ö en ganska vanlig dag. Inte ens människovalparna hos dagmamman intill har jag sett i dag. Matte tjatar om alla våra fåglar som flyttat in i våra holkar.
Vi hörs snart
Kram från Din Alice

 
Älsa & Ästher

Älsa & Ästher

7 april 2010 18:50

hihihihi..oj vad vi fnissade när du lurade din matte och låtsades markera murklor=))) smart av dej=))
Och du är ju bara såååå tjusig i din skuminpackning=)

http://leonland.bloggplatsen.se

 
Wille

Wille

7 april 2010 20:06

Inte snällt att lura matte så !!!
Vilken tur att dina spagropar börjat visa sig nu. Jag gillar skuminpackningen. Du ser ut att ha haft en skön dag med en massa saker att göra. Det är så dte ska vara ju.

http://willebus.bloggagratis.se

 
Rudi

Rudi

7 april 2010 20:31

Hahahahahahaha, lura matten så där! Smart uttänkt! Vi kom just hem efter att ha spårat i skogenoch där växte utslagna blåsippor minsann, Det är vår!
Det är i Arboga jag tränar hos Bilprovningen.

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Maja

7 april 2010 21:12

Smarthead! Att lura till sig godis. Jag har inte ens kommit på tanken att bluffa min matte. Ibland händer det att jag sover under en säng eller soffa, där jag inte brukar ligga. Då blir min matte lite stirrig och börjar leta efter mig, skramlar med godisburken och lockar på mig. Hon blir orolig över att hon kanske glömt mig och stängt mig ute på balkongen och att jag har blivit sur och gett mig iväg på en långtur.

Det gjorde jag den sommaren som bonnkatterna myglade sig in i vårt hus. Jag flyttade till min hemliga sommarlya i skogen och stannade där tills det blev frost i oktober. Då var matte och husse skärrade och trodde att jag var död. Vilken fest det blev, när jag dök upp!

 
Kasper

Kasper

7 april 2010 21:37

Nu har jag och matte läst ikapp - va skoj du ahr haft! Rullat tunna i sjön, simmat massor och t.o.m sett blåsippsvalpar (skoj åtminstone för din matte, men vad är väl såna mot frolictallar??!) Smart av dej att lyckas lura din matte, och oj, en sån massa härligt skum!
Min matte är en riktig skrotmatte just nu, men hon lovar att hon ska bli bättre snart. Bäst det, för hon borde allt tänka lite mer på mej också!!!!)

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Ludde

Ludde

7 april 2010 22:43

Verkar som om din matte fått nån sorts ledvärk eftersom hon prompt ska dit innan snön smält. Verkligen smart drag med markeringen. Jag brukar hämta upp nån benbit, och då "byter" gärna matte den mot godisar. Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

7 april 2010 22:56

Vilken alldeles underbar skuminpackning!!!

http://www.kattarina.se

 
Elliot Kung af Upphärad

Elliot Kung af Upphärad

8 april 2010 01:02

He he , ett noll till dig Sigge,stt hon gick på den lätte he he... men förresten , kan du fråga din matte som kan så mycket om svamp om hon hört talas om en svamp som kallas "liksvamp". Vår granne har den i sin trädgård och hon blir inte av med den. Den luktar nåt så fruktansvärt vidrigt och hon är alldeles förtvivlad. Sedan två år tillbaka är halva hennes trädgård nu täckt med tjock svart plast för att det inte skall komma ner något ljus och hon hoppas att på det sättet bli av med svampen. När hon försökt att ta upp dem så är det bara slemmigt och luktar faktiskt lik...

http://www.kulan.bloggplatsen.se

 
Torsten

Torsten

8 april 2010 08:32

Det ser ut som du snott tomtens skägg....hihihi!

http://prinstorsten.blogg.se

 
Hillman

Hillman

8 april 2010 10:21

Va snö du har kvar, jag som trodde att du hade vår och fint svampletarväder. Du ser så fräsig ut när du sitter och tigger, ett öra upp och ett i minne, hihi. Jag förstår inte hur din matte kan motstå dig, för det skulle inte min kunna säger hon.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Åsa

Åsa

8 april 2010 12:14

Oj vad mycket snö ni har kvar!! Här är det bara små högar kvar av de riktigt stora snöhögarna.

http://blandhundarochkatter.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hangar Kajsa & Co

8 april 2010 17:51

Hej & Voff! *haha* Min matte tänkte tvärtom mot Åsa å inlägget ovanför, Men vad lite snö ni har i stället *hihi* ;o))
Vi har massor kvar hos oss. Vi brukar få en rejäl dämp ända fram i slutet på maj månad.
Var till Strömsholm kattsjukhus i går, och tänkte...men de har ingen snö alls. Vi vovvar fick stanna i bilen med husse, vi tog en promenad oxå med husse...å det luktar så intressant uye där, och många månster-hästar ute. Min 4 benta syster gillar det där osande sakerna som kommer ut där bak från hästarna, lukat gott tycker hon, och vill rulla sig i det.
Matte sitter och vänta på att kattens veterinär ska höra av sig om provsvar nu.

Ååå vilket fin skumminpackning du fixat, snyggt.
*haha* har du lyckats lura till dig godis oxå....smart kille :o))

Tass på er!

 
Sigge

Sigge

8 april 2010 18:29

Alice: Simma det är livet! Ok, plaska runt är också trevligt men inget slår en rejäl simtur.
Matte hälsar o tackar för berömmet om bilderna (som inte är ett dugg märkvärdiga).
Maja: Matte har en kompis vars katt alltid försvinner på vårkanten, sen är hon spårlöst borta tills höstkylan kommer, då dyjer hon upp som om inget hänt igen.
Jag kände mej mycket smart när jag lurade matte.
Kajsa: Nog sjutton har vi alldeles för mycket snö ännu. Men det försviner mer och mer för varje dag och just nu faller det hälsovådligt regn här.

http://www.skogsraets.se/siggesvamphund.html

 
Ingen bild

Maja

8 april 2010 21:55

Jag har bara stuckit till skogs den där enda sommaren. Alla andra av mina 13 år har jag bott hos matte och husse. Men de där bonntyperna var bara för vidriga....
Nu bor jag på min egen våning med egen balkong och kattstege. Delar med Felix. Han tycker också att de där randiga fåntrattarna kunde flytta härifrån snarast.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards