Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under mars 2015

Av Sigge Svamphund - 7 mars 2015 18:09

Inga händelser av värde i dag inte.

Gick ut för en längre runda och hoppades på lite trevligt jobbande.

 

Jo skogen behöver städas.

Blåser så eländigt mycket att det trillar ner en massa grenar.

Ska vara ordning i mina skogar!!!

 

Gick vidare och hamnade vid sjön.

Där slet jag mycket och länge.

 

Matte trodde att det var detta jag ägnade mej åt.

Desperat längtan efter badsäsongen.

 

Inte alls.

Efter massor med slit så lyckades jag få tag på denna.

En trasig blå boll som var fastfrusen i onödiga isen.

Såna ska vara på land tillgängliga för mej.

 

Så hamnade jag i fulvintern igen.

Begriper inte att den ska ha så himla svårt att dö.

 

Gick in i skogen.

Planerade att jag skulle jobba.

 

En stendöd Röksvamp sen förra året och några ruttna Trattkantareller var allt som fanns.

Ägnade mej åt vanliga hundgöromål istället.

 

Tillbaka ute på vägen och fulvinter råder.

Skulle till sjön igen för matte skulle kolla om människor verkligen är så korkade som hon trodde.

 

Här sitter jag tillsammans med den trasiga bollen och konstaterar att människor är ett korkat släkte.

 

Idioter enligt matte.

Eller så var han väldigt trött på livet eller älskar vinterbad eller nåt.

Ut och köra cross på isen som håller på och dör.

Han lär ha blivit välduschad för det sprutade vatten när han körde.

Gick vidare.

 

Skidbacken ska föreställa öppen, men det var alldeles dött.

Människor har nog tröttnat på att åka.

 

Jag planerar.

Bara den lilla detaljen onödiga kopplet som hindrar mej och tyvärr fortatte att hindra mej.

Hade tänkt göra ett besök hos Siri.

 

Blev av med koppeleländet och siktar nåt.

 

Jodå Siri som rastade sin husse.

Tyvärr hade hon inte kylskåpet med sej och jag fick inte följa med hem till henne heller för skitmatte.

En annan dag och en annan dag kan Siri följa med mej till skogen.

 

Sånt här gillar jag.

Fri väg in i mina affärer.

 

Hej Pinnaffären, vet du hur eländigt synd det är om mej?

Fick självklart massor med medhåll om att jag är en mycket lidande hund som aldrig får göra nåt skoj

eller får mat eller träffa kompisar eller............................

 

Pinnaffären har ju bisysslan sälja blommor när de inte tillverkar pinnar åt mej.

De som hamnar i papper på bilden skulle matte ha.

Kan inte tänka mej att hon är värd blommor och hemligt var det.

 

Den hemliga alldeles underbara buketten.

Fast Freja trodde att den var till henne.

Men den var från Rottis Helga med ett tack för att matte tar ut henne ibland när hennes människor

är borta för länge.

Resten av dagen har jag mest slappat medan det stormat isvindar ute.


Av Sigge Svamphund - 6 mars 2015 18:05

Mycket bra hunddag det här.

Bland annat har jag kunnat jobba ordentligt.

 

Jag har minsann planer och det gäller att vara snabb innan matte hittar onödiga kopplet eller

några andra dumheter.

 

Jodå, jag tog mej över Heden och genom skogsdungen till Siris hus.

Titta där ligger hon minsann och väntar på mej.

Inventerade självklart kylskåpet och fick korv.

 

Så där ja.

Jag skulle ha Siri med mej på min runda.

Siris matte har ju blivit skuren i av människoveterinären och kan inte gå så långt just nu.

Jag tackar ju aldrig nej till sällskap.

 

Så äntligen på fria tassar efter tråkväg på gatorna.

Nu ska vi greja med en massa trevliga hundsaker.

 

Så hamnade vi mitt i fulvintern igen.

Fast den tog slut ganska snabbt.

 

Kom på att jag var tvungen att kolla en arbetsplats lite akut.

Förra gången doftade mycelet så kanske............

 

Nä inga Stenmurkelvalpar födda men mycelet doftar önnu mer.

La en pinne där för att hon utan luktsinne ska fatta vad som är på gång.

Snart kommer jag att kunna jobba.

 

Spabäcken var i bästa skick så jag ägnade tid åt pälsvård.

Viktig sysselsättning.

 

Men den lilla nästansjön är fortfarande invaderad av onödiga isen.

Jag behöver fortfarande bada!!!!!

 

Jo det är vår.

För nu kommer det såna här Legeskålar i skogen.

De lyser på långt håll.

 

Jo jag har jobbat.

Vill du ha två ruttna Rödgula trumpetsvampar?

Skitmatte vill inte alls ha dom.

Otacksamma människa.

 

Siri hade stenkoll på en hare.

Men hon uppförde sej och stack inte efter den.

Gick vidare, testade spa och grejade mad vanliga hundgöromål.

Sen blev det jobbar dags och skarpt läge.

 

Titta vad jag hittade!!!!!

Ytterligare en ny lokal med den sällsynta och fridlysta Bombmurklan.

   

Visst är de fina?

Alldeles nyfödda små Bombmurkelvalpar.

Fick massor med beröm för väl utfört jobb och dessutom har jag lyckats med att hitta ytterligare en

ny lokal för såna.

Kändes väldigt bra med rejält jobb igen.

 

Firade mitt jobb i närmsta spa..

Gick vidare utan att det hände nåt spännande.

Matte pratar om att vi måste kolla mer i den skogen för det var tredje lokalen med Bombmurklor i

det området som jag hittade.

 

Äsch!

Fulvinter igen när vi kom ut ur skogen.

 

Trodde faktiskt att det var över med vägar som är skridskobanor.

Men inte det inte.

Gick mot Siris kylskåp hemma igen.

 

Se där öppen dörr och raka vägen in.

 

Vi är hungriga.

Var länge i skogen och jag har jobbat hårt.

Serverades korv och varsin macka med skinka också.

Perfekt då slapp jag svälta idag också.

Gick hem och slappade.

På eftermiddagen var jag på en liten affärsrunda så jag fick godis.


Av Sigge Svamphund - 5 mars 2015 18:02

Klarat av ännu en dag i mitt eländiga hundliv.

Skulle ut på längre runda och nu skulle jag kolla en jag inte gått på väldigt länge.

 

Den här rundan gick jag behöver ni veta mera?

 

Märkliga saker händer vid sjön.

Hembygdsföreningen ägnade sej åt att försöka få upp i alla fall lite is.

Gick aldrig och kollade men ser fram emot att jag kommer att ha en bra swimingpool där innan

onödiga isen dött helt.

 

Fortfarande råder det fulvinter på en del ställen.

Trodde faktiskt att den skulle vara borta.

 


Blev mycket bättre ganska snart.

 

Nångång har någon tappat en mössa.

Den hade tinat fram nu.

 

Här blir jag utsatt för olaga hundhot.

Om du simmar över ån så vänder vi och går hem.

Skitmatte!

 

Ingen badsäsong i min andra sjö heller.

Onödiga isen är svårdödad i år.

 

Jag SKA hit igen.

Ja, alltså bara onödiga isen verkligen dött för här kommer det att vara alldeles ljuvligt då.

Försökte faktiskt slå ihjäl isen men lyckades inte.

 

Jag är förföljd!

Till och med på spårvägen är hästmonstren ute och letar efter svamphund att sätta tänderna i.

Monstret var inte där just nu, men det räcker minsann med spåren.

 

Såna har ljuvliga diken finns det överallt.

Självklart använde jag alla.

 

Titta!!!!!!

Fulvintern verkligen skriker ut sin ångest över att dess tid är över nu.

 

Här var det länge sen jag gick.

Befinner mej faktiskt på Riksväg 55 som är i allra bästa skick för all trafik.

Nä, detta är den gamla sträckningen.

 

Vem har stulit mitt vatten?

Här ska det vara en mycket lerig spagrop, men i dag fanns det inte en droppe.

 

Har kommit ut långt bort på Vilda grisvägen.

Den är så där härligt vårkladdig nu.

Hade massor att kolla.

 

Rejäla underbara spa som doftade ljuvligt.

Attmatte hotade med tortyrkammaren det lyssnade jag inte på.

Jag sköter min päls bäst på egna tassar.

 

Ingen badsäsong vid andra änden av sjön heller.

Men isen låter väldigt mycket, tror det är dödskampen.

 

Nu blir det otrevligt.

Funderade på att förvandla mej till tax men valde att lägga benen på ryggen och vara extremt

snabb istället.

 

Jo där stod de hungriga monstren och blängde lystet efter mej.

Korkade matte hon pratar med dom och påstår att de är så fina och trevliga.

Är övertygad om att hon kommer att sluta som monstermat en vacker dag.

 

Sist var bäcken invaderad av onödiga isen, men det var då.

Tillbringade massor med tid i den.

Fortsatte hem, käkade lunch och slappade.

Matte försvann, kommer snart fick jag bara höra.

 

Skitmatte!

Hon gick minsann och hämtade Rorris Helga och gick ut  med henne UTAN att jag fick följa med.

Dumheter, jag hade visst behövt följa med.

 

Ännu värre.

Rottis Helga tog sej minsann in i Prylaffären och käkade godis!!!!

Känner mej fruktansvärt orättvist behandlad.

Att matte hade ett grisöra med sej från Prylaffären är ett mikroskopisk plåster på mina enorma sår.

Gick ut på eftermiddagsrunda.

Knuffade upp dörren till Pinnaffären och gick in och beklagade mej högljutt över livets orättvisor.

Men matte påstår att i morgon så kommer jag att ha sällskap på min långrunda så jag ska inte tjura.


Av Sigge Svamphund - 4 mars 2015 18:03

I dag så skulle jag kolla tänkbara arbetsplatser.

Det suger rejät i jobbartarmen nu.

 

Så där, äntligen på fria tassar.

Aptråkig väg först via en massa onödiga gator.

Matte har alltid inbillat sej att det är minst 2 km gator, visade sej med hjälp av Run keeper att det är 1 km.

 

Hm, jag ska genom fiendeland, alltså en enorm komonsterhage.

Bäst att kolla noga så det inte doftar av monstren.

 

Fritt fram, komonstren är tydligen kvar i monsterhuset.

Bra för det var länge sen jag var här, typ tiden innan lappmöglet anföll.

 

Jo jag tänkte.................

Blev ombedd att genast sluta tänka för vattnet i ån är väldigt strömt så det där med simma kunde jag

glömma.

 

Men vad är detta?

Fulvintern lever fortfarande.

Trodde att den skulle ha den goda smaken att vara död överallt nu.

Jag kunde inte ens kolla om mina Svarta vårskålar hade blivit flera för de var begravda.

 

Stora äckliga snöhögar fanns det också.

Här ska det vara andra trevliga saker.

 

På en del ställen gick det faktiskt att ta vattenvägen.

Självklart använde jag den.

 

Där framme har jag en bra arbetsplats.

Förra året hittade jag första Stenmurkelvalparna där 7 mars.

 

Inga valpar födda, men mycelet doftar mycket så de lär födas precis när som helst.

Hoppas, är trött på att vara mer eller mindre arbetslös.

 

Tröstade mej med fler såna här ljuvliga spa.

Måste ju prova alla länge, mycket och högljutt med spaskallen.

 

Många träd som dukat under i vinter.

Tur att jag är vältränad och enkelt tar mej över dom.

 

Innan de rustade upp det här huset så kunde jag göra en massa fynd.

Bland annat så hade jag en trevlig rulltunna, men den är spårlöst borta.

Fanns inget skoj alls idag.

 

Vad är detta för skämt?

Här brukar jag kunna simma.

Har Vattentjuven redan börjat härja?

 

Jobbade.

Ihjälfrusna Ostronmusslingvalpar.

Fanns vuxna också, men de var alldeles ruttna.

 

Helt plötsligt så inträffade normalväder en stund.

Mycket trevligare när det är så här.

 

Bakom mej är det en sjö.

Fröst var den alldeles igenvuxen och obadbar.

Nu är den utgrävd och badbar.

Men det har minsann inte onödiga isen fattat som fortfarande lever.

Måste gå hit och provsimma när isen är död.

 

Ser ni alla små svarta prickar?

Det är Malmköpings alla talgoxar som hade nåt möte.

Matte tror att det var flera hundra och de hade massor att prata om.

Men de ville inte vara med på några bilder.

 

Tillbaka på tråkgatorna igen.

Matte som ägnar sej åt att mäta våra rundor påstår att dagens bara är 6 kilometer.

Jag längtar efter att komma ut på de rejäla rundorna.

Förhoppningsvis dröjer det inte så länge.


Av Sigge Svamphund - 3 mars 2015 18:00

TACK för alla gratulationer som trillade in i går.

Känner mej mycket uppvaktad och ihågkommen främst på Facebook.

Är inte en dag äldre och är fortfarande en hund i mina allra bästa år.

I morse däremot var det inte alls skoj att vakna och göra morgontoalett.

Alldeles äckligt vitt ute.

 

Ska på längre runda.

Vidrigt har bara gått ett par meter från mitt hus och håller på att bli översnöad.

 

Ta av mej onödiga kopplet!

Jag ser nåt där borta som kan förgylla denna eländiga tillvaro.

 

Såg alldeles rätt.

Siri var ute och rastade sin husse.

Trevligt med sällskap en stund.

 

Fast det är lite konstigt, Siri har ju ett kylskåp fullt med korv och alltid svälter hon.

Mattes godisficka var hennes allra största intresse.

Människorna ägnade sej åt tråkprat medan jag och Siri pysslade med annat.

 

Inte lyckades jag smita med till kylskåpet heller.

Fick minsann fortsätta min vandring ensam i vita äcklet.

 

Skogen såg alldeles hemsk ut och hela tiden kom det mera.

Jobba kunde jag glömma.

 

Ihåliga trädstammen var lönande, det växte godis i den.

 

Äckligt.

Allt är alldeles grått och onödiga isen som borde vara död är vit.

Gick vidare, hade tråkigt och hittade inget spännande.

 

Tur att det i alla fall finns barmark under granarna så jag kan klara av större behov.

 

Tänkte ta den här vägen.

Men där var stigen skridskobana så matte vägrade.

Ska införa fyrbensdrift på människor.

 

Här brukar det vara superspa, men det konstgjorda lappmöglet har inte börjat smälta ännu.

Dags att det gör det.

 

Bestämde mej för att kolla om badsäsongen börjat.

Alldeles för länge sen det gick att simma.

 

Nähä inte idag.

Men det tar sej och var alldeles underbart att ha sjövatten under tassarna.

 

Detta blir underbart!

Min sjö håller på att bli enorm.

Hade jätteskoj här.

 

Undrar om en rak högertass kan döda isflaket.

Jodå jag drämde till hårt ett par gånger och det gick i massor med bitar.

 

Fortsatte med mitt framgångsrika isdödande efter hela strandkanten.

Borde egetligen ha hållit på hela dagen så kanske det blivit badsäsong.

 

På väg hemåt.

Äckelvitt överallt och jag är dyngsur av allt vidrigt nedfall.

 

Hamnade på ett av Malmköpings fik.

Trodde faktiskt att jag skulle fika, men matte skulle bara prata tråk så jag blev blåst på fikat.

Är förövrigt ett mycket bra ställe där vi hundar är välkomna att fika.

Gick hem och hade tråkigt.

 


Ute på eftermiddagsrunda och vita eländet håller på och försvinner.

Öppna dörren jag SKA in till min rosa elefant!

 

Hittade elefanten och med den i munnen så berättade jag för Susanne att det ALDRIG är nån som

kliar mej eller ger mej mat eller godis eller tar ut mej eller...........

Susanne förstod mej precis att det mest synd om mej i hela världen.

Hoppas att det blir en bättre dag i morgon.

Matte pratar om att jag ska få kolla en arbetsplats jag inte kollat på många evigheter.




Av Sigge Svamphund - 2 mars 2015 18:01

Idag fyller jag 11 år, alltså har jag självklart blivit firad.

Började i morse med att matte gratulerade mej ordentligt.

Så frågade hon om jag ville ha paket.

Dum fråga, paket är en hundlig rättighet när man fyller.

 

Öppna paket är en mycket trevlig sysselsättning.

 

Fick mer oxblodsgodis, massor med tuggpinnar med torkad kyckling och en leksakskrokodil som jag

titta en del på i Grisöronaffären.

Käkade godis till frukost.

Sen skulle jag ut och åka.

 

Har hamnat i skogen.

Denna har jag inte besökt på ganska länge eftersom vita skiten varit för djup.

 

Inte hade fulvintern dött helt i den skogen heller.

Massor med äcklig is och snö kvar.

Totalt onödigt.

 

Så där ja, snälla svamphundar som fyller år hittar minsann present i skogen.

En synnerligen före detta boll, har ju hittat ett helt gäng såna där genom åren.

 

Spaade massor ihop med "presenten"

Den var alldeles utmärkt till det.

 

Inne i skogen är det trevlig barmark så där ville jag vara.

 

Även om jag har födelsedag så jobbar jag.

Men kräsna matte ville inte alls ha en gammal obestämbar riska från förra året.

 

Roade mej massor i en underbar bäck istället.

Kan inte tillbringa för mycket tid i vatten.

 

Det ÄR vår.

För de här små orange svamparna (matte kan namnet men just nu är det tomt i skallen) kommer på våren.

 

Hittade ett underbart superspa!

Gissa om jag roade mej.

 

Jobbade lite mer och hittade en pinne med Vintertickor.

Ingen matsvamp, men allt som är svamp denna årstid är skoj.

Jag njuter av att kunna jobba en del igen.

 

Vadå gå till bilen och åka?

Det är min födelsedag och jag bestämmer hur den ska vara, har ingen lust alls att åka.

Men så sa matte ett magiskt ord så jag vill åka.

Minuten senare så hade jag behövt ha kameran och helst filmat.

Matte vrålade, hoppade flera meter bakåt och höll på att dö av skräck.

 

Mattes fiskfobi är ju välkänd så ni kan ju tänka er reaktionen på detta.

Enligt henne flera ton med skendöda Vithajar mitt i skogen.

Hur de hamnat där är ett mysterium, för såna där odjur ska inte finnas i skogen.

Och självklart måste matte nästan snubbla på dom.

Gick till bilen, åkte och så fick jag passa den på ett par ställen.

 

Har kommit till mattes mamma.

Min födelsedagslunch är på gång.

 

Lunchen bestod av en rejäl portion korv och sen fick jag en portion av människornas vegetariska

lasange också.

Utsökt födelsedagsmat.

 

Aha ska jag få födelsedagsfika också?

Blev en miss, ingen människa ville ha nåt till kaffet men jag ville krävde att få nåt.

Serverades ett par muffins.

Så skulle jag åka hem.

Mattes mamma följde med så nu har hon fått tillbaka sin bil.

Jag får klara mej utan och låna hennes när jag behöver åka nånstans i väntan på att det blir en annan

bil till mej.

Av Sigge Svamphund - 1 mars 2015 18:04

I dag skulle jag till en folktom skog.

Matte var ganska folkilsken och behövde en lugn skog utan människor för att bli snäll igen.

Hon trodde att vi skulle till Engelska skogen för att titta till mina engelska kompisars hus

och lite annat.

Gick inte, för där man kan parkera så var det en stor snödriva.

Vände för att leta annan skog, passerade Vithajssjöskogen, men den hade inte matte

lust med.

 

Hamnade i Gröna männenskogen.

Var många evigheter sen jag var i den.

Hade fullt upp med att kolla en massa saker.

 

Som sånt här, alla ljuvliga spagropar.

Fanns flera tusen och jag provade alla.

 

Skulle få välja väg alldeles på egen tass.

Funderade eftersom jag befann mej vid en vägkorsning.

 

Där borta är mitt vinterdass.

Men jag hade inget behov av att använda det, granarna är ju åtkomliga.

 

Den här vägen fick det bli istället.

Många, många evigheter sen jag gick den och det finns intressanta saker efter den.

 

Bakom mej ska det vara en perfekt nästansjö men onödiga isen hade inte haft vett att dö där.

Jag som planerat bad.

 

I trakterna av Hålan så är fulvintern kvar.

Sak absolut inte vara så här vidrigt vitt nu.

 

Min superspagrop var också oanvändbar.

När det är riktigt gynnsamt så kan jag faktiskt simma i den.

 

JAAAAAAAAAA!!!!!!!!

Ser ni det där vita framför mej?

Jag har hittat skum och gör en mycket välgörande skuminpackning.

 

Även i Gröna männenskogen så har träd gått och dött.

Lappmöglets fel.

Tröttnade på fulvintern och bestämde att jag skulle in i skogen.

 

Mycket, mycket trevligare.

Barmark, spagropar och barr och mossa under tassarna.

 

Ännu bättre.

Vackra bäcken var i alldeles perfekt skick.

Mängder med forsande vatten.

 

Sluta tjata!

Jag tänker visst prova bäcken och jag klarar det strömmande vattnet.

Slutade med att jag doppade tassarna fick absolut inte ut längre.

Dumheter!

 

Gå du där borta.

Jag tänker gå här och kolla bäcken lite mer.

Lyckades spaa i den på några ställen.

Kom ut på vägen med fulvintern igen.

 

Tänk en godistall som inte blommat på flera år gjorde det helt plötsligt.

Men det var då, finns inget kvar.

 

In i skogen igen med den trevliga barmarken.

Hade massor att kolla.

 

Jobbade.

Föränderliga tofsskivlingar sen förra året.

Kräsna matte ville inte ha dom så de är kvar i skogen.

 

Gissa vad jag tänker göra?

Just det mera spa, bästa att passa på innan Vattentjuven vaknar.

 

Nog för att det trillar träd överallt, men den här björken vägrar trilla.

Den är nämligen full med en massa Sprängtickor som matte vill ha.

 

Krokodilsjön var det bara skit med.

Ingen badsäsong där inte.

 

Finns hopp för den sjön också.

Lyckades få en del sjövatten under tassarna.

Gick vidare och kollade en massa viktiga saker.

 

Någon som vill ha en kantarell?

Kräsna matte ville inte ha den här heller.

Tråkkärring!

Fast det kändes väldigt bra att få jobba.

 

Jaha det roliga håller på och tar slut.

Fast jag är nöjd med alla spa och att jag lyckades jobba.

 

Ganska kort runda.

Blev ungefär 5 km, fast Run keepern stoppade lite innan jag var tillbaka vid bilen igen.

Men det syns hur jag gick i skogen.

Eftersom matte hade mobilen så har nog jag gått mycket mer än de där fjuttiga 5 kilometrarna.

Åkte hem och slappade.

Eftermiddagsrunda behövde jag ingen ansåg jag eftersom det regnar.

Blev utsläpad i alla fall.

I morgon förväntar jag mej paket när jag vaknar eftersom jag fyller 11 år.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards