Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under april 2013

Av Sigge Svamphund - 7 april 2013 17:47

I går kväll så gick jag ut och gjorde min kvällstoalett.

Var alldeles som vanligt ute, men tio minuter senare så tittade matte ut genom fönstret.

 

Har ni sett så fruktansvärt vidrigt!

Alldeles äckligt vitt ute.

Gick och la mej för min skönhetssömn och hoppades att jag skulle vakna till nåt bättre.

 

Morgontoalett, inte ett dugg bättre.

Funderade allvarligt på att gå i ide.

 

Ute på dagens långrunda. 

Vita skiten håller på och försvinner och här har jag hittat ett trevligt litet spa.   

 

Vattentjuven härjar i ån också.

Är flera decimeter mellan onödiga isen och vattnet.

 

Enligt mate s skulle vi prova att gå via fjället in i skogen ( jodå Malmköping har ett fjäll).
Har inte gått den vägen sen i höstas.
 
Gick bra ganska länge eftersom det ibland var barmark.
Kollade en arbetsplats där det brukar växa Svart vårskål, tomt.
 
Sen blev det så här.
Ska vara barmark istället!
 
F-n också.
Här ska det växa murkelvalpar nu.
Försökte gräva fram barmark så de har en chans att födas.
 
Eftersom det drog björktoppar ur lapmgelet igår så tänkte jag gra samma sak idag.
Misslyckades, denna satt alldeles för fast.                       
 
Här ska det också vara en bra arbetsplats med trevliga spa.
Höll på att fastna  när jag skulle tillbaka
 
Var väldigt skönt att komma till barmark igen.
Dessutom hämtade jag min hink från sitt gömställe.
Måste ju roa mej med nåt.
 
Mitt bra spadike hade invaderats av onödiga isen.
Men några raka högertassar så kunde jag mörda en del av den och ta några välbehövliga spa.
Blev ljuvliga lerinpackningar.
 
Gjorde faktiskt ett svamphundsjobb.
Här har jag hittat nåt åt matte som hade en dålig dag och behövde uppmuntran.
 
En Sprängticka på på bekväm såga av höjd.
Fick mycket beröm för mitt arbete.
 
Du kan gå före matte, jag tänker stanna här under korkeken gråalen och spaa en stund.
 
Dagens vårtecken.
Nässlorna börjar vakna så snart ska det väl plockas några ton med såna också.
Gick hem och slappade medan matte svor över svamptorken som helt plötsligt vägrar att fungera.
Tur att det finns två i detta hus.
 
Gick ut på eftermiddan.
Ville hem lika snabbt, någon (troligen Gizmomatte) hade minsann beställt en massa äcklig hagel!
Hemskt var det.
Hoppas det blir bättre i morgon.
 
Av Sigge Svamphund - 6 april 2013 17:45

Har fatiskt kunnat jobba lite idag för första gången på många evigheter.

Skulle åka till Eskilstuna och hämta min bil

Men jag skulle ju som vanligt till skogen också.

 

Skit också!!!!!

Detta ska föreställa Sörmlandsleden etapp 22.

Hade faktiskt trott att det skulle vara mer barmark än detta elände.

 

Kanske finns det hopp.

Sist jag försökte gå här för några veckor sen så fanns det ingen barmark alls.

 

Fast för det mesta så såg det ut så här.

Här ska det dessutom finnas väldigt bra spa vid normal väderlek.

 

Gav matte en och annan hjälpande tass när det såg ut så här.

Drog upp alla stackars små björkar ur snön så att de kan räta upp sej igen.

 

Hittade trevlig barmark igen

Så här ska det vara överallt nu, jag vill ut och jobba och kolla alla mina skogar.

 

Det är ett hårt slit att vara fyrbent etappledare.

Hörru matte, det ska inte ligga träd över leden.

Har du nån lösning på detta?

 

Jodå, hon hade den där förvuxna svampkniven i fickan.

Bäst att kolla ordentligt  hon verkligen sågar på rätt sätt.

 

Så trädet är av och nu vidtar mitt arbete.

Flsa bark och dra trädet åt sidan så det inte hindrar andra vandrande hundar.

Kändes väldigt skönt att få göra lite insatser som fyrbent etappledare.

 

Ser ni det tre vita prickarna?

Årets första svanar kom flygande och i går hördes både gäss och tranor.

Kanske blir vår till midsommar eller så.

 

Struntar väl i fåglarna.

Jag var betydligt mer intresserad av var sjutton alla spagropar som ska finnas här håller hus.

Det är hög tid att de kommer fram nu.

 

Mera jobb.

Tyvärr så rådde jag inte på utan var tvungen att be matte göra en insats med svampkniven/sågen.

Björken är numer borta så Hälge kommer fram, det var bara han som vandrat där ännu.

 

Titta på stenen.

Så djupt var lappmöglet här och solen tinade upp skaren. 

Alltså var det bara att vända igen.

Trodde faktiskt att jag skulle ha kunnat fortsätta att jobba.

 

Strunatde i leden och gick inne i skogen.

Titta vilken underbar barmark.

Enda felet var att vattentjuven hade stulit ett bra spa jag hittade sist.

 

Undrar när de tänker födas egentligen?

Är verkligen dags att jobba som murkelhund nu, men inte ett liv.

Fast matte tror att mycelet börjar vara akktivt eftersom jag markerade mycket där.

 

Hittade den gamla tunnan som nån snäll människa placerat där till den fyrbente etappledaren.

Roade mej länge med den.

 

Stolpar med markeringspilar ska inte luta.

Försökte åtgärda det, men misslyckades måste bli barmark och tjällossning först.

Får väl vara nöjd med att jag i alla fall lyckades jobba lite grann idag.

Sen åkte jag till Eskilstuna.

 

Gjorde sånt här i mattemammas garage.

Fick tillbaka min bil och ställde kvar mattemammas bil

Känns bra att åka i mitt baksäte igen

Den som tittar riktigt noga kan skymta mej i min bil, var tvungen att hålla koll så inte matte virrade till det.

Två bilar är definitivt en för mycket för henne att hålla reda på.

Åkte hem och slappade, har varit ute men det var alldeles händelselöst.



Av Sigge Svamphund - 5 april 2013 17:46

Återigen bevisat, människor tillhör ett klent släkte.

Matte har sett halvdöd ut större delen av dagen och gnällt om att hon är trött.

Himla tur att mattemamma valde att sova på hotell vid Arlanda för annars skulle vi ha varit ute

och åkt halva natten.

Nu är hon vara i Barcelona och ombord på den där lilla ekan.

Jag vågade inte ens tänka tanken att få skjuts till nån skog idag, matte ville inte köra bil.

Äsch, jag åkte minsann lika långt jag och jag är inte ett dugg trött.

 

På väg ut på långrunda, ser verkligen lovande ut detta.

 

Jadå Siri ville dejta mej och inventera mattes godisficka.

Mycket trevligt, var ett tag sen jag träffade henne sist.

Tyvärr skulle vi åt skilda håll så det blev ingen lång dejt.

 

Kollade till mitt bra spaställe, men inte har vattentjuven återlämnat allt vatten inte.

Fortfarande torrt.

 

Funderade på om jag skulle gå Dunkvägen men det hade inte matte nån lust med.

Hon påstod att Vilda grisvägen var mycket bättre idag.

 

I går var det blåsippa och idag fanns det tre tussilago.

Nu borde faktiskt murkelvalparna födas snart.

 

Fast bara en liten bit bort så var det vinter på Vilda grisvägen igen.

Kanske får vänta ett tag på murkelvalparna.

 

Trodde att kanske, men inte.

Min vägkon är fortfarande rejält fastfrusen.

Måste komma ihåg att inte placera den i ett dike i höst.

 

Ännu ett vårtecken det har uppstått såna här bottenösa slukhål på vägen.

Kollade efter spa men hittade inga, men det går framåt för nu syns i alla fall onödiga isen.

 

I stället för att passera hästmonstren så insåg jag att det äntligen gick att gå här.

 

Kollade noga överallt och det verkade vara i sin ordning efter vintern.

Jobbigt detta att hålla reda på alla mina skogar nu.

 

Min fina gula dunk som jag gömde för flera månader sen den fanns precis på samma ställe.

Hade väldigt mycket skoj med den.

 

Jaha, detta ska vara en ypperlig badplats i min andra sjö.

Nu vrålade matte bara om att jag inte hade på onödiga isen att göra.

Vadå skulle bara kolla.

 

Förresten så var jag tvungen att hämta en pinne där.

Nån hade nångång eldat på isen

Om den försvinner kan det flyta runt pinnar och det accepterar inte jag.

Ska vara ordning vid mina badplatser.

 

Om jag sätter mej här och väntar envist så kanske det växer upp murkelvalpar framför mina tassar.

Det brukar faktiskt finnas såna här.

 

Tröttnade på att vänta på dom så jag hittade i alla fall en liten spagrop.

Självklart var jag tvungen att döda onödiga isen innan jag kom åt det välgörande vattnet

Gick hemåt.

 

Myrorna de sliter hårt med att laga sin stack.

Flitiga djur det där.

Gick hem och slappade och drömde om bättre tider.

 

Den hä bilden har matte fått av en kompis.

Om vi alla gör så här så borde väl det sista vita äcklet försvinna och skogarna bli alldeles framkomliga.

Plus att min arbetslöshet äntligen kan ta slut.

Tror jag ska prova, ska bara se till att komma över ett gäng knivar, se så..................

Av Sigge Svamphund - 5 april 2013 08:08

Jo min dag börjde alldeles som vanligt.

Förmiddan så gick jag som vanligt ut på en längre runda.

 

Bestämde att jag skulle kolla om det blivit badsäsong vid hundbadet.

 

Nähä, inte det.

Bara en massa onödig is, fast enligt matte hade jag inte ut på den att göra.

Gick till skogen i stället

 

Det är VÅR i skogen!!!!!!!!!!!

Årets första blåsippor har kommit upp.

Perfekt innebär att snart kan jag börja jobba på allvar i mina skogar.

 

Ännu ett vårtecken, helt plötsligt så har spårvägen kommit fram.

Inte överallt men i alla fall på en del ställen.

Gick hem och slappade sen skulle jag ut och åka.

Hamnade i Eskilstuna, där bytte jag bil för vi skulle åka med mattes mammas bil istället.

Sen åkte vi och åkte.

 

Mest såna här vägar.

Jag hade faktiskt en hel del att titta på.

 

Så fanns det helt plötsligt flygplan efter vägen.

 

Så där framme.

Mattes mamma skulle till Arlanda.

 

Självklart så pinkade jag revir där.

Bäst att noga berätta att jag varit där.

Sa hej då till mattes mamma och önskade trevlig resa, så skulle jag åka hem.

 

Vem f-n stal E4 mot Fjollträsk?????

Självklart körde matte vilse eftersom E 4:an var stulen.

Åkte genom diverse okända orter innan E 4 helt plötsligt var återlämnad.

 

Ännu bättre, hon har lyckats hitta E 18 också och på den kan inte ens hon köra vilse.

Efter 35 mil i bilen så landade jag hemma fast med fel bil.

Matte var så trött att hon inte orkade åka till Eskisltuna och hämta min bil.

Men vad ska då mattes mamma göra?

På onsdag så fyller hon massor med år (80) och vill inte alls fira alltså rymmer hon.

Nu har hon flygit till Barcelona och där väntar en liten båt med utombordsmotor på henne

 

Denna lilla båt ska hon ut och kryssa Medlehavet runt med under en vecka.

 

Rutten syns på den här kartan.

Hon hinner alltså med flera länder under veckan.

 

Ni ser det där blåa på bilden, det lär varra en extremt lång vattenrutchkana.

Finns på båten, plus en isbastu och en massa annat.

Självlart förväntar vi oss bilder på mattemamma åkande vattenrutchkanan, testa isbastu osv när hon

kommer hem om en vecka.

Hur som helst är det tufft att vid hennes ålder ge sej iväg ensam på denna resa.

Men hon har drömt om det i många år och nu är det verklighet.

Med tanke på allt elände som varit senaste året så är hon verkligen värd en riktigt, riktigt bra resa.

Nu ska jag ta itu med min hunddag så jag har nåt att berätta i kväll.




Av Sigge Svamphund - 4 april 2013 21:06

Ni behöver inte skicka ut rikslarm efter mej.

Men 35 mils bilåkande känns så jag återkommer i morgonbitti innan min långrunda med

vad jag gjort idag.

Självklart körde matte vilse också, men mattes mamma är i alla fall iväg på sitt livs äventyr.

Avslöjar  i morgon vad den tuffa tanten ska pyssla med i en vecka.

Av Sigge Svamphund - 3 april 2013 17:39

Har ni sett, ÄNTLIGEN fungerar det att bli av med den där sällsynt irriterande reklamen

igen!

Inte en dag för tidigt.

I dag hade matte den goda smaken att motionera min bil, hon hade helt plötsligt kommit på att ett

ställe som jag inte besökt på evigheter kanske var framkomligt.

 

Och du korkade människa inbillar dej att jag ska kliva ur Hulken och sluta som monsterfrukost?

Visst jag ville väldigt gärna besöka det där stället men monstren tänkte säkert kasta sej ur hagen

och anfalla.

 

Nu gäller det att lägga tassarna på ryggen så de inte kommer efter mej.

Hörde hur matte sa fula ord.

Ja, ja hon är dement det vet ju alla, men se till att kamerabatteriet är välladdat är faktiskt hennes

skyldighet.

Nu var det väldigt, väldigt urladdat.

 

Finns inga granar i Sparreholms ekhagar, men det fick duga med denna en.

Magen blir i olag av hästmonster.

 

Nähä, fortfarande alldeles för tjock onödig is.

Övergick till att kolla en massa andra viktiga saker, typ att komonstren inte invaderat hagen och andra

viktiga saker

Inge bilder på det eftersom senilmänniskan försökte få batteriet att hålla så länge som möjligt.

 

Äsch, ska den aldrig dö?

NEJ matte vi ska fortfarande INTE flytta till det där huset.

Aldrig att jag bor i ett hus som ligger mitt i en komonsterhage, både jag och mina katter skulle snabbt

sluta som monsterföda.

 

Sist jag var här, då gick det minsann att simma.

Förövrigt så fick jag inte vistas på isen.

Slottet som syns i bakgrunden det däremot skulle jag kunna tänka mej att bo i.

Skulle kunna ha bra partyn med alla mina kompisar där.

 

Syns dåligt, men borta vid stenen så är det faktiskt lite öppet vatten.

För övrigt så förde onödiga isen ett fruktansvärt oväsen.

 

Inte var den trasiga bron lagad och onödiga isen var jag ju förbjuden att vistas på.

Hade annars lite funderingar på att hälsa på vid slottet.

Men sen blev det trevligt, mycket trevligt.

 

Här kommer jag precis tillbaka efter att ÄNTLIGEN haft sjövatten under tassarna.

Vet ni hur alldeles väldigt underbart det var?

Nu är nog badsäsongen väldigt nära.

Måste nog inspektera alla andra mina sjöar de närmaste dagarna, kanske att nån är badbar redan.

 

Drog runt länge inne i hagen, den är enorm så man kan tillbringa timmar där.

Ibland var det barmark och andra gånger vinter.

 

Dagens fynd.

En stackars Hälgevalp hade tappat sitt ena bakben.

Jag hade väldigt skoj med det länge tills.................

 

Titta!

Solen har värmt så jag kunde enkelt mörda all onödig is.

Gissa vem som spaade.

Matte skulle ha filmat idag istället för nu hittade jag rätt tonart och spaskallen ekade länge.

Dessutom doftade vattnet alldeles ljuvligt.

 

Vänta på mej!!!

Kom å att jag glömt det tappade Hälgevalps benet och det ville jag minsann ha med mej.

rovade att saa med det på ett ställe och det fungerade utmärkt.

Har faktiskt gömt det så jag kanske kan använde det igen om nu inte Hälgevalpen ska ha tillbaka det.

 

Blä!

Där ners står min bil och hästmonstren är kvar och förväntar sej lunch.

Tänkte inte alls gå till bilen.

Förresten ser det ut som om jag förlort ett bakben, måste ha varit tillfälligt för vad jag vet finns det kvar.

Släpades till bilen i onödigt koppel.

Åkte hem och slappade.

Var ute på eftermiddan träffade grannens chihuahua som doftar underbart.

Vi funderade allvarligt på valptillverkning, tror de skulle ha blivit underbara om inte annat sällsynta.

Fick inte göra valpar.

Så en viktig sak om morgondagens blogg.

Antingen kommer det väldigt sent eller på fredagmorgon.

Jag och matte ska skjutsa mattes mamma som ska på sitt livs äventyr.

Dit mattemamma ska är nog inga bekymmer för hon har lokalsinne även bland gator och hus till skillnad

från den som ska köra.

Jag ska hur som helst åka bil i mängder med mil.

Är mest orolig för att jag på väg hem antingen ska hamna i Övre Svappavaara eller Landskrona eller kanske

till och med hamna i nåt grannland.

Så snälla alla mina besökare om ni inte sett nån uppdatering här senast på fredag morgon, kan ni då

skicka ut rikslarm efter vilsen svamphund.

Lika bra att det går ut över hela Norden förresten, litar inte ett ögonblick på matte.

Tänkte att jag skulle hinna göra en massa viktiga saker kommande vecka innan mattes mamma ska

hämtas hem igen.


Av Sigge Svamphund - 2 april 2013 17:57

Äsch, jag trodde faktiskt att i ala fall nån av er skulle gå på mitt aprilskämt igår.

Ja, ja jag har redan det inför nästa år klart he, he, he.

Tro nu inte att matte behagade använda min bil idag inte.

Nädå, enligt henne är alla framkomliga ställen besökta så jag kunde hålla mej i hemmaskogarna.

Tycker att jag kunde ha fått åka och kolla om nåt under skett nånstans.

 

Hamnade på Hästmonstervägen.

Skulle gå en långrunda jag inte gått på väldigt länge.

 

Det finns hopp.

Kanske att onödiga isen på spabäcken dör till midsommar eller så.

Gick tyvärr inte att få den att dö genom att ge den mordiska blickar.

 

Urk!

Hästmonstret har varit tillbaka, alldeles färska pår.

Hoppas verkligen att ingen stackars hund kom i vägen för det.

 

En bra arbetsplats.

Fanns bara en kotte, inte minsta lilla murkelvalp hade fötts.

 

Jaha så var det vinter igen.

Var äcklig vinter i flera kilometer tyvärr.

Kollade massor med spa men det fanns inte och många arbetsplatser var dolda under lappmöglet.

 

Så äntligen börjar det se normalt ut igen.

Finns mängder mad alldeles underbara dofter där det är barmark.

 

Du matte om vi går häråt så kommer vi till slut till Döda Älgenskogen.

Skitmatte totalvägrade, hon visste genom Schäfer Frejas husse att det inte går att ta sej fram i

Döda älgenskogen ännu.

Är många evigheter sen jag var där, behöver bli framkomligt så jag kan vistas där igen.

 

Hittade faktiskt lite skog med barmark.

Mycket trevligt.

 

Titta vad jag hittade!

Fast förra årets gamla Stinkkremlor ville inte matte ha, de är för övrigt oätliga även som nya.

Det är hög tid att jag får komma igång och jobba igen.

 

Slut på det roliga, vinter inne i skogen också.

Jag som hade hoppats på att kanske hitta i alla fall nån Grankotteskivling eller vårskål.

 

Men detta är tröstöst.

Här SKA det vara ljuvligt doftande vatten.

 

Skam den svamphund om ger sej.

Här mördar jag lite onödig is.

Detta är en liten film till alla nytillkomna läsare om aldrig sett och hört hur det går till när jag spaar.

Ber om ursäkt för mina ringrostiga spaskall.

Har inte riktigt hittat rätt tonart efter den långvariga bristen på spa.

Var i alla fall väldigt trevligt att döda is och hitta vatten.

 

Detta är en stig över en gräsplan.

Kolla lappmögeldjupet, känns som om det kommer att dröja evigheter innan det är barmark här.

Sen blev det mycket trevligt.

 

Träffade på tre nya brudar.

Tyvärr blev det bara denna bild när vi skulle skiljas åt.

Människorna höll på med så mycket tråkprat att matte nästan glömde att ta bild.

Hoppas verkligen att jag träffar dom igen, behöver några till i mitt harem

Gick hem och slappade och missade totalt fräcke Balder.

Matte hörde märkliga jud från skafferiet, ur det kom Balder med en av MINA grisknorrar i munnen!!

Det fräcka katteländet trodde att han skulle käka up MITT godis.

Kan meddela att nu är allt godis flyttat utom räckhåll för tjuven.

Får se om jag kan ha tur och bli skjutsad nånstans i morgon kanske, fast matte påstår att jag kommer att

få åka bil så det räcker och blir över på torsdag.
 


Av Sigge Svamphund - 1 april 2013 17:35

En riktigt drömdag det här.

Efter sedvanliga morgonrutiner så tog jag min bil och åkte till en skog.

 

Kolla vilka spa jag hittade.

Gissa om min päls är om ny numer, tror jag struntar i att fälla vintervarianten.

Hann med en massa viktiga jobb på båda Sörmlandsledsetapperna.

Nu är de som nya. 

 

Inte en lappmögelfläck så långt ögat kunde nå.

 

Det fullkomligen kryllade av bombmurklor överallt.

 

Mitt allra bästa fikaberg på min långa Sörmlandsledsetapp där käkade jag egna mackor.

 

Inte nog med alla bombmurklor.

Jag nosade minsann upp massor med stenmurklor också.

 

Ska inte glömma alla ljuvliga bad i många sjöar, alla lika simvänliga.

 

Självklart så rullade jag tunna i flera timmar också.

Eller var det inte alls så här?

Är det 1 april idag?

April, april till er som satt och jublade över min alldeles fantastiska dag.

Sanningen är en tråkdag.

Matte tål inte tidsomställningen så hon bara gäspar, tr ett par veckor innan hon är inne i det, så börjar det

om igen i höst.

 

Detta är sanningen om skogen idag.

Blev inte ens skjutsad nånstans, fick hålla mej i hemmaskogen bara.

 

Helt plötsligt blev jag tillsagd att sitta och stanna kvar.

Hade jag ingen större lust med så jag föröskte smyga efter matte, tänkte att hon kanske planerade att

överge mej där i skogen.

Men hon vann tyvärr över mej tillslut.

 

När jag fick komma så skulle jag leta och då hittade jag min fyndade boll.

Perfekt nu hade jag i alla fall nåt att roa mej med.

 

Det går väldigt bra att ha dragkamper med den.

Hade många såna.

 

Tvingade matte att kasta bollen vid skoj rampen så jag kunde springa upp o ner för den många gånger.

 

Detta var det närmaste jag kom nån sjö idag.

Efter gårdagen påstår matte att hon har sjöfobi.

Strunt samma var i alla fall inte badsäsong.

 

Skumt.

Hela skogen kryllade av såna här lappar.

Fattar ingenting.

 

Springa i backar är ju bra för konditionen så jag sprang mycket efter bollen.

 

Tänk om all skog kunde varar så här alldeles underbar nu.

Jag vill ha mossa, löv, barr och sånt under tassarna hela tiden.

 

Det var nog ett korkat drag att sätta sej i riset.

Skitmatte påstod att jag nog var trött och snodde bollen.

Vadå, jag bara tränade på min markeringsposition i fall det möjligen skulle bli jobbardags framöver.

Hände inte så mycket mer.

Gick hem och slappade och har varit ute på tråkrunda.

Hoppas på en bättre dag imorgon.




Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards