Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 24 april 2011

Mest jobb och bad

Av Sigge Svamphund - 24 april 2011 17:51

Haft en bra hunddag.

Blev skjutsad till början av min långa Sörmlandsledsetapp.

Mycket trevligt för det var ett tag sen jag var där.

 

På väg mot dagens äventyr.

Hade en hel del att pyssla med.

Typ trevliga spagropar och annat trevligt.

   

Min bra lilla nästansjö är fortfarande badvänlig.

Kunde simma i den, men risken är stor att den snart försvinner.

 

Självklart så jobbade jag mycket som murkelhund.

Mycket små murkelvalpar har fötts.

Varsegoda, för er som inte har sett en murkelhund i arbete.

Här är en liten filmsnutt där jag jobbar.

Matte släppte knappen nån sekund för tidigt men murklan skymtar på slutet.

 

Suddig bild, men här är den.

Den som tittar riktigt noga ser att den växer på en gammal kotte.

Grankottar är väldigt bra till mycket.

Passerade förbi jägarnas tillhåll jaktstugan och passade självklart på att rulla

tunna.

Nu hade den andra tunnan tinat fram ur snödrivorna så den är välrullad.

Jobbade ännu mera.

 

Där jag står finns en liten stig och då kommer jag till mina bra badklippor.

Har inte kunnat bada där i år eftersom onödiga isen levt när jag passerat.

 

Underbart!

Provsimmade från många olika badplatser.

Alla var lika bra som vanligt.

 

Visst är den fin dagens sjö?

Min långa Sörmlandsledsetapp passerar ju den och jag har massor med

bra badplatser.

Fick tyvärr inte gå till skärmskyddet så jag kunde inte provbada alla.

 

Såna här paddor träffade jag många.

De skulle nog till sjön och göra paddvalpar.

Jobbade mer som murkelhund.

 

På väg tillbaka så blev det väldigt trevligt.

Tog en helt annan väg i skogen för att matte skulle fixa nåt.

Jag har bråttom eftersom jag är på väg till min andra Sörmlandsledsetapp och

där finns ju min älskade bäck.

 

Fortfarande perfekt skick på bäcken. Massor med ljuvligt vatten.

Grejade väldigt mycket i den, så här ska den alltid vara.

Passade på att spaa i min favoritspagrop också.

 

Sen gick jag tillbaka till min bil på stigar jag inte gått sen i höstas.

Hade väldigt mycket att göra med att kolla att allt var i sin ordning efter

vintern.

Var bara några små träd som behövdes flyttas på.

Hittade mer murkelvalpar också.

Resten av dagen har jag slappat och varit ut på en eftermiddagsrunda där det

inte hände nåt spännande.



 
 
Ingen bild

Saika

24 april 2011 18:33

Härlig film! Jag har kollat noga, men matte påstår att jag fortfarande inte förstår finessen. Det gör jag visst det, men jag har räknat ut att om jag letar upp svamp till matte så kommer hon att plocka den. Och det är ju så TRÅKIGT när hon plockar svamp, händer inget och hon stannar på samma ställe jättelänge...

Det var därför jag nosade upp kantareller förra sommaren och sen kissade lite på dom. DOM plockade hon minsann inte!

 
Ingen bild

Roslagsjyckarna

24 april 2011 20:35

Akta dig Sigge!

Paddor är livsfarliga! Huskytiken här försökte provsmaka och hon fick akut rabies, taskmatte skrattade åt henne när hon hade ett skumskägg jultomten hade varit avundsjuk på.

Paddan mådde fint och vår sköldpaddstokiga matte tog paddan i sina händer och flyttade på honom till parningsmarkerna.

 
Ludde

Ludde

24 april 2011 21:11

Snyggt letat! Vilken massa bad du hinner med på en runda. Kul med tidningen också. Husse hjälpte mig hitta rätt på den. Undrar om man kan parfymera sig med levande paddor? Kanske nåt din matte kan sälja på burk? Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Edith

Edith

24 april 2011 21:24

Min Hilda är precis som du ... en riktig spahund. Matte försöker hindra henne från att lägga sig i spagroparna som vi passerar på våra promenader. Men det är ju ingen idé. Äntligen har kärringen kommit på att det är omöjligt att hindra en spahund från att bada. Visst är det bra att hon äntligen tagit sitt förnuft till fånga ... men det tog ju sin tid. Men matte har ju aldrig haft något hund med detta i generna tidigare ... så vi får visa lite förståelse. Colliekramar

http://www.parisercollie.blogg.se

 
Kasper

Kasper

24 april 2011 22:35

Nu är det härligt - massa spa överallt, och sjöar utan is!!!!
Du är otroligt duktig på att hitta murklor!
Matte hittade också murklor idag - en påse i ett skåp! Den hade hamnat liksom lite bakom nåt annat.
Så i morgon blir det gottigt här! :)
Man tackar... ;)

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

25 april 2011 03:37

Vilken kanon dag du haft. Massor med simmande och spaande och sen fått jobba som murkelhund också :) Ja just ja, du han ju med lite tunnrullning också :)
Verkar vara fint vid sörmlandsleden, perfekt om det finns ställen att bada på om det blir varmt ute.

Hoppas din och mattens påsk varit bra.

http://www.heratorpetsvinja.webs.com

 
Hillman

Hillman

26 april 2011 17:56

Vicken härlig dag du haft med massor av skojsiga saker, murkelletning, badande, simmande, spa-ande. Det blev en hel massa ande det hihi.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards