Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 3 april 2010

Bra dag / dålig dag

Av Sigge Svamphund - 3 april 2010 17:56

Frågar ni mej så har det varit en mycket bra dag.

Men enligt matte har det varit en skitdag.

Efter morgontoalett och mattes grejande med mänskliga tråksaker så skulle jag ut och åka med min bil.

  

Gissa om jag ylade och tjöt av lycka när matte behagade svänga här.

Sörmlandsleden och min älskade bäck som jag inte sett sen julafton väntade!

Några meter in på vägen så stannade matte och ägnade sej åt mänskligt tråkprat

i fem minuter.

På de minuterna hände det nåt mindre skoj.

  

Syns dåligt men ena framdäcket blev platt!!!!!

Mattes alla nya ord vill ni inte höra.

Bilen blev stående och jag fick gå en extra kilometer, men det bekommer ju inte mej.

Hörde hur matte pratade en massa i mobilen och nåt om att möta nån sen.

Kändes fullkomligt ointressant, jag ville bara ut i skogen och till min älskade bäck.

  

Bläääää hästmonstren var i hagen som jag måste passera.

Men jag sprang fort så jag tror inte att de såg mej.

  

Hade så bråttom att jag knappt fastnade på bild.

Syns bara som en svart prick om man tittar noga.

  

Snöfritt var det inte.

Ganska djup snö men eftersom det var en massa minusgrader inatt så gick det att

gå på skaren.

Om man är hund alltså, matte hade massor med åsikter men trodde att det skulle

bli bättre igen.

  

Gjorde lite insatser som fyrbent etappledare och drog upp en del trädtoppar

ur snön.

  

Min älskade bäck brukar inte ens synas här.

Men nu har det blivit en stor sjö!!!!!!

  

Sånt gillar jag för alla spagropar är enorma nu.

Gissa om jag roade mej!!!!

  

ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!

Min allra bästa favoritbäck.

Såååååå underbart att kunna greja i den igen.

Mellan 24 december och 3 april är det alldeles för lång tid.

Jag brukar ju vara väldigt ofta och se till att äcken är i perfekt skick.

Matte tyckte att det var ovanligt lite vatten i den med tanke på alla översvämmningar

som är på andra stälen.

Men inne i djupa skogen så ligger det fortfarande 50 centimeter snö.

  

Jobb kommer vi att ha.

Den här granen har trillat över stigen.

Att matte snörullade några gånger när hon snubblade över träd som ligger begravda

under snö det tycker hon inte att jag ska berätta om.

  

Ännu mera jobb.

Stolpen lutar alldeles för mycket.

Gästboken, den var alldeles tom.

Inte nån som vandrat i snömängderna på hela vintern.

  

Enligt matte SKA träd som hon målat markeringar på stå upp och inte som detta

trilla över stigen.

Jo stigen finns under 50 cm snö.

  

Jag kollade min allra bästa spagrop.

Men den var fortfarande täckt av onödiga isen.

En stor del av Sörmlandsledsetappen genom naturreservatet Rosmossen går i

en djup sänka så därför atr det tid för vintern att försvinna.

  

Testade min älskade bäck på flera andra ställen.

Matte uppfann ännu mer ord när hon såg vad kyrkan "pysslat" med .

Skövlat inpå reservatet och dessutom såg det ut som om det till och med skövlat

I naturreservatet.

Men nu smider matte, det hjälper inte att stå i skogen och kalla på alla kända

naturväsen och några okända.

När matte smidit klart såberättar jag om det.

  

På väg tillbaka och inte bara jag spaar.

Till och med matte befann sej i vattnet, enligt henne var det enda sättet att

ta sej fram och hon tänker inte alls börja spaa.

Men bilen med tomma däcket..................

Jo jag kom tillbaka till den.

Precis när jag satt mej i baksätet så kommer det en bil och stannar.

Gissa om jag blev lycklig!

GIAHS MATTE!!!!!!!!!!

Trodde ju självklart att hon hade Giah som luktar supergott med sej.

Nähä, hon hade ett av mina sommardäck (de har legat där under vintern).

Reservdäcket till min bil är trasigt så nu skulle sommar däck på.

  

Problem.

Matte har dåliga onda händer och det har Giahs matte också.

Jodå de kämpade men ingen rådde på.

  

Räddningen har anlänt i form av Giahs husse.

På två minuter satt annat däck på bilen.

TACK SNÄLLA GUNBRITT OCH BENNY NI ÄR UNDERBARA!!!!!!!!!!!!!

Nu är min bil synnerligen olaglig.

Tre dubbdäck och ett sommardäck.

Men mattes valp Marcus ska fixa de andra i morgon.

Snälla alla hundar och människor, håll tummar och tassar för att polisen inte

vill prata med matte på vägen till Eskilstuna i morgon.

Då blir nog uppdateringen här lite senare för jag ska äta mat hos mattes föräldrar

också.




 
 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

3 april 2010 18:43

Ja det syns vart solen har varit. Inte hos oss iallafall. Du har ju snart snöfritt, och alla bra spa gropar kommer fort fram. Otur det med bilen. Men ni fick ju bra hjälp. Vi har haft en skön dag i stugan trots det osoliga vädret. Hoppas ni får en bättre dag imorgon utan nya ord. Ha det så bra

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

3 april 2010 18:49

men stackars dig! Det är ju fruktansvärt vilken misär du lever i! Inte få bada på hela vintern. och sen inte få träffa Ghia när hon luktar så gott. Det är verkligen synd om dig!

http://www.kattarina.se

 
Myrra och Tindra

Myrra och Tindra

3 april 2010 22:18

Oj då! Matte din får träna landningar till nästa skärtorsdag!:)
Jag har också öppet vatten i min bäck nu men som du vet vill jag ha varmare i vattnet innan jag doppar en endaste tass!

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Tessan och pälsbollarna

Tessan och pälsbollarna

3 april 2010 23:40

jo då i skogen ska jag lova att det är ganska mycket snö kvar! Bilderna från igår är i "lilla" skogen och den ligger rätt så "högt upp" med solen som lyser på rätt bra på vissa ställen där det inte finns så mycket träd... Men idag har det varit ljuvligt väder och riktigt varmt!
Hmmm jag skulle då inte fixa att byta däck heller...orkar ju för fasen inte öppna ett mjölkpaket! Natti natt

http://minahundarochjag.blogg.se

 
Ingen bild

Kajs#

4 april 2010 00:24

voff! Tur att ni fick hjälp med bilen :) Vi håller tassarna att ni kan åka utan poliskontroll, annars får vi hoppas polisen är snälla & förstående om så skulle hända de står där. Appropå kontroll, Min matte blev dålig på jobbet & husse kom och hämtade henne, skjutsade henne till doktorn, hon fick en akutremiss till akuten, och vi hade inte hunnit byta däck på bilen till sommardäck det var tidigt på våren, åkte dit i flygandebesiktning på väg till akuten, de två blåklädda farbröder (uniformer) var väll inte så jätte trevliga & tillmötesgående (kanske hade de en dålig dag) det tog ut och ändlöst innan de verkar bli färdiga, de hittade på än det ena efter det andra, (och bilen var nybesiktad!) till slut lyckades matte kravla sig ur passagerarsätet, var på den ena snäsigt frågar matte -Har du brottom nån stans eller??? -Nja, det har jag väll kanske inte men de står och väntar på mig nere på akuten, är på väg dit, jag har akutremissen här, säger matte & visar upp lappen hon fått från sin husläkare. Men men,de stoppade oss för en smutsig nummerplåt & dubbdäck & bestämmer sig för att göra en flygandebesiktning på plats.Vår väg hemma är rena lervällingen med slask & snö, inte tänker man på att tvätta nummerplåten när man är så sjuk man knappt kan stå på benen,och vi fick skäll över vinterdäck, och hemma fanns is & snö kvar efter vägarna, men där vi blev stoppade ver det bara vägar. Så vi behöll därför vinter däckena på en vecka till för att det såg ut som det gjorde hemma, men de var inte så tillmötesgående eller förstående över att matte var sjuk & att vägarna hemma är fulla med is-snö & lera. jaja, mycket får man vara med om som människa & hund, för det mesta hoppas man de uniformklädda farbröderna är snälla :)) Även om vi hade otur. Matte blev i alle fall opererad, och var ganska dålig ett tag, men nu är det ok :o)

Ha en fortsatt fin påskhelg!
Svansvifft!

 
Rora

Rora

4 april 2010 01:30

Åh, inte visste jag att det fanns något som hette Sagostigen.
Där hade jag velat promenera!

Kram
Rora och djuren

http://rora.se

 
Anna med flock

Anna med flock

4 april 2010 09:10

Tack för kommentarerna på bloggen. Vi börjar landa i vardagen igen nu. Härliga bilder och tur att du fick hjälp med bilen även om den för stunden är olaglig ;)

Ha en fortsatt fin påskhelg!

http://timsevimse.blogg.se

 
Ingen bild

Alice

4 april 2010 10:01

Hej Sigge! Jag har visst glömt att säga att matte är så förtjust i alla bilder ni tar i skogen. De är sagolika säger hon. Jag tänker mest på vad Du gör. I går kväll var matte och jag och tittade på påskelden som snälla grannen och matte dragit ihop ris till. Jag fick följa med för det skulle inte vara några smällare och det var det inte heller. Jag hade min reflexväst på för det var mörkt och det hade matte också. Elden var inget särskilt. Sedan nattade vi snälla grannenss hästar. Inget särskilt det heller. Jag är inte så intresserad av hästar för de har som matte säger väldigt hårda tassar. Nåja en lugn och bra påskafton. Särbo husse var här på dagen. Han är bra för han ger mig kex om jag tackar med höger tass. Inget märkvärdigt just men det tycker han och så får jag fler kex. Människor är konstiga verkligen. I dag skall vi besöka mattes systers valp som läser människormedicín i Danmark. Hon har en rätt snäll gammal hund, Nanny. Vi går nog en promenad ihop tror jag. Får se om det blir bra. Vi har i alla fall ingen snö och det är sol och rätt behagligt att sitta på balkongen och kolla ev katter som går UNDER balkongen. Vilken fräckhet!!!
Kram från Din kompis Alice

 
Ingen bild

Maja

4 april 2010 16:16

Det har varit skönt att sova ut efter flygturen!

En av dagarna var det sol på min balkong, så matte bäddade med ett sovtäcke där till mig. Hon tycker att jag borde få lite frisk luft och sol i min nya päls. Klättrar ner på marken på min kattstege gör jag helst inte. Matte och husse har ju låtit några helknäppa kattungar flytta in hos sig. Dom bara fanns i stallet. Utan att fråga mig! Nu har dom växt upp och jag gillar dom inte. Därför har jag dragit mig tillbaka till övervåningen, till min soffa, min balkong och husses säng. Hit får dom inte komma!

Felix bor också här uppe, i korgstolen och i mattes säng. I går gick han ut och hämtade en stor vattensork, läckert, jag fick/tog hälften, när han pausade.

Sola på balkongen? Ok, i 10 minuter för att göra matte glad. Sedan gick jag in igen och skyllde på att det blåste på mig. Väntar på sommaren!

 
Sigge

Sigge

5 april 2010 09:27

Kajsa: Det gick bar inte en polis i sikte.
För har de kontroll så tar de ALLTID matte.
Alice:Matte hälsar och tackar för berömmet.
Vi har otroligt vackra skogar här i Sörmland.
Maja: Kattungar är jobbiga men kan vara skoj också.
Jag har fått hjälpa till att uppfostra några.

http://www.skogsraets.se/siggesvamphund.html

 
Hillman & Illerson

Hillman & Illerson

6 april 2010 12:43

Sicken otur med däcket som blev platt men vicken tur att ni har så snälla vänner. Konstiga trän ni har som är så trötta att de lagt sig ned eller oxå är det nån jätte som puttat ikull dem. Visst inte att det fanns en sörmlandsjätte men det kanske det gör.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards