Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 2 september 2009

Den här dagen...........

Av Sigge Svamphund - 2 september 2009 18:12

har fördrivits med vanliga hundgöromål.

Släpade med mej matte till skogen med Krokodilsjön på förmiddan.

Jag måste ju ha mina dagliga skogsrundor och det måste hon också.

Jobbade mycket som svamphund som vanligt.

Men långsamma människor!

Här har jag lagt mej ner och väntar på att hon ska behaga komma.

Visst innan bilden togs hann jag med ett antal dopp i Krokodilsjön men jag her en massa andra viktiga sysselsättningar också.

Som detta.

Kolla spagropar.

Det kom en massa hälsovådligt regn i natt men inte fyllde det på spagroparna inte.

Den bra bäcken jag har i den skogen var däremot i utmärkt skick.

Sist fanns det nästan inget vatten men nu var det gott om det.

På bilden så kastar jag mej i och bara njuter av en användbar bäck.

Jag är orolig för mattes hälsa!

Medan jag roade mej i bäcken så stod hon och pratade med den här typen!

Kan inte vara normalt att föra samtal med larver.

Andra gången som jag ertappar henne med det!

Tyvärr fick jag inte vara kvar vid bäcken så länge som jag önskade.

Helt plötsligt så kom det massor med gevärsskott väldigt nära.

Matte släpade alltså med mej bort från allt trevligt vatten.

Avreagrerade mej genom att släpa runt på felplacerade träd.

Fortsatte att jobba som svamphund och greja med en massa viktiga hundgöromål som bada ännu mer i Krokodilsjön.

Sen var jag och matte hemma och vilade.

När jag skulle gå ut på eftermiddan så träffade jag min tjej Dolly och hennes matte.

Gick en promenad tillsammans med henne.

Passerade min närmaste sjö så jag badade ännu mera.

Men Dollys åsikt om bad är att dricka lite vatten bara.

Fast jag såg att hon tittade beundrande på mej medan jag simmade massor.

Det var ju flera dagar sen jag visade nån svamp så idag tar vi en.

Stolt Fjällskivling

En stor svamp som ingen kan missa att se.

Den kan bli upp till 40 cm hög och en hattbredd på 30 centimeter.

Hittas oftast i skogsbryn, kohagar och liknade med sandig kalkhaltig mark.

Hatten kan paneras hel och ätas som biff.

Foten är ganska seg men torka och mal den så blir den utmärkt svampmjöl.



 
 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

2 september 2009 19:19

Ja vi håller med om att din Matte inte kan vara riktigt frisk, prata med Larver. Konstig brutta du fick med dig som inte ville bada. Vi har kommit till stugan nu så här är det bad för hela slanten Ha det så bra bägge två

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Torsten

Torsten

2 september 2009 20:02

Jaha...ytterligare en tjej...din svarta bok måtte vara full med telefonnummer!

Hehe, Sigge...jo jag hoppar verkligen efter korven...förstår vad du menar efter att jag studerat bilden...men du förstår, jag är ju ingen ful gubbe (än iallafall), Elsa är ju liten ju!
Kram på er!

http://www.prinstorsten.bloggagratis.se

 
Kasper

Kasper

2 september 2009 20:14

Äntligen har matte fått ändan ur vagnen, som man säger! Jag har läst och läst och ser att du haft det bra och jobbigt och skojigt, precis som vanligt. Såg också att inte ens din matte lyckades trolla upp trumpetsvampen häromdan... :)
Synd att hon inte mår så bra, hoppas det reder upp sig väldigt fort nu! Mattar ska INTE vara 180 år! (Min är bara 155, säger hon.)
Din den där Dolly - hon är visst precis som min Mollie...

http://www.belof.se

 
Hillman

Hillman

2 september 2009 22:17

Vilken söt tjej du har träffat, du kan ju inte hinna träffa alla tjejer, för då får du inte göra annat. Tänk, att du hann med ett bad idag oxå, du har inte tänkt på att du kan bli ren, hihi.

Du har i alla fall en hyvens matte, som fixar så du får ditt dagliga spa och bad.

Taxkramar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

2 september 2009 22:56

Jaha, ännu en tjej? Samlar du på såna också? Helt otrolig är du snygging. Kan du inte samla till matte också?
pussar

http://lagottoflickorna

 
Ludde

Ludde

2 september 2009 23:12

Vekar läskigt med svampar som växer i kohagar. Kan väl inte vara bra för vissa svamphundar... Dolly var en söt tjej. Påminner om den lilla grå tjejen jag träffade i rastgården igår.

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Giah

Giah

3 september 2009 00:47

Du har haft en härlig dag som vanligt :)
Jag har kommit iväg kortare turer från smmåttingarna nu...Dom sover lite längre ;) så snart hoppas jag hinna träffa dig igen!!! Men tråkmatte säger att jag får vänta ett tag till för några basiluskers skull ...Vadå vi har väl inga sådanna???? eller hur!!!

Hoppas din matte snart är sitt vanliga "unga"jag igen!!!
Massor av nospussar Giah

http://www.belgarhuset.com

 
Timse

Timse

3 september 2009 08:33

Söt tjej den där Dolly, får jag komma till dig på semester ett tag och kanske låna nån av dina tjejer? Min här hemma är ju oanvändbar nu när hon löper, jag får ju inte alls göra som jag vill... suck...

http://timsevimse.blogg.se

 
Hunden Liza

Hunden Liza

3 september 2009 09:18

Asså du måste berätta för den där matte att man kan bli väldigt larvig om man pratar med larver. Det har min husse sagt när jag försökte skälla på en. :-)

http://hundenliza.blogspot.com

 
Ingen bild

malte o snoken

3 september 2009 15:48

mmmm stolt fjällskivling säger matte o vill steka hatten hel i stekpannan med mkt smör...
våran matte brukar oxå stå o prata med alla möjliga grejer ibland inte ens djur, hon kan snacka med dammsugaren o me allt möjligt...knäppvarning!
slafspussar från oss o snorig matte

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

3 september 2009 16:04

Svampmjöl? Det lät äckligt!
Tur att du fick bada lite i alla fall!

http://www.kattarina.se

 
Marianne

Marianne

3 september 2009 23:48

Sigge du är nog allt en riktig brudmagnet…. Du träffar på söta tikar vart du än går.
Mattes nya kompis som ser lite larvig ut, byter nog utseende så småningom. Någon som vet till vad?
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards