Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2009

Några fynd

Av Sigge Svamphund - 14 augusti 2009 18:15

Haft en ganska lugn hunddag.

Gick min långpromenad i skogarna här hemma.

Matte hade inte lust att skjutsa mej nånstans idag.

Mycket dålig service!!!!!!!

Gick förbi ett hus där jag ibland lyckas fynda hinkar och andra trevliga saker.

Naturligtvis stack jag och kollade om jag kunde hitta nåt skoj.

Här kommer jag med dagens fynd.

En tillbringare är fyndad.

Mitt allra första fynd av en sån.

Nån som tror att jag fick behålla den?

Nä som vanligt så fick jag inte alls ta den med mej på ett evighetslångt lån.

Dumma matte som inget begriper.

Vid huset där jag brukar fynda dunkar hade de fortfarande inte fyllt på med nya dunkar.

Mycket irriterande, måste försöka klaga nånstans.

Hittade en flaska i stället,

Efter att jag roat mej klart med den så grävde jag ner den på ett bra ställe.

Ska komma ihåg att gräva upp den nästa gång jag passerar.

Jobbade en del som svamphund.

All svamp har inte torkat bort.

Detta är onödigt slitage på nya kameran.

Matte håller på med sånt här som ta bilder på blommor, fjärilar, skalbaggar och annat ointressant.

Det är jag som ska fotograferas och inget annat!

Eftersom Åskar hade en massa regn med sej igår så hoppades jag på välfyllda spagropar.

Men icke!

Min spabäck hade i alla fall vatten kvar så det blev en del inpackningar.

För vara glad för det lilla just nu.

Dagens höjdpunkt.

Vid ett torp så fyndade jag en vattenkanna.

Älskar vattenkannor, fler vattenkannor till alla hundar!

Visst jag har ju min alldeles egna som jag fick av Ville men det är alltid skoj att fynda nya.

Fick inte behålla den här heller.

Matte hittade en liftande sigel i min päls.

Hm, det kostar faktiskt ett grisöra att åka med mej.

Skakade bort honom.

Så kom jag äntligen till min närmaste sjö.

Eftersom jag missade alla bad igår så tog jag igen det ordentligt idag.

Alldeles underbart med en massa simturer.

Så tar vi väl en svamp idag igen då.

Idag är det en god svamp.

Granblodriska.

Det hörs på namnet att den växer tillsammans med gran.

Börjar visa sej i skogarna nu.

Så här ser den ut på undersidan.

När man skär eller bryter i svampen så tränger det fram morotsröd saft som efter en stund blir vinröd.

Dessutom får svampen gröna lite ärgliknade fläckar.

Nu måste jag lämna datorn till matte som tänker fixa med våra hemsidor igen.

Hos mej så kommer det inom kort en sida med alla de svampar som jag kan.

Fast nu var det visst nåt med sidorna om våra Sörmlandsledsetapper som ska fixas.


 
 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

14 augusti 2009 18:46

Du verkar ha en riktig näsa för både svampar och saker. Oj så skön simtur du verkar ha haft. Det är bara synd att detta regn inte har kommit lite tidigare. Uppe hos oss har nästan allt torkat bort, blommorna hänger,vi har ingen svamp och lingonen dom kommer att bli få. Nu skall vi ut på en simtur. Ha det så bra

http://mrbamse.boggargratis.se

 
Molle

Molle

14 augusti 2009 19:27

en tillbringare !!
vilken bra grej

http://www.pillans.se/wp

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

14 augusti 2009 19:48

Vilken bra svampbild. Papsen är iväg på minisemester med Zara (givetvis) och Elliot. Mamsen skickade med honom en svampkorg. Vi ska genast ringa till honom och säga att han ska titta i din blogg. så han vet hur en granblodriska ser ut.
Trevlig helg och puss

http://lagottoflickorna

 
Ingen bild

malte o snoki

14 augusti 2009 21:14

å fy så dålig service! man borde ringa nån! anmäla liksom!
slafspuss

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

14 augusti 2009 21:22

Matte suckar förtjust över bilden på dig i vattnet. Hon säger att du är sååå vacker. Ja.,ja. Jag funderar mer på hur synd det är om dig som har en så snål matte. Jag menar; du fick inte ens behålla en simpel kanna?!

http://www.kattarina.se

 
 Anna med flock

Anna med flock

14 augusti 2009 21:40

Åh vad härlig bilden var på dig där du simmar, ser så skönt ut!

http://timsevimse.blogg.se

 
Torsten

Torsten

14 augusti 2009 21:55

Ja, du Sigge Svamhund....du är bäst!!!
Skickar dej en grabbig kram och önskar dej o matte en sköööön helg!

http://www.prinstorsten.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

14 augusti 2009 22:10

Fina foton, det märks att matten gillar sin nya kamera. Jag ska försöka komma ihåg denna svamp. Det vore ju kul att kunna något mer än just kantareller.
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

 
Doris

Doris

14 augusti 2009 23:49

Tycker det är lite dåligt att man aldrig får behålla sina fynd, jag hittar alltid en massa goa pinnar som jag vill ta in till soffan men surmatte tillåter inte det...

Ha en go helg

http://blondinstella.bloggagratis.se

 
Acke och Primo

Acke och Primo

15 augusti 2009 02:10

Oj oj oj du står i med så mycket du! Men vi förstår känslan med att ha en matte som fotar annat helt oviktigt....när dom ska fota BARA oss om det skall fotoas överhuvudtaget! jäklars vilken bra svampskola du har...men våran matte är för slö och korkad för att hitta ngt ätbart i skogen förutom medhavda mackor....som i och för sig är goda;)
Må gottigt!

http://minahundarochjag.blogg.se

 
Hillman

Hillman

15 augusti 2009 14:54

Vilket häftig vattenkanna du hittade, synd att du inte fick behålla den. Din matte hade annars kunnat få hjäp med vattningen.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Myrra

Myrra

15 augusti 2009 15:43

Vad fin du är där du simmar bland alla näckrosor i vattnet! Mycket effektfullt!

http://hundenmyrra.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards