Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2009

Bilder igen

Av Sigge Svamphund - 12 augusti 2009 17:45

Sååååå nu har datorteknikern matte arbetat.

Med lite pill så gick det sen hur bra som helst att ladda bilderna ur kameran.

Alltså återgår det till det normala igen.

Matte vet för det mesta inte riktigt vad hon gör men att få det att funka det kan hon.

Den här bilden är sen igår.

Ser ni gammelgäddan som prytt sej med en näckros?

Idag så har jag tillbringat hela dagen i skogen.

Blev skjutsad till Sagostigen och dit kom min bästa kompis Monica också.

Skulle bli en ordentlig runda.

Började med att passera de där dammarna med ädelfisk.

Jag tänker fortfarande provsimma dom, men matte såg vad jag tänkte och satte onödigt koppel på mej.

Ja,ja förr eller senare så kommer väl dagen när jag kan kasta mej i.

Som sagt ingenting går bra för matte.

När vi gått ett tag så hände detta.

Botten bara trillade ur mattes bästa svampkorg!

Vad hon sa ska inte upprepas.

Fina, fina korgen som hennes mamma målat är alldeles kaputt.

Detta är något så sällsynt som en bild på matte.

Tur att det inte är ljud till bilderna för det kommer mycket otryckbart ur hennes mun.

Pågår alltså ompackning av svamp och den viktiga påsen med mina korvar.

Efter detta så jobbade jag en del, passerade min jsö och badade massor.

Matte skulle till skärmskyddet på vår etapp av Sörmlandsleden för att lämna några saker.

Där var det mera bad och fika.

Självklart så fick jag egna mackor.

Mina mackor tog slut alldeles för snabbt, men Monica hade kvar.

Här gör jag mitt bästa för att hon ska förstå att hon inte alls behöver offra sej och äta upp hela sin macka själv.

Hade faktiskt framgång och fick av henne också.

Jag är uttråkad.

Människorna bara pratar, fikar och matte läser gästboken.

Ingen i hela världen förstår mej!

Jag behöver bada och det alldeles nu och på en gång.

Satt så här i evigheter och bara väntade och väntade.

På väg från skärmskyddet så träffade jag den här polaren.

Möter honom ibland i skogen och glömmer alltid vad han heter.

Han skulle till skärmskyddet och grilla korv ihop med sina människor.

I sällskap hade han ett par trevliga människovalpar som busade en massa med mej.

Jag jobbade lite mer som svamphund och grejade med en massa viktiga hundgöromål.

Ett tag var jag så aktiv så människorna trodde att jag var helt galen.

Tillbaka på Sagostigen så skulle människorna köpa glass.

Mycket bra för jag fick en egen.

Observera dräggeltråden, jag njöt verkligen av den.

Efter glassen så serverades jag Frolic av Monica.

Fick plocka dom alldeles själv från bordet.

Efter många timmar i skogen så är jag en trött hund.

Nu tar vi en svamp.

Karl Johan.

Tror att de allra flesta av er känner igen denna mycket goda matsvamp.

Om det varit torrt och varmt en period och sen börjar regna då brukar de komma i massor.

Just nu är det dåligt med dom, men de kommer säkert bara hälsovådliga regnet kommer.

Hittar ni Karl Johan som ser ut så här så låt dom stå kvar i skogen.

När de får en uppsvälld fot och väldigt liten hatt så har de angripits av soppsnyltingen och ska inte ätas.

Ibland är de dessutom överdragna med nåt som ser ut som vitt mögel.

Detta är en Gallsopp.

Kan förväxlas med Karl Johan.

Men tänk på Karl Johan har alltid ett LJUST ådernät på foten, gallsoppen ett mörkt.

Karl Johan har vita eller gula rör Gallsoppen har alltid rosa.

Den är inte giftig med smakar vedervärdigt och en bit i blandningen och allt smkar apa.

Nu ska jag försöka hinna med att besöka er alla.

Blev inget av med det igår eftersom allt strulade och matte var på dåligt humör.


 
 
Myrra

Myrra

12 augusti 2009 19:46

Oj vilket kalasande! Mackor, frolicar och glass minsann! Vilka bra människor du har omkring dig!
Vilken rolig gädda som var så fåfäng!;)

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Hillman

Hillman

12 augusti 2009 20:43

Jaså, du har fått glass, ja jag har ätit tårta i två dar nu, det var smaskens. Det är jättegott med frolicar, visst är det konstigt att det växer frolicar i fickorna på vissa människor. Matte är en sån där som det växer i fickorna på, rätt praktiskt.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

12 augusti 2009 20:52

haha TUR då att det inte var en ljudblogg;)KUL, då har jag lärt mig lite mer om svampar:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Bellz

Bellz

12 augusti 2009 21:05

O, jag ser att du har hittat kantareller.
Plockade för någon dag sedan men dom var jätte torra :(
Verkar som det behövs lite regn även om jag tycker det har regnat mycket ^^

http://mytwilight.bloggagratis.se

 
pillan

pillan

12 augusti 2009 21:05

näää dubbel osis..
till att korgen gick sönder
och till att det inte fanns ljud på bloggen

http://www.pillans.se/wp

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

12 augusti 2009 21:42

Den bästa korgen var visst inte så bra....

http://www.kattarina.se

 
Torsten

Torsten

12 augusti 2009 21:43

Vilken tur att matte fixar tekniken....
Synd på korgen bara...Säg till din matte att tungan kan bli svart om man säger många fula ord!!!
Jo, jag skickar regnet vidare, det kommer nog till er snart...;)

http://www.prinstorsten.bloggagratis.se

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

12 augusti 2009 22:26

Vi har just dansat regndansen för din skull, eller snarare svamparnas. Ska visa papsen bilden på Karl-Johan. Han och Elliot och Zara (givetvis) ska åka till föräldragården på fredag. Hoppas att vi får leta svamp då.
pussar

http://lagottoflickorna

 
Ludde

Ludde

12 augusti 2009 22:54

Ja den där korgen var botten! Bra med ett tekniskt geni till matte. Hon kan nog fixa till ljud på bloggen om hon vill. Det ser jag fram emot.

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
ville

ville

13 augusti 2009 09:07

Hoppsan så bottenlöst det blev...synd på den fina korgen men moo-morr kanske kan måla en ny till din matte??
Här har inte hänt mycket men jag har hittat en kompis som tar med mig ut i skogen på långa promenader och han har alltid köttbullar i fickan...mums!!
Bra med svampskola Sigge, du är duktig du!

http://marno.bloggagratis.se

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

13 augusti 2009 10:39

Bra att ni är tekniska, åtminstone din Matte så man får se dina upptåg. Håller med om att det skulle ha varit kul med ljud. Våran Matte drabbades av samma sak ifjol, att botten gick ur. Fast hon hade lingon fylla korgen. Dom är minsann inte så lätta att få upp Ha det så bra

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Ingen bild

malte o snoki

13 augusti 2009 21:26

vilken fin näckros! o bild!
mmm va gottigt med glass, du har tur du! stackars mattes fina svampkorg, hoppas hon kunde laga den!
den där hundkompisen såg ju lite skön ut!lekte ni inte?
slafspuss

 
Ingen bild

Kajsa

17 augusti 2009 14:49

Hej Sigge! ååå nej, stackars din matte,och hennes fina svampkorg, tur att du finns och kan trösta matte. Fina bilder din matte lägger ut, roligt att lära om svamp också, min matte är helt novis när det gäller svamp, men vi älskar att plocka kantareller & trattisar, det är de enda svamparna matte törs plocka för hon vet hur de ser ut.
Min klantiga matte har tappat sin systemkamera i backen, blir inga fina bilder på mig på ett tag, kameran är sönder, och hon är ledsen & så har jag & min vovve syster förmodligen fått rävskabb :(( så vi ska till doktorn,,,,jag gillar min doktor, jag får levergodis av henne, och hon säger alltid att jag är söt & fin.
Nu ska min matte fortsätta titta på era svampbilder, kanske hon kan lära sig något.

Voff & nosgnugg!
/Prinsessan Kajsa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards