Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under juli 2009

Av Sigge Svamphund - 15 juli 2009 17:58

Börjar med receptet på älggrässaften som flera ville ha

40 klasar med älggräsblommor

2 liter vatten

2-3 citroner

2 kg strösocker


Koka upp vatten och socker.

Lägg blommorna och de skivade citronerna i en liten hink eller annat lämpligt kärl.

Häll över det kokande sockervattnet.

Låt stå svalt i 5 dagar.

Sila ifrån blommor och citroner. Häll upp på flaskor.

Saften kan frysas. Samma sak kan man göra med blommorna frysa in och göra saft i vinter.

Men min dag var det.

Blev skjutsad till skogen med Bäverbäcken.

Mycket bra eftersom det var länge sen jag var där.

Hittade "min" vattenkanna och roade mej ordentligt med den ett tag.

Den hade i alla fall ingen förstört för mej.

 

En alldeles utsökt spagrop med perfekt inpackningsvatten.

Härlig lera och underbar doft!

Självklart så jobbade jag en del som svamphund också.

Den konstiga mojjen som det alltid finns godis i.

Idag fanns det korv där.

Hjälpte matte att markera smultron också.

Badade en massa i Bäverbäcken.

Matte hotade med tortyrkammaren så det var bäst att simma riktigt ordentligt.

Jag slapp torteras!

Så på eftermiddagen skulle jag gå och bada i min närmaste sjö.

Tog med min nya fender som jag fick av Ludde i lördags.

Men det är minsann ingen rast och ro i mitt svamphundsliv nu inte.

Kan inte ens gå till badudden utan att vara tvungen att jobba.

Två liter kantareller fanns helt plötsligt framför mina tassar.

Tur att matte inte går nånstans utan påsar i fickorna och godis till mej denna årstid.


Men jag hann faktiskt med att bada ordentligt tillsammans med min fender.

Det är en utmärkt badsak som jag verkligen kan rekomendera andra hundar.

Nu hörs Åskar här så det blir sladd ur väggen ett tag.

Tittar in hos er andra när han slutat föra oväsen.

Av Sigge Svamphund - 14 juli 2009 18:22

I dag påstod matte att det skulle vara en svampfri dag.

Alltså blev jag inte skjtsad till nån bra skog.

Fick hålla mej i hemma skogarna.

Här är jag på väg mot dagens äventyr.

Har insett att det är dunksamlarrundan som jag ska få gå.

Mycket bra eftersom det var länge sen jag gick den.

Eftersom matte inbillade sej att det skulle vara en svampfri dag så tyckte hon att den var bra.

Hörde talas om att det nog inte fanns någon svamp efter den.

Ha,ha kan hon ju inbilla sej!

Efter min semesterdag igår så kände jag för att jobba.

Började lite lätt med denna stubbe med föränderlig tofsskivling.

Ser inte ut att vara så mycket till mattes stora glädje.

Bara det att på baksidan av den så var det alldeles fullt!

Blev flera liter.

Neeeeej sa matte inte idag!

Vill inte rensa kantareller!

Fast det blev bara ett par liter sammanlagt.

Förstår mej inte på mänskligheten, ena dagen gnälls det om att jag struntar helt i att jobba och andra dagen ska jag inte jobba.

Tänk om hon kunde bestämma sej!


Passerade torpet som brukar hålla mej med dunkar.

Inte en endaste dunk idag!

Dålig service!

Tog ut min frustration genom att flisa upp ett gammalt träd istället.

Min spabäck var i utmärkt skick så jag gjorde massor med trevliga inpackningar.

Eftersom jag passerade min närmaste sjö sen så kunde jag ju simma bort dom.

De här blommorna däremot de passade matte att plocka.

Älggräs.

Av dom kan man göra god saft och gelé.

På eftermiddan så följde jag med till Sagostigen.

Matte skulle dit med nån annan och göra nånting.

Jag passade en hage full med får en lång stund.

Klant matte hade ju glömt kameran hemma.

Så blev jag bjuden på en smaskig glass också.

Passade på att visa för min senaste bästa kompis att jag är svamphund.

Markerade snyggt en kantarell.

Kom faktiskt inga fula ord från matte.

Kanske hade att göra med att det bara fanns en svamp där?

Fast jag har hört att imorgon så ska jag ut i mina vanliga svampskogar igen.

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2009 18:35

Idag skulle jag ju ha en sån där semesterdag.

Vet precis vad det innebär.

Låååång runda i skogen, egna mackor, bad och svamphundsjobb.

Såg hur matte fixade med fika, korv, ryggsäck och andra viktiga saker i morse.

När vi kom till skogen blev det ännu bättre.

Mina bästa kompisar Monica och Göran kom också.

Eftersom de inte varit med mej i den skogen så började jag med att informera om viktiga saker som spagropar.

Göran är rödlistad för han är den enda människa jag känner som faktiskt frivilligt plaskar i spagropar!

Känner en mycket djup gemenskap med honom.

Monica har en svampkorg som är utmärkt att placera pinnar och kottar i.

Men hon är ganska svårdresserad.

Svårt att få henne att begripa att hon ska kasta det som jag lägger i hennes korg.

Här har jag kommit till min sjö och bara väntar på att få kasta mej i för att kolla simvänligheten.

Var precis lika simvänligt som alltid.

Men människor är konstiga.

Det ska fikas och pratas och grejas med en massa ointressanta saker hela tiden.

Här försöker jag göra Monica uppmärksam på att hon ska kasta en pinne i sjön åt mej.

Efter som människorna hade så svårt att fatta så hämnades jag genom att skaka vattnet ur pälsen väldigt nära dom.

Det syns inte på bilden men detta är den nya arten undervattenskantarell.

Skogen är så full med vatten att det nästan behövdes metspö för att få tag på svampen ibland.

Fast jag tog alldeles helledigt från svamphundsjobbet idag.

Matte sa ju att det var semesterdag så det tog jag på fullt allvar.

Människorna fick leta svamp bäst de ville, jag hade så väldigt mycket annat att göra.

Men människor är bra lata!

Här har vi nått andra änden av sjön och jag har badat och ätit macka.

Anser att Göran ska kasta pinnar i vattnet åt mej.

Men han bara ligger.

För att få honom att begripa att han skulle resa på sej och underhålla mej så försökte jag vara övertydlig och placera pinnen på hans huvud.

Som synes ingen framgång.

Men jag är ju en mycket envis hund så till slut blev pinnen kastad.

Har aldrig varit med om att någon legat ner och kastat pinnar till mej tidigare.

Förstår inte att människor blir så trötta av ingenting!

Resten av tiden i skogen så ägnade jag mej bara åt pinnar, spagropar och andra viktiga hundgöromål.

Såg att människorna plockade svamp och matte tjatade på mej om att jag skulle visa hur duktig jag faktiskt är.

Men jag hade semester och brydde mej inte ett dugg.

Ska passa på och be om ursäkt för att det har varit lite dåligt ed besök hos er andra ett par dagar.

Men matte har haft fullt upp med att ta reda på all svamp.

Ska försöka hinna titta in hos en del av er under kvällen.



Av Sigge Svamphund - 12 juli 2009 18:08

En hård dag igen.

I morse så skjutsade matte mej till vårt superkantarellställe.

Oj vad jag fick jobba hårt.

Så här såg det ut överallt.

Ibland visste inte jag var jag skulle sätta ner tassarna för alla svampar.

Jag jobbade och jobbade och matte plockade och plockade.

Tur att hon hade MYCKET korv och köttbullar med sej.

Här inspekterar jag resultatet av mitt jobbande.

Strax efter att bilden är tagen så lyckades jag hitta ett gäng till.

Då började matte stöna över att hon inte ville se fler kantareller och att hon inte skulle orka bära dom till bilen.

27 liter blev dagens resultat.

Dessutom finns det kantarellvalpar i mängder så det är snart dags att åka dit igen.

Kan nog bli minst lika mycket till.

Efter att ha varit hemma en stund så var det dags att ut och åka igen.

Mattias mattes äldsta valp fyller år på tisdag men skulle fira idag.

På väg dit så skällde jag självklart ut alla komonster efter vägen.

Trevligt med kalas.

Jag bjöd mej på massor med smörgåstårta.

Mycket gott.

Borde serveras mycket oftare.

Busade en massa med människovalpen Liam.

Tränade honom mer i pinnkastning och andra viktiga sysselsättningar.

Alla ko och hästmonster var i nån hage långt bort.

Slapp alltså utsättas för dom.

Träffade bara grisarna Danne och Maja.

Anser att grisar är ofarliga för hundar.

Till min stora lycka så hittade jag en tunna.

Demonsterade tunnrullning för människorna.

Sen försökte jag lära människovalpen Liam att rulla tunna också.

Gick inte speciellt bra.

Oj, nu kommer Åskar så jag får inte skriva mer.

**************************************************
***********************

Så där Åskar har dragit vidare så sladden är i väggen igen.

I alla fall så är jag en trött hund nu.

Har hört att imorgon ska det bli vad matte kallar semesterdag.

Vet jag precis vad det innebär.

Kommer att bli en mycket trevlig hunddag.


Av Sigge Svamphund - 11 juli 2009 18:12

Oj,oj vilken dag jag har haft!!!!!!

Åkte ju till Skottvång tidigt i morse tillsammans med matte.

Såg ju att vi var förföljda av en bil hela vägen.

Matte hade den goda samken att stanna vid en sjö innan vi var framme.

När jag kom ur bilen så upptäckte jag att det var Giahs matte och min bästa kompis Monica som förföljde oss.

Tyvärr var Giah kvarglömd hemma.

Framme i Skottvång så gick jag en runda i skogen och av bara farten så letade jag upp lite kantareller också.

Sen fick jag passa träd en stund.

Fast jag hittade många nya bästa kompisar att roa mej med.

Så kom Ludde.

Trevlig typ, jag talade om att pinnen var min och sen var det inga fula ord mellan oss.

Ni skulle ha varit med och sett Ludde suga in en hel korv på längden i munnen.

Jag missade det men matte sa att det såg jätteskoj ut.

Testade om Luddes husse kunde vara en ny bästa kompis.

Japp, han är klart godkänd och tillhör min ständigt växande skara av bästa kompisar.

Så ägande sej människorna åt att titta när den här rykande högen tändes.

Det är alltså en kolmila och en hel cermoni när den ska döpas och tändas.

Nu ska den hålla på och ryka så här i 8-10 dagar innan den rivs och det blir massor med grillkol.

Ur milröken kom Kasper.

Han och jag har ju träffats förr men alltid trevligt att återse gamla vänner.

Matte bjöd honom också på korv.

Sen umgicks vi alla tre ett tag.

Blev aldrig tid att gå upp i skogen men vi hade trevligt.

Kolla här!

Jag fick present av Ludde.

Tack snälla, snälla Ludde!!!!!!!

Jag fick en egen fender!

Inte nog med det, det fanns en påse med utsökt gott godis också.

Såna där hjärtan som Luddes husse bakar.

Måste nog se till att matte får det receptet för de är supergoda.

Kan jag verkligen rekomendera.

Använde fendern för att kolla om Luddes matte också kunde vara en blivande bästa vän.

Det är hon.

Med mycken möda och stort besvär.

Här är vi alla tre på samma bild.

Hur många misslyckade bilder det blev ska vi tala tyst om.

Med tur så finns det bättre bilder på oss hos Kasper eller Ludde.

Så var det dags att skiljas åt.

Jag fick ännu mer gott godis och köttbullar av Kasper.

Gav både Ludde och Kasper en del godis innan de skulle åka.

När de hade åkt så återgick jag till att smöra för alla jag träffade.

Vad säjs om denna söta taxfröken?

Här viskar jag i hennes öra om att jag minsann känner flera snygga bloggande taxkillar.

Tror hon blev imponerad.

Passade på och träna en människovalp också.

Han var egentligen rädd för hundar han inte känner.

Men efter att jag övat pinnkastning med honom så var han inte ett dugg rädd.

Sen var det dags att åka hem efter en lååång dag.

Matte stannade så jag fick simma och testa min nya fender.

Den är jättebra att simma ut och hämta.

Tänker bada mycket med den.

Ludde och Kasper......

Det var jätteskoj att få träffa er, hoppas att vi kan göra om det vid tillfälle.

Matte hälsar att hon tyckte det var så trevligt att träffa människorna.

Nu är jag en väldigt, väldigt trött hund och ska sova.

För imorgon väntar häst och komonstren på mej.

Mattes äldsta valp ska fira att han fyller år på tisdag.

Av Sigge Svamphund - 10 juli 2009 18:21

I dag har det hälsovådliga regnet hållit sej borta.

Alltså har jag varit i en av mina skogar.

Allt regn som kom igår var väldigt bra.

Hela skogen är full med spagropar och alla bäckar är fulla med vatten.

Vissa spagropar går det nästan att simma i.

Helt underbart.

Jag gjorde några tusen inpackningar, min päls måste ju vara i toppskick imorgon.

Mattes kamera är inte klok!

Alldeles för många bilder blir så här eller ännu värre.

Nån som vet nån som har en begagnad digitalkamera till salu?

Förutom alla spagropar så jobbade jag en hel del också.

Nosade upp några liter kantareller och såg mängder med kantarellvalpar.

Hittde en så här också.

Det är en tegelröd björksopp.

Mycket god svamp.

Dessutom är den väldigt enkel att plocka om man är hund.

Passerade en av mina sjöar så jag passade på att bada ordentligt.

Blev ju inga simturer igår men det tog jag igen idag.

Det här är ett nytt sätt att göra inpackningar på.

Har markerat en massa kantareller åt matte och har tråkigt i väntan på att hon ska bli klar.

Alltså la jag mej i en spagrop.

Blev en bra inpackning av magen.

Känns som om pälsen är i toppskick nu.

På eftermiddan så gick jag en sväng i min lilla närmaste skog.

Blev lite mer kantareller.

Mest ägnade jag mej åt mina vanliga hundgöromål.

Men så i ett obevakat ögonblick så smet jag.

Här kommer jag tillbaka till en måttligt road matte.

Hon var ännu mindre road när hon såg vad jag hade i munnen.

Min polare Ollie bor alldeles nära.

Jag stack alltså i väg en snabbis och hämtade en boll som egentligen är hans men som jag vill ha.

Var borta max två minuter men det var visst en minut och 59 sekunder för mycket i mattes värld.

Fick skäll och var tvungen att gå i onödigt koppel.

Var tvungen att gå och lämna tillbaka bollen.

Fick höra att man inte ska stjäla från sina kompisar.

Vadå, jag tänkte inte alls stjäla bollen bara låna den väldigt länge.

Ollie hade inte saknat sin boll och han har en snäll matte som lät mej busa med en annan skoj leksak där.

Matte försökte ta bilder på Ollie men de blev bara skit.

Det här är en gammal bild på mej och Ollie i brist på en från dagen.

Matte hotar med att jag måste ha onödigt koppel när jag är nära hans hus för att jag inte ska springa dit och "låna" hans saker.

Fullkomligt onödigt tycker jag.

Nu ska jag förbereda mej inför morgondagen.

Då ska jag ju åka till Skottvång och titta på kolmilan och träffa Kasper och Ludde.

Kanske inte hinner besöka er alla ikväll.

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2009 17:59

Jag är uttråkad!

Det har kommit mängder med hälsovådligt regn precis hela dagen.

Imorse så tvärnitade jag i porten och tänkte inte sätta en tass utanför dörren.

Hade absolut inte något som helst behov av någon morgonrunda.

Men matte hon släpade minsann ut mej utan en tanke på min hälsa.

Nästa gång jag släpades ut fick jag i alla fall åka med min bil.

Dagens trevligaste händelse.

Jag fick åka till Grisöronaffären.

Hade lite egna pengar (tack Ville!) så jag handlade grisknorrar, kycklingburgare och gott godis.

Det goda godiset ska jag spara och bjuda Kasper och Ludde på i Skottvång på lördag.

Självklart hittade jag massor med andra intressanta saker att handla.

Men då la sej matte i och påstod att jag inte har någon som helst användning för en akvariehåv eller fågelfrön.

Hemma igen så smaskade jag i mej en utsökt grisknorr och sen har jag bara slappat.

Ja, frånsett när matte har ansett att jag behöver gå ut.

Behöver inte alls gå ut när det regnar.

Undrar när hon ska lära sej att jag har superblåsa som rymmer hur mycket som helst när hälsovådliga regnet faller.

Hoppas på en regnfri dag i morgon så jag kan besöka nån av alla mina skogar.

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2009 18:06

Innan jag glömmer det.

Visst var det tranbärskart på gårdagens bild.

Hjortron ska jag visa nån annan dag när jag kollat nån av mina myrar.

Idag har jag jobbat hårt.

Matte skulle lämna nåt på Sagostigen så jag tillbringade ett par timmar på mina etapper av Sörmlandsleden.

Fick slita hårt idag.

Inte nog med alla spagropar och bäcken (som fortfarande är i uselt skick).

Jag jobbade massor som svamphund.

Började med de här.

En gammal trädstam alldeles full med ostronskivlingar.

Blev flera kilo såna.

Lämnade kvar ett gäng med såna valpar så jag måste snart tillbaka igen.

Så hittade jag flera stubbar med sån här Föränderlig tofsskivling också.

Blev visst 6 liter såna.

Självklart hittade jag kantareller med.

Mycket bra alla dessa fynd för det blev mycket korv till mej.

Men jag hann faktiskt med lite mer.

Hittade en gammal papperssäck som jag hade mycket skoj med.

Ett tips är att ta den i munnen och sen springa fort.

Uppstår så skoj ljud då.

Självklart så badade jag en massa i sjön.

Men matte vägrar att låta mej visa badbilder varenda dag.

Det här gjorde mej deprimerad.

Hittade min fina lila vattenkanna på alldeles fel ställe!

Inte nog med det, den är numer en före detta vattenkanna!!!!!!

Ska skulle vilja prata med den som misshandlat den så här mycket!

Matte tror att det kan vara de där vildsvinen som gjort det.

För det är massor av spår efter dom precis där jag hittade kannan.

Dessutom påstår hon att jag inte får prata med vildsvinen!

Jag pratar med vem jag vill!

Funderade på att börja samla på gamla benknotor istället.

Men matte hade så väldigt mycket åsikter om det så de är kvar i skogen.

Pysslade med diverse andra viktiga hundgöromål istället.

Tillbaka på Sagostigen så grejade jag en del i min privata spabalja.

Blev utskrattad av flera människor som aldrig sett en hund stå och greja som jag gjorde.

Vadå, jag gjorde ju bara en mindre inpackning, det är väl i alla fall inget att skratta åt?

På eftermiddan så gick jag en sväng till närmaste sjön och badade ännu mera.

Matte säjer att det ska komma mängder med hälsovådligt regn här imorgon så då lär det inte bli nåt bad.

På väg från sjön så träffade jag min fd granne schäfern Bella.

Mycket trevligt för hon luktar otroligt gott just nu.

Dumma människor.

Vi fick inte alls umgås!

Nä korta koppel och flera meters avstånd.

Ska författa en anmälan till Hundombudsmannen

Jag är vuxen och bestämmer själv vem jag vill umgås med!


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards